Kaikkien on rummutettava

Itzli

Bu Bu Buana Bu,
Bu Bu Buana Bu,
Buana Bu Buana Bu,
Tangkaka Tangka Kathmandu,
Buana Bu Buana Bu,
Longati Longaa Tangkaka Tangkaa,
Bongo Bongo Oh!

Kaikkihan tietävät, että jokaiseen niinsanottuun luonnonuskontoon jokaisessa maailman kolkassa on aina ja ikuisesti ja väistämättä kuulunut kiivas ja intohimoinen rummutus. Rumpujen rakenteissa ja paikallisissa rytmeissä on eroavaisuuksia, mutta itse rummus on universumin perusfakta. Rummutukseen kuuluu olennaisesti myös tanssi ja laulu, jotka kuitenkaan eivät olisi juuri mistään kotoisin ilman pätevää rummutusta.

Rummutatteko? Miksi?

Miksi ette rummuta?

Miksi rummutus tekee iloiseksi ja voimakkaaksi?

Pitäisikö suomalaistenkin opetella rummuttamaan? Meillä perinteisesti ovat rummuttaneet julkisesti vain rockmuusikot, joiden laulujen tahtiin on luvallista hiukan keinua tai pomppia kesäisin mutaisilla hiekkakentillä sateenvarjo kädessä.

Onko klassinen ja pop musiikki tehnyt meistä laiskoja musiikin kuuntelijoita jotka harjoituttavat vain korviaan eivätkä lainkaan enää itse soita mitään, koska on keksitty niin monimutkainen musiikin teoria, että sitä on opiskeltava vuosia ennenkuin saa luvan soittaa julkisesti toistenkin ihmisten kuullen?

10

540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Topu

      Rumpu on synnillisin instrumentti, jonka kristinusko tietää. Siksi Suomessa ei rummuta kuin luontouskoiset tai synnilliseen elämäntapaansa kiintyneet muusikot. Kun Isä Jumala löysi tiensä tänne korpiemme kätköihin hän puhkaisi kalvon Suomi-immeltämme. Pastorit tuhosivat shamaanirumpujemme satoja vuosia jyrisseen pinnan. Suomi-impi raiskattiin. Siksi rumpu ei Suomessa soi.

      Mutta nyt olisi aika saattaa rikolliset edesvastuuseen raaoista teoistaan. Siksi rumpu soikoon!

      Urut on suruista tehdyt. Olettekos koskaan miettineet miksei virsiä säestetä huuliharpulla? Tai melodikalla? Uruissa pauhaa tuomitsevan Jumalan ääni niin että seinät tärisee. Urut on peruskristillinen soitin: sen äänessä voi soida vain Jumala tai Saatana. Muita vaihtoehtoja ei ole.

      Rumpu kiusoittelee kuulijansa kristillisyyden vastaiseen seksuaaliseen ketkutukseen. Saman tekee didge kun sen dronen oikein hallitsee.

      Mutta maailmankaikkeus sykkii. Maapallollakin on oma biittinsä. Rumpu on voimakas alitajunnallisesti, mutta se ei "viritä mielialoja". Sitä on iloista soittaa ja kiva tanssia, mutta se ei sointujen tapaan johdata kuulijaansa eri tunnetasoille. Siksi se on zeniläinen instrumentti. Kuten tiu´utkin. Perkussiot kutsuvat henget pippaloihin mukaan.

    • Polgara

      Monet rummuttavat tiedostamattaan... Kerran ystäväni huomauttivatm kun rummutin pöydän pintaa ennen tunninalkua... meillä oli edessä koe ja kelasin asioita päässäni. en edes huomannut rummuttavani sormillani pöytää... se kuulosti kuulema pelottavalta... rytmi kai oli liian intohimóista... Itse vain naureskelin kavereilleni ettei kai pöydän naputtelu voi säikyttää ketään mutta nyt kun muutama vuosi tuosta on kulunut säikähdin itse kun matematiikan opettajani yhtäkkiä kesken tunnin alkoi rummuttaa sormillaan pöytää... En voinut tehdä tehtäviä vaan lamaannuin täysi... en voinut tehdä mitään ja aloin pelätä... muut eivät huomanneet mitään... onneksi opettaja havahtui mietteistään eikä kiusannut minua pidempään... Kun tunnin loputtua "naureskelin" kaverilleni että opettajapas innostui naputtamaan pöytää kaveri vain katsoi minua oudosti ja sanoi ettei huomannut mitään... Olinko ainut joka tiedosti rummutuksen? Opettajakaan ei näyttänyt tajunneen mitään...

      Itse villiinnyn täysin jos saan vanhan kunnon rummun käsiini... Rakastan rummun ääntä :D

      Pol

      • Itzli

        Minäkin olen koko ikäni rummuttanut pöytää, sekä tietysti myös muovimukeja ja muuta käteen osuvaa. Tiesitkö, että koiran kylkiluita kämmenellä taputtelemalla syntyy mukava "thump" ääni?

        Niinpä ostin vihdoin ja viimein ihan oikean rummun itselleni.

        Samalla totesin, ettei oikein missään voi rummuttaa ilman että joku voi pahoittaa mielensä. Pitäisi asua jossain omakotitalossa ennenkuin saisi rummuttaa ilman pelkoa häädöstä, taikka julkisesti rauhan häiritsemisestä. Aionkin käydä rummuttamassa metsän siimeksessä niin kauan kuin siellä vielä tarkenee.


      • ajna
        Itzli kirjoitti:

        Minäkin olen koko ikäni rummuttanut pöytää, sekä tietysti myös muovimukeja ja muuta käteen osuvaa. Tiesitkö, että koiran kylkiluita kämmenellä taputtelemalla syntyy mukava "thump" ääni?

        Niinpä ostin vihdoin ja viimein ihan oikean rummun itselleni.

        Samalla totesin, ettei oikein missään voi rummuttaa ilman että joku voi pahoittaa mielensä. Pitäisi asua jossain omakotitalossa ennenkuin saisi rummuttaa ilman pelkoa häädöstä, taikka julkisesti rauhan häiritsemisestä. Aionkin käydä rummuttamassa metsän siimeksessä niin kauan kuin siellä vielä tarkenee.

        Kokeile myös omaa vatsaa. Vatsalihakset jännitettyinä sekä rentoutettuina. Erilaisilla ilmamäärillä keuhkoissa ym. Vatsasta saa hyviä soundeja. Lihaksista lähtee selläinen tiukempi napautus. Kalju pää pitää lätinää jos siinä ei ole sänkeä. Ajattelin kyllä kasvattaa talveksi hiukset, se on aika ankeaa yrittää vedellä pipoa korville talven kylmimpinä päivinä kun ei ole tukkaa.

        Saitko jo valituksia naapurilta?


      • Itzli
        ajna kirjoitti:

        Kokeile myös omaa vatsaa. Vatsalihakset jännitettyinä sekä rentoutettuina. Erilaisilla ilmamäärillä keuhkoissa ym. Vatsasta saa hyviä soundeja. Lihaksista lähtee selläinen tiukempi napautus. Kalju pää pitää lätinää jos siinä ei ole sänkeä. Ajattelin kyllä kasvattaa talveksi hiukset, se on aika ankeaa yrittää vedellä pipoa korville talven kylmimpinä päivinä kun ei ole tukkaa.

        Saitko jo valituksia naapurilta?

        En ole juuri sisällä soitellut. Täällä asuu niin paranoidia jengiä etten viitsi koetella onneani. Olen soitellut ulkosalla. Talvella voikin olla hankalaa löytää harjoittelupaikka, ellei mene metsään, ja sittenhän jäätyy kädet.


      • Babulos
        ajna kirjoitti:

        Kokeile myös omaa vatsaa. Vatsalihakset jännitettyinä sekä rentoutettuina. Erilaisilla ilmamäärillä keuhkoissa ym. Vatsasta saa hyviä soundeja. Lihaksista lähtee selläinen tiukempi napautus. Kalju pää pitää lätinää jos siinä ei ole sänkeä. Ajattelin kyllä kasvattaa talveksi hiukset, se on aika ankeaa yrittää vedellä pipoa korville talven kylmimpinä päivinä kun ei ole tukkaa.

        Saitko jo valituksia naapurilta?

        Itselläni on tapana (varsinkin pöntöllä keskittyessä :P) pingottaa poskista "talking drum"...


    • Marulk

      Sinähän luet ajatukseni. Olin juuri aikeissa kirjoittaa rummutuksesta ja rumpujen valmistuksesta uuden topicin, mutta enpäs ehtinyt.

      Itse en rummuta, syynä siihen on todennäköisesti rummun puute. Kysyisinkin teiltä, arvon pakanat, saako mistään esimerkiksi käytettyjä rumpuja tai sellaisia, joiden valmistukseen ei ole käytetty eläimiä - tai tämä eläin ei ainakaan ole elänyt lyhyttä elämäänsä vain ja ainoastaan päätyäkseen rummunkalvon valmistusaineeksi. Toki muovisia kalvojakin on, mutta yksikään itseään kunnioittava pakana ei käytä rituaaleissaan turistijäljitelmiä.

      Niin, "aito" rumpu pitäisi tietysti itse valmistaa metsästämänsä ties minkä henkieläimen ihosta, mutta DuQuettea siteeratakseni: Dare to be lazy. Eli ihan turhaan minä lähtisin etiikkani vastaisesti metsälle jos helpompiakin vaihtoehtoja on.

      • Itzli

        Kuulostaa epätodennäköiseltä että yhtäkään eläintä teurastettaisiin vain rummun kalvoksi ja jätettäisiin sitten loput ruumiista käyttämättä.

        Jos haluat synteettisen rummun jossa laadusta ei ole tingitty niin osta Remo Djémbe. On hyvä, ostin itse juuri äskettäin sellaisen, lienee laadukkain mitä näitä ylipäänsä valmistetaan.

        Eihän siinä ole aivan samaa afrotunnelmaa kuin aidossa kongobongodjembessä jossa on perskarvatkin mukana, mutta ihan nättejä nuokin ovat ja soundi on hyvä (joskin vaatii hieman damppaamista jotta kuulostaa samalta kuin djembe natural). Kalvo on myös tehty siten että se näyttää aivan nahalta vaikkei se sitä oikeasti olekaan. Sitä on myös paljon kevyempi kantaa kuin puunrungosta kaiverrettua jötikkää.

        Synteettisen rummun etuna on myös se, ettei kalvo löysty kostealla ilmalla. Nahkakalvot saattavat ulkona mennä niin löysiksi ettei soittaminen onnistu lainkaan...

        Onhan noita rumpuja muunkinlaisia. Itse päädyin djembeen sen vuoksi, että se vaikutti soundiltaan jka rakenteeltaan kaikkein käytännöllisimmältä kaikenlaista rituaalikäyttöä ajatellen.

        Nyt on vaan sellainen probleema, että missä sitä voi soittaa ilman että ihmisiltä menee hermot. Kerrostalo ei oikein ole mikään noidan asunto... eikä aina viitsisi lähteä metsään vain voidakseen vähän läpytellä nahkaa.


      • universumin matkalainen
        Itzli kirjoitti:

        Kuulostaa epätodennäköiseltä että yhtäkään eläintä teurastettaisiin vain rummun kalvoksi ja jätettäisiin sitten loput ruumiista käyttämättä.

        Jos haluat synteettisen rummun jossa laadusta ei ole tingitty niin osta Remo Djémbe. On hyvä, ostin itse juuri äskettäin sellaisen, lienee laadukkain mitä näitä ylipäänsä valmistetaan.

        Eihän siinä ole aivan samaa afrotunnelmaa kuin aidossa kongobongodjembessä jossa on perskarvatkin mukana, mutta ihan nättejä nuokin ovat ja soundi on hyvä (joskin vaatii hieman damppaamista jotta kuulostaa samalta kuin djembe natural). Kalvo on myös tehty siten että se näyttää aivan nahalta vaikkei se sitä oikeasti olekaan. Sitä on myös paljon kevyempi kantaa kuin puunrungosta kaiverrettua jötikkää.

        Synteettisen rummun etuna on myös se, ettei kalvo löysty kostealla ilmalla. Nahkakalvot saattavat ulkona mennä niin löysiksi ettei soittaminen onnistu lainkaan...

        Onhan noita rumpuja muunkinlaisia. Itse päädyin djembeen sen vuoksi, että se vaikutti soundiltaan jka rakenteeltaan kaikkein käytännöllisimmältä kaikenlaista rituaalikäyttöä ajatellen.

        Nyt on vaan sellainen probleema, että missä sitä voi soittaa ilman että ihmisiltä menee hermot. Kerrostalo ei oikein ole mikään noidan asunto... eikä aina viitsisi lähteä metsään vain voidakseen vähän läpytellä nahkaa.

        "Jos haluat synteettisen rummun jossa laadusta ei ole tingitty niin osta Remo Djémbe. On hyvä, ostin itse juuri äskettäin sellaisen, lienee laadukkain mitä näitä ylipäänsä valmistetaan."

        Missä näitä myydään ja mikä mahtaa olla hintaluokka noin suurin piirtein?

        Itseäni myös himottaisi päästä rummuttelemaan ilman, että se soitin olisi "revitty kenenkään selkänahasta".


    • Vaisnava

      Minusta tuntuu usein helpommalta meditoida rytmikkään musiikin tahdissa. Ja välillä kun alan (yksin ollessani, yleensä autossa) laulaa jotakin mantraa tai ylipäätään rallattaa Shri Krishnan ja Radharanin pyhiä nimiä, mieleeni virtaa säveliä, joita en muista kuulleeni... laulan improvisoiden jännillä sävelillä :D En tosiaankaan ole säveltäjä tai edes erityisen musikaalinen, joten ilmiö kiehtoo todella mieltäni!

      Rummuttelukin on mukavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 173
      5109
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4613
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2946
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1947
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1737
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1720
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1716
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe