Koomikko

Fucoo

Kello oli 4.59. Lähtisimme kymmenen minuutin kuluttua leiristämme etenemään kohti laaksonpohjaa, tavoitteenamme ehtiä illaksi ainakin kolmenkymmenen kilometrin päähän tehden suuren kaarroksen minulle täysin tuntemattomalla maalla. En tunne näitä vuoria ja laaksoja omakseni. Minulla ei ole tänne mitään siteitä, enkä katso niitä kovin helpolla edes syntyvänkään.

Pieni ryhmämme pakkaa reppujaan puiden varjoissa. Ilma ei ole kolea, mutta silti aamun kylmyys on jotain läpitukevaa ja kuuraista. Istun kartta polvieni päällä ja katson joukkiota: nuoria miehiä, lapsennaamoja, partaisia kokeneempia. Minä en tunne heistä ketään. Kukaan heistä ei tunne minua. Monet heistä olivat joko ulkomaalaisia tai sitten täkäläisiä...en tiedä. Kaikenlainen kielimuuri esti syvemmät tutustumiset
- ammatillinen hyve.

Istuttuamme kaksi päivää kuorma-auton lavoilla matkaten kohti etelää, kuseksittuamme tamän tästä perälaudan ylitse ja paskottuamme milloin siihen sauma repesi, saavutimme jonkinlaisen yhteishengen ryhmäämme - pakottava, yhdistävä tekijä.
Miehet eivät kuitenkaan puhelleet paljon silloin, eivät nytkään. Katkonaiset kiroukset ja lausahdukset pätkivät matkamme osiin, jakoivat nytkin ajan kappaleiksi ja saatteli meidät kohtalomme käsiin...kuka siihenkin nyt sitten uskoi.
Minä kaipasin jonkinlaista varoventtiiliä, miestä jonka kautta kaikki purkautuu ulos, eräänlaista pelleä tai maskottia joka ylittäisi kaikki näkyvät ja näkymättömät rajat, hänen kauttaan jokainen voisi saada ulos oman ahdistuksensa ja pelkonsa helposti...nauramalla.
Purnaajaa ja kapinoitsijaa - lasta, sellaista minä kaipaisin.

Olin jotenkin huomaavinani miten eräs laitapuolen slaavi, kaitakasvoinen poikanen, kiukkuinen ja hieman tyhmä, alkoi saada osakseen toisten hyväntuulisia naljailuja ja kaikenlaisia heittoja, siitä mitenkään horjumatta, ottaen naurulla kaiken vastaan.

Siinä on potentiaalia.

Heppu kuitenkin istuksi pitkiä aikoja hiljaa, kaiveli nenäänsä silloin kun ei kaivellut takapuoltaan ja tökki pomppivassa autossa puukolla lattialankkuja aivan toisissa maailmoissa. Tällainen taasen herätti minussa vain huolta.
Minulle kerrottiin että he olivat kaikki kelpo joukkoa, tekivät mitä käskettiin ja olivat miten sanottiin.

Niin.

Äänettöminä liikkeet alkoivat hidastua, kaikki alkoi olla valmista. Katseet kääntyivät pikku hiljaa minuun ja tupakat sammuivat yksi toisensa jälkeen.

Syvänsinisellä taivaalla ei ollut mitään.

Olimme jo kymmenen kilometrin päässä puolen tunnin kukuttua. Etenimme lujaa vauhtia helpohkossa, luonnontilaisessa metsässä ilman suurempia vaikeuksia. Minusta tuntui että laaksojen happi oli vahvempaa kuin vodka, se meni keuhkoihin kuin happo ja sai lihakseni ylivirittyneeseen tilaan. Aloin taas nähdä ja kuulla aivan toisella tavalla. Askeleeni oli kevyt enkä tuntenut hengästyväni ollenkaan.

Edessämme oli joki. Juokseva pirulainen ajallaan. Mutta jalkani seisoivat väärässä joenmutkassa.
Ylitse. Yksi mies ylävirtaan, toinen alas, etsimään matalampaa ylityskohtaa, muut alkoivat vetää esiin köysiä.
Menimme ylitse jokseenkin siitä mistä olimme rantaan saapuneetkin.
Virta oli jääkylmää, mutta menin kainaloitani myöten siihen kuin aamukylpyyn. Köysi tempoi minua jokaisella virran imaisulla, virta lepatti jaloissani, mutta selätin sen kuitenkin suuremmitta vaikeuksitta. Köysi kiinni vastarannan puuhun ja istuin tupakalle katselemaan miten joukkio tuli ylitse yksi toisensa jälkeen, Paitsi kolmanneksi viimeinen, hän astui kai liukkaan kiven tai pohjassa makaavan puun päälle ja katosi aaltojen alle...noin vain.
Sekunnin hiljaisuuden jälkeen tajusin että siinä oli ryhmämme kasteen saanut pelle, slaavi.
Mies pullahti esiin aalloista kiroillen ja yskien, tajuten itsekin että näin oli käynyt. Se oli niin, ei muuksi enää muuttuisi. Minä olin jotenkin helpottunut. Nauroin ääneen.

Juoksimme alta kolme tuntia pikamarssia saadaksemme vaatteemme edes hieman kuivemmiksi, itsemme lämpimiksi. Seurueeseen oli ilmaantunut pilkallisia huudahduksia - vittuilua, mikä kaikki tuntui minusta nyt hyvältä. Minun oli jo lopulta ryhdyttävä rajoittamaan mellastusta, sillä en kyennyt koventamaan vauhtia tukkiakseni kaikki toisilleen räkättäviä turpia. Miehet hiljenivät, mutta pilkallista pilkettä heidän silmistään ei enää saanut pois.

Olimme jo kaukana. Asumuksia ja kyliä vältellen, etenimme yhä hiljempaa pusikkoisessa ja ohdakkeisessa lehtimetsässä. Ylitimme karttaan merkitsemättömiä teitä ja linjoja jotka aina saavat minut epäluuloiseksi ja varovaiseksi. En pidä suunnistusvirheistä.
Ympärilläni oli harvakseltaan maamerkkejä, enkä voinut valita reittiä jonka ympärillä niitä olisi ollut viljalti. Kompassisuunnalla etenimme kohti pilvistä länttä.

Aukio

Takanani oleva mies huomasi sen ensimmäiseksi. Tulet. Haistoin savun hajun ja näin pöllähdyksen sinistä vihreiden lehtien lävitse. Kuulin kilahduksen - pakki ja lusikka. En kuitenkaan nähnyt minkäänlaista liikettä, joten vetäydyimme taakse päin ja ohitimme aukion metsäisen harjanteen suojista josta näki vaivattomasti mitä aukiolla oli.
Metsänrajassa seisoi kolme panssarivaunua naamioverkkojen alla, maastoautojen välissä oli nuotio jonka ympärillä sekalainen joukkio söi lounastaan.
Ei radioviestejä. MInulla oli käskyni. Vielä hetken ihmettelin heidän typeryyttään, vilkaisin läpi jokaisen varjon metsänreunasta...sitten lähdimme. Syökööt aamiaisensa.

Käännyimme enemmän etelään. Kulkukelvottomasta maastosta johtuen jouduimme kuin pakosta eteen ilmestyneelle, suuntaamme kulkevalle polulle. Minä en pidä poluista. Menin itse pitkällä edellä ja määräsin suuret välit jaettuani ensin joukkion kahtia.

Polku kiemurteli metsässä nauhana jolla on monta säiettä riippuen kulkijasta, kuka kiertää kiven oikealta, kuka vasemmalta, hyppää kiven yli, astuu sille. Vilkaisin kelloani: tasan puolipäivä.

Samassa metsä välähti valkoisena edessäni, ja tajusin että ensimmäinen menetys oli fakta.

Hypin polunviertä tulosuuntaan ja näin sadan metrin jälkeen tyrmistyneen ja paikoillen jähmetyneen joukkion. Lamaantuneena he tuijottivat eteensä kun EA paikkasi jonkun kasvoja.
Rähähdin kasan käskyjä tulkille joka käänsi mieliharmini monelle eri kielelle. Miehet havahtuivat ja siirtyivät varovasti pois polulta metsän suojiin. Minä vilkaisin haavoittunutta miestä, hän näki ja käveli - hyvä!

Puun viereen käpertyneelle ruumiille en voinut mitään, miina oli silpnut hänen jalkansa ja kasvonsa. Revimme savuavan koomikon syvemmälle metsään, pois silmistä.

En pidä koomikoista.

5

315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ice

Karseata, mutta juuri sellaisita lopuista pidän...Taidan olla outo...=)?
      Jotenkin...uskottavaa, enimmän osan ajasta pystyin kuvittelemaan joukkion rämpimässä metsässä ja tunnelman joka vallitsi heidän keskellään...
      Kyllä, aivan hyvää tekstiä...
      Mistä sait idean?
      Pidin myös noista pienistä erillisistä huomautuksista kuten aukio ja en pidä koomikoista.
      Nehän ne kuolevat ensin.

• Fucoo

Mä vedän hatusta kaiken jonka tänne skriivaan, lukuunottamatta kaikkea jota pidän tosiasiallisena. Mun mielestäni realismin kuvitteellisuus on vähän kuin nakkisämpylä Laukontorilla :)

• zieber

Oikein, oikein hyvä, jollei erinomainen. Oikein hävettää, että minun yöllisellä sekoilullani on 29 vastausta ja tällä vain kaksi, vaikka ansaitsisi olla täysin toiste päin. Oikein ilahdutti lukea näin taitavasti ja tunnelmallisesti ja osuvasti kirjoitettua tekstiä.

Valitettavasti minä osaan jutella pitkälti vain paskoista.

On kuitenkin jotakin moitittavaa; typeriä pikkuasioita...

Aikamuodot. Ne risteilevät menneestä nykyiseen miten tahtovat - kuitenkin niin tyylikkäästi, että siitä on vaikea huomauttaa. Tässä en tarkoita "En pidä..."-alkuisista, jotka muodostavat poikkeuksen: aikamuodon vaihto tuo niihin hienoa jännitettä, painottaa niitä enemmän (jonka takia olisi hyvä, että koko juttu olisi muuten imperfektissä preesensin asemesta). Mutta muuten juttu olisi hyvä olla kokonaan joko yhdessä taikka toisessa. Kakkoskappale on hyvä esimerkki, jossa perusteeton aikamuodon muutos tekee vain hallaa. Ja partisiipin preesens esim. tässä: "Takanani oleva mies huomasi sen"; risteytettynä saman lauseen sisäiseen imperfektiin ei tarkoita mitään.

Ja taaksepäin on muuten yhdyssana.

(partikkeli -päin yhteen; nomini päin erikseen)
      (eteenpäin, ylöspäin, kotia päin, puuta päin)

Noitten pikkuvirheiden lisäksi vain yksi silmään pistänyt, mielestäni aidosti epäonnistunut sananvalinta:

"tajusin että ensimmäinen menetys oli fakta."

Englannissahan on tuollainen sanonta - suomeksi kuulostaa vain kömpelöltä. Tai ei varsinaisesti, jos käännät sitten koko hoidon 'faktaa' myöten. Fakta on tässä yhteydessä harvinaisen epämiellyttävä sana.

"...oli tosiasia"

Noin, eikö tunnukin paremmalta?

• Fucoo

Ei, koska se vain ei ole niin -

fakta on ruumis -

"sotiaspoliittinen termi."

Vähän niin kuin tampereella
        : Noi sää sen mokasit.

• Fucoo

...Kun näitä laittaa tähän itse niin saa kohta helposti nelisenkymmentä vastausta itselleen - itseltään.

Kot kot!

Emmä Zieppe mitään kommenttitulvaa tartte, mä olen vaan tällanen esiintyvä monialateos jolla on tarve olla julkinen pamfletti.
        Mutta toi sun kritiikkis oli hyvää ja osuvaa - jopa auttavaa ja valaisevaa. Mä olen tienny aina etten oikein tajua näitä kielioppiasioita ollenkaan, ja olen niin laiska ja tyhmä etten niitä kai enää opikkaan.

Kummallista yrittää lukea kritiikkiä tällä päällä - näkee sanat mutta ei ymmärrä kuin kielioppikirjan kera selaten.

Mutta Zieppe, mä olen sua lukenut paljon täällä, ja katson että olen imarreltu - oikeastaan aika onnellinen. Pyörähdän tuolillani ja leikin karuselliä.

Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2752
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2581
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      18
      2297
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      46
      1875
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1453
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1163
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1063
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe