Leffaan...

sähkärityttö

Hei! =)

Kysyn teiltä, jolla on oma henkilökohtainen avustaja...

Itse olen sähköpyörätuolissa oleva nuori nainen pikkukaupungista ja minulla on henkilökohtainen avustaja.
Haluaisin mennä avustajani kanssa elokuviin, mutta mites ne elokuvaliput?
Kuuluuko minun maksaa avustajalleni liput vai miten teillä käytännössä on?
Minusta on tyhmää maksaa tuplaliput päästäkseni elokuviin.
Olen joskus kauan sitten kuullut, että jossain isoissa kaupungeissa esim. Helsinki ja Tampere, avustajat pääsevät vammaisen kanssa ilmaiseksi elokuviin.
Vieläkö tommonen systeemi on olemassa?

20

4925

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nainen48

      ...ja moneen paikkaan.....avustaja ilmaiseksi. Jos ei pääse, niin lippua vastaan saa vammaispalvelusta (sossu) hinnan takaisin.
      Siis ei kun elokuviin, messuille, teatteriin jne.

    • Pyörätuolissa istuva nainen

      Joo moniin paikkoihin saattaja onneksi pääsee jo sisälle ilmaiseksi, epäreiluahan se on, että olosuhteiden pakosta on pakko maksaa kaksi lippua. Mutta jos avustaja ei pääse ilmaiseksi sisälle niin kyllä se on ollut sitten käytäntö, että maksan myös hänet sisälle. Henkilökohtaisen palkassa ei ole hurraamista niin ei voi vaatia, että hän itse joutuisi pulittaan esim 8 euroa maksavan lipun . Tosin itse harvoin käytän henkilökohtaista avustajaa esim leffareissuihin vaan käyn ystävien kanssa.. ja jos satun tarvitsemaan apua he auttavat... Mutta tsemiä sulle....

    • en ymmärrä

      Miksi menet avustajan kanssa ja mietit että kuka maksaa kun täällä on monia jotka maksais jos pääsis suo sinne avustaan

      • MagiGal

        Taisimmekin saada seuranhakupalstan... ;)

        Kuitenkin aika söpösti sanottu 'en ymmärrältä' (jollei kiinnitä huomiota vihjaavuuteen tai potentiaaliin kettuiluun)!

        Seuranhakuonnea! :P


      • En ymmärrä
        MagiGal kirjoitti:

        Taisimmekin saada seuranhakupalstan... ;)

        Kuitenkin aika söpösti sanottu 'en ymmärrältä' (jollei kiinnitä huomiota vihjaavuuteen tai potentiaaliin kettuiluun)!

        Seuranhakuonnea! :P

        En ymmärrä mitä tarkoitat kettuilulla? Mitä olen kettuillut?


      • MagiGal
        En ymmärrä kirjoitti:

        En ymmärrä mitä tarkoitat kettuilulla? Mitä olen kettuillut?

        Ensinnäkään en suoranaisesti sanonut sinut kettuilleen, vaan epäilin (tarpeettomastiko?) sinun vain mahdollisesti heittäneen irveen. Valitettavasti en oikein ymmärrä, mitä alun perin edes yritit sanoa viestilläsi; haluaisitko vääntää rautalangasta - tai edes selkokielellä?


    • Annie

      ..itselläni on henkkari ja neljä lasta.. kun mennää esim omalla porukalla hampurilaisille ja syömään ulos, mies töissä siis.. tarjoan henkkarille sen hampparin, mutta jos vapaa-ajalla käydään kahdestaa syömäs tahi leffas henkkarin kans niin omansa kustantaa..työajan ulkopuolella siis..

      ..näin meillä=)


      Annie

      Mailatkaa!
      [email protected]

    • Jani

      Moi!

      Minulla on itsellänikin henk.koht. avustaja koska olen näkövammainen. Olen käyny muutaman kerran avustajan kanssa jääkiekko-ottelussa, ja olemme tehneet niin että avustaja maksaa itse lippunsa, mutta hän lisää pari ylimääräistä työtuntia, jolloin hän saa takaisin maksamansa lipun hinnan. En tiedä onko aivan oikein menetellä niin, mutta ollan tehty niin koska en tiedä voisiko hän saada lipun hinnan takaisin jostain muualta. Otteluiden järjestäjä ei kai päästä vammaisen avustajaa otteluun ilmaiseksi... siitä en teidä olisiko lipun hinnan voinut saada takaisin sossusta.

      Jani

      • 78g8ui

        ainakin joskus Kalpan otteluun pääsi vammainen avustaja ilmaiseksi (jos muistan oikein)


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        78g8ui kirjoitti:

        ainakin joskus Kalpan otteluun pääsi vammainen avustaja ilmaiseksi (jos muistan oikein)

        Kärppien otteluihin pääsee myös yhden lipun hinnalla vammainen sekä hänen avustajansa. Kyllä tuo on hieman väärinkäytökseen kalskahtavaa, etenkin kun itse joudun omalla paikkakunnallani taistelemaan joka tunnista kynsin hampain..


      • väärinkäytös
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        Kärppien otteluihin pääsee myös yhden lipun hinnalla vammainen sekä hänen avustajansa. Kyllä tuo on hieman väärinkäytökseen kalskahtavaa, etenkin kun itse joudun omalla paikkakunnallani taistelemaan joka tunnista kynsin hampain..

        En ymmärrä mihgin tarvitsee avustajaa leffassa? kyllä siellä on rampit yleensä niin hyvcin ettei tarvitse nostaa


      • Storm
        väärinkäytös kirjoitti:

        En ymmärrä mihgin tarvitsee avustajaa leffassa? kyllä siellä on rampit yleensä niin hyvcin ettei tarvitse nostaa

        Muissakin asioissa voi tarvita apua.


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        väärinkäytös kirjoitti:

        En ymmärrä mihgin tarvitsee avustajaa leffassa? kyllä siellä on rampit yleensä niin hyvcin ettei tarvitse nostaa

        Joo voi sitä muussakin apua tarvita jos on vaikeampi fyysisempi vamma, esim lipun ostossa, tai haluaa vaihtaa asentoa puutuu paikat muuten, alkaa kusettaan jne...


      • mutta
        Pyörätuolissa istuva nainen kirjoitti:

        Joo voi sitä muussakin apua tarvita jos on vaikeampi fyysisempi vamma, esim lipun ostossa, tai haluaa vaihtaa asentoa puutuu paikat muuten, alkaa kusettaan jne...

        Tuskin se kusihätä asennonvaihtamisella pois menee. Ja enm usko että kenelläkään on niin pahhaa vammaa, ettei yhtään pysty liikuttaan itteensä, eihän se olis siihen tuoliin edes päässy jos olis. Mutta mulla ei ole tarkempaa tietoa nyt. joku voi kertoa jos tietää/nähnyt vamm. leffas


      • MagiGal
        mutta kirjoitti:

        Tuskin se kusihätä asennonvaihtamisella pois menee. Ja enm usko että kenelläkään on niin pahhaa vammaa, ettei yhtään pysty liikuttaan itteensä, eihän se olis siihen tuoliin edes päässy jos olis. Mutta mulla ei ole tarkempaa tietoa nyt. joku voi kertoa jos tietää/nähnyt vamm. leffas

        Mutta-nicki, olet aivan oikeassa: sinulla ei selvästikään ole varmaa - saati tarkkaa - tietoa tästä asiasta. Lisäksi tietosi ovat naurettavan rajoittuneita ja puutteellisia.

        Vammaisuuden kirjo on niin laaja, ettei spesifejä oireita voi alkaa edes luetella (jotta voisin eksplikoida vammaisuuden määritelmän). Mutta varsinkin sinun, mutta-nicki, on hyvä muistaa yksilöllisyyden merkitys. Kahta - vaikkapa samaa sairautta sairastavaa - on miltei mahdoton vertailla, sillä toiselle yksilölle voi olla hankalaa toteuttaa toimintoa A, kun taas toinen henkilö pystyy A:han helposti, muttei puolestaan B:hen.

        Sitä paitsi elokuva kestää parisen tuntia, ja jokainen ihminen tekee sillä aikaa monia asioita (enemmän tai vähemmän tiedostetusti ja enemmän tai vähemmän itsenäisesti) kuten rapsuttelee itseään, haroo hiuksiaan, korjaa meikkiään, vaihtaa asentoa, mahdollisesti syö, hengittää, ajattelee, masturboi, katselee elokuvaa/yleisöä, laittaa tekstiviestejä, suoristelee vaatteitaan jne. Puhumattakaan niistä toiminnoista, joiden avulla yksilö on elokuvateatteriin yleensäkään päässyt ja hilautunut saliin.


      • Pyörätuolissa istuva nainen
        mutta kirjoitti:

        Tuskin se kusihätä asennonvaihtamisella pois menee. Ja enm usko että kenelläkään on niin pahhaa vammaa, ettei yhtään pysty liikuttaan itteensä, eihän se olis siihen tuoliin edes päässy jos olis. Mutta mulla ei ole tarkempaa tietoa nyt. joku voi kertoa jos tietää/nähnyt vamm. leffas

        Joo tuskin kusihätä asennonvaihtamisella paranee ja juuri tähän tarvitaankin avustajaa, jotta pääsee hotelli helpotukseen!...Ja kyllä tunnen monia joilla on niin vaikea liikunnallinen sairaus, ettei saa itse parannettua asentoa.. !


      • Tietoasinulle
        mutta kirjoitti:

        Tuskin se kusihätä asennonvaihtamisella pois menee. Ja enm usko että kenelläkään on niin pahhaa vammaa, ettei yhtään pysty liikuttaan itteensä, eihän se olis siihen tuoliin edes päässy jos olis. Mutta mulla ei ole tarkempaa tietoa nyt. joku voi kertoa jos tietää/nähnyt vamm. leffas

        Huh huh... on myös kehityssvammoja ja fyysisiä vammoja. Kehitysvammainen ei esimerkisk osaa välttämättä lukea ja mennä oikealle paikalle istumaan tai edes löydä koko salia. Itse hoidan downin sydrooma-ihmistä ja hänellä myös 1-tyypin diabetes josta täytyy myös huolehtia.


    • ?!"?¤!"

      Muistan kun kerran päästiin molemmat sekä minä että henkilökohtainen avustaja ilmaiseksi elokuviin. Ei ne kysyneet kummaltakaan lippua.

    • Leffafriikki skeptikko

      Luin IT-lehdestä, että Finnkinon ja Sandrew Metronomen elokuvateattereissa avustaja pääsee ilmaiseksi avustettavan kanssa. FK:n teattereissa muutos astuu voimaan tammikuun alusta, SM:ssa heti.
      Lehti lisää vielä: "Saadakseen avustajan samalla lipulla elokuviin avustettavalla tulee olla
      mukanaan kaupungin sosiaalitoimen päätös tai vastaava asiakirja, josta ilmenee avustajan tarpeellisuus. Etu siis koskee vain avustajaa tarvitsevia vammaisia, joten tyttö- ja poikaystävät lunastavat edelleenkin omat liput."

    • Bokingcom

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      139
      5868
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3575
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1915
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1396
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1388
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe