VAPAAEHTOISTYÖ ON NAURETTAVAA

EN OLE KOSKAAN

ymmärtänyt vapaaehtois työtä enka ymmärrä. Mielestäni palkaton puurtaminen jonkun ihmisen hyväksi on naurettavinta mitä joku voi tehdä.
Mitä kicksejä te saatte vaikka jostain SPR:n toiminnasta. Onhan se kiva että pääsee Espanjaan tai jonnekkin vitun vinku-intiaan. Mitä Suomen valtiokin syytää rahaa sinne sakkelin Myamariin kun ei ne ihmiset kuitenkaa sitä apua saa. Sillä sotilasjuntalla on tosi kova bisnes vaisto jos ne myis sen ilmaatteek saamansa riisin, huovat, teltat ja mitä kaikkee avustus sälää ne nyt roudaakaan niin myös ne eteenpäin. Todella ihailtavaa.

55

4751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 20v nuori nainen

      Saan hyvänmielen että voin käyttää taitojani hyväksi (mm. ensiapu. Ja vaikka minä olen ehkä liiankin aktiivinen niin ei se tarkoita että kaikkien pitäisi olla. Voi olla vain ystävänä jollekkin yksinäiselle vanhukselle tai auttaa uudelleen rakentaa tuhoutunutta asuin seutua jossain. Vapaaehtoistyö ei sovi kaikille. Se on asennekysymys.

      • ....

        Mä en myöskää tajua miks kukaa haluaa auttaa toisia?
        Mitä ihminen siitä muka hyötyy?
        Mua ei oo koskaa auttanu kukaa vaikka olisin apua tarvinnu, tosin en oo sitä koskaa pyytäny, enkä pyydä...
        Ollaan niin saatanan tekopyhiä ku ollaan ja voiddaan, mä oon hyvä ihminen ku autan muita, ja paskat!


      • karman laki
        .... kirjoitti:

        Mä en myöskää tajua miks kukaa haluaa auttaa toisia?
        Mitä ihminen siitä muka hyötyy?
        Mua ei oo koskaa auttanu kukaa vaikka olisin apua tarvinnu, tosin en oo sitä koskaa pyytäny, enkä pyydä...
        Ollaan niin saatanan tekopyhiä ku ollaan ja voiddaan, mä oon hyvä ihminen ku autan muita, ja paskat!

        Auttaminen on paljon tärkeämpää kuin mikään summa rahaa. Auttamisen palkka on niin paljon arvokkaampaa niin itsellesi kuin myöskin auttamillesi ihmisille. Sinä et ymmärrä, koska et ole koskaan halunnut auttaa ketään, mutta 100% varmuudella voin sanoa että sinua ja ketä tahansa on joskus autettu, vaikket sitä huomaa tai halua tunnustaa. Ei täällä kukaan pärjää yksin. Jos yksi ajattelee kuten sinä ja kaksi ajattelee toisella tavalla, on maailma jo menossa parempaan suuntaan. Todellakin asennekysymys. Ota selvää asioista ennen kuin tulet tyrmäämään. Itsekkyys on sairaus josta kärsit vain sinä itse.


    • Nosturi

      Eipä ole kovin moni ottanut kantaa juttuusi.
      Siinäpä se, kun et ymmärrä, et voi ymmärtää.
      Ymmärrät kun joskus tarvitset muiden apua, et naura silloin.

      • jalka amputoitu

        olen tällä hetkellä amputoitujen vertaistukihenkilönä. Huomasin viime keväänä sairaalassa ollessani, kun vastapäisessä sängyssä olevalta mieheltä amputoitiin vasen jalka, kuten itseltänikin on tehty aiemmin. Vaikka en ole vielä iältäni kovin vanha. Mutta osasin neuvoa henkilöä, miten sen proteesin kanssa toimitaan, sekä alkuun kävelyn opettelu. Tapasin samaisen miehen loppukesästä. Mies kiitteli kovasti antamastani tuesta, ja neuvoista. Sanoi vielä että osasin tukea ja auttaa häntä paremmin, kun hoitajat tai psykologit. Sairaalassa hoitajat sanoivatkin, että parempi opas/neuvoja on sellainen henkilö, kuka on käynyt samat prosessit läpi. Enkä ole pyytänyt/saanut tästä toiminnasta mitään korvauksia. joillekin näkyy se markkinatalous olevan tärkeämpää, kun muiden auttaminen.


    • miputa

      Sulla on ammattitaito, mut ei duunii.
      Meet avustusduuniin missä taitosi karttuu ja samalla yrität hittaa duunii.

      Paremmat sanssit saada duunii, ku duunaa muutaki, ku kotisikaa.

      • Siru~

        Samaa mieltä. On aloja, joilta on todella vaikea saada töitä, vaikka olisi minkälaiset paperit. Toimimalla vapaaehtoisena tutustuu piireihin, ja kuten miputa sanoi, kartuttaa ammattitaitoa. Lisäksi se on hauskaa ja pitää mielen ja ajatukset virkeinä.

        Jotkut kanssakulkijat vapaaehtoisena toimiminen voi pelastaa syrjäytymiseltä.


      • että tämmöstä

        Joopa joo. Tein srk:lle vapaaehtoisena työtä vanhusten ja päihdeongelmaisten kanssa. Minulle kerrottiin, että siihen haetaan palkkarahaa. Innostuin ja tein yhä aktiivisimmin.
        Viimein sain palkkatyötä ja tietenkin jätin tuon kokopäiväisen vapaaehtoistyön.
        Ja sitten tuli palkkahenkilön paikka auki vapaaehtoistyöpaikassani. Mutta siihen valittiin joku toinen.


      • auttaminen

        on arvokasta työtä! En minun ainankaan tarvitse kaikesta palkkaa saada.


      • tarpeiset
        auttaminen kirjoitti:

        on arvokasta työtä! En minun ainankaan tarvitse kaikesta palkkaa saada.

        menevät.


    • avun varaan

      arvostaa vapaa ehtoityötä,ja haluaa laittaa pallon pyörimään omalla kohdalla eteenpäin,mahtavaa,uhdellä verenluovutuksella voi pelastaa 3 ihmistä.mitä jos se olisi rkkain läheisin,ajatteletko samalla lailla,en auta,en koskaan ole auttanut?

    • Myös muiden kokemus

      Ennen kaikkea vapaaehtoistyöstä saa hyvää mieltä itselle. Ja pääsee kokeilemaan jotain, mitä ei muuten tulisi koskaan tehtyä. Ja tutustuu uusiin, samanhenkisiin ja erilaisiinkin ihmisiin.
      Tutkimusten mukaan vapaaehtoistyötä harrastavat ovat muita terveimpiä ja elämäänsä tyytyväisempiä. Joten, mukaan vaan! Ihan vain itsekkäistä syistä. Kyllä sinullekin löytyy joku sopiva vapaehtoistyön muoto.

    • kallonporaaja

      ensiksi oikeinkirjoitus ja asiallisuus. Sitten voit kommentoida. Hopi hopi lukemaan kielioppia!

    • NZero

      Vapaaehtoistyötä ei tarvitse tehdä ulkomailla, suomessakin on rutkasti tekemistä.
      Itse olen nuorison parissa toiminut ja toimin edelleen vapaaehtoisena.
      Ja kyllä, voihan monikin niistä kerroista milloin olen kaupungilla pyörinyt, olla turhia, mitään muuttamattomia tylsiä pakkasöitä kun voisi olla kotonakin, mutta jos tuolla työllä on 10v aikana edes yksi nuori pelastettu kuolemalta, niin se on ollut silloin sen arvoista.

      -NZ

    • sinä et

      koskaan tarvi vapaaehtoisen pelastus palvelun apua........

    • selvää

      Se voi olla vaikeaa ymmärtää, mitä ei ole koskaan itse tehnyt...kannattaa kokeilla ennen kuin alkaa itse arvostelemaan tai tuomitsemaan muitten touhuja. Vapaaehtoistyö antaa enemmän mitä se ottaa. Se on omista arvoista kiinni, miten asioista ajattelee.

    • Jos ei kiinnosta?

      Vapaaehtoistyö on siitä hyvä, että saadaan asiasta kiinnostuneet tekemään hommat. Ja tekemään ne hommat omalla vapaa-ajallaan harrastuksen nimissä ja lisäksi perehtymään asiaan, koska on kiinnostusta sitä kohtaan. Lisäksi vapaaehtoisuus tulee halvemmaksi ylläpitää, kuin joku vastaava palkkasysteemi. Vapaaehtoiset saavat täytettyä omia mielenkiinnon aiheitaan ja oppivat haluamiaan taitoja.
      Jotkut eivät vapaaehtoistoimintaa kunnioita, mutta vapaaehtoistoiminnalla on tärkeä rooli suomessa. Vapaaehtoistoiminta varmaankin kumpuaa maalaisyhteisöjen talkoopohjalta, joka on nykyisin lähes kadonnut, mutta toivon että vapaaehtoispohja pysyy yllä tulevaisuudessakin.

      Minä olen vapaaehtoispalokunnassa. Tykkään siitä toiminnasta koska se on vaihtelevaa ja turvallista, sekä samalla pääsee auttamaan ihmisiä. Myös vapaaehtoisyhteisössä on paljon mukavia ihmisiä ja onhan se toiminta vaativaakin. Siinä on esittelyvideo VPK:sta:
      http://www.youtube.com/watch?v=brBFKbEmZMA

      • Sydän mukana

        Olen eläkkeellä ja teen vapaaehtoistyötä.Siinä tapaan samanhenkisiä ihmisiä ja eihän se ole keneltäkään pois
        jos auttaa muita.
        Teen sitä sen verran kuin jaksan ja osaan.
        On mielekästä ,kun vielä pystyy tekemään jotain toisen ihmisen hyväksi ja siitä tulee palkaksi hyvä mieli itselle.
        Mutta kaikki ei koskaan opi antamaan itsestään mitään pyyteettömästi , ehkä sinä joka sitä joudut kysymään,niin olet sellainen.Kannattaisi joskus kokeilla !


      • auttamista
        Sydän mukana kirjoitti:

        Olen eläkkeellä ja teen vapaaehtoistyötä.Siinä tapaan samanhenkisiä ihmisiä ja eihän se ole keneltäkään pois
        jos auttaa muita.
        Teen sitä sen verran kuin jaksan ja osaan.
        On mielekästä ,kun vielä pystyy tekemään jotain toisen ihmisen hyväksi ja siitä tulee palkaksi hyvä mieli itselle.
        Mutta kaikki ei koskaan opi antamaan itsestään mitään pyyteettömästi , ehkä sinä joka sitä joudut kysymään,niin olet sellainen.Kannattaisi joskus kokeilla !

        Olen itse keski-ikäinen sairaseläkkeellä oleva,mutta silti tunne voimakasta halua tehdä vielä voimieni mukaan jonkinlaista vapaaehtoistyötä ja halua autta toisia ja saada samalla itsellekin sillä tavalla hyvän mielen. Haluaisin vain tietää mitä kautta ja minkälaista auttamista olet hankkinut ja tehnyt?


      • Niin ja otetaan nyt vielä se huomioon että valtaosa suomen palo- ja pelastuspuolen tehtävistä hoitaa juuri VPK:t. Siinä sitten voi kukin itse hiljaa mielessään miettiä onko vapaaehtoisuudessa mitään järkeä.

        Itse kyseisessä toiminnassa ollut mukana peruskoulun ekalta luokalta asti, eli jostain seitsemän vanhasta asti. Nyt vuosia takana se 16. Moni kysyny että mitä saan siitä kun lähden keskellä yötä sängystä keikalle ja vaarannan oman turvallisuuteni toisen takia. Usein olen miettiny kyseistä asiaa ja tullu siihen lopputulokseen että se on halu auttaa toista kun on hätä.


    • Dw

      Kun ei tajuu niin sit ei vaan kertakaikkiaan tajuu. Turha tohon on yrittää edes selittää mitään :D

    • 612

      Olen mielestäni hyvin koulutettu ja nykyiessä työtehtävässäni varsin arvostettu, haluttu ja tarpeellinen ihminenen. Koska olen monitaitoinen, kysyntää on enemmän kuin tarpeeksi...Haluan kuitenkin muistaa välillä niitä vähäosaisempia, ja sen takia luovun monesta asiasta ihan vapaaehtoisesti.. Enkä koe saavani mitään kicsejä, vaikka toimin näin. Itselleni en tee siitä numeroa, en sitten tiedä tekeekö joku muu?

    • Leski07

      ihminen kirjoittaa juuri noin. Tulee väkisinkin mieleen vanha fraasi: "Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista", kun ei pystynyt niitä ottamaan. SPR:llä on paljon muutakin vapaaehtoistoimintaa kuin ulkomaille annettava katastrofiapu. Lisäksi on paljon muutakin vapaaehtoistyötä kuin SPR:n tekemä. Esim. eri yhdistysten vertaistukihenkilöt ovat korvaamaton apu äskettäin vammautuneelle tai vakavasti sairastuneelle, jolta puuttuu tietoa ja taitoa, miten vamman/sairauden kanssa selviää omassa elämässään, mistä saa apua, tukea, tietoa jne. Monissa kaupungeissa on vapaaehtoiskeskus, jossa on hyvin monenlaista toimintaa. On kahvila, jossa voi istua, lueskella päivän lehdet, tavata ihmisiä ja rupatella heidän kanssaan. Järjestetään erilaisia tilaisuuksia, jumpparyhmiä, käsityökerhoja, pelituokioita, keskustelukerhoja, luentoja jne jne. Keskuksesta voi tilata saattaja-apua tai yksinäinen voi saada ystävän, jonka kanssa on mukavampi lähteä harrastamaan jotakin kuin yksin.
      Minä lähdin mukaan paikallisen vapaaehtoiskeskuksen toimintaan vammauduttuani lievästi liikenneonnettomuudessa. Pystyin liikkumaan, mutta en pystynyt tekemään työtäni. Tiesin, että edessä on ainakin tosi pitkä sairasloma, ehkä eläkkeellejääminen. Kävin vapaaehtoistyön peruskurssin ja aloitin akuuttikeikat, eli toimin vanhuksen tai vammaisen avustajana eri tilanteissa. Tämä ei sitonut liikaa. Minulle oli tärkeintä omat hoitoni ja kuntoutukseni. Näistä keikoista sain sisältöä päiviini ja opin tuntemaan lukuisia mukavia ihmisiä. Eläkkeellejäätyäni ja etenkin mieheni äkillisen kuoleman jälkeen ovat vapaaehtoiskeskuksen kautta saadut ystävät olleet korvaamaton tuki ja apu minulle.
      Menen miljoona kertaa mieluummin vapaaehtoiskeskuksen kahvilaan ja tilaisuuksiin kuin lähipubiin kuuntelemaan oluthumalaisten örinöitä.
      Tunnen saaneeni paljon enemmän kuin olen antanut.

      • h. moilisko

        minä en tiedä,siksi kysynkin onko nämä kaikki vapaaehoita työtä .esimerkiksi lääkärit ym. henkilöt jotka spr. lähettää katastrofialueille. näitä kun pidetään suurina hyväntekijöinä niin maksaako spr heille palkkaa tai korvausta .


      • näin on
        h. moilisko kirjoitti:

        minä en tiedä,siksi kysynkin onko nämä kaikki vapaaehoita työtä .esimerkiksi lääkärit ym. henkilöt jotka spr. lähettää katastrofialueille. näitä kun pidetään suurina hyväntekijöinä niin maksaako spr heille palkkaa tai korvausta .

        Katastrofialueella työskentelevät saa suunnilleen samantasoista palkkaa kuin saisivat suomessa työskennellessään. Varat maksetaan katasrofirahastosta.


    • Se menee

      Vapaaehtoistyöhön sortuvat heikkomieliset, hyvää tahtovat ja naivit ihmiset. Tottakai, ilmainen työ kelpaa järjestölle jos toisellekin, tervetuloa vaan pulla-kahvi palkalla töihin. Samalla moni näistä järjestöistä maksaa palkatuille pomoille ja muille asiantuntijoille kunnon korvauksia tehdystä työstä. Jääpä enemmän jaettavaa pienen piirin kesken.

      Ja mitä tulee avustustyön hyödyllisyydestä, niin kyllä se on niin, että siinä pyritään puuttumaan ongelmiin vain muutaman yksilön taholla, eikä ymmärretä sitä kokonaiskuvaa, mikä ei muutu käytännössä miksikään avustusten myötä. Kyllä vähän ihmettelen sellaisen ihmisen moraalia ja maailmanymmärrystä, joka saa hyvän mielen kun on auttanut yhtä, mutta sitten jättää miljoona muuta hätääkärsivää vaille apua.

      Kiva jos yöunet tulevat paremmin, kun olen laittanut laastarin kehitysmaanlapsen käsivarteen.

      • ihminen on ihmiselle

        Hyvä uutinen sinulle on se, ettei kukaan vaadi sinua ymmärtämään, saatikka tekemään yhtään mitään kenenkään ihmisen hyväksi. Mutta yhden käsityksesi haluaisin oikaista. On virheellistä pitää kyynisyyttä älykkyytenä ja hyväntahtoisuutta tyhmyytenä. Aiheesta on tehty jopa väitöskirja: Kiltteys vaatii ihmiseltä enemmän älyä kuin kyynisyys. Kiltteydellä ihminen pistää itsensä peliin ihan eri tavalla, ihmisellä täytyy ts. olla varaa olla kiltti. Kaikki eivät tähän pysty, kyynisyys ja itsekkyys ovat alkeellisimpia olotiloja, eivätkä vaadi kovinkaan monimutkaista aivotoimintaa. Valitettavasti tutkijan nimi on mennyt minulta ohi, mutta googlettamalla varmasti löydät tutkimuksen.

        Ajatuksesi, että on turha auttaa yhtä, kun ei voi auttaa kaikkia, tuntuu erikoiselta. Onko turha luoda lunta omalta pihalta, kun kaikkea lunta ei voi kuitenkaan luoda pois? Onko parempi jättää se yksikin ihminen ilman apua, koska ei voi auttaa kaikkia? Ei yhden ihmisen ole tarkoituskaan koko maailmaa auttaa, mutta jos yksi ihminen auttaa yhtä ihmistä, tulee puolet maapallon väestöstä autetuksi.

        Vapaaehtoistyö on arvokasta työtä, joka antaa autetulle yllättävän paljon; Palkattu työntekijä auttaa avuntarvitsijaa, koska saa siitä palkan. Vapaaehtoisesti auttavan on tehtävä työtä sydämestään käsin (toki palkkaa saavakin voi tehdä työtä sydämellään). Rakkaus ja aito huolenpito ja välittäminen auttavat enemmän, kuin mekaaninen, leipääntynyt auttaminen.

        Elämme ajassa, jossa ihmisen itsekkyys on huipussaan. Ensin minä ja sitten muut, jos sattuu kiinnostamaan -asenne ei ole kovin kauaskantoista, mutta onneksi tämä tulee muuttumaan. Ei ehkä vielä meidän elinaikanamme kokonaan, mutta olemme kehittyvä laji, joka oppii virheistään. Itsekkyys on ihmiskunnan suurimpia virheitä.

        Raha hallitsee monen ihmisen toimia ilman, että ihminen itse edes huomaa, minkä talutushihnan perässä roikkuu. Rahamaailma ja itsekkyys kulkevat käsikädessä; Tärkein kysymys monelle on "mitä minä hyödyn tästä" sekä pelko siitä, että joku toinen ehkä hyötyy jostain, mitä minä teen ilman, että minä hyödyn siitä.

        Pyyteetön tekeminen vapauttaa ihmisen orjuudesta. Voiko vapaampaa ihmistä kuvitella olevan, kuin Äiti Teresa? Hän luopui kaikesta ja eli kaikkein köyhimpien keskellä yhtä köyhänä. Mutta hän oli ennenkaikkea vapaa.

        En ole mikään pyhimys, mutta kokisin elämäni merkityksettömästi, jos en voisi tehdä toisten ihmisten hyväksi mitään, vaan joutuisin elämään vain itseäni varten.


      • halu auttaa
        ihminen on ihmiselle kirjoitti:

        Hyvä uutinen sinulle on se, ettei kukaan vaadi sinua ymmärtämään, saatikka tekemään yhtään mitään kenenkään ihmisen hyväksi. Mutta yhden käsityksesi haluaisin oikaista. On virheellistä pitää kyynisyyttä älykkyytenä ja hyväntahtoisuutta tyhmyytenä. Aiheesta on tehty jopa väitöskirja: Kiltteys vaatii ihmiseltä enemmän älyä kuin kyynisyys. Kiltteydellä ihminen pistää itsensä peliin ihan eri tavalla, ihmisellä täytyy ts. olla varaa olla kiltti. Kaikki eivät tähän pysty, kyynisyys ja itsekkyys ovat alkeellisimpia olotiloja, eivätkä vaadi kovinkaan monimutkaista aivotoimintaa. Valitettavasti tutkijan nimi on mennyt minulta ohi, mutta googlettamalla varmasti löydät tutkimuksen.

        Ajatuksesi, että on turha auttaa yhtä, kun ei voi auttaa kaikkia, tuntuu erikoiselta. Onko turha luoda lunta omalta pihalta, kun kaikkea lunta ei voi kuitenkaan luoda pois? Onko parempi jättää se yksikin ihminen ilman apua, koska ei voi auttaa kaikkia? Ei yhden ihmisen ole tarkoituskaan koko maailmaa auttaa, mutta jos yksi ihminen auttaa yhtä ihmistä, tulee puolet maapallon väestöstä autetuksi.

        Vapaaehtoistyö on arvokasta työtä, joka antaa autetulle yllättävän paljon; Palkattu työntekijä auttaa avuntarvitsijaa, koska saa siitä palkan. Vapaaehtoisesti auttavan on tehtävä työtä sydämestään käsin (toki palkkaa saavakin voi tehdä työtä sydämellään). Rakkaus ja aito huolenpito ja välittäminen auttavat enemmän, kuin mekaaninen, leipääntynyt auttaminen.

        Elämme ajassa, jossa ihmisen itsekkyys on huipussaan. Ensin minä ja sitten muut, jos sattuu kiinnostamaan -asenne ei ole kovin kauaskantoista, mutta onneksi tämä tulee muuttumaan. Ei ehkä vielä meidän elinaikanamme kokonaan, mutta olemme kehittyvä laji, joka oppii virheistään. Itsekkyys on ihmiskunnan suurimpia virheitä.

        Raha hallitsee monen ihmisen toimia ilman, että ihminen itse edes huomaa, minkä talutushihnan perässä roikkuu. Rahamaailma ja itsekkyys kulkevat käsikädessä; Tärkein kysymys monelle on "mitä minä hyödyn tästä" sekä pelko siitä, että joku toinen ehkä hyötyy jostain, mitä minä teen ilman, että minä hyödyn siitä.

        Pyyteetön tekeminen vapauttaa ihmisen orjuudesta. Voiko vapaampaa ihmistä kuvitella olevan, kuin Äiti Teresa? Hän luopui kaikesta ja eli kaikkein köyhimpien keskellä yhtä köyhänä. Mutta hän oli ennenkaikkea vapaa.

        En ole mikään pyhimys, mutta kokisin elämäni merkityksettömästi, jos en voisi tehdä toisten ihmisten hyväksi mitään, vaan joutuisin elämään vain itseäni varten.

        Kirjoititpa hienosti vapaaehtoistyöstä ! Olen itse vapaaehtoinen ja täytyy sanoa ,että olen itse saanut siitä
        varmasti yhtä paljon kuin autettavatkin.
        En tarvitse mitään erityisosaamista enkä rahaa,vain halun olla jollekin avuksi,milloin mitenkin.
        Pelkkä läsnäolo ja kuunteleminen voi olla avuksi.
        Monella yksinäisellä ei ole ketään.
        Mikään ei ole minulta pois mitä annan,saan itse paljon tilalle autettavalta.


      • surunraato
        halu auttaa kirjoitti:

        Kirjoititpa hienosti vapaaehtoistyöstä ! Olen itse vapaaehtoinen ja täytyy sanoa ,että olen itse saanut siitä
        varmasti yhtä paljon kuin autettavatkin.
        En tarvitse mitään erityisosaamista enkä rahaa,vain halun olla jollekin avuksi,milloin mitenkin.
        Pelkkä läsnäolo ja kuunteleminen voi olla avuksi.
        Monella yksinäisellä ei ole ketään.
        Mikään ei ole minulta pois mitä annan,saan itse paljon tilalle autettavalta.

        taas huomaa etytä kun suomessa on kaikki niin vitun hyvin nii sen takia ihmisillä nousee kusi päähän ja sitten ollaankin niin ahdasmielisii ja pinnallisii idiootteja ettei nähdä eikä tajuta sitä miten moni perhe joutuu myös suomessakin taistelemaan päivittäisen ateriansa edestä. Itse olen kasvanut suht köyhässä perheessä joten siksi minä ainaki inhoon yli kaiken kermaperseporvareita jotka saa kaiken nenän eteen valmiiksi kannettuna.


    • Sinä "Vapaehtoistyö on naurettavaa" et kyllä tiedä SPR:n toiminnasta mitään!

      "Onhan se kivaa että pääsee Espanjan tai jonnekin vitun vinku-intiaan.", kirjoitit. - SUURIN osa Suomen
      SPR:n toiminnasta tehdään täällä koto-Suomessa. Vanhusten, nuorten, traumaattisten kokemuksien
      kohteeksi joutuneiden (ampumiset kouluissa, isot tulipalot, isot onnettomuudet ym. ym.).

      Tiedän kuitenkin, että tämä viestini SINULLE ei muuta mielipiteitäsi yhtään...
      Luuttunut mikä luuttunut.

      ****
      Olen itse toiminut SPR:ssä nyt vajaan vuoden. Viikko viikolta huomaan miten paljon voimme tehdä,
      miten monia ihmisiö TODELLA autamme!!

      Ria

    • elintasopentu

      harvinaisen typerä ihminen olet, missä tollasia kasvaa, oikea turhake

      • tajutkaa.,.,

        vapaaehtoistyöntekijöistä. Ne tekee sitä vaan siksi, et sais luotua itelleen kuvan hyvästä ja auttavaisesta ihmisestä. Ei ne oikeesti ajattele muita, niin että oikeesti tuntisivat jotain autettavaa kohtaan. Oman statuksen kiillotuksesta on vaan kyse, eikä ne todellakaan välitä muista mitään. Pikkuröröstelijöitä pidetään pahoina, mutta todellisuudessa nämä " hyväntekijät" on paljon paljon pahempia. Joku päivä huomaat äänestäväs semmosta tajuamatta mitä on oikeesti tapahtunut. Herätkää ajoissa.


      • Eläkemies.
        tajutkaa.,., kirjoitti:

        vapaaehtoistyöntekijöistä. Ne tekee sitä vaan siksi, et sais luotua itelleen kuvan hyvästä ja auttavaisesta ihmisestä. Ei ne oikeesti ajattele muita, niin että oikeesti tuntisivat jotain autettavaa kohtaan. Oman statuksen kiillotuksesta on vaan kyse, eikä ne todellakaan välitä muista mitään. Pikkuröröstelijöitä pidetään pahoina, mutta todellisuudessa nämä " hyväntekijät" on paljon paljon pahempia. Joku päivä huomaat äänestäväs semmosta tajuamatta mitä on oikeesti tapahtunut. Herätkää ajoissa.

        Teen vapaaehtoistyötä, en pääse mihinkään matkustamaan sen avulla, enkä saa mitään ilmaista siitä.

        Saan hyvää mieltä ja saan paljon siitä itselleni, kun huomaan että voin auttaa hädässä olevaa tai avun tarpeessa olevaa.

        Minulla on aikaa ja terveyttä, miksi en silloin tekisi jotain ja aikaa minulla kyllä jää itselleni ja perheelleni.

        Se ei ole minulta pois mitä annan toisille, tämä maailma olisi paljon parempi, jos osakaan itsekkydestä ja oman edun tavoittelusta jäisi pois.


      • Tuulia 27
        Eläkemies. kirjoitti:

        Teen vapaaehtoistyötä, en pääse mihinkään matkustamaan sen avulla, enkä saa mitään ilmaista siitä.

        Saan hyvää mieltä ja saan paljon siitä itselleni, kun huomaan että voin auttaa hädässä olevaa tai avun tarpeessa olevaa.

        Minulla on aikaa ja terveyttä, miksi en silloin tekisi jotain ja aikaa minulla kyllä jää itselleni ja perheelleni.

        Se ei ole minulta pois mitä annan toisille, tämä maailma olisi paljon parempi, jos osakaan itsekkydestä ja oman edun tavoittelusta jäisi pois.

        Vapaaehtoistyö on harrastus muiden joukossa. Jotain tällaista saan siitä itsekin:

        http://plaza.fi/ajassa/opintielle/hauskan-illan-avulla-voi-auttaa-hadanalaisia


    • ei vapaaehtoisuudell

      Minä taas jossakin määrin ymmärrän vapaaehtoisuuden, mutta toisaalta en ymmärrä kun mennään tietyn rajan yli. Itse en suostuisi esimerkiksi palvelemaan vapaapalokunnassa. Miksi helvetissä laittaisin henkeni likoon ihan vain vapaaehtoisuuden nimissä? Kiitos ei. Kaikki propsit niille jotka moiseen ryhtyvät. Ensiapuryhmässä olemisen ymmärrän niin kauan kuin omaa turvallisuutta ja henkeä ei tarvitse laittaa viivalle.

      En suostuisi missään nimessä lähtemään vapaaehtoiseksi minnekään sotatantereelle tapettavaksi, en menisi esimerkiksi Palestinaan keskelle hullujen arabien murhanhimoista terrorismia enkä lähtisi Afganistaniin auttamaan ketään sen enempää afgaaneja kuin länsimaisiakaan. Ei ole muuten minun sotani.

      Voisin tehdä vapaaehtoisena jotain nuorten auttamista vaikka saappaiden mukana, mutta en lähde minnekään sotatantereelle ottamaan luotia otsaani. SPR varmaan tarjoaisi jokaiselle halukkaalle tilaisuuden päästä hengestään vapaaehtoisena. Eiköhän se riitä, että jenkki poikia tulee joka päivä arkussa kotiin sodasta, joka ei ole edes heidän syynsä. Monenko suomalaisen tarvitsee tulla toisten sodista arkussa kotiin?

    • hilda amalia

      Jos et vielä sattunut tietämään niin raha ei merkitse kaikille samaa. Se juttu on siinä auttamisen tunteessa ja merkityksessä mitä toinen siitä saa, tuntee ja kokee. Rahasta tulee erilainen tunne jossa katoaa elämän realiteetit kun taas vapaaehtoisyössä tapahtuu päinvastoin. Itselleni raha ei merkitse mitään vaan työn mielekkyys. Olen auttanut ihmisiä monesti enkä tunne tarvetta pyytää siitä mitään. Itselläni on aikaa auttaa lähimmäisiä jotka tarvitsevat apua.

    • dsdfsfghhdgg

      Aika rahanhimoinen kommentti...

    • vapaaehtoistyön katastrofeissa ja ensiavuissa. Velvollisuuksiakin toki on auttaa tiettyyn pisteeseen asti. Mutta kyllä tälläiset luonnonkatastrofit kaipaavat joka käden avukseen ja niillä pelastetaan paljon jos niitä paljon on.
      (Mutta sitten ilmaistyö työpaikoilla on sellainen jota en ihan pysty mieltämään koska sillä heikennetään työntekijöiden arvostusta ja kunnioitusta, tähän liittyy nuo ilmaisylityötkin joita jotkut ovat työpaikanmenetyksen pelossa tehneet.)
      Kaikkeen ei vapaaehtoisia voi edes ottaa koska tarvitaan ammattitaitoa.

    • Heikko

      Joillakin ihmisillä on tarve auttaa, ehkä se juontaa joihinkin omiin kokemuksiin autetuksi tulemisesta tai siitä saa muuten vaan hyvän mielen. Kun lapset on kasvaneet ja asuntolaina maksettu, niin tarkoitus lähteä vaikka sitten rakentamaan niitä savimajoja afrikkaan joksikin aikaa. Täällä kotoperällä voi myös toki saada monella tavalla lähimmäiselle hyvän mielen. Parasta on se, että on joskus auttanut toista ja hän muistaa sen pitkän ajan jälkeen, vaikka jos itse tarvitsee apua. Tai sitten olet vain ja juttelet jonkun juopon kanssa, kaikilla on tarinansa ja kaikki on pienestä kiinni. Se on inhimillisyyttä, kato.

    • vapaaehtoistoimija

      Aika hurja kuva joillakuilla ketjuun vastanneilla vapaaehtoistyöstä oman sädekehän kiillottajana. Kaikki vapaaehtoistyö ei kuitenkaan ole auttamista. Olen tällä hetkellä itse liikuntaseuran vapaaehtoisena.

      Vapaaehtoistyö mahdollistaa seuran toiminnan pyörittämisen, seurassa voi harrastaa liikuntaa edullisesti (esimerkiksi jumpata) ja vapaaehtoisena ilmaiseksi. Yhdessäliikkumisesta tulee hyvä mieli. Voi siis todella miettiä, mikä itseisarvo on maksaa kalliille kuntokeskuksille liikuntatarjonnasta, jos vapaaehtoisvoimin voidaan myös tarjota laadukasta liikuntaa. Ideologinen juttu. Miksi on itsestäänselvyys, että terveyttä edistävä liikunta on sellaista, jonka pitää maksaa paljon (jos käyttää yksityisiä liikuntakeskuksia)?

    • vain vapaaehtoinen

      Olen toiminut 42 vuotta vapaaehtoisena pääosin pelastuspalvelussa sen eri muodoissa.
      Olen pelastanut ehkä 4 - 5 henkilöä kuolemalta. Lääkäreiden tai uhrien kertoman mukaan.
      Itse en koe pelastaneeni yhtään vaan olen auttanut siinä missä minua on tarvittu sillä kyvyllä joka mulla on. Hengenpelastusmitallia on esitetty, mutta en ole sitä omantunnon syistä ottanut vastaan.
      Itse koen, etenkin pelastuspalvelun vapaaehtoisesuuden hyvin tärkeänä ja kun ihminen tulee onnetomuuspaikalle muuttuua vapaaehtoisuus velvoitteeksi - laki sanoo siitä tarkemmin.
      Jotta näin. Toivon, että jos joudut avun tarpeeseen, että siihen tulisi vapaaehtoinen auttamaan ennen kuin palkka-avustajat ehtivät, jos ehtivät.
      Silloin voi tiukemminkin vapaaehtoisuutta aattelevan ajatukset muuttua.
      Muusta vapaaehtoisuuden lajista voidaan olla eri mieltä
      Mitään matkoja en ole saanut, mutta kiitoksia uhreilta - sitä enempää, parempaa kiitosta ei voi saada

    • poiespotkittu

      Olet osittain oikeassa - tai oikeammin siinä, että mitä työtä vapaaehtoinen tekee.
      Sillä esim. seurakunnat perustavat toimintoja jotka hoidetaan puhtaasti vapaaehtoisella työvoimalla.
      Joku pappi tai diakoni vastaa siitä toiminnasta. Ehkä osaamatta tai tuntematta toimintaa ollenkaan, tai jos tuntee voi olla, ettei hallitse sitä.
      Mutta "kukkoilee" kyllä tuloksilla ja jos joku vapaaehtoinen saakin enemmän suosiota niin hänet syrjäytetään vaikeana kumppanina.

    • näin uskon

      Mitä on vapaaehtoistyö. Itse käyn luovuttamassa verta säännöllisesti vapaaehtoisesti. Ei määrä ole iso, mutta kuitenkin
      Paras on kun pääsiäisyönä soitettiin verenluovutukseen, oli mukava luovuttaa kun tiesi sen menevän heti käyttöön ja uskon, että joku pelastui tai ainakin hänen olo parani.
      Minua vapaaehtoinen auttaminen hymyilytti - olin onnellinen auttaessa.....luulen, että vastaanottaja oli myös onnellinen, saattoi jopa nauraa. Kiitollisuudesta

    • harrastukseksi

      Monet työnantajat arvostavat vapaaehtoistyötä. Se voi olla hyvä vaihtoehto jossain tietyssä elämäntilanteessa. Ei se kaikille tarkoita sitä että olisi muka joku kamala halu parantaa maailmaa palkatta, vaan ihan sen takia että on mielekästä tekemistä! On sinullakin harrastuksia?

    • Vapaapalokunta

      Ei hitto mitä keskustelua.! Tehköön kukin vapaaehtoistyötä haluaa tai ei. Mutta arvokasta se on. Itse en lahjoita keräyksiin kun menevät vääriin taskuihin suurimmaksi osaksi. Itse olen ollut vapaapalokunnassa mukana 8 vanhasta, hauska harrastus. Jouku väittää että on vaarallista, ei me vaaraliseen paikkaan mennä kattellaan turvallisen matkan päästä. Vapaa palokunnat tekee suomessa yli puolet sammutus ja ensihoidollisia tehtäviä. Et jos meitä ei olis monet kämpät palaisi ja ihmisia menehtyisi. Vakinaiset palokunnat ei olisi mitään ilman vapaapalokuntalaisia, ne tarvitsee apukäsiä ja me johtajia.
      Jotku vapaaehtoiset järjetöt kuten sotiemme veteraanit, ei ainakaan tuntemani veteraani ole niistä mitään saanut minne mahtaa mennä? Palokunnassa apuni menee suoraan henkilölle tai henkilöille.

    • näin on

      Niin,jos elämänasenne on se,että välitän vain itsestäni,niin et tule koskaan ymmärtämäänkään.

    • Eiköhän se harrastus ole siinä missä muukin, vaikka tahalliselta provoamiselta tämäkin vaikuttaa, ja vielä surkealta sellaiselta =D

    • Elämän puutarhuri

      Itse aintaisin uskonto näkemyksen tähän aiheeseen. Esimerkiksi mm. erillaiset buddhalaisuuden koulukunnat ajattelevat että kaikki se hyvä mitä teet elämässä vaikuttaa tulevaan tähän ja tulevaan elämääsi. Niin makaat kun petaat niinkuin sanotaan. Thaimaassa vapaaehtoistyö on jokaiselle itsestäänselvyys eikä kaikki tavoittele rahaa ja valtaa niinkuin moni täällä pohjoisessa. Elämässä voi olla muitakin tavoitteita; kuten se että kuolee onnellisena, tietäen että on tehnyt enemmän hyvää kuin pahaa kanssa eläjilleen.

    • Vapaaehtoistyötä voi tehdä myös eläinten ja luonnon hyväksi.
      Aion lähteä tämäntapaisiin tehtäviin heti kun se on mahdollista!
      Revi siitä.

    • vapaaehtosesti

      Vapaaehtoistyöllä ja vapaaehtoistyöllä on eroa.
      Ensinnäkin nykyään verhotaan palkallinen työ vapaaehtoistyöhön jotta saadaan palkkakulut alas.
      Tätä on paljon etenkin hengellisissä yhdistyksissä, kehitetään avustustoimintoja pelkästään vapaaehtoistyön varaan - vain ohjaaja nostaa hyvää palkkaa.
      Näitä, tämmösiä kannattaa varoa.
      Itse olen toiminut pitkään vapaaehtoisena vpk ja spr sekä pelastuspuoli yleensä.
      Mitä olen saanut - hyvän mielen lisäksi, koulutusta ja koulutuksen päivitystä josta on tukea vakituisen työhönkin.
      Ea kursseja käyn jatkuvasti, myös deffa-koulutus on. Tämä on pakollinen myös työssäni ja ilman vapaaehtoisuuttani joutuisin maksamaan nuo koulutukset. Lisäksi on tieturvakoulutus - myös pakollinen työssäni. Työturvallisuuskoulutus, hyvä monessa muussakin. Ja tässä vain osa.
      Kannatan hyvin järjestettyä, epäitsekästä vapaaehtoistoimintaa

    • PuotilastaYksi

      Ensinnäkin tämä on täysin vapaaehtoista työtä. Ja et ole ilmeisesti ottanut paljoakaan selvää kuinka paljon eri tahojen vapaaehtoiset toimijat vaikuttavat meidän arkeemme?

      Esimerkiksi viranomaistahojen henkilöstö ei riitä isommassa onnettomuudessa hoitamaan kyseistä operaatiota ilman vapaaehtoisia toimitsijoita, sillä muun turvallisuuden puolustaminen ei saa heikentyä. Tätä varten ihmisiä koulutetaan valmiusjoukkoihin, jotka sitoutuvat auttamaan tarvittaessa ja heidän taitojansa ylläpidetään jatkuvasti kursseilla.

      Ilman sitä SPR:n vapaaehtoistoimintaa monessa paikassa ihmisiä kuolisi hoidon saamatta jättämiseen. Joskus sinäkin voit tarvita apua ja kun heitä ei ole niin jäät oman onnesi nojaan kuolemaan.

      Vapaaehtoisia tarvitaan niin kunnan kuin muunkin järjestön toiminnassa, sillä nämä tahot ovat riippuvaisia auttavista käsistä. Kaiken lisäksi kuten joku kirjoitti niin omia taitojaan pääsee ylläpitämään ja kouluttamaan toisia henkiöitä.

      Eikä pidä unohdaa reservin tärkeyttä kuinka paljon merkitsee PV:lle saada ammattitaitoista väkeä kouluttajiksi.

      En ymmärrä miksi se sinua ärsyttää, jos joku haluaa tehdä vapaaehtoistyötä. Kannattaa itse kokeilla joskus ymmärrät sen merkityksen.

    • VPK äspeeärräläinen

      Ajatellaan, että joudut onnettomuuteen ja matkaa lähimmälle ammattiauttajalle on 250 km (Lapin etäisyydet) ja vierellä olisi kyllä vapaaehtoinen pelastuspalvelu.
      Ajattelisitko silloinki vapaaehtoistyön olevan naurettavaa.
      Vai ylittääkö avun tarve naurettavuuden rajan

    • Neiti vapaaehtoinen,

      Hmm... Itse teen tällä hetkellä vapaaehtoistyötä VPKssa sekä nuorten syrjäytymisen hyväksi, eli toimin tukiparitoiminnassa aikuisena kaverina nuorelle.

      Miksi olen mukana VPKssa?
      Ennen kuin sain edes tietää saavani palkkaa tästä "työstä" oli se minulla kiinnostuksen kohteena. Olen lapsena halunnut poliisiksi ja palomieheksi, joten minusta tämä oli loistava harrastus. Harrastus on myös ilmainen, jos kävelen tai fillaroin harkkoihin ja päivystysvuoroon, ei tule edes bensakuluja. Jos taas ajan hälytykselle autolla, korvataan bensakustannukset.

      Miksi olen mukana tukiparitoiminnassa?
      Vaikka saan samalla harrastaa tässä ilmaiseksi, tunnen auttavani toista ihmistä. Sitä tunnetta kutsutaan empatiaksi. Olin itse lapsena koulukiusattu eikä minulla ollut ketään kelle puhua. Minusta on upea olla tälle tukiparilapselle se, jolle hän vuodattaa pahaa oloaan ja johon hän luottaa. Harrastamme yhdessä ja hän pystyy opettamaan minulle uusia asioita, vaikka meillä ikäeroa onkin. Ihan kuin olisin saanut itselleni pikku sisaruksen, jota minulla ei koskaan ollut.

      Olen solminut myös uusia sosiaalisia suhteita molemmissa harrastuksissa. Tukiparitoimissassa olen saanut uusia ystäviä muista tukipariaikuisista ja harrastuksen vetäjistä. VPKssa olen taas saanut yhden ison perheen lisää. Minulla on siellä läjåä isoveljiä, pikkuveljiä, setiä, ukkeja ja isiä jotka pitävät huolta ja joista minä pidän huolta. Meillä on yhteisiä ajanviettoja ja voimme puhua kaikesta.

      Kaikille tuo vain ei sovi, joillekin se sopii. Minulle sopii, olen sosiaalinen ja pidän auttamisesta ja siitä, että minua autetaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      136
      3752
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      115
      1474
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1340
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1289
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1164
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1101
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1068
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      58
      1044
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1036
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      56
      977
    Aihe