Työn alla olisi kesämökin yläpohjan eristyksen uusiminen, mutta kokemus vastaavista hommista on täysi nolla.
Eli kyseessä on lautakaton yläpuolisten lasivillojen vaihtaminen kunnollisiin eristyksiin. Mökki on rakennettu 80-luvun alussa ja liian ohut lasivillakerros on mm. eläinten möyrämisen jäljiltä alkanut hajoamaan ja varisee lautojen välistä niskaan.
Mitä materiaalivaihtoehtoja suosittelisitte? Käsittääkseni eristeen ja lautojen väliin pitäisi vetää ilmasulku, mutta ei höyrysulkua?Mökki pidetään talvet kylmänä.
Ajatuksissa olisi laittaa Isoverin eristelevyt ja tervapaperi. Onkohan se oikea ratkaisu vai pitäisikö harkita jotain muuta?
Kiitoksia etukäteen avusta.
Kesämökin katon eristykset
8
5614
Vastaukset
- sinne kattoon
sitä paperimössöä, lasivilla on pahin virhe joka voit tehdä.
- Pera
Kesäkäytössä olevan mökin eristeratkaisu voi olla mikä tahansa. Ei rakenteisiin kesällä vettä tiivisty.
Omassa huhti - lokakuussa kätössä olevassa mökissäni on katossa höyrysulkuna, talvikäyttöä ajatellen, muovi ja eristeena vuorivilla. - ei kesällä
Pera kirjoitti:
Kesäkäytössä olevan mökin eristeratkaisu voi olla mikä tahansa. Ei rakenteisiin kesällä vettä tiivisty.
Omassa huhti - lokakuussa kätössä olevassa mökissäni on katossa höyrysulkuna, talvikäyttöä ajatellen, muovi ja eristeena vuorivilla.mutta talvella.....
- kikkaile
Kattoon reilusti muovi ja eristeeksi aivan mikä tahansa. Itse olen vaakarakenteissa poikkeuksetta käyttänyt selluvillaeristeitä.
- ja paperi
Selluvilla ja muovi ei sovi yhteen.
Selluvillan (Ekovilla) kanssa käytetään imansulkupaperia.
http://www.ekovilla.com/ - niin ole
ja paperi kirjoitti:
Selluvilla ja muovi ei sovi yhteen.
Selluvillan (Ekovilla) kanssa käytetään imansulkupaperia.
http://www.ekovilla.com/Höyrynsulkumateriaalilla ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. Muovi vain on edullisempi, sitkeämpi ja pidättää vesihöyryä paremmin kuin mainitut paperit.
Paperia kaupataan ihmisille, jotka jostakin syystä vieroksuvat muovia halutessaan "hengittävän rakenteen".
Jokainen muovia vastaavan vesihöyrynvastuksen yläpohjasta pois jättäessään ottaa selkeän riskin. Muovista ei höyrynsulkuna ole koskaan mitään haittaa, mutta sen pois jättäminen voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.
En puhu mutu-tuntumalla, vaan kokemuksen ja rakennusfysiikan tuomien eväiden avulla. - kokematon remppamies
niin ole kirjoitti:
Höyrynsulkumateriaalilla ei tässä tapauksessa ole mitään merkitystä. Muovi vain on edullisempi, sitkeämpi ja pidättää vesihöyryä paremmin kuin mainitut paperit.
Paperia kaupataan ihmisille, jotka jostakin syystä vieroksuvat muovia halutessaan "hengittävän rakenteen".
Jokainen muovia vastaavan vesihöyrynvastuksen yläpohjasta pois jättäessään ottaa selkeän riskin. Muovista ei höyrynsulkuna ole koskaan mitään haittaa, mutta sen pois jättäminen voi aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.
En puhu mutu-tuntumalla, vaan kokemuksen ja rakennusfysiikan tuomien eväiden avulla.Jos nykyinen rakenne on sellainen, että lasivillan ja katon välissä ei ole mitään, niin voiko ilmansulkupaperi olla huonompi ratkaisu? Valaiskaa viisaammat...
- sinne..
kokematon remppamies kirjoitti:
Jos nykyinen rakenne on sellainen, että lasivillan ja katon välissä ei ole mitään, niin voiko ilmansulkupaperi olla huonompi ratkaisu? Valaiskaa viisaammat...
kunnollinen muovinen kosteussulku. Jos vaikka syksyllä kylmillä ilmoilla lämmität mökillä käydessäsi.
Voin kokemuksesta kertoa että rakennus aikana omakotitalossani oli osasta kattoa höyrysulku repsottamassa ja oli lämmitystä talvella väliaikaisilla lämmityksillä. Sinne höyrysuluttomalle osalle kertyi ämpärikaupalla tiivistynyttä vettä.
Muovi höyrysulku on halpaa ja tulee silloin oikein tehtyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723043
- 552685
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322295- 792178
- 951976
- 361803
- 121566
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171527Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301360Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291329