Hamsterin pesu...

Eläinrääkkäystä??

hamsteriahan ei kannata eikä saa pestä, ainakaan jos se ei ole likainen, eihän??? Se vilustuu helposti ja kuolee, eikö?

76

13615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heli

      Hamsteria ei kyllä parane mennä vedellä pesemään. Kääpiöhamsuille voi silloin tällöin tarjota astiassa chinchillan kylpyhiekkaa kylpemistä varten (syyrialaisia ei saa kylvettää hiekassa, koska hajurauhaset tukkeutuvat!).

      • pallo

        voi sen pestä jos se on likainen jos kuivaa huolellisesti. omani eivät ole siitä ikinä sairastuneet.


      • Idyli ja Hamsut
        pallo kirjoitti:

        voi sen pestä jos se on likainen jos kuivaa huolellisesti. omani eivät ole siitä ikinä sairastuneet.

        Hamsteria ei saa pestä!
        Se voi kuolla siihen!
        Koska hamsteri ei osaa puhua, sä et voi tietää kuinka inhottavalta hamsterista tuntuu jos sen kastelee!
        eläinrääkkäystä!
        Kääpiöhamsulle voi antaa Chinchilla hiekkaa, mutta kultahamsteriin hiekka jää turkkiin kiinni.
        Hamsteri kyllä yleensä pesee itse itsensä, ja jos lika ei itse pesemällä lähde, johtuu se varmaan liian likasesta ympäristöstä, ja hamsterin häkki pitää pestä kerran viikossa!


      • Candy Hamsu

        Uskon että te jotka vastailette EI SAA PESTÄ ja vastaavaa ette varmaan tiedä että KÄÄPIÖHAMSUJA(kylpyhiekka) EI PESTÄ MUTTA SYYRIALAISEN HAMSTERIN VOI PESTÄ KOSKA SILLÄ ON 2 HAJURAUHASTA ja riippuu niin PALJON HAMSUSTA ET TYKKÄÄKÖ SE VAI ULISEEKO SE ja miten pesee jne..!!!!!!!


      • XD
        Candy Hamsu kirjoitti:

        Uskon että te jotka vastailette EI SAA PESTÄ ja vastaavaa ette varmaan tiedä että KÄÄPIÖHAMSUJA(kylpyhiekka) EI PESTÄ MUTTA SYYRIALAISEN HAMSTERIN VOI PESTÄ KOSKA SILLÄ ON 2 HAJURAUHASTA ja riippuu niin PALJON HAMSUSTA ET TYKKÄÄKÖ SE VAI ULISEEKO SE ja miten pesee jne..!!!!!!!

        Mun sisko pesi hamsuaan mutta jätti pään pesemättä.Se hamsu yritti rinpuilla jos se ei tykkäny ja toiseksi se rupee Haisee sikana =P


      • Hamsunhoitaja
        Idyli ja Hamsut kirjoitti:

        Hamsteria ei saa pestä!
        Se voi kuolla siihen!
        Koska hamsteri ei osaa puhua, sä et voi tietää kuinka inhottavalta hamsterista tuntuu jos sen kastelee!
        eläinrääkkäystä!
        Kääpiöhamsulle voi antaa Chinchilla hiekkaa, mutta kultahamsteriin hiekka jää turkkiin kiinni.
        Hamsteri kyllä yleensä pesee itse itsensä, ja jos lika ei itse pesemällä lähde, johtuu se varmaan liian likasesta ympäristöstä, ja hamsterin häkki pitää pestä kerran viikossa!

        Hamsterin häkkiä ei tarvitse putsata kerran viikossa, jos se ei ole likainen. Varsinkin jos ne oppivat käyttämään wc astiaa, niin 2-4 viikon välein riittää :)


      • HAMSTERI

        Voiko cincilla hiakassa kylvettäää venäjänkääpiö talvikkoa


      • Kukkakaaliiii
        HAMSTERI kirjoitti:

        Voiko cincilla hiakassa kylvettäää venäjänkääpiö talvikkoa

        Kyllä voi


      • Hamsu
        Kukkakaaliiii kirjoitti:

        Kyllä voi

        Saako syyrialaiselle laittaa kylpy hiekkaa?


      • Anonyymi
        Idyli ja Hamsut kirjoitti:

        Hamsteria ei saa pestä!
        Se voi kuolla siihen!
        Koska hamsteri ei osaa puhua, sä et voi tietää kuinka inhottavalta hamsterista tuntuu jos sen kastelee!
        eläinrääkkäystä!
        Kääpiöhamsulle voi antaa Chinchilla hiekkaa, mutta kultahamsteriin hiekka jää turkkiin kiinni.
        Hamsteri kyllä yleensä pesee itse itsensä, ja jos lika ei itse pesemällä lähde, johtuu se varmaan liian likasesta ympäristöstä, ja hamsterin häkki pitää pestä kerran viikossa!

        Mä näin Tik Tokissa videon missä hamsteri vaan työnnettiin veteen.! Se oli suomalainen ja nuori tyttö. Siis mä en vaan tajua miten joku voi tehdä noin! Näin myös samalta henkilöltä Tik tokin jossa sama hamsteri laitettiin kulhoon jossa oli vettä. Hamsteri selvästi kitui ja ui nopeasti reunoille jotta pääsisi pois. Olen muutenkin vakavasti eläinrääkkäystä vastaan!🐹 Eli EI missään nimessä saa uittaa hamstereita!!


      • Anonyymi
        pallo kirjoitti:

        voi sen pestä jos se on likainen jos kuivaa huolellisesti. omani eivät ole siitä ikinä sairastuneet.

        No entäs jos pesisi vedellä ja kuivaisi saunassa niin onko se ok? (Minulla on syyrian hamsteri)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä näin Tik Tokissa videon missä hamsteri vaan työnnettiin veteen.! Se oli suomalainen ja nuori tyttö. Siis mä en vaan tajua miten joku voi tehdä noin! Näin myös samalta henkilöltä Tik tokin jossa sama hamsteri laitettiin kulhoon jossa oli vettä. Hamsteri selvästi kitui ja ui nopeasti reunoille jotta pääsisi pois. Olen muutenkin vakavasti eläinrääkkäystä vastaan!🐹 Eli EI missään nimessä saa uittaa hamstereita!!

        Onko sulla tik Tok käyttäjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä näin Tik Tokissa videon missä hamsteri vaan työnnettiin veteen.! Se oli suomalainen ja nuori tyttö. Siis mä en vaan tajua miten joku voi tehdä noin! Näin myös samalta henkilöltä Tik tokin jossa sama hamsteri laitettiin kulhoon jossa oli vettä. Hamsteri selvästi kitui ja ui nopeasti reunoille jotta pääsisi pois. Olen muutenkin vakavasti eläinrääkkäystä vastaan!🐹 Eli EI missään nimessä saa uittaa hamstereita!!

        Mikä sen hamteri kiduttajan tiktok on?? :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No entäs jos pesisi vedellä ja kuivaisi saunassa niin onko se ok? (Minulla on syyrian hamsteri)

        SAUNASSA! OOTKO HULLU HAMSTERI VOI KUOLLA JO VETEEN!SAUNA! SE ON JO LIIKAA!mihin maailma on menossa😒


      • Anonyymi
        pallo kirjoitti:

        voi sen pestä jos se on likainen jos kuivaa huolellisesti. omani eivät ole siitä ikinä sairastuneet.

        Syyrialaista hamsteria ei saa ikinä pestä!!! Sen iholle ei tee hyvää jos se kastuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        SAUNASSA! OOTKO HULLU HAMSTERI VOI KUOLLA JO VETEEN!SAUNA! SE ON JO LIIKAA!mihin maailma on menossa😒

        Eli voiko sen pestä vai ei kun jotkut sanoo joo ja jotkut ei kun mun perheellä on syyrian hamsteri eli ei varmaan sitten. Mutta kiitos vastauksista😇


      • Anonyymi
        Idyli ja Hamsut kirjoitti:

        Hamsteria ei saa pestä!
        Se voi kuolla siihen!
        Koska hamsteri ei osaa puhua, sä et voi tietää kuinka inhottavalta hamsterista tuntuu jos sen kastelee!
        eläinrääkkäystä!
        Kääpiöhamsulle voi antaa Chinchilla hiekkaa, mutta kultahamsteriin hiekka jää turkkiin kiinni.
        Hamsteri kyllä yleensä pesee itse itsensä, ja jos lika ei itse pesemällä lähde, johtuu se varmaan liian likasesta ympäristöstä, ja hamsterin häkki pitää pestä kerran viikossa!

        Voiko edes märällä paperilla vähän "töpötellä" hamsua? ei kai se siihen kuole jos vielä kuivaa päälle?


      • Anonyymi
        Candy Hamsu kirjoitti:

        Uskon että te jotka vastailette EI SAA PESTÄ ja vastaavaa ette varmaan tiedä että KÄÄPIÖHAMSUJA(kylpyhiekka) EI PESTÄ MUTTA SYYRIALAISEN HAMSTERIN VOI PESTÄ KOSKA SILLÄ ON 2 HAJURAUHASTA ja riippuu niin PALJON HAMSUSTA ET TYKKÄÄKÖ SE VAI ULISEEKO SE ja miten pesee jne..!!!!!!!

        Hamsteria ei saa missään nimessä pestä vedellä! Usko jo!


      • Anonyymi

        Siis hamsterillahan olisi hyvä olla koko ajan hiekka kulho heidän häkissä että he voivat mennä peseytymään milloin haluavat


    • hamsut

      Mä oon aina pessy mun hamsuja monta kertaa eikä niille oo käyny mitää! Päin vastoin ne tykkääki pesusta (riippuu yksilöistä), mutta hamsterit kyllä pitää huolen omasta puhtaudestaan! Talven aikoihin ei olisi kovin järkevää pestä hamsteria ettei se vilustu! Muista kuivata hyvin pesun jälkeen!!!!!!!

      • uskotte tuohon!

        Just tälläisten takia eläimiä ei sais olla lasten vastuulla. Ei osata ajatella asioita eläinten näkökulmasta vaan uskotaan siihen, että hamsu tykkäisi pesusta ja sitten pestään, uitetaan, puetaan ja leikitään barbileikkejä elävällä olennolla.

        Eikö teitä yhtään hävetä?


      • LUNAAAAAA
        uskotte tuohon! kirjoitti:

        Just tälläisten takia eläimiä ei sais olla lasten vastuulla. Ei osata ajatella asioita eläinten näkökulmasta vaan uskotaan siihen, että hamsu tykkäisi pesusta ja sitten pestään, uitetaan, puetaan ja leikitään barbileikkejä elävällä olennolla.

        Eikö teitä yhtään hävetä?

        Mä oon 12 enkä leiki sillä mitää barbei enkä pue enkä leiki sillä! Sulla ei oo varaa sanoo ku et tiiä kaikist lapsist....


      • Anonyymi
        uskotte tuohon! kirjoitti:

        Just tälläisten takia eläimiä ei sais olla lasten vastuulla. Ei osata ajatella asioita eläinten näkökulmasta vaan uskotaan siihen, että hamsu tykkäisi pesusta ja sitten pestään, uitetaan, puetaan ja leikitään barbileikkejä elävällä olennolla.

        Eikö teitä yhtään hävetä?

        Mä oon 10vuotta ja mä en leiki mun hamsterilla vaan mä haluun pitää huolen siitä koska mä rakastan sitä


      • Anonyymi
        LUNAAAAAA kirjoitti:

        Mä oon 12 enkä leiki sillä mitää barbei enkä pue enkä leiki sillä! Sulla ei oo varaa sanoo ku et tiiä kaikist lapsist....

        Mieki oon 12v enkä mäkää sillee pue ja kylvetä sitä. ei kukaan voi sanoo et ei osattais huolehtii >:(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mieki oon 12v enkä mäkää sillee pue ja kylvetä sitä. ei kukaan voi sanoo et ei osattais huolehtii >:(

        Siis yks aikuinen on pessy sen hamstereita ja föönönny ne se laitto niihin saippuaa ja hoito ainetta ja tunnen sen aikuisen mö vaan kuuntelin että Mitö vitta


    • Jii

      Normaalioloissa ei ole mitään syytä pestä hamsteria. Hamsterin iho ei eritä niin paljon rasvaa, että se likaantuisi siitä. Sen sijaan hamterin ihon toiminta saattaa häiriintyä jos se pestään. Vahingon sattuessa, esimerkiksi jos hamsteri likaantuu jostain syystä sellaiseen likaan joka ei lähde pyyhkimällä, on se syytä pestä. Pesuaineita ei tule käyttää, ellei ole aivan pakko, kuten esimerkiksi rasvatahrat eivät irtoa pelkällä vedellä. Tällöin tulee valita hamsterille sopiva pesuaine, EI MISSÄÄN NIMESSÄ IHMISTEN SHAMPOO TAI SAIPPUA, koiranshampoo nimeltä Helläpesu kelpaa. Pesu tulee suorittaa siten, että hamsterin pää ei kastu. Varsinkin veden joutumista korviin on vältettävä! Pesun jälkeen on huolehdittava kuivauksesta vedottomassa paikassa. Hamsteria ei saa missään nimessä föönata edes viileällä, koska sen iho on herkkä ja voi vaurioitua. Myöskään veto ei ole hyvästä hamsterille. Mutta kuten sanottu, hamsterin pesua tulee välttää, siihen ei tule ryhtyä kuin pakottavassa tarpeessa. Normaalin lian, kuten käsistä tarttuvan rasvan, hamsteri puhdistaa mainiosti itse turkistaan. Hamsteri on muutenkin varsin siisti eläin eikä näin ollen juuri koskaan likaannu niin, että pesu olisi tarpeellinen.

      • MÄ VAAN

        MÄ EN OO KOSKAAN PESSY HAMSUJANI...JA USKOISIN ET NE ITTEKKI NAUTTIS ENEMMÄN TOST JYRSIJÄN KYLPYHIEKAST!


      • Jii
        MÄ VAAN kirjoitti:

        MÄ EN OO KOSKAAN PESSY HAMSUJANI...JA USKOISIN ET NE ITTEKKI NAUTTIS ENEMMÄN TOST JYRSIJÄN KYLPYHIEKAST!

        Kylpyhiekka riittää varsin mainiosti kääpiöhamsterille, mutta syyrialaiset eivät saa eivätkä haluakaan kylpeä hiekassa. Hamsterin peseminen muuten kuin äärimmäisessä hätätapauksessa on turhaa ja julmaa hamsteria kohtaan.


      • vaaleanpunaisen hamsuno omi...
        Jii kirjoitti:

        Kylpyhiekka riittää varsin mainiosti kääpiöhamsterille, mutta syyrialaiset eivät saa eivätkä haluakaan kylpeä hiekassa. Hamsterin peseminen muuten kuin äärimmäisessä hätätapauksessa on turhaa ja julmaa hamsteria kohtaan.

        Ostin hamsterilleni sellaisen punaisen mineraalikiven jota eläinkauppias minulle suositteli. Hamsu tykkää siitä kovasti ja on kovalla vauhdilla tuhonnut sitä, mutta siitä irtoaa sellaista vaaleanpunaista pölyä ja nyt hamsu raukka on melkein kokonaan vaaleanpunainen. Peseekö se itse itsensä sitten kun siltä tuntuu vai pitääkö minun tehdä jotain? Homman tekee vaikeaksi se että hamsu on ollut meillä puoli vuotta eikä vieläkään anna kiinni..vaikka mitä konsteja on yritetty. APUAAA!!!


      • kusipää

        no tässä asiassa sentää samaa mieltä joku viisaampi sentää liikentees ====)


      • Candy Hamsu
        vaaleanpunaisen hamsuno omi... kirjoitti:

        Ostin hamsterilleni sellaisen punaisen mineraalikiven jota eläinkauppias minulle suositteli. Hamsu tykkää siitä kovasti ja on kovalla vauhdilla tuhonnut sitä, mutta siitä irtoaa sellaista vaaleanpunaista pölyä ja nyt hamsu raukka on melkein kokonaan vaaleanpunainen. Peseekö se itse itsensä sitten kun siltä tuntuu vai pitääkö minun tehdä jotain? Homman tekee vaikeaksi se että hamsu on ollut meillä puoli vuotta eikä vieläkään anna kiinni..vaikka mitä konsteja on yritetty. APUAAA!!!

        Eli teiltä on varmaan jäänyt "kesytys" välistä http://www.kolumbus.fi/satumetsan/docs/kesytys.html ja pese se esim.koiran shampoolla ja samalla tavalla niinkuin sanoin edellisessä viestissäni..xD


    • Eläinrääkkäystä??

      Mulla ei itsellä ole hamstereita, mutta satuinpa kerran näkemään, kun hamstereita uitettiin sangossa. hamstereiden 6-vuotias omistaja, jonka äiti ei näytä eläimistä tietävän, laittaa hamsterit "uimaan" sankoon. Kivaa! Rassukat tärisivät kylmästä, höh...

      • Jii

        Tällaiseen tapaukseen on heti puututtava! Todennäköisesti hamstereiden uittaminen johtuu omistajien tietämättömyydestä ja sinun tehtäväsi on välittömästi kertoa hamsterin omistajille (vanhemmille) että hamstereita ei saa missään nimessä uittaa. Ilmoita asia ystävällisesti jottet loukkaisi hamsterin omistajia. Jos he eivät ota sanojasi todesta ja jatkavat hamsterin rääkkäämistä, ota yhteys välittömästi eläinsuojelujärjestöön ja VAADI että he tekevät jotain asialle. Myös poliisin puoleen voi kääntyä eläinrääkkäystapauksissa. Asiaa ei missään nimessä saa jättää sikseen.


      • Hams
        Jii kirjoitti:

        Tällaiseen tapaukseen on heti puututtava! Todennäköisesti hamstereiden uittaminen johtuu omistajien tietämättömyydestä ja sinun tehtäväsi on välittömästi kertoa hamsterin omistajille (vanhemmille) että hamstereita ei saa missään nimessä uittaa. Ilmoita asia ystävällisesti jottet loukkaisi hamsterin omistajia. Jos he eivät ota sanojasi todesta ja jatkavat hamsterin rääkkäämistä, ota yhteys välittömästi eläinsuojelujärjestöön ja VAADI että he tekevät jotain asialle. Myös poliisin puoleen voi kääntyä eläinrääkkäystapauksissa. Asiaa ei missään nimessä saa jättää sikseen.

        eli eikö hamsteria voi uittaa vaikka uittas jossain pienessä leveässä sangossa lämpimässä vedessä ja vahtis koko ajan vieressä ettei sille käy mitään, ja laittas sille jonku jutun sinne veteen, jonka päältä se vois lähtä sen jutun päältä uimaan, jos se haluais ja sitte ku se ei ite eenää haluais uija nii sitte se vois ite mennä sen päälle, tai jotain tommosta. .. .ja sitte kuivaisin sen samantien sen jälkeen lämpimällä ja kuivalla pyyhkeellä... .. . : ) nii eikai sille sitte mitään tuu? ?


      • .............
        Hams kirjoitti:

        eli eikö hamsteria voi uittaa vaikka uittas jossain pienessä leveässä sangossa lämpimässä vedessä ja vahtis koko ajan vieressä ettei sille käy mitään, ja laittas sille jonku jutun sinne veteen, jonka päältä se vois lähtä sen jutun päältä uimaan, jos se haluais ja sitte ku se ei ite eenää haluais uija nii sitte se vois ite mennä sen päälle, tai jotain tommosta. .. .ja sitte kuivaisin sen samantien sen jälkeen lämpimällä ja kuivalla pyyhkeellä... .. . : ) nii eikai sille sitte mitään tuu? ?

        EI saa uittaa. Ei vaikka olis millasia "ämpäreitä ja juttuja".


      • diudau
        ............. kirjoitti:

        EI saa uittaa. Ei vaikka olis millasia "ämpäreitä ja juttuja".

        voiks sitä ees silleen että ottaa sormen päähän vaa sitä vettä et on kostee sormi ja sitten hieroo vähän sillä sormellä sitä hamsteria? katoppa ku mun hamsteriin on tarttunu öljyä juoksypyörästä. ( laitan siihen öljyä ettei se vinkus)


      • sdsdsdsd
        diudau kirjoitti:

        voiks sitä ees silleen että ottaa sormen päähän vaa sitä vettä et on kostee sormi ja sitten hieroo vähän sillä sormellä sitä hamsteria? katoppa ku mun hamsteriin on tarttunu öljyä juoksypyörästä. ( laitan siihen öljyä ettei se vinkus)

        "voiks sitä ees silleen että ottaa sormen päähän vaa sitä vettä et on kostee sormi ja sitten hieroo vähän sillä sormellä sitä hamsteria? katoppa ku mun hamsteriin on tarttunu öljyä juoksypyörästä. ( laitan siihen öljyä ettei se vinkus)"

        Voit sä varovasti sillä lailla, mutta hamsterit eivät todellakaan nauti kylpemisestä, se on yksinkertaisesti eläinrääkkäystä, koittakaa jo lapset tajuta etteivät hamsut nauti samoista asioista kuin vaikka ihmiset, kastuminen ei ole niille luonnollista... Tämän takia on väärin antaa hamsuja pienille lapsille, jotkut typerykset sitten uittaa niitä huvikseen...


        HAMSUA SAA UITTAA AINOASTAAN MIKÄLI SE LIKAANTUU ERITTÄIN PAHASTI, NIIN PAHASTI ETTEI ITSE SAA PUTSATTUA, JA SE PITÄÄ KUIVATA SEN JÄLKEEN NOPEASTI NIIN KUIVAKSI KUIN SAA.


        En tajua kuinka jotkut voi huvikseen uittaa niitä, kauheaa rääkkäystä, näkeehän jo hamsun ulkonäöstä uittamisen jälkeen kuinka kamalaa sillä on olla, näille huvikseen uittajille ei saisi antaa hamsua ollenkaan.



        Itse olen kerran joutunut uittamaan nopeasti, kun hamsu karkasi ja meni kiukaan sisälle, saatiin se sieltä ulos mutta oli aivan tuhkassa ja noessa, mustavalkoisena hamsterina oli kaikki valkoinen harmaata, ja tein sen melko lämpimässä vedessä, ja kuivasin hamsua föönillä ja pyyhkeellä nopeasti sen jälkeen hetken.



        Mutta jos sun hamsun turkissa kerran on öljyä, voit ainakin koittaa sitä hieman sormella pestä pois, jos onnistuu. Uittamaan ei kannata alata jos sitä ei ole kovin paljon...


      • Candy Hamsu
        ............. kirjoitti:

        EI saa uittaa. Ei vaikka olis millasia "ämpäreitä ja juttuja".

        Riippuu hamsterin koosta jos on kääpiö hamsu koko on suurinpiirtein täys kasvaneella 6-10cm ja syyrialaisella 15cm. Hankin varmaan syyrialaisen hamsterin ja föönaan tai kuivaan sen tosi hyvin pesun jälkeen en aijo lillutella sitä sielä vedessä niinkuin jtn kylpyankkaa!!Ja miksi marsuja jotka ovat n.15-20cm pitkiä saa pestä muttei_MUKA_ hamstereita koska syyrialaisella on 2 hajurauhasta mitkä on joskus hyvä pestä silloin kun ne ovat likaiset.

        Mutta tässä ohjeet pesuun:


        Jos hamsterin hajurauhaset näyttävät likaisilta, niin ne kannataa pestä ne . Hamsteri ei välttämättä pidä operaatiosta joten suorita se määrätietoisesti, mutta nopeasti!
        1. Täytä vessan pesuallas 2-3cm täyteen lämmintä vettä ei kuumaa mutta ei kylmääkään eli lämpöisempää kuin käden lämpösi.
        2. Kun hamsterin hajurauhaset ovat liuonneet pari minuuttia(voit käyttää myös shampoota)ota hamsusi, ja putsaa rauhasia vielä pumpulipuikolla.
        3. Kuivaa hamsteri erittäin hyvin!Muutaman tavallisen pesukerran jälkeen voit kokeilla föönausta jos hamsu ei tykkää(kehonkieli) kuivaa se siitä lähtien normisti.:D


      • ymmärtään...
        Candy Hamsu kirjoitti:

        Riippuu hamsterin koosta jos on kääpiö hamsu koko on suurinpiirtein täys kasvaneella 6-10cm ja syyrialaisella 15cm. Hankin varmaan syyrialaisen hamsterin ja föönaan tai kuivaan sen tosi hyvin pesun jälkeen en aijo lillutella sitä sielä vedessä niinkuin jtn kylpyankkaa!!Ja miksi marsuja jotka ovat n.15-20cm pitkiä saa pestä muttei_MUKA_ hamstereita koska syyrialaisella on 2 hajurauhasta mitkä on joskus hyvä pestä silloin kun ne ovat likaiset.

        Mutta tässä ohjeet pesuun:


        Jos hamsterin hajurauhaset näyttävät likaisilta, niin ne kannataa pestä ne . Hamsteri ei välttämättä pidä operaatiosta joten suorita se määrätietoisesti, mutta nopeasti!
        1. Täytä vessan pesuallas 2-3cm täyteen lämmintä vettä ei kuumaa mutta ei kylmääkään eli lämpöisempää kuin käden lämpösi.
        2. Kun hamsterin hajurauhaset ovat liuonneet pari minuuttia(voit käyttää myös shampoota)ota hamsusi, ja putsaa rauhasia vielä pumpulipuikolla.
        3. Kuivaa hamsteri erittäin hyvin!Muutaman tavallisen pesukerran jälkeen voit kokeilla föönausta jos hamsu ei tykkää(kehonkieli) kuivaa se siitä lähtien normisti.:D

        "HAMSUA SAA UITTAA AINOASTAAN MIKÄLI SE LIKAANTUU ERITTÄIN PAHASTI, NIIN PAHASTI ETTEI ITSE SAA PUTSATTUA, JA SE PITÄÄ KUIVATA SEN JÄLKEEN NOPEASTI NIIN KUIVAKSI KUIN SAA.

        En tajua kuinka jotkut voi huvikseen uittaa niitä, kauheaa rääkkäystä, näkeehän jo hamsun ulkonäöstä uittamisen jälkeen kuinka kamalaa sillä on olla, näille huvikseen uittajille ei saisi antaa hamsua ollenkaan.

        Itse olen kerran joutunut uittamaan"

        Siis mitä?????

        Eikö se pestä, jos se likaantuu pahasti? Miksi sitä muka pitäisi uittaa?? Kun hamsun tällaisessa tilanteessa PESEE, pitää silti välttää pään ja korvien kastelua.


      • juoksupyörä!
        diudau kirjoitti:

        voiks sitä ees silleen että ottaa sormen päähän vaa sitä vettä et on kostee sormi ja sitten hieroo vähän sillä sormellä sitä hamsteria? katoppa ku mun hamsteriin on tarttunu öljyä juoksypyörästä. ( laitan siihen öljyä ettei se vinkus)

        Osta uusi juoksupyörä, ettei tarvitse lemmikkiä tasaisin väliajoin kiusata!


      • geg
        sdsdsdsd kirjoitti:

        "voiks sitä ees silleen että ottaa sormen päähän vaa sitä vettä et on kostee sormi ja sitten hieroo vähän sillä sormellä sitä hamsteria? katoppa ku mun hamsteriin on tarttunu öljyä juoksypyörästä. ( laitan siihen öljyä ettei se vinkus)"

        Voit sä varovasti sillä lailla, mutta hamsterit eivät todellakaan nauti kylpemisestä, se on yksinkertaisesti eläinrääkkäystä, koittakaa jo lapset tajuta etteivät hamsut nauti samoista asioista kuin vaikka ihmiset, kastuminen ei ole niille luonnollista... Tämän takia on väärin antaa hamsuja pienille lapsille, jotkut typerykset sitten uittaa niitä huvikseen...


        HAMSUA SAA UITTAA AINOASTAAN MIKÄLI SE LIKAANTUU ERITTÄIN PAHASTI, NIIN PAHASTI ETTEI ITSE SAA PUTSATTUA, JA SE PITÄÄ KUIVATA SEN JÄLKEEN NOPEASTI NIIN KUIVAKSI KUIN SAA.


        En tajua kuinka jotkut voi huvikseen uittaa niitä, kauheaa rääkkäystä, näkeehän jo hamsun ulkonäöstä uittamisen jälkeen kuinka kamalaa sillä on olla, näille huvikseen uittajille ei saisi antaa hamsua ollenkaan.



        Itse olen kerran joutunut uittamaan nopeasti, kun hamsu karkasi ja meni kiukaan sisälle, saatiin se sieltä ulos mutta oli aivan tuhkassa ja noessa, mustavalkoisena hamsterina oli kaikki valkoinen harmaata, ja tein sen melko lämpimässä vedessä, ja kuivasin hamsua föönillä ja pyyhkeellä nopeasti sen jälkeen hetken.



        Mutta jos sun hamsun turkissa kerran on öljyä, voit ainakin koittaa sitä hieman sormella pestä pois, jos onnistuu. Uittamaan ei kannata alata jos sitä ei ole kovin paljon...

        Eihän hamsteria saanut missään tapauksessa föönata????!!


      • Anonyymi
        Jii kirjoitti:

        Tällaiseen tapaukseen on heti puututtava! Todennäköisesti hamstereiden uittaminen johtuu omistajien tietämättömyydestä ja sinun tehtäväsi on välittömästi kertoa hamsterin omistajille (vanhemmille) että hamstereita ei saa missään nimessä uittaa. Ilmoita asia ystävällisesti jottet loukkaisi hamsterin omistajia. Jos he eivät ota sanojasi todesta ja jatkavat hamsterin rääkkäämistä, ota yhteys välittömästi eläinsuojelujärjestöön ja VAADI että he tekevät jotain asialle. Myös poliisin puoleen voi kääntyä eläinrääkkäystapauksissa. Asiaa ei missään nimessä saa jättää sikseen.

        poliisi, voi tsiisus sua. ne ajjaa maijal rinkii


      • Anonyymi
        Hams kirjoitti:

        eli eikö hamsteria voi uittaa vaikka uittas jossain pienessä leveässä sangossa lämpimässä vedessä ja vahtis koko ajan vieressä ettei sille käy mitään, ja laittas sille jonku jutun sinne veteen, jonka päältä se vois lähtä sen jutun päältä uimaan, jos se haluais ja sitte ku se ei ite eenää haluais uija nii sitte se vois ite mennä sen päälle, tai jotain tommosta. .. .ja sitte kuivaisin sen samantien sen jälkeen lämpimällä ja kuivalla pyyhkeellä... .. . : ) nii eikai sille sitte mitään tuu? ?

        hamsteri ei ole vesirotta, vaan kuivan aron eläin, joten ei uimaan


    • järkevää.

      on syytä pestä, jos se on hyvin likainen. Meillä pestiin aikoinaan gerbiilit aina kun ne olivat kierineet kakassa ja sotkeneet turkkinsa ja ilman mitään riskiä - gerbiilit elivät normaalin elämän.

    • opek1234

      ie kannata pestä hamsterii mun hamsteri on melkein kuollu mutta onneksi oli vettä lähellä muuten se olis kuollu jos sun hamsteri on saanut kuumaa niin kastele kätes ja pistä se hamsterin päälle ja kuivaa se hellästi se ei tapa hamstereita

    • kyllästynyt,

      ''eikö
      ie kannata pestä hamsterii mun hamsteri on melkein kuollu mutta onneksi oli vettä lähellä muuten se olis kuollu jos sun hamsteri on saanut kuumaa niin kastele kätes ja pistä se hamsterin päälle ja kuivaa se hellästi se ei tapa hamstereita''

      Vi**u mikä kakara tuokin saatana ei tommosille räkänokille hamsteria!!! ärsyttää niin pirusti ku tommosille tappajille annetaan lemmikkejä!!!
      anteeksi kielenkäyttöni mutta ärsyttää

      Hamsteria ei saa pestä, mutta jos esim hajurauhanen on likainen kannattaa kastella pumpulipuikko lämpösellä veellä ja sil si yrittää varovasti putsii

      • Anonyymi

        Olen miekin nuori (12v) ja hamsun parhaaks tulin kattomaan tänne että saako sitä pestä kun epäilytti. Hyvä että tulin, en aijo siis pestä hamsteriani koska se on näköjään vaarallista :) kiitos tiedosta. Ja mun vanhemmat huolehtii siitä samalla tavalla kuin mie eli hamsu&mie oomme "vanhempien valvonnassa" tässä hommassa


    • Huoh :((

      Just!
      Siis miksi joka paikassa jauhetaan jostain hamsterin pesemisestä tai uittamisesta???!!

      HAMSTERIA EI SAA LAITTAA VETEEN, EIKÄ SITÄ SAA KASTAA!
      VAIKKA KUINKA KUIVAISI JA PITÄISI LÄMPIMÄNÄ SEN JÄLKEEN!

      Hamsterin turkki on materiaalia, jonka VESI PILAA JA RASVOITTAA. HAMSTERIT ELÄVÄT LUONNOSSA KUIVILLA ALUEILLA, JA LUONNOSSA HAMSTERIT VÄLTTELEVÄT VETTÄ.

      Miksi ihmisten on aina tehtävä kaikki oman pään mukaan.

      HAMSTERIA EI SAA LAITTAA UIMAAN. PISTE.

    • Tarvin apua! :(

      moi!
      olen kaksitoista-vuotias ja mulla on syrkki. Meillä on tullut iso riita hamsterien pesusta, voihan hamsteria pestä,jos sillä on pissaa ja muuta likaa turkissaan, eikö?
      Kaveri taasen väittää, että sitä ei missään nimessä pestä! kuionka tässä nyt käy, syrkkikseni ei ainakaan ole itseään putsannu, niin enkö voisi sitä hieman auttaa, niin että kastelen sormet ja silitän märällä sormilla sen turkkia, haju ja lika on ainakin lähtenyt, pesy on ainakin auttanut, syrkkiksenikin on siitä pitäny ja onhan se yksilöstäkin kiinni tykkääkö pesusta vai ei!
      Kertokaa te kuinka tästä jatkan! Olen joutunut tämän "hamsteri jupakan" takia vaihtamaan koulua ja kuulen jatkuvasti kavereiltani valitusta ja voilotusta tästä aiheesta! auttakaa minua nopeasti!??

      • Anonyymi

        mistä tiedät että hamsterisi tykkää pesusta? eihän se osaa ilmaista itseään. ja vaikka se siitä tykkäisikin niin pesu ei ole hyväksi hamsterin herkälle iholle ja karvoille


    • hyppymyyrä

      Ei kaverisi päätä hamsteristasi jumalauta! Älä välitä, tee miten sinusta tuntuu. Mutta vittu edelleen tämä fakta:

      - HAMSTERIA EI SAA SAATANA PESTÄ! ELLEI OLE PAKKO, KOSKA TODEN TOTTA VESI PILAA KAUNIIN ELÄIMEN TURKIN!

    • KääpiöNipsu

      Heips! ajattelin vain kysäistä vielä näistä kääpiöhamstereista. Kävin tänään hakemassa kotiin tuollaisen pienen Nipsu-hamsterin. Kuljetin sen kotiin pahviaatikossa ja kotona sai tutustua omaan kodikkaaseen terraarioonsa. Mutta matkalla kotiin sitä luultavasti vähän jännitti (Olimme autolla) ja kotona huomattiin että sillä oli päässyt pissa ja yksi pikku papanakin. Nyt siinä on tämän päivän ajan ollut pieni pissan haju pinttyneenä koko hamsteriin. Lähteekö haju ajan kanssa vai voiko sen pestä varovasti miedolla eläin-shampoolla?

    • shamppootroskiin

      En missään nimessä suosittele pesemään mitään kissaa pienempää kissaa lemmikkishampoolla, vaarana menna just silmiin tai muualle pahaan paikkaan.

    • Diipadaapa

      ^^En lähtisi pesemään, haju varmaankin hälvenee ajan kanssa. Voithan toki yrittää puhdistaa hamsuasi esim. vauvanpeppupyyhkeellä.

    • hamsterin häkistä

      voiko hamsterin häkki pestä ihon pesu ainella vai jollain muulla???

      • hamsterin häkistä

        vai voiko sen pestä vaan


    • HAMSTERIN HÄKISTÄ

      vastatkaa nopeaa htyvällä tavalla koska me saadaan kohta hamsu!!!!!!!!!!

    • halomi

      öö.. Miks häkki pestäis ihonpesu aineella? Kun minä pesen häkkiä käytän ihan mini tilkka mäntysuopaa jos on tosi likanen. Pesen kyllä tosi hyvin pois sen suovan.
      Voi sen vaan vedelläkin.
      Mutta, mutta... YMMÄRTÄÄKÖ IHMISET, sitä että hamsteri ei yhäkään nauti pesusta. Kannatais lukea paljon hamstereista. Itse en lähtisi pesemään jos haisee. Oma hamsuni kierii pissassa, enkä ole pessyt, sillä haju hälvennyt aina.
      ~halomi~

    • Syyris

      Hamsterini oikealla puolen on lähtenyt karvaa!! pidin hänellä chinchillan kylpyheikkaa kun luin näitä teidän kommentteja niin aioin ottaa sen pois kun täällä sanotaan että 'ei saa antaa syyriksille sitä' niin ajattelin kysästä että onkohan jotain sille rauhaselle tapahtunu kun on siitä pikkasen lähteny karvaa!!! nyt olen pitänyt sen hiekan pois kohta yli 2vk ja siihen on kasvanut varmaa pikkusen jo! että johtukohan siitä??

      • Syyris

        eli siis sieltä päin missä on se rauhanen lähteny karvaa mut nytten jo pikkasen kasvanut lisää T.Syyris


      • Anonyymi

        Vastaan tällee 7-vuotta myöhemmin, että mun hamsterilta (sillon ku se vielä oli täällä) lähti karvaa allergian takia. Yleisiä allergisoivia aineita ovat esim herneet tai pavut🐹


    • tässäoikeetatietoo

      Kääppäriä ei saa, se peseytyy itse kylpyhiekassa.


      Syrkin voi laittaa astiaan jossa on vähän LÄMMINTÄ vettä, että hajurauhanen puhdistuu. Kuivaa huolella. Tai kostutetulla vanupuikolla, saman asian ajaa.

    • PakonEdestäToiminut

      Mä tein hetki sitten päätöksen pestä varovasti meijän pikkusen..
      Sen veli kuoli ja ennen kuin kerkesin huomaamaan sen, oli tämä pikku vesseli syönyt veljeltään puolipäätä.

    • riistaherkut

      Jalkovälin mykrä pitäisi pestä säännöllisesti.

    • Kuoreat

      Itse laitoin hamsteriini saippuaa ja vettä, hamsteri vilustui, näkyi nahka. Hamsterini ei onneksi ole vielä koullut mutta epäilen pahinta😬

    • Jos hamsterisi turkille on sattunut lorahtamaan tai sotkeentumaan jotain, mitä se ei itse saa pestyä tai mihin sen ei olisi viisasta koskea tulee omistajan varovaisesti esim. lievästi kostealla pyyhkeellä yrittää irrottaa lika. Lian irrottamiseen voi käyttää myös pehmeäharjaksista hammasharjaa. Koko hamsterin pesua tai kastelua tulisi välttää kaikin mahdollisin keinoin. Hamsteri ei todellakaan tarvitse säännöllisiä kylpyjä.

    • Anonyymi

      Jos sinulla on venäjänkääpiö hamsteri talvikko uros niin saat pedtä sen.Uros hamsterit pissäävät sillein että niiden vatsa on sitten ihan pissassa niin mieluiten peskää vai vasta että ei tarvitse mitän muuta pestä. Huomn VAROKAA HAMSTERIN KORVIA KORVIIN EI SAA MENNÄ VETTÄ😊👍🐹

    • Anonyymi

      Mitä jos on pessyt hamsun mut ei oo jääny traumoja ja mitä jos hamsteri juoksee kovaa aina lattialle päin tai lähtee juoksupyörään karvoja ja ulisee unissaan.( venäläinen kääpiö hamsu)

    • Anonyymi

      Heippa kaikki! Kertokaa että mitä teen kun valkoisessa hamsterissa on pissaa turkissa??

    • Anonyymi

      Saako kultahamstrerille laittaa kylpy hiekkaa?

      • Anonyymi

        ei saa


    • Anonyymi

      mun hamssulla on oma suihkukaappi. sinne tuo mennöö, kääntää veten piälle ja pruuttaa dovea kroppaan. tärisee hetken, veten lentäen ja lähtöö sit kylille skeittaan ....."""""??????&&&&&

    • Anonyymi

      Joo oot oikees

    • Anonyymi

      Saako syyrialaista hamsteria pestä pesuhiekalla

    • Anonyymi

      Voiko hamsterin häkkiin laittaa esim kupin yhteen nurkkaan missä on pesu hiekkaa Että saisi pestä itsensä kannataako vai eikö?

    • Anonyymi

      Haittaako se jos kääpiöhamsterin häkkiin laittaa pesuhiekkaa ja käy ite siellä pesemässä

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe