Minulla on 3,5 kk chihuahua ja olen tänään menossa lääkäriin jossa sen anaalirauhaset tyhjennetään. Onko tämä yleistä että näin nuorella koiralla on tällainen vaiva? Onko mitään tehtävissä tulevaisuutta ajatellen vai odottaako meitä jatkuva lääkärillä käynti?
Anaalirauhaset
7
8465
Vastaukset
- Anonyymi
Toki sinä itsekin voit yrittää tyhjentää ne rauhaset tulevaisuudessa, aina ei kannata lääkärille mennä. Ei se vaadi kuin vähän sorminäppäryyttä. Tulehtuneet rauhaset ovat erittäin kipeät, silloin kannattaa varoa näppejään.
- kokemus
Voit kokeilla itse tyhjentää anaalirauhaset. Itselläni on cairnterrieri ja nuorempana jouduin tyjentämään rauhasia useammin esim. 1 kerta viikos nyt satunnaisesti 2-4 vkl välein. ruokavaliolla on suuri merkitys tässä vaivassa, ulosteen täytyy olla kiinteää.voi olla että oikean ruokavalion löydyttyä ei tarvitse tyhjentää ollenkaan. mutta oireiden ilmaannuttua olisi hyvä osata itse tyhjentää. kysy nyt kun menet eläinlääkäriin että hän näyttää sinulle oikean "tekniikan" tyhjentää rauhaset.
- Perro
Hei miten ne tukkeutuneet anaalirauhaset oikein oirehtivat?
- Jaana
Yleensä anaalirauhaset tyhjenee sillloin kun koira ulostaa mutta jos esim. ulostaminen on jostain syystä häiriintynyt(kova uloste/ripuli/ulostamis tiheys pidentynyt tms.)niin myös anaalien toimintaan tulee helposti ongelmia. Jos anaali erite ei pääse tyhjenemään, anaalirauhaset täyttyy ja tulehtuvat. Hyvin usein tämä on pienten koirien ongelma mutta esiintyy toki isommillakin. Kun huomaat anaalirauhsaoireita eli koira hinkkaa takapäätä, istahtelee yhtäkkisesti, nuuskii peräpäätään, ajaa ehkä häntäänsä takaa, ei mielellään ehkä hyppää niin kannattaa kurkistaa hännän alle. pahimmassa tapauksessa peräaukon ympärys on turvoksissa ja aristava, jopa punoittava. Kotihoitona on peräpään hautominen, lämmin suihkutus 2krt/pv 5min. kerrallaan tai jos koira ei pidä siitä niin kunnon tukko talouspaperirullasta kostutetaan lämpimään veteen ja painetaan peräpäätä vasten. Jos ihon pinta rikki tai punoittava voit hieroa kortisoni voidetta. Hyvin usein vaiva vaatii ell:n tyhjentämään anaalit. En suosittele kovin helposti alkaa niitä itse tyhjentämään mutta varoen voi pumpata peräaukon sivuilta josko erite tulee pois. On tärkeä huolehtia että ravinto on sellaista että kakka pysyy kiinteänä. Jos uloste on kovalla niin parafiiniöljy on siihen ensiapu. Joskus voi tulla myös anaaliavanne joka on tosi kivulias. Perärauhanen on niin täyttynyt että siihen tulee tavallaan paise josta erite sitten tulee pois rikkoen ihon pinnan, se vaatii aina eläinlääkärin ja antibiootin. Ei kannata säikähtää eka anaalitulehduksesta mutta on hyvä tietää ennalta ehkäisevästä hoidosta. hoito-onnea!
- Onko totta...
Kiitos kaikille viesteistä ja hyvistä neuvoista. Kävimme eilen lääkärissä ja lääkäri tyhjenti anaalirauhaset ja näytti miten voin itse sen tehdä tulevaisuudessa. Nyt pentu on taas iloinen kun mikä!
- Nooru
Eiköhän tuo vaiva ole aika yleinen? Joillakin koirilla aniilirauhaset tukkeutuvat ueinkin, joillakin eivät koskaan. Olen lukennut ,että ne voi opetella itsekkin "puhdistamaan." Kannattaa neuvotella lääkärin kanssa.
- kokenut
ei kannata montaa kertaa syöttää antibiootia kun ne voi leikata pois kokonaan. sano lääkärille jos leikattais pois kokonaan. ei ole mitään haittaa koiralle vaikka ei omista enää niitä anaali rauhasia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757