Lapsi - raha

kolmekymppine

Minulle pistää silmään hieman negatiivisesti se asia että kun mistä tahansa lapsiin liittyvästä keskustellaan perheen ollessa monilapsinen, tuodaan esiin raha.
esim. "olisitta kattoneet kukkaroon ennenkuin hankitte noin monta lasta" ja kaikki muu vastaava.
Lasten kanssa elämiseen se raha on käytännössä välttämätöntä, jotta tavallinen arki sujuis, mutta se ei ole tärkeintä. On niin paljon asioita, joita ei saa rahalla, niitä ei voi ostaa rahalla.
On perheitä, joissa rahan avulla tarjotaan lapsille "hyvää" lapsuutta, on kaikki harrastukset, pelit ja vehkeet, ulkomaanmatkat.
Mutta kotona seinien sisällä saattaa puuttua vanhempien läsnäolo, lämpö, keskustelut jne.

Maailmanlaajuisesti verrattuna Suomi taloudellisesti kärkipäätä. Ne monetkymmenet maat, niiden perheet ja lapset. Ovatko ne sitten onnettomia, onko niiden vanhemmat idiootteja kun haluavat ison perheen??? Vainko rikkaimmat maat saavat hankkia ison perheen???
Sanonta, "joka on tyytyväinen on rikas" On paljon kiinni kasvatuksesta opettaako vanhemmat lapset materian ja tavaran perään, liittyykö tyytyväisyys ja onni siihen että on tuliterä pyörä, tai kausikortti laskettelurinteeseen. Monilla on huonoja kokemuksia lapsuuden "kituuttelusta" minulla taas se vaan positiivisena opetuksena aikuisuutta varten. Mikään ei tule ilmaiseksi, ja asioita on oppinut jakamaan sisaruksien kanssa.

Lapset ovat niin suuri lahja, että ketkä sen ovat ottaneet vastaan ilokseen ja työkseen, saavat kyllä voimansa ja jokapäiväisen leipänsä. Sen mukaan, kuin on tarvis. Tarvis ei ole aina niin paljon, kuin itse haluaa tai luulee tarvivansa.
Lapsen suusta " Älä anna minulle kaikkea, mitä minä haluan, sillä vapaamielisyytesi on niin usein vain välinpitämättömyyttä, anteliaisuutesi huonoa omaatuntoa, suvaitsevaisuuttesi ihanteitten sortumisesta syntynyttä voimattomuutta, taipuvaisuutesi laiskuutta, joustavuutesi periaatteettomuutta ja mukavuudenhalua"

1

654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mapee

      Raha on sellainen ikuisuusasia arvoineen. Raha ei tee onnelliseksi, mutta kummasti se helpottaa elämää. Rahattomuuskaan ei tee onnettomaksi, mutta tekee elämästä hankalampaa ja moni ikävä asia on sen seurausta.

      Kyllä me ollaan miehen kanssa joskus puhuttu kuinka paljon helpompaa olisi yhden tai kahden lapsen kanssa. Ja niille voisi antaa melekin mitä vain haluaa. No, toisaalta onneksi ei voi vaan nyt se raha asettaa ihan hyödyllisiä rajoja elämään. Lapisluvun ollessa isompi raha asettaisi jo liikaa rajoja joten tämä neljä on kai meidän ideaalitilanne?

      Jos lapselta joka jaka ahuoneen vaikka kolmen sisaruksen kanssa ja kulkee aina toisten vanhoissa vaatteissa kysytään elämästään niin vastaushan on ihan kysymyksestä kiinni? Eli tahtoisitko että teillä olisi vaikka tuplarahat käyttää lapsiin ja kaikilla omat huoneet? No, varmaan tahtoo! Jos kysytään olisitko valmis luopumaan sisaruksistasi saadaksesi kaiken itsellesi olisi vastaus jo varmana toisenlainen? Silti samasta asiastahan siinä on kyse...

      Ja kun katsoo täälläkin aiheita niin aika moni liittyy rahaan. Ja onhan se niin, että arkielämä pyörii tavalla tai toisella rahan ympärillä ruokaostoksineen, autoineen jne hyödykkeineen. Ei se lämpö, hellyys ja läsnäolo juuri auta alastonta jolla on nälkä. Kärjistys...

      Omasta mielestäni ei pidä edes verrata varakkaiden perheitä ja varattomien. Niiden arvomaailma on ihan erilainen ja molemmissa on hyviä puolia ja huonoja. Ei kotivanhemmat tai kotiäiti tarkoita hyvää kotia tai rahakas huusholli onnetonta ja kylmää. Lopultahan on aina kys eihmisistä ja heidän tavastaan elää. Ja varakas ja lapsiinsa panostava perhe on taatusti mukavampi paikka kasvaa kuin köyhyydessä kituutava vastaava.

      Onneksi jokainen elää omaa elämäänsä ja tekee omat ratkaisunsa toivottavasti oman arvomaailmansa kautta ja tulee siten onnelliseksi ja lapset myös..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe