lapseni = aikuinen APUA

jokupastaruoka

Mita teette kun esikoinen onkin yhtakkia 18 V ?? Heitatteko pellolle etta "joo, alas nyt elamaan omaa elamaa " .. vai .. elatatteko ns aikuista siella kotonanne ?? En tieda mita pitais tehda. Karhunpalvelusta en halua tehda. Enka halua etta han lusmuilee viela 30 wee meilla.

17

1951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asua kotona

      Ja asuvatkin. Talo rakennettiin ihan sitä silmällä pitäen, jotta saavat jakaa yläkerran kahtia siis kahdelle lapselle. 62 neliötä. Heille siis jää omat isot huoneet, ja yhteinen olo-peli-huone.
      Ikää heillä on 19, ja toinen on 20v. Toinen on valmistunut viimevuonna, ja toinen vielä opiskelee.

      Minua ei häiritse vaikka olisivat kolmekymppiseksi tai pidempään. Maksavat vuokraa, ja osallistuvat talon töihin ja vastuisiin. Rakentavat omaa uraansa, ja elämäänsä, omine kavereineen.

      • edelliseen

        muut lapset asuvat alakerrassa muun perheen mukana, koskapa ovat ihan lapsia ikänsä puolesta.


    • mapee

      meillä esikoinen on kohtapuoliin aikuinen ainakin iältään. Ainahan se on uhonnu tlähtevänsä heti kun on ikää, mutta viimeaikoina on ollut havaittavissa asennemuutosta..

      Oikeastaan järkytyin kun mies viikonloppuna katsoi yhtä vanhempaa autoa ja mietti josko siitä tekisi sille ajopelin...

      Onhan sitä ikää odotettu, mutta nyt alkaa tuo rimakauhu iskeä ja pahasti...

    • satu40

      oman kämpän täytettyään 18.
      Kaksi asuu omissa taloissaan (lue: tönöissä, joita pikkuhiljaa remppaavat mieleisikseen) ja kaksi asuu vuokralla, toinen yksiössä, toinen kaksiossa.

      Ketään ei ole heitetty ulos, mutta toisaalta ketään ei ole jarruteltukaan.
      Yhteisille päivällisille kokoonnumme useita kertoja viikossa ja muutenkin yhteydenpito on tiivistä; autamme toisiamme lastenhoidossa, puutarhojen hoidoissa, polttopuissa, remonteissa, ompeluksissa jne. aina sen mukaan kuka mitäkin apua tarvitsee.

      • lapsuudenkodissaan

        Koulua normaalissa järjestyksessä käyvä nuori täyttää 18 vuotta jo lukion tai ammattikoulun ollessa vielä kesken ja valmistuu synnyinkuukaudestaan riippuen vasta noin puoli tai puolitoista vuotta täysi-ikäiseksi tulonsa jälkeen. On vanhempien puolelta täysin vastuuntunnotonta edes harkita jälkimurrosikäisen lukiota tai ammattikoulua käyvän 18-19-vuotiaan nuoren väkisin karkottamista.


      • satu40
        lapsuudenkodissaan kirjoitti:

        Koulua normaalissa järjestyksessä käyvä nuori täyttää 18 vuotta jo lukion tai ammattikoulun ollessa vielä kesken ja valmistuu synnyinkuukaudestaan riippuen vasta noin puoli tai puolitoista vuotta täysi-ikäiseksi tulonsa jälkeen. On vanhempien puolelta täysin vastuuntunnotonta edes harkita jälkimurrosikäisen lukiota tai ammattikoulua käyvän 18-19-vuotiaan nuoren väkisin karkottamista.

        että kenenkään väkisin karkottaminen kotoa olisi vastuuntunnotonta ja pahantahtoista.

        Toisaalta pitäisin vastuuntunnottomana myös sitä jos aikuisia lapsia jarruteltaisiin siivilleen nousemisvaiheessa - tai sitä mikäli heidät kasvatettaisiin siten etteivät siivet aikanaan kanna.

        Kukin siihen tahtiin missä kypsyy.


      • Cateen
        satu40 kirjoitti:

        että kenenkään väkisin karkottaminen kotoa olisi vastuuntunnotonta ja pahantahtoista.

        Toisaalta pitäisin vastuuntunnottomana myös sitä jos aikuisia lapsia jarruteltaisiin siivilleen nousemisvaiheessa - tai sitä mikäli heidät kasvatettaisiin siten etteivät siivet aikanaan kanna.

        Kukin siihen tahtiin missä kypsyy.

        piiitkäään aikaan edessä, vaikka tiiän että silti nopeasti se koittaa.
        Olenkin välillä ajatuksissani hyppelemässä tuohon aikaa. Toivon että kodissamme on silloin paikka ja tilaa sellaiselle lapselle joka haluaa kotoa käsin opiskellä tai käydä töissä, mutta luulen että jos lapsi (aikuinen) lähentelee kolmeakymmentä ja koti vain vetää, on kyllä jo aikasemminkin aloitettava rohkaisu ja tukeminen omaan elämään.


    • ........................

      meillä vanhemmat suunnittelivat muuttavansa omakotitalomme yläkerran minulle ja sisarelleni sopivaksi "omaksi kämpäksi". oma kulku yms. muutin kotoa heti täytettyäni 18 vuotta, minkä jälkeen vanhemmat pistivät porttikiellon HEIDÄN kotiinsa.. no leppyivät aikanaan ja minulla onnellista avoliittoa jo muutama vuosi takana. muutama ystävä asuu vielä vanhemmillaan, vaikka 20-vuotiaita olemme. että eiköhän kannata mennä ihan lapsen omaa tahtia, ja tukekaa ihmeessä heidän päätöksiään niin olette jokainen hieman onnellisempia elämässänne.. :)

      • ap;;

        Mun 18 v lapsen oma tahto on nyt tuhlata kaikki rahansa ja sotkea ja dokata, ei siivoo.. ei tee taloustoita..... ja mun pitais elattaa ?? Katsoa kun han pistaa menemaan kaikki rahansa ? Asuu viela meilla.


      • iskin säännöt eteen:
        ap;; kirjoitti:

        Mun 18 v lapsen oma tahto on nyt tuhlata kaikki rahansa ja sotkea ja dokata, ei siivoo.. ei tee taloustoita..... ja mun pitais elattaa ?? Katsoa kun han pistaa menemaan kaikki rahansa ? Asuu viela meilla.

        nyt mun tilille napsahtaa vuokra- ja ruokaraha.
        Vaadi sinäkin niin!
        Sitten kun taas jatkaa kouluaan intin jälkeen, asia katotaan uusiksi.


      • ap;;
        iskin säännöt eteen: kirjoitti:

        nyt mun tilille napsahtaa vuokra- ja ruokaraha.
        Vaadi sinäkin niin!
        Sitten kun taas jatkaa kouluaan intin jälkeen, asia katotaan uusiksi.

        mun 18 v poika on muka hakenut toita jo maaliskuusta lahtien. Nyt se nukkuu klo 13 asti ja kannykka on kiinni.. vaik saiskin toita niin nuorimies vaan koisaa. Yolla sit valvottaa koko perhetta. Katselin 8 kk tota sotkua sen huoneessa ja tanaan nostin ne vaatteet ylos...


    • liisaleena

      Ite lähdin kotoa pois heti peruskoulun jälkeen, 15-vuotiaana. Olen perheen vanhin lapsi, ja taisi se olla varsinkin äidille kova paikka. Hyvin kuitenkin tuettiin kotoa, ja aluksi kävinkin kotona melkein joka viikonloppu. Nykyään 22-vuotiaana ei kyllä yhtään kaduta, että niin aikaisin lähdin, on elämä paljon helpompaa kun on tottunut hoitamaan omat asiansa itse jo aikapäiviä sitten. Voi vaan vierestä naureskella kavereille, jotka eivät osaa kokata ja roudaavat pyykit kotiin äidille pestäviksi. Muutenkin kyllä meillä kotona kasvatettiin aika itsenäisiksi, jo koko yläasteen ajan laitoimme usein itse ruokamme ja välipalamme, ja kuljimme itse pyörällä harrastuksiin ja kavereiden luo.

      • hienosti toimittu

        En ole lapsiani häätänyt kotoa,mutta ennen 18 ikävuotta ovat omasta tahdostaan lähteneet.Aluksi seurailin takavasemmalla,mutta suht hyvin alkoi sujua ja olin tosi tyytyväinen,kun huomasin,että osaavat pitää itse itsestään huolta.Se kai olisi lopulta tarkoitus kuitenkin.Mielestäni silloin,jos täysikäinen nuori aikuinen on kotona ,varsinkin jos on palkkatyössä on velvollinen maksamaan asumisestaan ja mielellään ruuasta myös.Saa aivan liian ruusuisen käsityksen elämästä,jos kaiken palkkansa voi käyttää omaan kivaan,maksuja ei olisi ollenkaan.


    • muutti

      toiseksi vanhin kotoa ennenkuin esikoinenkaan täytti tuota kahdeksaatoista.
      Tyttö lähti 16-v opiskelemaan toiselle paikkakunnalla ja oli parempi hankkia hälle yksiö lähempää koulua.
      Esikoinen kävi koulunsa kotoa ja sen jälkeen armeijaan. Nyt on ollut muutaman viikon kotona(armeija loppui huhtikuussa) ja käy töissä. Minun puolestani saa olla vielä muutaman vuoden kotona jos haluaa, mutta taitaa jo haaveilla omasta kodista.
      Asumisesta ja ruuasta ei maksa kotiin, säästäköön oman asunnon laittamiseen. Muuten joutuu osallistumaan myös kodin töihin ja vahtimaan välillä pikkusisaruksiaan kun käyn esim.kaupassa.

    • jokupastaruoka

      Han ei suostu menemaan toihin. Nukkuu vaan paivat ja bilettaa yot. Miten ihmeessa saan hanet omaan elamaan ja toihin ? !! Hommanko hanelle asunnon ja annan avaimet etta mene tonne ja sit sossuun jos et mene toihin ?

      • pedakooki.

        18-vuotias on täysi-ikäinen ja sinulla ei ole elatusvelvollisuutta jos hän ei käy koulua.
        lue tai soita paikkakuntasi sosiaalitoimistoon ja ota selvää. ei kait nyt kenenkään tervettä, aikuista lasta tarvitse elättää?
        niin kauan kun lapsi asuu kotona niin hänelle voi myös asettaa rajat ja vaatimukset!
        kotiintuloajat ja ylösnousuajat. siivousta, kaupassakäyntiä ja ruuanlaittoa. ei luoja laiskoja elätä, se on hyvä oppia jo kotoa käsin.


    • Mitä meininkiä

      Itse en olisi voinut ajatellakaan, että minut tai isoveljeni olisi potkaistu kotoa kun täytime 18. 18-vuotiaana kävin lukiota ja neljä vuotta vanhempi veljeni oli jo muualla opiskelemassa. 18-vuotias on vielä lapsi ja kuuluu kotiin!

      20-vuotiaana sitten muutin opiskelemaan, mikä tuntui luonnolliselta vaiheelta lähteä.

      En tunne ketään, jota olisi siinä iässä painostettu muuttamaan kotoa. Kotoa lähdetään sitten, kun on opiskelu/työpaikka. Anna lastesi olla kotona niin kauan kun he voivat siellä asua. Eihän siihen muuttoon oel mitään syytä kiirehtiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe