nukutukseen

luin jostain

Selailin tätä palstaa ja silmiini osui juttu intuboinnista.Muistin heti oman juttuni. Viimeksi kun minut nukutettiin, oli vaikeuksia. Anestesialääkäri sanoi, että jos minut joudutaan jatkossa nukuttamaan, täytyy kertoa vaikeuksista.
Näkyvyys oli kuulemma huono ja anestesialääkäri ei meinannut saada putkea laitettua.

Miksi tästä pitää kertoa? Mitä se auttaa lääkäriä? Voiko tuon tehdä toisin?

12

4955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkyvyys

henkitorven päähän nielussa on huono, on ahdas nielu tai muuten sen mallinen että näkyy huonosti. Silloin on hyvin tärkeää tietää se etukäteen. Jos tiedetään, että on vaikea intubaatio, sitten on sairaalan kokenein intuboija-anestesialääkäri siinä heti valmiina laittamaan putken, ja on erikoisvälineet valmiiksi varattuna siinä vieressä.

• luin jostain

Ei kai vain ole mahdollista, että putki jouduttaisiin laittamaan ennen nukutusta??? Se olisi aivan kauheata. Luin jostain, että niin voidaan tehdä jos intubointi ei muuten onnistu.

• mahdollista-.-.
        luin jostain kirjoitti:

Ei kai vain ole mahdollista, että putki jouduttaisiin laittamaan ennen nukutusta??? Se olisi aivan kauheata. Luin jostain, että niin voidaan tehdä jos intubointi ei muuten onnistu.

Eli hereillä voidaan putki laittaa, mutta harvoin niin tehdään, koska se ei ole mukavaa potilaalle.

Eli kerrot intubointivaikeudesta anestesialääkärille. Silloin saliin varataan etukäteen tarvittavat apuvälineet. (Intuboinnissa apuna voidaan käyttää useita eri välineitä). Silloin tilanne on rauhallinen ja suunniteltu, eikä välineitä tarvi juosta hakemaan kesken nukutuksen.

• luin jostain
        mahdollista-.-. kirjoitti:

Eli hereillä voidaan putki laittaa, mutta harvoin niin tehdään, koska se ei ole mukavaa potilaalle.

Eli kerrot intubointivaikeudesta anestesialääkärille. Silloin saliin varataan etukäteen tarvittavat apuvälineet. (Intuboinnissa apuna voidaan käyttää useita eri välineitä). Silloin tilanne on rauhallinen ja suunniteltu, eikä välineitä tarvi juosta hakemaan kesken nukutuksen.

Ok, ei siis varmaankaan kannata panikoitua tästä. Täytyy kertoa anestesialääkärille jatkossa.

• anestesialääkäri testasi

Olin paikallispuudutuksessa tahtävässä toimenpiteessä ja ennakkoon oli anestesialääkärin kanssa keskustelu. Hän pyysi minua painamaan kämmenet ja sormet täysin vastakkain.

Ihmettelin miksi ja hän totesi, että näin saatiin ennakkotietoa siitä onko intubointi kohdallani helppo vai mahdolliseseti vaikea. Selitys oli se, että jos ei saa sormia täysin yhteen, niin helposti myös henkitorvessa on jotain sellaista, joka voi vaikeuttaa intubointia.

Ja kaikki vain varalta, siis nukutusta ei ollut tarkoitus tehdä.

Onko kukaan kuullut moisesta testistä???

• selville mm.

Elikkä kyseisellä testillä saa ainakin selville, jos on jäykkyyttä. Esimerkiksi reuma aiheuttaa usein käsiin jäykkyyttä ja jos käsien kanssa on ongelmia, niin silloin voidaa olettaa, että niskassakin on. Intubaatiossahan pää taivutetaan takaviistoon reilusti.

• miten on
        selville mm. kirjoitti:

Elikkä kyseisellä testillä saa ainakin selville, jos on jäykkyyttä. Esimerkiksi reuma aiheuttaa usein käsiin jäykkyyttä ja jos käsien kanssa on ongelmia, niin silloin voidaa olettaa, että niskassakin on. Intubaatiossahan pää taivutetaan takaviistoon reilusti.

Täällä puhutaan paljon intuboinnista. Tarkoittaako se todellakin sitä, että en itse hengitä vaan olen hengityskoneessa? Tehdäänkö näin kaikissa nukutuksissa?

• nukutetaan
        miten on kirjoitti:

Täällä puhutaan paljon intuboinnista. Tarkoittaako se todellakin sitä, että en itse hengitä vaan olen hengityskoneessa? Tehdäänkö näin kaikissa nukutuksissa?

Kun sinut nukutetaan kunnon uneen leikkausta varten, niin silloin et hengitä itse, vaan hengityskone tai tarkemmin anestesiakone hengittää puolestasi. Anestesiakoneesta tulee myös nukutuskaasut, joilla unta pidetään yllä. (Unta voidaan pitää yllä myös suonensisäisesti, mutta kaasut ovat yleinen tapa.)

Aina pienempiä leikkausia varten ei tarvita täydellistä lihaslamaa, ja hengityspuoli voidaan turvata larynxmaskilla, mutta myös siinä kone hengittää puolestasi. Uniaineet aiheuttavat hengityslamaa ja uni pidetään niin syvänä, että et "puske" anestesiakonetta vastaan.

Puudutuksiin voidaan lisätä sedaatio eli olet kevyessä unessa, mutta herätettävissä ja omalla hengityksellä.

Erittäin lyhyissä hommissa eli esimerkiksi kaavinnoissa potilasta ei tarvitse kytkeä anestesiakoneeseen vaan potilasta ventiloidaan käsin maskin kautta.

Mutta pääsääntönä on, että jos sinut nukutetaan leikkausta varten, niin kone huolehtii sinun hengityksestä.

• nähnyt eläkeläisen

Hei

Omalta kylältäni tiedän tapauksen jossa nuorehko nainen joutui lopulta jäämään työstään sairaseläkkeelle koska intubointi epäonnistui pahasti ja kylällä kulki jo juttu että tämä kyseinen nainen on kuollut sen takia mutta ei ihan näin pahasti sentään käynyt mutta liikkuu nyt rollaattorin kanssa työkyvyttömyyseläkkeellä ja itse olen tämän häneltä kuullut

• luin jostain

Kauhea juttu. Onko tosiaan mahdollista? Kulkee rollaattorin kanssa. Mitä ihmettä?

• Yksi vaan.
        luin jostain kirjoitti:

Kauhea juttu. Onko tosiaan mahdollista? Kulkee rollaattorin kanssa. Mitä ihmettä?

Joskus käy niin että hengitysputken laitto ei onnistu suunnitellusti lainkaan huolimatta kaikista apuvälineistä (ohjain, fiberoskooppi jne). Siinä vaiheessa kun larynxmaskia tai vaikka combitubea ei saada paikalle ja maskiventilointi ei onnistu niin aikaa ei ole paljon potilaan pelastamiseksi. Jos potilas ei hengitä ja häntä ei voida ventiloida niin aikaa on 2-5 minuuttia tehdä hänelle kirurginen ilmatie eli koniotomia tai hätätrakeostomia kaulalle. Tämän jälkeen alkavat aivot vaurioitua kovaa vauhtia ja tämä johtaa aivovammaan. Hapenpuutteessa myös sydän voi pysähtyä.

Potilaan intubaatio tai hengitystien turvaaminen ja ventilaation varmistaminen on varmasti anestesialääkärin kaikista tärkein tehtävä leikkauksen aikana, toinen tärkeä vaihe on hengitysputken poistaminen hallitusti kun potilas hengittää riittävästi eli extubaatio.

Vaikeita intuboitavia ovat tyypillisesti ylipainoiset, pienileukaiset, lyhytkaulaiset, talttahampaiset, reumaatikot, diabeetikotkin joskus, kaulan alueelta leikatut ja sädehoidetut jne. On tärkeä kertoa jos intubaatio on ollut vaikea koska tällöin intubaatioon voidaan valmistautua eri tavoin. Kuten sanottu epäonnistunut intubaatio voi johtaa aivovaurioon tai jopa hengenmenetykseen.

• vaikeuksia intubaatiossa
        Yksi vaan. kirjoitti:

Joskus käy niin että hengitysputken laitto ei onnistu suunnitellusti lainkaan huolimatta kaikista apuvälineistä (ohjain, fiberoskooppi jne). Siinä vaiheessa kun larynxmaskia tai vaikka combitubea ei saada paikalle ja maskiventilointi ei onnistu niin aikaa ei ole paljon potilaan pelastamiseksi. Jos potilas ei hengitä ja häntä ei voida ventiloida niin aikaa on 2-5 minuuttia tehdä hänelle kirurginen ilmatie eli koniotomia tai hätätrakeostomia kaulalle. Tämän jälkeen alkavat aivot vaurioitua kovaa vauhtia ja tämä johtaa aivovammaan. Hapenpuutteessa myös sydän voi pysähtyä.

Potilaan intubaatio tai hengitystien turvaaminen ja ventilaation varmistaminen on varmasti anestesialääkärin kaikista tärkein tehtävä leikkauksen aikana, toinen tärkeä vaihe on hengitysputken poistaminen hallitusti kun potilas hengittää riittävästi eli extubaatio.

Vaikeita intuboitavia ovat tyypillisesti ylipainoiset, pienileukaiset, lyhytkaulaiset, talttahampaiset, reumaatikot, diabeetikotkin joskus, kaulan alueelta leikatut ja sädehoidetut jne. On tärkeä kertoa jos intubaatio on ollut vaikea koska tällöin intubaatioon voidaan valmistautua eri tavoin. Kuten sanottu epäonnistunut intubaatio voi johtaa aivovaurioon tai jopa hengenmenetykseen.

Minulla oli tosiaan viime nukutuksessa ongelmia intubaation kanssa. Kuulin, että näkyvyys oli huono ja se onnistui vasta tokalla kerralla. Silloin putki laitettiin jotenkin väkipakolla ja melkein sokkona.

Olen menossa leikkaukseen kesällä ja nyt tosiaan pelottaa. Voiko taas olla ongelmia? On nukutettu pari kertaa aikaisemmin, ei ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5821
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      57
      3155
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2675
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      11
      2462
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2169
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2131
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1836
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      15
      1508
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      147
      1364
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      262
      1205
    Aihe