heips.olen kiinnostunut doppereista ja haluaisisin tietää lisää rodusta...olen lenkillä taluttanut huonosti koulutettua narttua joka tuli taluttajan päälle ku näki toisen koiran(purki ilo energiaansa väärällä tavalla) saattaen repiä taluttajan vaatteita...itse en jotunut repimisen kohteeksi koska osasin toimia oikialla tavalla heti....täst lähti oma kiinnostukseni rotuun....sen ulkonäköön,voimaan,harrastusmuotoihin,luonteeseen....elikkä kysymyksinä olisi et kuinka tiheästi joutuisi kulkemaan harrastuksissa ettei koira hermostuisi?kuinka nopeasti se oppii asiat koulutuksessa?olen kiinnostunut suojeluksesta ja tokosta.rauniot ja muut etsimiset kiinnostavat.kokemusta on ainoastaan viel yhestä sekarotuisesta kääpiökoirasta joka tuli mul n. puolentoista vuoden ikäisenä ilman minkäälaista koulutusta.aloin kouluttaa koiraa heti ja on se täs 3 vuoden aikana oppinut hyvin vaikka on luonteeltansa itsepäinen joka yrittää aina mennä mistä aita on matalin tyylillä.ei meinaa kuunnella aina mua elikkä hieman hankala koira ku oli huonot tavat ehtineet pinttyä jo päähän.sopisiko dopperi mul?perheessä on ollu isojakin koiria esim. berhardilainen,landseer elikkä olen tottunut isoihin koiriin...
KASVATTAJAT HUOM!!!
4
2888
Vastaukset
- car-oliina
Dobermanni on hyvin vaativa koira ja sitä ei missään nimessä suositella ensimmäiseksi koirakasi. Hyvä asia on kuitenkin, että olet tottunut itsepäisiin koiriin, sillä ne ovat usein sitä. Koulutus vaatii hyvin paljon aikaa ja malttia ja saattaa kestää kauankin ennen kuin se oppii asiat. Tämän rodun kanssa koulutus menee helposti pieleen jos et ole tarkkana ja aikaa ei ole tarpeeksi. Sen kanssa pitää olla kova ja säännöistä pidettävä tiukasti kiinni.
Yleensä dobermanni on luonteeltaan ystävällinen, itsevarma ja rauhallinen. Sen ärtymiskynnys kuitenkin on suhteellisen korkea. Se on hyvin valpas ja luonteeltaan todella energinen mikä vaatii kouluttajalta ja omistajalta paljon. Lenkillä ollessaan se saattaa yht äkkiä loikata aivan toiseen suuntaan nähdessään jotakin. Muista että tämä koira on erittäin vahva ja voimakas, joten saatat tarvita voimaa sen pitämiseen. Se ei välttämättä myöskään suhtaudu ulkopulisiin ihmisiin ja koiriin kovinkaan hyvin ja saattaa olla arvaamaton joissakin tilanteissa, sillä se on vartiointi aj suojelukoira. Se on kova ja puolustaa itseään ja "laumaansa" viimeiseen hengenvetoon asti. Se on myös älykäs ja omani ainakin keksii kaiken maailman kepposet ja konstit kuinka saada pahaa aikaseksi ja sääntöjä kierrettyä. Sen kanssa pitää olla tarkkana. Se on kuitenkin erittäin innokas ja siten helposti ohjattavissa jos omaat oikeat tavat sen kouluttamiseen. Se tarvitsee myös paljon pureskeltavaa ja revittävää sekä lekkeilyä. Jos sinulla ei ennen ole ollut dobermannia, suosittelen ehdottomasti koirakoulutuksessa käymistä, jos dobberin hankit.
Rodulla esiintyy perinnölisiä sydänongelmia (DCM), silmäsairauksia sekä maksavikaa. Selvästi dobermannille ominaisia sairauksia ovat myös Wobbler-syndrooma ja kilpirauhasen vajaatoiminta (hypotyreoosi. Myös lonkkavikoja on jonkun verran. - car-oliina
http://www.youtube.com/watch?v=7i9vURgeq40 katso video... siinä näkyy joitakin dobberin ominaisuuksia.
- mutta vaativa
Iselläni on vain kokemusta yhdestä nartusta joka oli 12v. seranani. Ensin kun ihastuin rotuun,olin 1v. rotujärjestön jäsen josta hyvin tiesi missä rodussa mennään. Valitsin sen hetken voitokkaimman kasvattajan(halusin näyttelykoiran). Ja sellaisen myös sain. Dobberi ei mielestäni ole helpoin koulutettava, mutta oppii toki.Vaativa se on paljon liikuntaa lue pyörä jos ett ole maratoonari.Se mikä koirasta tekee vaativan on se että dobberille on ensin isäntä/emäntä ja sitten HÄN muut vaan asuu meillä.Jos kumppanisi hyväksyy sen että "mantelisilmä" palvoo vain sinua ja kumppanisi on vaan "joku tyyppi"niin miksei. Vieläkin katson kadulla haikeasti upeaa dobberia, mutta onneksi tiedän nykyset voimavarani jotka ei riitä tähän upeaan rotuun, silloin kun se upea. Luonteissahan on tänäpäivänä kaikenlaista...
- Dobbis
Dobermanni kasvaa pienestä pennusta, suureksi, vahvaksi painajaiseksi ellet tee selväksi sille että missä menee rajat. Rajojen näyttämisessä täytyy kuitenkin toimia silkki hansikkain. Dobermanni on yksi älykkäimmistä koira roduista ja oppii nopeasti uusia asioita, mutta tuo älykkyys voi olla myös huonoa, sillä jos virikkeitä ja aktiviteettejä ei ole tarpeeksi doobberi tylsistyy ja käyttää älykkyytensä siihen tuhoamiseen ja sääntöjen ja rajojen kiertelyyn.
Dobermannista sanotaankin että se on rajojen ja sääntöjen kiertelyn mestari, se vaan aina keksii uuden tavan kiertää jonkun sinun asettamasi rajan tai käskyn.
Dobermannista tulee myös hyvin äkkiä agressiivinen jos et heti pennusta alkaen totuta sitä lenkkeileviin ihmisiin, pyöriin, koira"valjakoihin", autoihin, juniin koviin ruuhkiin, autossa olemiseen, linja-autolla ja junalla matkustamiseen jne.
Täytyy myös muistaa tehdä selväksi, että kaikki vieraat jota teidän ovesta astuu sisälle ON teidän omaisuutta, eikä koiralla ole siihen vastaan sanomista. Jos sinä lasket ihmisen tai koiran tai kissan ta hevosen jne. teidän pihalle taikka sisälle taloon koira ei saa jatkaa pihasi taikka talosi puolustamista.
Voin sanoa että on erittäin vaikeaa löytää juuri tietylle dobberille ne oikeat keinot ja säännöt joilla ilmaiset mitä tahdot koiran tekevän ja kuinka olevan. MUTTA kun säännöt ja käskyt on opittu teillä tulee olemaan yhdessä paljon hyviä ja ihania hetkiä. :)
Dobermanni on omasta mielestäni loistava raunioetsinnässä sekä jäljestyksessä. Henkilöetsintää jos haluat doben kanssa harrastaa kannattaa liittyä sitten kuntasi tai muun lähialueen pelastus porukkaan mukaan etsimään ja pelastamaan vesille unohtuneita tai metsään kadonneita ihmisiä. (HUOM!! JOs siis itse tykkää henkilöetsinnästä) SUOJELU onnituu myös erittäin mainiosti mutta koiralle täytyy tehdä selväksi että milloin sitä SAA tehdä ja milloin EI!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617820- 1334504
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323757- 213118
- 232662
- 282586
- 502296
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322059