Onkohan kytkin menossa ja kuinkahan pian, kun 1.6 8v Astra täristää aina kylmänä liikkeelle lähdettäessä?
Kyseinen tärinä tapahtuu ainoastaan ajon alkuvaiheessa ja häviää, kun kone yms osat ovat lämmenneet kunnolla.
Toinen huomattava piirre on, että kun auto seisoo yli yön ja aamulla lähtee liikkelle niin kytkin toimii ensimmäisen kerran ikäänkuin on/off periaatteella. Tämä tapahtuu ainoastaan ensimmäisen kerran kytkin löysättäessä ja sen jälkeen alkaa tuo tärinä.
Eli onkohan kytkin lopussa? Aikaisemmissa autoissa ilmeni kytkimen mennessä luistoa, mutta tässä astrassa luistoa en ole havainnut.
Täristystä Astrassa
5
627
Vastaukset
- Uuppeli
Kokeile ensin auttaako säätö, vai pahentaako, kokeile molempiin suuntiin, eli välystä isommalle ja pienemmälle. Yks teoreettinen mahdollisuus on että välys on liian pieni ja tuppaa kantaan kosteana. Liian iso välys taas aiheuttaa huonoa kosketusta. Yks vika vois olla veltto palautusjousi, tai mikä sen sitten palauttaa, ei ole vielä tarvinnut koskaan astran kytkinsysteemiä purkaa. Luisto ilmenee parhaiten kun polokasee ylämäessä vitosella kunnolla kaasua.
- kytkinlevy
Se on Opel-ominaisuus. Kun sitä vain sietää, kytkin kestää vielä pitkään.
A-Vectrassani alkoi ilmetä parivuotiaana (100 000km), mutta ilman
korjausta/vaihtoa on tähän asti palvellut (14 vuotta 480 000 km). - Opelnisti
Tulee kuukkelista niin herkästi tämä vanha ketju vastaan, että vastaanpa varmennuksen. Ihan ominaisuus tuppaa useissa ooppeleissa olemaan. mm. Astra G, Vectra B ja edellisen viestin mukaan myös A-vectrassa. Useinmiten lämpimillä keleillä/kuumalla koneella helpottaa jonkin verran. Yhtään kytkintä en ole itse opeleista rikki saanut vaikka enempi vähempi täristelleet. Mukavuusseikka lähinnä.
Jos ei kova luistattaja ole niin ensimmäisenä näissä tulee painelaakeri vastaan jossain 250-350tkm kieppeillä riippuen kytkimen käyttömäärästä, paljon luistattelemalla tietty menee levyt jo paljon aikasemmin. Painelaakerin kyllä sitten tietää kun menee, vinkuu niin hemmetisti. Kaverin A-vekkusta meni 330tkm ajettuna. - x16szr
Omaan g-astraan vaihdoin kytkinlevyn, p.asetelman ja työsyl./painelaakerin 560kkm tienoilla 1. kerran, (ja ehkä ainoan). Vanha levy oli suht.samanpaksuinen kuin uusikin, ja vanha p.laakerikin ihan pyörivässä kunnossa. Meni vaihtoon, kun konerempan takia tuli moottori muutenkin nostettua pellin alta. astran (vaiko kuskin...) ominaisuus; pompottaa kytkintä samaan malliin niin uusilla kuin vanhoilla k.osilla l. ei se ihan vähällä normiajossa kytkimestä laukea.
- orwellsslave
Astran G ja Vectra B ongelma on liian suuri ykkönen. Kytkintä joutuu liiraamaan päästäkseen liikkeelle. Jossain vaiheessa kytkinlevyt tai se vauhtipyörän pinta on pahasti urautunut ja oireilee täristyksellä. Uusi kytkinpaketti vaihtoon ja samalla pitää tarkistaa se vauhtipyörä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3804099Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1141529- 1321392
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko661121Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass15956Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔62951Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise12897- 38890
- 65871
Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään60869