Kawan hintahan näyttää olevan karvan alle 8 tonttua ja Hondalla tarjouksia näyttää nyt olevan sinne 9 tontun pintaan. Kertokaapa kokemuksia näistä ! Paljonko esim. on noin-huippunopeus tällaisilla about 50-heppaisilla customeilla, ja onko noin yleensä ominaisuuksissa kawan ja hondan välillä suuria eroja ? Tahtoo aina näin syksyllä pyöräkuume isekä, mutta tähän asti on saanut aina itsensä hillittyä...
Entä vakuutukset ? Jos lasketaan että otetaan liikenne ja osakasko ja pidetään liikenteessä about puoli vuotta, niin tuleeko kalliiksi ??
Edellisen kerran nimittäin oli moottoripyörä kevariaikaan eli alun toistakymmentä vuotta sitten
Customit Kawasaki EN 500 ja Honda VT 600
19
1839
Vastaukset
- .............
Kumpaakaan en ole ajanut, joskus koeajoin EN:n edeltäjän LTD440:n, olisin sen ostanutkin, mutta joku ehti ensin, kun en heti kauppoja tehnyt.
En siis vastaa varsinaiseen kysymykseesi, kun ei ole kokemusta kummastakaan pyörästä. Kumpikin on kyllä mahdollinen ens kevään hankinta, jos vaan talouspuoli on ens keväänä sillä mallilla, että voi nykyisen pyörän uudempaan vaihtaa. Minua vain ihmetytty se, että sinulle tulee pyöräkuume syksyllä, kun se yleensä tulee keväällä. - Bikerman
Tässä sulle vähän taustatietoa pyörän hankintaan. Ensinnäkin tyylillisesti eroa on jonkun verran, kuten varmaan olet huomannutkin. VT600 on pitkittäisellä v-twinillä, kuten isotkin customit yleensä, EN500 on rinnakkaistwini. Mistä tykkää, on tietenkin makuasia. Mitattuja arvoja en muista enkä ole lukenut lehdistä, mutta kummallakin olen ajanut. Molemmat on kokoluokassaan ihan sitkeävetoisia, jopa tuo rinnakkaistwini EN500 on tehty säädöiltään sellaiseksi, että alavääntöä on pyritty parantamaan vastaanvaan katumalliin verrattuna (kone on aika paljon samantyylinen kuin jossain kawan 500:ssa katumalleissa). Takapuolituntumalla EN500 tuntuu rivakammalta. Myös huiput taitaa kawassa olla suuremmat, kulkee ehkä tuollaiset 170, shadowin jäädessä siitä jonkin verran.
Pyörää hankkiessa tahtoo usein ruokahalu kasvaa ja kohta haaveillaan vähän isompikoneisesta. Niinpä kehottaisin harkitsemaan parin-kolmen tonnin lisäpanostusta ja pääsisit kiinnin 883 kuutioiseen HD:n sporsteriin. Riippuu tietty mistä tykkää, mutta usein customia arvostava haluaa pyörän olevan väännökäs matalilta kierroksilta, sellainen letkeä menijä. Ja tuossa on kyllä siihen suuntaan mieletön hyppäys noista pikkucustomeista. Pienikin harrikka lotkottaa matalilla kierroksilla, antaen ihan erilaisen fiiliksen. Ja nyt kun sporsteri on hinnoiteltu kokoluokassaan oikeastaan halvimmaksi customiksi, sitä kannattaa harkita. Veikkaan, että jos käyt koeajamassa nuo pikkucustomit ja hiukan kalliimman sporsterin, et enää harkitse noita ensimmäisiä. Makuasiathan ovat tietty sellaisia, ettei niistä tiedä, mutta käy testaamassa :)- Potentiaalinen ostaja
Mutta kyllä taitaa fakta olla, että johonkin on raja vedettävä, ja HD, niin kiinnostava kuin onkin, on yksinkertaisesti liian kallis. Se tuo euroissa laskeminen tuntuu niin halvalta, mutta jo kawaan verrattuna hintaeroa tulee reilusti yli 5000 euroa, joka on valitettavasti aivan liikaa.
Mitä tulee tuohon pyöräkuumeen iskemiseen syksyllä, niin siihen on aivan vissi syy : ajokausi lähestyy loppuaan, eli pyörien hinnat ovat alemmat kuin keväällä, jolloin revitään korkeita hintoja. Toki se ei uusien hinnoissa niinkään laajasti näy, mutta näyttää niissäkin olevan sitä meininkiä, että tämän vuoden malleja myydään tarjouksilla pois. - Bikerman
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
Mutta kyllä taitaa fakta olla, että johonkin on raja vedettävä, ja HD, niin kiinnostava kuin onkin, on yksinkertaisesti liian kallis. Se tuo euroissa laskeminen tuntuu niin halvalta, mutta jo kawaan verrattuna hintaeroa tulee reilusti yli 5000 euroa, joka on valitettavasti aivan liikaa.
Mitä tulee tuohon pyöräkuumeen iskemiseen syksyllä, niin siihen on aivan vissi syy : ajokausi lähestyy loppuaan, eli pyörien hinnat ovat alemmat kuin keväällä, jolloin revitään korkeita hintoja. Toki se ei uusien hinnoissa niinkään laajasti näy, mutta näyttää niissäkin olevan sitä meininkiä, että tämän vuoden malleja myydään tarjouksilla pois.Niin. Onko kyse hinnasta, vai tahdotko tartkoituksella pikkucustomin? Nimittäin vakuutuksissa ei erot ole huimat yli ja alle seiskapuolikkaan. Oletko miettinyt käytettyä? On nimittäin sellaisia käytettyjä isoja pyöriä, jotka todennäköisesti kestää pidempään kuin uusi pieni. Tosin kyllä tuo EN ja VT:kin ovat aika patarautaa. Mutta jos haluat ison, todellisen voimapyöräcustomin, osta käytetty Suzukin VS1400 intruder. Niitä näyttää nyt syksyllä olevan tarjolla todella sopivasti. Ja jos sellaista hankit, on se helppo tutkia kunnon puolesta. Ainahan siinä toki käytetyssä on pieni riski. Mutta siinä on raaka pyörä ja pomminvarma! Niitä saa kevyesti 7000:lla tosi hyviä näin syksyllä!
- wedge
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
Mutta kyllä taitaa fakta olla, että johonkin on raja vedettävä, ja HD, niin kiinnostava kuin onkin, on yksinkertaisesti liian kallis. Se tuo euroissa laskeminen tuntuu niin halvalta, mutta jo kawaan verrattuna hintaeroa tulee reilusti yli 5000 euroa, joka on valitettavasti aivan liikaa.
Mitä tulee tuohon pyöräkuumeen iskemiseen syksyllä, niin siihen on aivan vissi syy : ajokausi lähestyy loppuaan, eli pyörien hinnat ovat alemmat kuin keväällä, jolloin revitään korkeita hintoja. Toki se ei uusien hinnoissa niinkään laajasti näy, mutta näyttää niissäkin olevan sitä meininkiä, että tämän vuoden malleja myydään tarjouksilla pois.Tuosta HD-hommasta vielä, että onko pakko olla aivan uusi? Joensuussa JepJep myy härräköitä , webbisivut nyt on hieman originellit mutta muuten asiallinen pulju. Kunhan hommaat 5-vaihteisen hihnavetoisen sporan niin jokin kymmenen vuoden ikä ei tunnu vielä missään ja hintaluokkakin on budjettiisi sopiva.
- Potentiaalinen ostaja
wedge kirjoitti:
Tuosta HD-hommasta vielä, että onko pakko olla aivan uusi? Joensuussa JepJep myy härräköitä , webbisivut nyt on hieman originellit mutta muuten asiallinen pulju. Kunhan hommaat 5-vaihteisen hihnavetoisen sporan niin jokin kymmenen vuoden ikä ei tunnu vielä missään ja hintaluokkakin on budjettiisi sopiva.
...harrikkaa kuitenkaan ostan, ainakaan tuosta liikkeestä.
Ensivaikutelma on omalla kohdallani tärkeä, ja nuo sivut ovat jo sen verran karseat, että saa olla ihan rauhassa... - ..................
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
Mutta kyllä taitaa fakta olla, että johonkin on raja vedettävä, ja HD, niin kiinnostava kuin onkin, on yksinkertaisesti liian kallis. Se tuo euroissa laskeminen tuntuu niin halvalta, mutta jo kawaan verrattuna hintaeroa tulee reilusti yli 5000 euroa, joka on valitettavasti aivan liikaa.
Mitä tulee tuohon pyöräkuumeen iskemiseen syksyllä, niin siihen on aivan vissi syy : ajokausi lähestyy loppuaan, eli pyörien hinnat ovat alemmat kuin keväällä, jolloin revitään korkeita hintoja. Toki se ei uusien hinnoissa niinkään laajasti näy, mutta näyttää niissäkin olevan sitä meininkiä, että tämän vuoden malleja myydään tarjouksilla pois.Vaikka pyörien hinnat ovat halvemmat syksyllä, niin varsinainen kuume on keväällä kuitenkin. Useimpien pyöräkuume ei ole niin järkiperäinen, että talousasiat siinä vaikuttaisivat, vaan kun alkaa lumi sulaa, aurinko paistaa ja ekat pyörät ilmestyy liikenteeseen, niin silloin kuumeilee...
- jari
.................. kirjoitti:
Vaikka pyörien hinnat ovat halvemmat syksyllä, niin varsinainen kuume on keväällä kuitenkin. Useimpien pyöräkuume ei ole niin järkiperäinen, että talousasiat siinä vaikuttaisivat, vaan kun alkaa lumi sulaa, aurinko paistaa ja ekat pyörät ilmestyy liikenteeseen, niin silloin kuumeilee...
Onneksi tuon kevät kuumeen sai hillittyä,ainakin tänä keväänä se olisi tullut tosi kalliiksi,pyörien hinnat on pudonnut keväästä paljon.
Toivottavasti sama onnistuu ensi keväänäkin,ja sitten syyskuussa lomien loputtua Saksaan ja ,,,,,,, - wedge
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
...harrikkaa kuitenkaan ostan, ainakaan tuosta liikkeestä.
Ensivaikutelma on omalla kohdallani tärkeä, ja nuo sivut ovat jo sen verran karseat, että saa olla ihan rauhassa...No, päätöshän on tietysti sinun. Sillä ensivaikutelmalla tosin ei kovin pitkälle aja, jos hienolta vaikuttavan puljun lipevä myyjä myy sinulle tikittävän aikapommin. Tärkeämpää omasta mielestäni on kunnossa olevat myyntipyörät kuin tämä ns. "ensivaikutelma". Itse olen tuolla puljussa asioinut ja kuten sanoin, se on asiallinen paikka eikä siellä ainakaan haluamattaan törmää samanlaiseen läppään mitä siellä webissä on.
Tämä ei ollut sitten mikään mainospuhe kun en näistä höpinöistä saa JepJepiltä pennin latia. Ajattelin vaan, että jos lieventäisit tuota ensivaikutelmavaatimustasi niin säästäisit pitkän pennin. Sama asia pätee myynnissä olevien pyörien merkistä riippumatta :) - Potentiaalinen ostaja
wedge kirjoitti:
Tuosta HD-hommasta vielä, että onko pakko olla aivan uusi? Joensuussa JepJep myy härräköitä , webbisivut nyt on hieman originellit mutta muuten asiallinen pulju. Kunhan hommaat 5-vaihteisen hihnavetoisen sporan niin jokin kymmenen vuoden ikä ei tunnu vielä missään ja hintaluokkakin on budjettiisi sopiva.
Mutta toisaalta, jos uuden saa samalla hinnalla kuin 10 vuotta vanhan, niin en nyt oikein usko että tulee pahemmin jymäytetyksi. Saa nyt sitten nähdä tuleeko sitä pyörää ostettua lainkaan, mutta katsotaan...
Rehellisesti sanottuna kylläkin, ehkä tuon firman kannattaisi hieman siistiä sivujaan, ainakaan konservatiivisemmat ostajat eivät varmasti ko. firmaan mene, vaikka olisi kuinka asiantuntevaa palvelua. - wedge
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
Mutta toisaalta, jos uuden saa samalla hinnalla kuin 10 vuotta vanhan, niin en nyt oikein usko että tulee pahemmin jymäytetyksi. Saa nyt sitten nähdä tuleeko sitä pyörää ostettua lainkaan, mutta katsotaan...
Rehellisesti sanottuna kylläkin, ehkä tuon firman kannattaisi hieman siistiä sivujaan, ainakaan konservatiivisemmat ostajat eivät varmasti ko. firmaan mene, vaikka olisi kuinka asiantuntevaa palvelua.Näkemättäpä on se ihme, että uuden saisi samaan hintaan kuin kymmenen vuotta vanhan ja vieläpä siten, että sen uuden saisi vanhan hinnalla. Toisinpäinhän se ei olisi konsti eikä mikään :-). Sportsterilla ainakin siinä hinnassa on sellaiset 3000 euroa hintaero uuden ja kymmenen vuotta vanhan välillä ja tuskinpa japanilaisillakaan tilanne on toinen.
Mutta joo, kieltämättä onhan nuo sivut jo vähän överiksi menneet. Vielä muutama kuukausi sitten jaksoi vielä huvittaa, mutta nuo nykyiset tempaukset jo vähän äklöttää. - Potentiaalinen ostaja
wedge kirjoitti:
Näkemättäpä on se ihme, että uuden saisi samaan hintaan kuin kymmenen vuotta vanhan ja vieläpä siten, että sen uuden saisi vanhan hinnalla. Toisinpäinhän se ei olisi konsti eikä mikään :-). Sportsterilla ainakin siinä hinnassa on sellaiset 3000 euroa hintaero uuden ja kymmenen vuotta vanhan välillä ja tuskinpa japanilaisillakaan tilanne on toinen.
Mutta joo, kieltämättä onhan nuo sivut jo vähän överiksi menneet. Vielä muutama kuukausi sitten jaksoi vielä huvittaa, mutta nuo nykyiset tempaukset jo vähän äklöttää.Että en tarkoittanut että uuden HD:n saa vanhan hinnalla, vaan että nuo alunperin kysymäni pyörät saa suunnilleen vanhan HD:n hinnalla.
- VT & XL
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
Mutta toisaalta, jos uuden saa samalla hinnalla kuin 10 vuotta vanhan, niin en nyt oikein usko että tulee pahemmin jymäytetyksi. Saa nyt sitten nähdä tuleeko sitä pyörää ostettua lainkaan, mutta katsotaan...
Rehellisesti sanottuna kylläkin, ehkä tuon firman kannattaisi hieman siistiä sivujaan, ainakaan konservatiivisemmat ostajat eivät varmasti ko. firmaan mene, vaikka olisi kuinka asiantuntevaa palvelua.Itselläni ollut vt600 sekä sportster883. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänytr heti siirtyä Sportsteriin. Mutta aikoinaan oli juuri tuo hinta joka vaikutti päätöksee. Nykyisin ei hinnan ero ole kovinkaa iso (VT n.10.000eur, Sportster 13.500eur), mutta pyörissä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
- wedge
Potentiaalinen ostaja kirjoitti:
Että en tarkoittanut että uuden HD:n saa vanhan hinnalla, vaan että nuo alunperin kysymäni pyörät saa suunnilleen vanhan HD:n hinnalla.
Itse asiassa en ymmärtänyt, mutta nytpähän selventi :-)
- wedge
VT & XL kirjoitti:
Itselläni ollut vt600 sekä sportster883. Jälkeenpäin ajatellen olisi pitänytr heti siirtyä Sportsteriin. Mutta aikoinaan oli juuri tuo hinta joka vaikutti päätöksee. Nykyisin ei hinnan ero ole kovinkaa iso (VT n.10.000eur, Sportster 13.500eur), mutta pyörissä on eroa kuin yöllä ja päivällä.
... mutta menköön. Ihan uteliaisuudestani nyt kysyn, että mitä nämä erot ovat kun en tiedä noista japanilaisista?
- Bikerman
wedge kirjoitti:
... mutta menköön. Ihan uteliaisuudestani nyt kysyn, että mitä nämä erot ovat kun en tiedä noista japanilaisista?
Ensinnäkin uuden sporsterin saa noin 11.000:lla, ovh halvimmassa mallissa on 11900.
Eroja japanilaisiin ei voi luetella yleisesti, koska japsejakin on monenlaisia. Mutta nythän verrattiin Honda VT600:sta ja 883 sporsteria. Jos VT600 tosiaan maksaa 9-10 tuhatta, on hinnan ero vain pari tonnia, jopa alle. Mutta pyörissähän on heti jo iso ero kuutiotilavuudessa. VT600 on lyhytiskuinen kierroskone ja laajaa vääntöä ja suurta alavääntöä arvostavalle tuo tarkoittaa sitä, että hondassa on jo samoissa nopeuksissa reilusti enemmän kierroksia ja että siinä myös pitää käyttää kierroksia voiman ulos saamiseksi. Makuasioitahan ne on ja on mullakin kaveripiirissä esim. kierroskoneesta rakennettuja koptereita (nelisyslinterisistä rivikoneista). Mutta jos tykkää pyörästä, joka kulkee maantienopeuksia matalilla kierroksilla ja lähtee myös hyvin matalilta, on koneen oltava pitkäiskuinen harvatahtinen (tai turbolla saa myös alavääntöä lyhytiskuisempaankin, mutta se on harvinainen prätkissä). Sporsterissa on iskunpituus noin 98mm, VT600:ssa muistaakseni jotain 75mm maksimi. Siinä se suurin ero on. Sama pätee moniin isompikoneisiinkin japseihin.
Sitten on muutamia japseja, esim. 1400 sekä 1500 kuutioinen Suzuki Intruder sekä esim. Kawan VN1500 ja Yamhan Wildstar, joissa on pitkäiskuinen, erittäin alhaalta vääntävä moottori. Noissa vehkeissä on alavääntö itseasiassa parempi kuin Harleyn uudessa Bigtwinissä l. 1450 kuutioisessa twincam koneessa. Ero ei ole kuitenkaan merkittävä, paitsi wildstariin, jossa on noihin muihin nähden 30% suurempi vääntö ja jo melkein kolmanneksen matalemmilla kierroksilla.
Eli makuasioita ovat, mutta jos haluaa vähän pienemmän customin ja arvostaa matalilla kierroksilla tapahtuvaa cruisaamista ja laajaa/isoa vääntöä, on sporsteri erittäin edullinen peli. Kokoluokassaan markkinoiden halvin pitkittäis v-twini. Ja kun osa kuluttajista ei vielä halua vesijäähdytystä syyläreineen, on spora todella kova luu. Viimeksi harley liikkeessä oli myynnissä uusia sporstereita hintaan 11900 ja jos siitä vielä vähän saa tingittyä...
Edellä mainittujen asioiden lisäksi tuo pitkäiskuisuus vaikuttaa ääniin. Iso, kaksisylinterinen pitkäiskuinen kone antaa mukavan matalan, harvatahtisen äänen, josta monet pitävät. Harleyssä äänen tekee ominaiseksi vielä se, että sylinterit eivät lyö symmetrisesti vuorotellen (siis 180 asteen välein), koska kiertokanget ovat kiinni kampiakselissa samassa kohtaa. Tämä tekee käynnistä putum...putum..putum... tyylisen, kun japsit käyvät vuorotahtiin tasaisesti isoissa v-twineissäkin. Tuokin on tietty fiilisjuttuja, joten kukin valitsee mieltymystensä mukaan.. - VT & XL
wedge kirjoitti:
... mutta menköön. Ihan uteliaisuudestani nyt kysyn, että mitä nämä erot ovat kun en tiedä noista japanilaisista?
Suurin ero on koneessa. Makuasioita tietenkin paljon. Suosittelen kaikille kokeilemaan japsikustomeita sekä päinvastoin. Vaikka kuinka olisi periaatten miehiä suuntaan taikka toiseen, kannattaa olla utelias.
Muutama pikku ero omalta kokemus pohjalta:
1) Vaikka 883:sta pidetään pienenä ja tehottomana on ero vt600:een verrattuna huomattava. Kumpikaan ei ole mikään matkapyörä, varsinkaan 2päällä. HD:n lyhyt iskuisuus ja lähes 300 kuutiota isompi kone tekee kuitenkin ajamisesta hauskemman, olettaen että tykkää twineistä ja kustomin ajoasennosta. Itselläni matkanteon mukavuus loppui VT:llä 80km/h jälkeen ja Sportsterilla 120km/H jälkeen. Kaikenkaikkiaan ajamisen fiilis Sportsterilla on nautittavampaa.
2) Sportyyn löytyy joka nurkan takaa tilpehööriä, jolla muuttaa pyöräänsä itselleen sopivaksi. Toisille se tarkoittaa etupleksejä, sivulaukkuja, selkänojia jne ja toisille madallussarjoja,tehoputkia,soolosatuloita jne. Sportysta on moneksi. Vt:ssä törmäsin siihen ettei tarvikkeita oikein tahtonut löytyä ja jos löysi niin maahantuoja sanoi ettei ole hyllyssä eikä tiedä koska tilataan, ehkä ei ikinä.
3) Jos ja kun 883 Sporty alkaa tuntumaan pieneltä ei tarvitse vaihtaa koko pyörää, vaan hankkii 1200 konversion, niin vot, jo alkaa löytymään ruutia, eikä pääse diileri vetämään välistä (ainahan olet myymässä hankalaa mallia ja ostamassa sitä haluttua mallia, väliraha tietysti sen mukainen).
- ottowille
Intruder 800 sijoittuu hintansa puolesta noillemain, ainaski omani. kiinnostaisiko?
Huippunopeutta en tiedä ku ei ole ollu tarvetta kokeilla, kiihtyvyys on kuitenkin riittävä.Vakuutukset on älyttömän korkeat, mitä isompi moottori niin kalliimpi vakuutus.Intru 800 menee just vakuutusrajan yli seuraavaan ( kalliimpaan )luokkaan ( 805 cm3 ).Minun bonuksilla n. 100 € / kk- wedge
Riippuupi vakuutusyhtiöstä nuo luokat, omassani 651 cc ja ylöspäin ei vakuutukset enää kasva.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei853895Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071822- 1091136
- 1001101
- 67966
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165882- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57811Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22761