Virikkeitä kanille?

Nina

Sain tässä äskettäin aivan maailman ihanimman kanin ja kun minulla on ennestään kahdeksan gerbiiliä, niin olen tottunut siihen että elukoille laitellaan alituiseen kaikenlaisia virikkeitä... Minkälaisia virikkeitä kanille voi laittaa? Kanini on kääpiöluppis, ja se on suuren osan päivästä kanssani talossa vapaana.
Voiko muuten kääpiöluppiksen kanssa ulkoilla talvisin, aloittaen siis aivan pikku hiljaaa..

19

2305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hege

      Muutes, et kyllä saanut maailman ihaninta kania!
      Mun kani on aina parempi!
      *virnistää ilkeästi*
      Sori, älä suutu..
      No mutta nyt kysymyksiisi.
      (Olen kani expertti, ainakin mielestäni)
      Elikkä jos sulla on kääpiölupan pentu (mullakin on kääpiöluppakorva kani, mut myös hermeliini)
      NIIIN eli ulkona olemisesta,kääpiöluppani Jack, on jo aikuinen.
      Vien sitä joskus talvellakin pihalle.
      Mutta kun sulla on ilmeisesti pentu, suosittelisin ettet veisi.
      Mun mussukka elikkä Hunajapupun Blue Princess elikkä Namia mä en vie ulos talvella koska se on niin pentu viellä.
      Joten älä vie, mutta voit vähän koittaa (oon mäkin Namilla koittanut)
      Muista että kanilla on Baby turkki, se jäätyy nopeasti.
      Sitten virikkeisiin..
      Tietääkseni kanille ei ole virikkeitä.
      Mun kanin häkki sisältää tällästä:
      *ruokakuppi
      *heinätanko
      *juomapullo
      *koivun oksia
      *hiekka-astian
      *kalkkikiven
      *suolakiven
      Eipä muuta..
      tietty noi ruuat ja hiekat..purut..
      Vaapaana pidän n.2-tuntia päivässä, joskus 4-kin tuntia.
      Empä osaa sanoa.
      Omistan ihanaa 2-kania!!
      Nami on kyllä yliveto!
      Se aina nuolee mun naaman ihan puhtaax ja hyppii esteitäkin hyvin vaikka on noin 3-4kk!!ja se on todella kiltti.
      Ja tulee toimeen kaikkien kanssa.
      ekoissa näyttelyissänsä se kahmi yhteensä 3-ruusuketta¶s Baby naaras pokaalin!
      Myöskin se on erikoisen värinen, nimittäin Sininen.
      Noni, tämä meni vain lesoamiseksi!
      Bye, ettet tuu kateelliseks!
      (hei, älä ota tosissas!!!)
      t.Hege

    • Gecz

      Hyviä virikkeitä ovat esim. vessapaperi rullat, muovipallot (joita se ei saa rikki) ja tietenkin esteradat. Ulos voit pupusi viedä kesällä. Talvi on vaarallista aikaa hengityksen ja paleltumisen kanssa, joten jätäppä ulkoilutus vasta ensikesään. Hienoa että kanisi saa liikkua vapaasti talossa, siinäkin on jo paljon virikkeitä...
      Jos tahdot vaikka alkaa mailimaan, ni mailippa osoitteeseen; [email protected]

      • K@TI JA ELUKAT

        joops....mulla itelläni on ollut kolme kania, mutta nyt mulla on vaan 2 kääpiöhamsteria ja koira hml:ssä kissa ja kaloja!!!
        Tosta ulos viemisestä...mun mielestä ei kannata viedä talvella ulos, koska kanit ja jyrsijät vilustuu tosi helposti!!
        Mun ensimmäinen kani kuoli nuhaan!!
        Nuha on erittäin vaarallinen kaneille ja muille pienille eläimille.
        Ja jos kani tulee kipeexi niin se yrittää olla näyttämättä sitä ja sit ku se on tosi kipee niin sen sairauden huomaa ehkä liian myöhään...=(
        Virikkeistä...esteet on hyvä ajatus.
        Älä heitä tyhjiä pahvilaatikoita pois, niistä saat pupulles hyviä "onkaloita"!!
        Opeta sille jotain helppoja temppuja esim. kävelemään takajaloillaan...mun pupu oppi tosi nopeesti...muista makupalat.
        Makupaloilla voit opettaa kanilles melkein mitä vaan...=)
        Jos viitsit ja jaksat/haluut niin voin alkaa mailaileen sun kaa!!
        mun mailios. on [email protected]
        T:kati ja elukat
        p.s.Tykkään kaikista elukoista...olen omistanu myös 3gerbua!!!
        Tykkäätkö hevosista??


      • Juska
        K@TI JA ELUKAT kirjoitti:

        joops....mulla itelläni on ollut kolme kania, mutta nyt mulla on vaan 2 kääpiöhamsteria ja koira hml:ssä kissa ja kaloja!!!
        Tosta ulos viemisestä...mun mielestä ei kannata viedä talvella ulos, koska kanit ja jyrsijät vilustuu tosi helposti!!
        Mun ensimmäinen kani kuoli nuhaan!!
        Nuha on erittäin vaarallinen kaneille ja muille pienille eläimille.
        Ja jos kani tulee kipeexi niin se yrittää olla näyttämättä sitä ja sit ku se on tosi kipee niin sen sairauden huomaa ehkä liian myöhään...=(
        Virikkeistä...esteet on hyvä ajatus.
        Älä heitä tyhjiä pahvilaatikoita pois, niistä saat pupulles hyviä "onkaloita"!!
        Opeta sille jotain helppoja temppuja esim. kävelemään takajaloillaan...mun pupu oppi tosi nopeesti...muista makupalat.
        Makupaloilla voit opettaa kanilles melkein mitä vaan...=)
        Jos viitsit ja jaksat/haluut niin voin alkaa mailaileen sun kaa!!
        mun mailios. on [email protected]
        T:kati ja elukat
        p.s.Tykkään kaikista elukoista...olen omistanu myös 3gerbua!!!
        Tykkäätkö hevosista??

        Meijen kaksi kääpiöluppatyttöä on iki ihastuneita pahvilaatikko "leikkimökkiin" joka me niille tässä yksi ilta väsättiin, siinä on neljä erillistä "huonetta" joista ne pääsee kulkemaan ympärinsä, pieniä kurkistus aukkoja, piilotettuja makupaloja.. jne.. muutman minuutin homma on tuntunu olevan aika kiitelty pitkäkorvien osalta.:)
        Jos tahdot mailata, niin osite on [email protected]


      • pikku prinsessa
        Juska kirjoitti:

        Meijen kaksi kääpiöluppatyttöä on iki ihastuneita pahvilaatikko "leikkimökkiin" joka me niille tässä yksi ilta väsättiin, siinä on neljä erillistä "huonetta" joista ne pääsee kulkemaan ympärinsä, pieniä kurkistus aukkoja, piilotettuja makupaloja.. jne.. muutman minuutin homma on tuntunu olevan aika kiitelty pitkäkorvien osalta.:)
        Jos tahdot mailata, niin osite on [email protected]

        Laatikot on hyvä idea, ainakin mun kanit rakastaa niitä. Olen kolmen ranskanluppakorvan onnellinen omistaja. Myös pallot ovat hyvä idea, samoin vanhat muoviset leivonta kulhot, monet kanit rakastavat heitelä niitä. Mattojen tms. repiminen tuntuu olevan yksi niiden lempiharrastuksista... Pajunoksat olisivat hyvin suositeltavia, kanit rakastavat pajunkuorta ja se on hyväksi hampaille. Itse kuivatan pajunoksia talven varalle lehtinenn päivineen.
        Tuosta ulos viemisestä. Minun kanini asuvat ulkona, tosin niillä on lämpöeristetty koppi ja sen lisäksi tuulelta/vedeltä/lumelta suojattu tarha. Viime talvella nuorimalla kanilla oli hieman nuhaa, muuten ne ovat olleet aina terveitä. Mutta en silti suosittele viemään kaniasi pitkälle ulkoilulle talvella, se on kuitenkin vasta pentu...
        En ihmettele vaikka moni kaninomistaja tuohtuisi ajatukseen pitää kaneja läpi vuoden ulkona... No, vetoan siihen ettei yksikään niistä ole koskaan ollut kunnolla sairas, yhtä pientä nuhaa lukuunottamatta.
        Ja vielä tuosta väitöksestä ettei nuhaa oikein pysty parantamaan... Minä olen parantanut serkkuni kanin ainakin kolme kertaa nuhasta... Pidimme kanin lämpimässä paikassa ja juotimme neljä-viisi kertaa päivässä sille melko lämmintä vettä johon olimme liottaneet hunajaa ja lisäneet muutaman tipan auringonhattuuutetta... Kani oli terve kolmessa päivässä....


      • bunny
        pikku prinsessa kirjoitti:

        Laatikot on hyvä idea, ainakin mun kanit rakastaa niitä. Olen kolmen ranskanluppakorvan onnellinen omistaja. Myös pallot ovat hyvä idea, samoin vanhat muoviset leivonta kulhot, monet kanit rakastavat heitelä niitä. Mattojen tms. repiminen tuntuu olevan yksi niiden lempiharrastuksista... Pajunoksat olisivat hyvin suositeltavia, kanit rakastavat pajunkuorta ja se on hyväksi hampaille. Itse kuivatan pajunoksia talven varalle lehtinenn päivineen.
        Tuosta ulos viemisestä. Minun kanini asuvat ulkona, tosin niillä on lämpöeristetty koppi ja sen lisäksi tuulelta/vedeltä/lumelta suojattu tarha. Viime talvella nuorimalla kanilla oli hieman nuhaa, muuten ne ovat olleet aina terveitä. Mutta en silti suosittele viemään kaniasi pitkälle ulkoilulle talvella, se on kuitenkin vasta pentu...
        En ihmettele vaikka moni kaninomistaja tuohtuisi ajatukseen pitää kaneja läpi vuoden ulkona... No, vetoan siihen ettei yksikään niistä ole koskaan ollut kunnolla sairas, yhtä pientä nuhaa lukuunottamatta.
        Ja vielä tuosta väitöksestä ettei nuhaa oikein pysty parantamaan... Minä olen parantanut serkkuni kanin ainakin kolme kertaa nuhasta... Pidimme kanin lämpimässä paikassa ja juotimme neljä-viisi kertaa päivässä sille melko lämmintä vettä johon olimme liottaneet hunajaa ja lisäneet muutaman tipan auringonhattuuutetta... Kani oli terve kolmessa päivässä....

        Meidän Popsu kävi talvisin ulkona vain omasta halustaan. Se jopa kerjäsi sinne, mutta tuli sitten pian takaisin siälle (asun ok-talossa). Se juoksi siellä vapaana lenkin ja tuli sitten takaisin ulko-ovelle. Vanhempana se ei enää jaksanut kylmillä ilmoilla ulos, mutta kesät se asui siellä. Sillä oli jopa häkissään yli metrin pituinen tunnelionkalo minkä se oli itse kaivanut.
        Sisällä se leikki pahvilaatikoilla, matoilla ja heitteli kuppeja ja lehtiä.
        Popsu kuoli viime kesänä eläkeikäisenä, mutta uusi kani tai paremminkin kaksi on suunnitteilla ensi kesäksi. Muistakaa kaikki; ottakaa kaksi kania, jos se vain on tilan ym. puolesta mahdollista! Pupumaisin terveisin..


      • pupufani
        bunny kirjoitti:

        Meidän Popsu kävi talvisin ulkona vain omasta halustaan. Se jopa kerjäsi sinne, mutta tuli sitten pian takaisin siälle (asun ok-talossa). Se juoksi siellä vapaana lenkin ja tuli sitten takaisin ulko-ovelle. Vanhempana se ei enää jaksanut kylmillä ilmoilla ulos, mutta kesät se asui siellä. Sillä oli jopa häkissään yli metrin pituinen tunnelionkalo minkä se oli itse kaivanut.
        Sisällä se leikki pahvilaatikoilla, matoilla ja heitteli kuppeja ja lehtiä.
        Popsu kuoli viime kesänä eläkeikäisenä, mutta uusi kani tai paremminkin kaksi on suunnitteilla ensi kesäksi. Muistakaa kaikki; ottakaa kaksi kania, jos se vain on tilan ym. puolesta mahdollista! Pupumaisin terveisin..

        Kanin voi viedä talvellakin ulos, kunhan vaan kuivaat kanin hyvin ulkoilun jälkeen. Jos kanin masunalunen jää märäksi, kani vilustuu. Jos kani on nuhassa, sitä pitää pitää vedottomassa ja lämpöisessä paikassa ja se paranee. Hyvä ulkoilukeino on päästää kani parvekkeelle vähäksi aikaa hyppelemään, mutta pitää muistaa vahtia ettei kani pääse tippumaan/hyppäämään mistään. Ainakin minun pupuni hyppelee innoissaan lumessa kun se pääsee 10 minuutiksi parvekkeelle :)


      • anna & muffe

        mulla on 8kk kani muffe se on ihana se on sellanen leijonaharjas kani eli karvaa täynnä, mullakin on sama ongelma eli mitä virikkeitä, no sit mä ja mun kaveri rakennettiin muffelle pahvilaatikoista kolmikerroksinen linna ja nyt se rakastaa sitä se tykkää ottaa siellä myös pikku tirsat sillon tällön,nyt aion opettaa karvaturrini kävelemään takajaloillaä .... niin omenaa kanit rakastavat ainakin muffen saa tekemään mitä vään omenan palalla!!!


    • girl-84

      Minulla on kääpiökani ja tein leegoista pieniä esteitä ja se hyppäsi niitä mielellään!!!

    • yksi monista kaninkasvattajist

      Hei!
      Älä vie kaniasi ulos talvella.Seurauksena voi olla nuha.Ja jos kani joutuu antibioottikuurille (muuta hoitoa ei nuhaan ole), niin kani yleensä kuolee siihen, kun antibiootti tappaa kanin elimistöstä sille välttämättömät bakteerit.Kääpiökanit on muutenkin varjeltava läpivedolta.Kevätaika on kanille petollista, koska ihmiset innoissaan tuulettavat ja pitävät ikkunaa/ikkunoita kauankin auki....Kanille kevätilmakin on petollista eli silloinkin nuhan vaara on suuri....Vaihda huonekalujen paikkaa tai kaada vaikka joku tuoli kumoon tms.niin siinä on taas kanillesi hetkeksi kivaa tutkiskeltavaa.Kaikkea hyvää sinulle ja ihanalle lemmikillesi.

    • Kanin omistaja

      Mä oon keksiny omalle kanilleni sellasen virikkeen ku sählypallo. Ekoina kertoina mä laitoin pallon sisälle kanin ruokaa ja kani rupes heti lykkäämään sitä noukallaan. Nykyään ei tarvi ees laittaa mitään pallon sisään ku se jo leikkii pallolla ihan hulluna.

    • sofia 10.w

      kanin virikkeitä voi olla esim:puun halot joita voit sitoa häkin kaltereihin,että se voi pureskella niitä.tai joku leikki kalu vaikka pallo jota se voi pyöritellä.......minusta kanille käy virikkeeksi ihan mikä vain jota voi pureskella:-)jyrsiöitä kun ovat:-)
      kanin kansssa voi käydä ulkona mutta aluksi vain ihan vähän aikaa.jos sun kani on lyhyt karvanen niin kannattaa ostaa tai neuloa ite joku puku tai paita että se ei palellu.jos kani on ihan ensimmäista kertaa ulkona riittä yhellä kerralla vain suurinpiirtein 5 minsaa.jos sä käyt sen kaa joka päivä pihalla niin 5 kerran jälkeen voit alkaa olemaan jo 10 min.mulla itellä on risteytys kani uros ja se on ollu mulla kohta 2vuotta.ei se niin hirveen kauan oo, mutta mä oon lukenu paljon kirjoja kaneista ja kattonu tietoa netistä niin siksi voin sua neuvoa. ps:kanin ulkoiluttamis pakkasraja on 17 astetta!!!!!!!mukavia leikki hetkiä

    • Nipsu ja Kassu

      Mullakin on kaksi ihanaa kania! Olemme kesäisin aika paljon toisessa kodissamme koska muutamme sinne pian. Teimme kaneille sinne uuden ulkokopin ja aitauksen siihen perään johon pääsevät juoksemaan. Talvisin ovat Lämmitetyssä kopissa varastossa josta päsevät toiseen häkkiin onko ok? Kysyisin vielä mitä ruokaa annatte kanillenne? annan itse siemensekoitusta, vaikka jotkut sanovat että se on huonoa, mutta meidän kanit pääsevät kesäisin ainakin aika paljon juoksemaa isolle alueelle pellolle : )

      • Jalmari-poika

        Kanille pellettiä, EI siemensekoitusta!


    • Tiuhti=mun kani

      Virikevinkkejä:
      -vanha pahvilaatikko(mahtavaa pureskeltavaa)
      -Vanhat wc paperi rullat
      -Kanin ikioma pehmolelu(älä osta kaupan vaan tee itse ja käytä täytteenä heinää koska vanu ei ole hyvästä)
      -Aktivointipallo(saatavilla eläintarvikeliikkeistä)
      -tyhjä munakenno (täytä salaatilla,kurkuilla ja muilla kasviksilla niin on kanilla puuhasteltavaa saada kansi auki)
      -tasoja voit rakentaa ise vaikka tekemällä puupaloista portaita mutta varoikin että ne eivät kaadu pikku raukan päälle!!!
      -paksu puun oksa johon voi tehdä koloja herkuille
      -jouluna kanin oma joulukuusi(älä laita mitään valoja vaan ripusta kaikkea mitä kani voi syödä,ei mahdu häkkiin paitsi jos sille on varattu oma iso huone)

      Tässä muutama pikku vinkki!!Jos tahdot lisää löytöjä niin etsi erilaisia keskustelu paikkoja samasta aiheesta!!!

    • mattoriippuu

      Tiiän vanha keskustelu :S
      Mut silti omat kanini rakastavat RIIPPUMATTOA!

      • Mulle kans

        Mistä olet sellaisen saanut??


      • Sedä
        Mulle kans kirjoitti:

        Mistä olet sellaisen saanut??

        Sellaisen saa tehtyä helposti itsekin, laitat vain vanhan pyyhkeen tms. kulmistaan häkkiin kiinni esim. hakaneuloilla, rautalangalla, muilla kiinnitysklipseillä, narulla...


    • Kaneista kyselevä

      Saako kysäistä tosta kanin joulukuusesta...
      Saako kani syödä kuusen oksia?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3451
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      179
      1508
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1277
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      145
      1151
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      853
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      815
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      116
      794
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      782
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      779
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      47
      772
    Aihe