Vinkkinä marsunystäville: marsuni rakastavat appelsiinia, jota annan niille silloin tällöin pienen palan. Siitä saa hirrrrveesti c-vitamiinia!
Nam, appelsiinia
10
514
Vastaukset
- rex
appelsiini on vähän turhan hapokasta marsuille, joten sitä ei saisi edes antaa niille.
mutta jos ei marsujen ruokinnasta paljookaan tiedä niin sattuuhan sitä...
kuitenkin ennen marsun ottamista kannattaisi ottaa selvää mitä marsun ruokintaan kuuluu...- Tabby
Parista marsukirjasta olen lukenut, että marsuille voisi antaa paprikaa. Hieman hämmästyttää, paprikahan on suhteellisen voimakkaan makuista ja saa joidenkin ihmistenkin vatsat kipeiksi. Omille marsuille en koskaan antanut paprikaa, yksinkertaisesti vain epäilin tuon tiedon paikkaansapitävyyttä niin paljon, etten uskaltanut moista sapuskaa marsuille tarjota.
Toinen juttu (ei kyllä oikeastaan liity tähän). Mikä on maahantuojan osoite ihan tavallisissakin ruokakaupoissa myytävälle BestFrien jyrsijän siemenseokselle? Oli nimittäin äitini löytänyt ison palan muovia tyhjentäessään ruoan erilliseen astiaan. Onneksi tyhjeni - muuten olisivat marsut saattaneet saada muovia vatsaansa!
- Marsa
Mulle taas kasvattaja sanoi että voi joskus antaa appelsiinia/mandrariina palan tai kaks, mutta todella harvoin... On marsujen suurta herkkua...
Oliko kasvattaja sitten väärässä??? - rex
Marsut ovat kasvis-syöjiä, ei hedelmien.
Joitakin hedelmiä, kuten omenaa ja päärynää voi antaa aina silloin tällöin herkuksi, vaikka nekin ovat kyllä aika hapoikkaita.
Appelsiini on sen verran hapokasta, kuten muutkin sitrushedelmät ettei ne ole kuitenkaan marsujen vatsalle mitenkään hyväksi.
Itse en ainakaan marsuilleni antaisi sitrushedelmiä, ja muitakin hedelmiä annan vain harvoin.
Hyviä tuoreruokia on mm. porkkana, lanttu ja punajuuri..ja ne ovat paljon hyödyllisempiä ruokia marsuille kun jokin appelsiini.
Itse ainakin suosin marsuilleni sellaisia ruokia, joita ne voisivat syödä luonnossakin.
Paprikaa olen antanut joskus marsuilleni, mutta vain hyvin harvoin.
Itse olen kans miettinyt paprikassa samaa, kun sehän on aika voimakasta...siksi en minäkään sitä paljon koskaan marsuilleni annakkaan.
Jokainenhan ruokkii marsuja omalla tavallaan...täytyy myös muistaa että hyvä hoito ja oikeanlainen ruokinta vaikuttaa myös marsun elinikään ;)- Sussi
Jotkut tosiaan antavat marsulle appelsiinia mutta marsu voi olla sille allerginen... itse en anna sillä mielestäni se ei sovi marsun ravintoon... yhtä hyvää on porkkana tai vaikka omena ;)
- Marsa
Se oli mandariini, mitä kasvattaja sanoi antavansa.... En minäkään kyllä anna appelssiinia tai mandariinia... Omenakaan ei saisi antaa paljon, hyvin hyvin vähän vaan...
Marsu on kasvissyöjä ei hedelmiensyöjä, niin kuin lääkäri minulle sanoi....- Tabby
Mun Marsa-rouva tykkäsi ihan hirveesti vesimelonista, ja annoin sitten rouvalle sitä kerran hieman tavallista suuremman palan (olin tosin itse vasta 11-vuotias silloin). Seurauksena Marsan vatsa turposi, mutta eiköhän rouva vain olisi väen väkisin syönyt lisää! Silloin pelästyin kyllä ihan tosissani, ja sen jälkeen en ole kenellekään marsuistamme antanut vesimelonia kuin ihan pikkuisen palan kerrallaan. Kantapään kautta opittua, onneksi Marsalle ei käynyt sen pahemmin, vaan eli vielä 6 onnellista vuotta tuon jälkeen ja oli kuollessaan 7-vuotias.
- venla
Tabby kirjoitti:
Mun Marsa-rouva tykkäsi ihan hirveesti vesimelonista, ja annoin sitten rouvalle sitä kerran hieman tavallista suuremman palan (olin tosin itse vasta 11-vuotias silloin). Seurauksena Marsan vatsa turposi, mutta eiköhän rouva vain olisi väen väkisin syönyt lisää! Silloin pelästyin kyllä ihan tosissani, ja sen jälkeen en ole kenellekään marsuistamme antanut vesimelonia kuin ihan pikkuisen palan kerrallaan. Kantapään kautta opittua, onneksi Marsalle ei käynyt sen pahemmin, vaan eli vielä 6 onnellista vuotta tuon jälkeen ja oli kuollessaan 7-vuotias.
voiko marsuille syöttää hedelmien kuoria esim. mandariinin,(jos sitä sattuu antamaan) vesimeloonin. omenan et.??
- Ei saa
venla kirjoitti:
voiko marsuille syöttää hedelmien kuoria esim. mandariinin,(jos sitä sattuu antamaan) vesimeloonin. omenan et.??
Ei saa antaa. Esimerkiksi omenan kuorissa on kaiken mailman säilöntäaineita etc.
- halis
Enpä ole appelsiinia itse kokeillut, mutta mandariinia kylläkin. Marsuni ei pidä siitä, heti kun haistaakin niin nyrpistää nokkaa ja kääntyy pois, haisee varmaan sen verran kirpeelle :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52752Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062581Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv182297Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.461875Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141453- 321453
- 1771163
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201063Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948