Kouluavustaja

Mirja

Saako kouluavustajan työstä palkkaa? Mitä se työ sisältää?
Ajattelin että voisin tehdä lukion jälkeen vuoden kouluavustajan hommia, asuisin silloin vielä kotona, vaikuttaako se "palkan" saantiin? Eli saisinko siitä mitään? Onko kenelläkään kokemuksia kouluavustajan työstä?

9

2739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dicco

No kouluavustaja ei ole mitään vapaaehtoistyötä ja siitä saa ihan oikean palkan. Ja vanhempien luona asuminen ei vaikuta mitenkään palkan saantiin koska kyseessä on työsuhde.

Työ sisältää nimensä mukaisesti koulussa avustamista, opettajan avustamista ja mahdollisesti sijaisuuksia.

• jelppijä

Opiskelin lähihoitajaksi ja olin työharjoittelussa kouluavustajana. Olin luokassa opettajan apuna, autoin oppilaita tehtävissä, joskus sain korjata kokeitakin, pidin tukiopetusta.

Kouluavustajakurssi kestää n. vuoden.

Tottakai saat palkkaa, jos menet töihin!! Ja palkkaa saa riippumatta siitä missä asut.

Täällä kerrotaan enemmän koulunkäyntiavustajan työstä: http://www.mol.fi/webammatti.cgi?ammattinumero=15440&kieli=00

• Mirja

ajattelin siis mennä suoraan lukiosta lähikoululle kouluavustajaksi, siis ilman mitään koulutusta. Joku tutun tuttu oli ollut sellaisena suoraan lukiopohjalta työmarkkinatuella, koulu ei siis maksanut hänelle mitään. Se taisi olla joku vuoden kestävä työharjoittelujakso tms.(?).
        Mutta toiset taas väittää että siitä voisi saada ihan oikeaakin palkkaa, siis ilman mitään koulutusta, siis suoraan lukiosta... en tiedä mitä uskoa...

• niina
        Mirja kirjoitti:

ajattelin siis mennä suoraan lukiosta lähikoululle kouluavustajaksi, siis ilman mitään koulutusta. Joku tutun tuttu oli ollut sellaisena suoraan lukiopohjalta työmarkkinatuella, koulu ei siis maksanut hänelle mitään. Se taisi olla joku vuoden kestävä työharjoittelujakso tms.(?).
        Mutta toiset taas väittää että siitä voisi saada ihan oikeaakin palkkaa, siis ilman mitään koulutusta, siis suoraan lukiosta... en tiedä mitä uskoa...

ilman koulutustakin voi päästä koulunkäyntiavustajaksi vaikka lukion jälkeen josta saa ihan oikeaa palkkaa jne. Toinen asia on jos hakeudut työvoimatoimiston kautta koululle jolloin olet työharjoittelijana ja saat tavallisen työttömyyskorvauksen!!
        Onnea!

• helinä
        niina kirjoitti:

ilman koulutustakin voi päästä koulunkäyntiavustajaksi vaikka lukion jälkeen josta saa ihan oikeaa palkkaa jne. Toinen asia on jos hakeudut työvoimatoimiston kautta koululle jolloin olet työharjoittelijana ja saat tavallisen työttömyyskorvauksen!!
        Onnea!

Hei!
        Opiskelin itse juuri tällä hetkellä koulunkäyntiavustajaksi ja koulutukseni on 52/opintoviikkoa kestävä eli aika pitkä.kouluavustajan työ ei ole sama asia kuin koulunkäyntiavustajan työ vaikka se ei liene aina ihan selviö opettallekkaan.Kouluavustaja auttaa yleensä materiaalivalmistuksessa ja esim.opettajien kahvinkeitossa ja tiskaa astioita eli on vähän "juoksupojan"tehtävässä ja tekee mitä milloinkin kun taas koulunkäyntiavustaja koulutetaan nimenomaan oppilaanohjaajaksi ja opettajan avuksi.Ainakin Savonlinnassa vuoden 2004 alusta ei saa palkata kuin koulutettua väkeä ja kouluavustajana voi tulla niin sanotulla työmarkkinatuella harjoittelemaan,mistä saa tänäpäivänä 29.60 euroo/päivä ja jonkun kulukorvauksen mikä on veroton 7.00 euroo/päivä.Että sellaista.

• ...
        helinä kirjoitti:

Hei!
        Opiskelin itse juuri tällä hetkellä koulunkäyntiavustajaksi ja koulutukseni on 52/opintoviikkoa kestävä eli aika pitkä.kouluavustajan työ ei ole sama asia kuin koulunkäyntiavustajan työ vaikka se ei liene aina ihan selviö opettallekkaan.Kouluavustaja auttaa yleensä materiaalivalmistuksessa ja esim.opettajien kahvinkeitossa ja tiskaa astioita eli on vähän "juoksupojan"tehtävässä ja tekee mitä milloinkin kun taas koulunkäyntiavustaja koulutetaan nimenomaan oppilaanohjaajaksi ja opettajan avuksi.Ainakin Savonlinnassa vuoden 2004 alusta ei saa palkata kuin koulutettua väkeä ja kouluavustajana voi tulla niin sanotulla työmarkkinatuella harjoittelemaan,mistä saa tänäpäivänä 29.60 euroo/päivä ja jonkun kulukorvauksen mikä on veroton 7.00 euroo/päivä.Että sellaista.

Sitä työmarkkinatukea saa 23,02 euroa/päivä ylläpitokorvaus 7 euroa/päivä.

Työmarkkinatuesta menee vero, mutta ylläpitokorvauksesta ei mene.

• tukinopetaja

Hei, hyva jos pidid tukinopetusta koulussa.
        Olen venen kielen opetaja Tallinassa tukiopetaja. Minun palkka on 500 EUR. Onka teille paika venen kielen opetajalle? Mika on palkka Suomessa venen kielen opettajale, haluan apua, olen kiitollinen jos kuka vastaa minulle [email protected].
        Koulussa - [email protected]

• Päivi

Valmistuin koulunkäyntiavustajaksi toukokuussa ja valmistuminen ei ollut tosiaankaan läpihuutojuttu.
      Eli vakipaikkoja et ainakaan saa ilman koulutusta.
      Työvoimatoimiston kautta voit päästä ns. harjittelijaksi johonkin kouluun missä on vajetta avustajista. Eli otappa yhteyttä työvoimatoimistoon ja kysele asiasta sieltä.
      Pätevän koulunkäyntiavustajan palkka on tätänykyä n 1420€/kk, kokoaikatyössä.
      Harjoittelijana saat saman kuin olisit työttömänä.

• Samassa veneessä

Moi!
      Mä oon samassa tilanteessa sun kanssa eli kävin lukion ja pidän nyt välivuoden. Olen kouluavustajana ja saan työmarkkinatuen Kelalta. Ei se ole suuren suuri, mutta kyllä sillä pärjää vaikkei kotona vanhempien luona asukkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2742
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      17
      2291
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1874
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe