Saako kouluavustajan työstä palkkaa? Mitä se työ sisältää?
Ajattelin että voisin tehdä lukion jälkeen vuoden kouluavustajan hommia, asuisin silloin vielä kotona, vaikuttaako se "palkan" saantiin? Eli saisinko siitä mitään? Onko kenelläkään kokemuksia kouluavustajan työstä?
Kouluavustaja
17
4315
Vastaukset
- Milla
Saat sieltä ihan käsittämättömän huonoa palkkaa verrattuna siihen miten vaativaa työ voi olla.
- Siiri
Itse olin kouluavustajana viime vuonna. Rahasta sitä hommaa on turha tehdä, palkka on huono, ainakin jos sut palkataan työmarkkinatuella. Tietenkin jos teet opettajien sijaisuuksia, palkka on niiltä päiviltä suurempi.
Meillä työnkuvaan kuului opettajien avustaminen tunneilla, tuntien valmistelu (=kopiointia, askartelua jne.) ja tietenkin sijaisuudet jossa itse vastasin kaikesta luokkaan liittyvästä, opetuksesta tappeluiden selvittelyyn ja jumittuneiden vetoketjujen korjailuun... Monipuolista ja haastavaa työtä, mutta samalla niin mukavaa. Hyvä vaihtoehto välivuodelle! - Minä
Mä oon nyt toista vuotta avustajana. Palkka ei oo mitään kehuttavaa, markoissa noin 4000/kk.
Se mitä koulunkäyntiavustajan "kuuluisi" tehdä luokassa riippuu täysin luokanopettajasta. Itse olen saanut pitää tunteja, korjata kokeita, pitää kirjaa kaikista oppilaiden asioista, avustaa oppilaita vaikeissa asioissa, olla sijaisena, tehdä lappuja, kopioida ym.
Voi tosin olla myös täysin toisinpäin, eli et saa tehdä luokassa käytännössä yhtään mitään.
Työ on raskasta mutta erittäin mukavaa, riippuen tietysti omista kiinnostuksenkohteistasi. Kannattaa kokeilla, jos kiinnostaa.- tuleva kka
Ei kai se niin vähän ole? Tuhat euroa olen kuvitellut sen olevan? En kyllä tiedä...
- =o)
Niin...
Vastavalmistuneen opettajan palkkakaan ei ole kaksinen, et millaista palkkaa kouluttamattomalle sitten pitäisi maksaa??? Ja jos ottaisin tulevana opettajana avustajan, ottaisin mieluummin yo-tytön/pojan. Mulla on paljon opetuttuja ja olen kuullut surullisia tarinoita siitä, miten "tyhmiä" avustajia joukossa on. Puhun nyt niistä, jotka eivät ole muualle päässeet. Ja on niitä ollut kyllä koulutetuissakin. Pelkällä elämänkokemuksella ei kumminkaan aina pärjää.
Eli äidinkielen ja matikan perusopit pitäisi olla hanskassa...muuten tulee itku, jos open aika meneekin avustajan opettamiseen.
Mutta kun joskus saan hyvän avustajan, on se kuin lottovoitto! =) - Erityistä tukea tarvitsevan...
=o) kirjoitti:
Niin...
Vastavalmistuneen opettajan palkkakaan ei ole kaksinen, et millaista palkkaa kouluttamattomalle sitten pitäisi maksaa??? Ja jos ottaisin tulevana opettajana avustajan, ottaisin mieluummin yo-tytön/pojan. Mulla on paljon opetuttuja ja olen kuullut surullisia tarinoita siitä, miten "tyhmiä" avustajia joukossa on. Puhun nyt niistä, jotka eivät ole muualle päässeet. Ja on niitä ollut kyllä koulutetuissakin. Pelkällä elämänkokemuksella ei kumminkaan aina pärjää.
Eli äidinkielen ja matikan perusopit pitäisi olla hanskassa...muuten tulee itku, jos open aika meneekin avustajan opettamiseen.
Mutta kun joskus saan hyvän avustajan, on se kuin lottovoitto! =)..oppilaasi etua palkataan koulutettu avustaja eikä mitään yotyttöä/-poikaa. Jokainen hakija haastatellaan yms, joten ei sinne nyt ihan hölmöimmät pääse. Itse olet ollut hölmö, jos olet jonkun tollukan palkannut. Ja eiköhän niitä tollukoita ole joka ammatissa...Koulutettu avustaja kuitenkin tietää työn eettiset säännöt ja osaa jotakin vaatiakin opettajaltakin. Jos opettajien asenne on tuollainen, niin en ihmettele, ettei asiat etene.
- Minäminä
KOULUAVUSTAJAKSI pääsee työkkärin harjottelun kautta työmarkkinatuella (jotain 23e/pv -20% vero enintään 20 pv/kuukausi). Jos meet lukiosta, et saa 7e ylläpitokorvausta, jota saa, jos on ammatillinen koulutus. 7e on verovapaata rahaa.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että työkkärin harjottelussa kouluavustajana oon saanu jonkin verran opettajan sijaisuuksia. Niistä saa tietysti normaalin opettajan palkan.
KOULUNKÄYNTIAVUSTAJANA toimiminen vaatii vähintään vuoden kestävän koulunkäyntiavustajan peruskoulutuksen. Siitä saakin sitte palkkaa, joka on hieman enemmän kuin työkkärin harjottelupalkka.
Toivottavasti tästä oli jotain apua!
Ja vielä, työkkärin työharjottelu on työvoimapoliittinen toimenpide, eli siltä ajalta saat täyden työmarkkinatuen, vaikka asut kotona.
Itse olen saanut tehdä hommia aikalailla laidasta laitaan. Monistamista, askartelemistä, värittämistä (1.luokan juttuja...), opettajien sijaisuuksia, tunneilla auttamista, paperiroskien viemistä, puhelimeen vastaamista, monistuspaperin pitäminen näkyvillä :-), kahvin keittämistä, välituntivalvomista eli hommaa löytyy kaikenlaista. Mutta mä oon ainaki tykänny olla. Kuitenki suhteellisen kevyttä työtä verrattuna siihen mitä oon ennen tehny.- Minä
Mä olen KOULUNKÄYNTIAVUSTAJANA, enkä ole käynyt mitään peruskoulutustakoulutusta siihen. Otin lukion jälkeen yhteyttä kouluun ja sain paikan.
- Vainiin
Minä kirjoitti:
Mä olen KOULUNKÄYNTIAVUSTAJANA, enkä ole käynyt mitään peruskoulutustakoulutusta siihen. Otin lukion jälkeen yhteyttä kouluun ja sain paikan.
Missä helvetinloukossä sä oot töissä kun kerran on olemassa hommaan PÄTEVIÄ työntekijöitä, niin miks ne palkkaa epäpäteviä??? Sinne paikkaan ei vissiin ollu ku yks hakija, sinä, kun kerran suoraan lukiosta pääsit. Tai sit oli muitakin lukionörttejä...
- Minä
Vainiin kirjoitti:
Missä helvetinloukossä sä oot töissä kun kerran on olemassa hommaan PÄTEVIÄ työntekijöitä, niin miks ne palkkaa epäpäteviä??? Sinne paikkaan ei vissiin ollu ku yks hakija, sinä, kun kerran suoraan lukiosta pääsit. Tai sit oli muitakin lukionörttejä...
Pääkaupunkiseudulla isossa hienossa koulussa! Ja ihan vaan tiedoksi: suurin osa tälläkin hetkellä toimivista KOULUNKÄYNTIAVUSTAJISTA on juuri lukion käyneitä, myöhemmin opetusalalle hakevia nuoria! Että silleen!
- milla
Minä kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla isossa hienossa koulussa! Ja ihan vaan tiedoksi: suurin osa tälläkin hetkellä toimivista KOULUNKÄYNTIAVUSTAJISTA on juuri lukion käyneitä, myöhemmin opetusalalle hakevia nuoria! Että silleen!
ei ole olemassakaan sellaista nimikettä (enää) kuin kouluavustaja.. on KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA!!!
- Avustaja
milla kirjoitti:
ei ole olemassakaan sellaista nimikettä (enää) kuin kouluavustaja.. on KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA!!!
Siinä muuten kunnat säästää aika hienosti, kun eivät palkkaa asianmukaisesti koulutettuja opettajia vaan jotain pikakoulutettuja muka koulunkäyntiavustajia tai suoraan lukiosta tulevia nuoria jotka luulee sillä lailla pääsevänsä opettajiksi. Oikeita opettajia pitäisi palkata niiden sijaan, niin jotain voisi kouluissa myönteistä tapahtuakin.
- milla
Avustaja kirjoitti:
Siinä muuten kunnat säästää aika hienosti, kun eivät palkkaa asianmukaisesti koulutettuja opettajia vaan jotain pikakoulutettuja muka koulunkäyntiavustajia tai suoraan lukiosta tulevia nuoria jotka luulee sillä lailla pääsevänsä opettajiksi. Oikeita opettajia pitäisi palkata niiden sijaan, niin jotain voisi kouluissa myönteistä tapahtuakin.
sepä se juuri ärsyttää.. työmarkkinatuella vaan 17 vuotiaasta ylöspäin.. jotka eivät tiedä mistään mitään...
meitä koulutettuja sitten ei voida palkata... =( - LEtti
Koulunkäyntiavustajana toimimiseen EI tarvita koulunkäyntiavustaja-nimikettä!Kannattais ottaa asiasta selvää, ennenku antaa tietoja toisille...
nim. Kokemusta on. - Matti
LEtti kirjoitti:
Koulunkäyntiavustajana toimimiseen EI tarvita koulunkäyntiavustaja-nimikettä!Kannattais ottaa asiasta selvää, ennenku antaa tietoja toisille...
nim. Kokemusta on.Joo, totta! Ei koulunkäyntiavustajan hommaan vaadita sitä koulutusta. Se toki lasketaan eduksi ja jos siihen ammattiin haluaa elämäkseen jäädä, on koulutus lähes pakko suorittaa.
Hommaa on monenlaista, riippuen millaiseksi avustajaksi sinut otetaan. Aikaisemmin luetellut työtehtävät ovat ns. yleisen koulunkäyntiavustajan tehtäviä. Avustajia määrätään myös yksittäisille lapsille, kuten huononäköisille tai liikuntavammaisille. Avustaja voi olla myös kytketty tiettyyn luokkaan, kuten tarkkailuluokkaan tai starttiluokkaan. Näiden avustajien tehtävät poikkeavat hiukan yleisen avustajan tehtävistä.
nim. Avustajan esimies - liisa
Matti kirjoitti:
Joo, totta! Ei koulunkäyntiavustajan hommaan vaadita sitä koulutusta. Se toki lasketaan eduksi ja jos siihen ammattiin haluaa elämäkseen jäädä, on koulutus lähes pakko suorittaa.
Hommaa on monenlaista, riippuen millaiseksi avustajaksi sinut otetaan. Aikaisemmin luetellut työtehtävät ovat ns. yleisen koulunkäyntiavustajan tehtäviä. Avustajia määrätään myös yksittäisille lapsille, kuten huononäköisille tai liikuntavammaisille. Avustaja voi olla myös kytketty tiettyyn luokkaan, kuten tarkkailuluokkaan tai starttiluokkaan. Näiden avustajien tehtävät poikkeavat hiukan yleisen avustajan tehtävistä.
nim. Avustajan esimiesKouluavustaja ja koulunkäyntiavustaja ovat lähtökohdiltaan kaksi eri asiaa.
KOULUAVUSTAJA viittaa enemmänkin tekniseen avustamiseen koulussa ja luokassa. Monistusta, valmistelua, luokan auttamista yms.
KOULUNKÄYNTIAVUSTAJA käsitteellä tarkoitetaan avustajaa, joka avustaa erityisen tuen tarpeessa olevaa luokkaa, ryhmää tai yhtä oppilasta (henkilökohtainen avustaja).
Kouluavustajiksi on paljonkin palkattu työmarkkinatuella nuoria, joilla ei ole koulutusta alalle. Toki heitä on palkattu myös koulunkäyntiavustajiksi, mutta koulunkäyntiavustajille on 40 opintoviikon koulutus.
Kouluavustajia käytetään aika yleisesti myös satunnaisesti sijaisina, kuten muitakin satunnaisesti saatavilla olevia työttömiä tai opiskelevia nuoria. Koulunkäyntiavustajia ei pitäisi käyttää sijaisina, varsinkaan kun heidät on palkattu avustamaan yhtä oppilasta tai pienryhmää, koska silloin nämä erityistä tukea tarvitsevat lapset jäävät ilman. Monet heistä eivät selviä ilman avustajaa ollenkaan.
Ruotsinkieliset käsitteet auttavat ymmärtämään eroa myös:
kouluavustaja = lärarassistent
koulunkäyntiavustaja = elevassistent
Tiedän kyllä, että käsitteitä käytetään epämääräisesti, mutta ehkäpä tämä selventää keskustelua. - Mira
Vainiin kirjoitti:
Tuo oli mielestäni täysin asiaton kommentti, ei täällä haukkumaan tarvitse alkaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 865269
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h784704Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv862933Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232494Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska241901- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851318