Kysymyksiä vinyylitarvikkeista

nyyli

Itselläni on tällä hetkellä soittimen alkuperäinen kuminen levymatto, ja olen ollut siihen tyytyväinen. Mitä hyötyjä huopaisesta slipmatista on normaalikuuntelijalle?

Vähentääkö se levyjen naarmuuntumista kumiseen mattoon verrattuna?

Voiko huopamatosta olla myös haittaa, voiko levy luistaa sen päällä?

Vaikuttaako huopamatto todetusti positiivisesti ääneen?

Kuinka huopamatto asennetaan, otetaanko vanha matto kokonaan pois vai laitetaanko se vanhan päälle?

Maton asennuksen jälkeen pitää varmaan säätää neulapaino uudestaan?

Millainen neulan puhdistusharja on rakenteeltaan, onko se antistaattinen? Mikä tekee siitä neulan puhdistuksessa paremman kuin esim. antistaattinen liina?

Voiko samettiharjaa käyttää sinällään vinyylien puhdistukseen?

Onko samettiharja puhdistusnesteen kanssa parempi kuin antistaattinen liina tai hiilikuituharja, miksi?

Onko hiilikuituharja tarkoitettu päivittäiseen puhdistukseen ja puhdistusneste syväpuhdistukseen?

Voiko puhdistusnesteen käytöstä olla haittaa?

Aiheutuuko hiilikuituharjasta/samettiharjasta/antistaattisesta liinasta naarmuja levyyn jos niitä käyttää usein? Voiko niitä käyttää liian usein?

Onko levyn puhdistukseen jotain ohjetta ko. välineillä, esim. harjataanko/pyyhitäänkö pyörivin liikkein keskiöstä poispäin?

Naarmuttaako muovivuorattu sisäpussi todetusti vähemmän levyjä kuin pelkkä paperinen?

Vaihtaako kukaan kansien sisäpusseja säännöllisesti tai tarvittaessa?

8

4381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • persekärpänen

      just joo. näin se homma etenee

    • Zenisti

      Sen huopamaton suurin hyöty taitaa olla että levyt sähköistyy vähemmän.Kumimattokaan ei levyjä naarmuta.Mitenkä maton vaihtaminen muka vaatisi neulapainon säätöä,ei mitenkkään.Älä ikinä puhdista levyjä millään tyynyllä.Harjalla ainoastaan,tällä voit ottaa kököt pois myös neulasta.Kaikki puhdistus nesteet viet ongelmajätekeräykseen.Älä ainakaan niillä rupea levyjäsi pilaamaan.Jos ostat vaikka divarista tosi likaisen rahisevan levyn,syväpuhdista se näin.Ostat kaupasta ison purkin Erikeeperiä tai vastaavaa puuliimaa.Levyn vinyylipinnalle sitten vaan reilusti liimaa,levität sormella tasaiseksi kerrokseksi.Pidä huoli että et vedä kuiviltaan vaan välissä on aina reilusti liimaa.Etiketiin ei tietenkään liimaa saa mennä.Laita levy vaikka tulitikkuaskin päälle etiketin varaan,ja tee toiselle puolelle sama juttu.Jos ei ole kiire anna ensin toisen puolen kuivua ja liimaat vasta sitten toisen puolen.Sitten kun liima on kuivunut kauttaaltaan kirkkaaksi,eli seuraavana päivänä.Kuorit liiman pois,se lähtee yleensä helposti yhtenäisenä kalvona pois.Ja ottaa mukaansa kaiken ylimääräisen töhnän urista.Joskus oli myynnissä ihan levyliiman nimellä puhdistus liimaa,mutta Erikeeperi on ihan samaa tavaraa ja hinta ei hirvitä.Puhdasta tulee

      • eri mieltä.

        puhdistusnesteiden huono maine sai alkunsa 70' luvulla yleisessä käytössä olleesta "tiskijukka" litkusta, sillä on moni levy pilattu. nykyisin asia on hieman toinen ja kehitystä on tapahtunut, esim. monet dj käyttävät am nestettä eikä siinä tunnu olevan mitään ongelmaa, myös clearaudion neste on erinomaista ja haihtuu kyllä täysin, se vaan on melko kallista.


      • Zenisti
        eri mieltä. kirjoitti:

        puhdistusnesteiden huono maine sai alkunsa 70' luvulla yleisessä käytössä olleesta "tiskijukka" litkusta, sillä on moni levy pilattu. nykyisin asia on hieman toinen ja kehitystä on tapahtunut, esim. monet dj käyttävät am nestettä eikä siinä tunnu olevan mitään ongelmaa, myös clearaudion neste on erinomaista ja haihtuu kyllä täysin, se vaan on melko kallista.

        Silloin markkinoilla kun itse aktiivisesti vinyyleiden kanssa askaroin.Itse en kylläkään levyjäni kyseisellä aineella pilannut,mutta sain kuunella kavereiden juuri "puhdistamia" levyjä.Hyvä jos on kehitys kehittynyt tälläkin alalla,mutta levyn liimaus on myös hyvä puhdistus keino.


    • PuSe

      Mitä hyötyjä huopaisesta slipmatista on normaalikuuntelijalle?
      - vähentää (tai pitäisi vähentää) staattisen pölyn kertymistä levyyn

      Vähentääkö se levyjen naarmuuntumista kumiseen mattoon verrattuna?
      - ei vähennä

      Voiko huopamatosta olla myös haittaa, voiko levy luistaa sen päällä?
      - voi, jotkut matot tosiaan luistaa kun levylautanen lähtee pyörimään.

      Vaikuttaako huopamatto todetusti positiivisesti ääneen?
      - joidenkin mielestä kyllä. Itse olen skeptinen sen suhteen.

      Kuinka huopamatto asennetaan, otetaanko vanha matto kokonaan pois vai laitetaanko se vanhan päälle?
      - jos vanha irtoaa, ota se pois koska koko härdelli nousee turhan ylös vrt. äänivarren taso.

      Maton asennuksen jälkeen pitää varmaan säätää neulapaino uudestaan?
      - kyllä kannattaa. Etenkin jos huopamatto on paksu. Neulapaino säädetään pari-kolme milliä levyn yläpuolella ja huopamatto voi nostaa paksumapan tuon pinnan ylemmäs jolloin kannattaa säätää uudelleen. Pieni homma.

      Millainen neulan puhdistusharja on rakenteeltaan, onko se antistaattinen? Mikä tekee siitä neulan puhdistuksessa paremman kuin esim. antistaattinen liina?
      - neulaharja harjaa uran pohjasta. Liina pyyhkii vain pintaa.

      Voiko samettiharjaa käyttää sinällään vinyylien puhdistukseen?
      - voi käyttää. Ei niin hyvä kuin harja.

      Onko samettiharja puhdistusnesteen kanssa parempi kuin antistaattinen liina tai hiilikuituharja, miksi?
      - ei ole.

      Onko hiilikuituharja tarkoitettu päivittäiseen puhdistukseen ja puhdistusneste syväpuhdistukseen?
      - ei kumpaakaan päivittäiseen käyttöön.

      Voiko puhdistusnesteen käytöstä olla haittaa?
      - voi. Se voi tukkia urat jos ei haihdu täydellisesti ja sitä lutraa reilusti.

      Aiheutuuko hiilikuituharjasta/samettiharjasta/antistaattisesta liinasta naarmuja levyyn jos niitä käyttää usein? Voiko niitä käyttää liian usein?
      - voi aiheuttaa. Kaikki nuo puhdistusvehkeetkin hankaa levyn pintaa. Siksi niitä ei kannata käyttää varmuuden vuoksi vaan silloin kun levyllä on likaa.

      Onko levyn puhdistukseen jotain ohjetta ko. välineillä, esim. harjataanko/pyyhitäänkö pyörivin liikkein keskiöstä poispäin?
      - pyörivin liikkein urien suuntaisesti keskeltä aloittaen ja siitä sitten reunaan päin.

      Naarmuttaako muovivuorattu sisäpussi todetusti vähemmän levyjä kuin pelkkä paperinen?
      - on se pehmeämpi eikä tule paperipussista aina irtoavaa paperipölyä levyn pintaan.

      Vaihtaako kukaan kansien sisäpusseja säännöllisesti tai tarvittaessa?
      - tarvittaessa.

    • neulaharja

      Tilasin neulaharjan mutta mukana ei tullut minkäänlaisia käyttöohjeita. Harja on säilöttynä johonkin nesteeseen. Onko se tarkoitus säilyttääkin aina märkänä? En tienyt että putkilo on täynnä nestettä ja osa siitä valui lattialle. Onko neste mahdollisesti isopropanolia jolloin putkilon voisi täyttää uudestaan?

      Miten itse harjaa käytetään? Onko harjalla tarkoitus pyyhkiä itse neulaa vai varoa koskettamasta neulaa ja poistaa vain neulassa roikkuvaa pölyä?

      Sisäpusseista puheenollen monet uutena myytävät levyt sisältävät kovat pahviset sisäpussit. Itse ostin muovivuorattuja paperipusseja arvokkaimpien levyjen säilytykseen.

      • epätietoinen.

        ostin auton. mukana ei tullut käyttöohjeita. Tankkaanko siihen bensaa vai diiseliä.


      • Tiedostava
        epätietoinen. kirjoitti:

        ostin auton. mukana ei tullut käyttöohjeita. Tankkaanko siihen bensaa vai diiseliä.

        Laita sinne rasvatonta piimää tankkiin. Halvempaakin kuin bensiini.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      231
      2173
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      64
      1446
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      59
      1195
    4. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      69
      1187
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      155
      1077
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      85
      1019
    7. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      86
      908
    8. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      838
    9. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      63
      805
    10. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      759
    Aihe