Voiko kastaa?

.....

Sellaista olen miettinyt ja aattelin, että joku teistä olisi viisaampi kun saamme ensimmäisen lapsemme ja haluaisimme kastaa sen ev.lut. seurakuntaan. Mites asia menee kun kumpikaan meistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon, pitääkö jomman kumman liittyä vai riittääkö että pikkuinen liittyy?

6

722

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jomman kumman

Todennäköisesti jomman kumman tulee kuulua kirkkoon. Kysy asiaa kuitenkin kaupunkisi kirkkoherran virastosta... Sieltä tulee varmasti paras vastaus.

• haluaisitte

lapsenne kirkon jäseneksi, jos ette itse halua kuulua kirkkoon? Ristiäiset voi korvata nimiäisillä, jos vain juhlia haluatte.

• mapee

toisen vanhemmista on kuuluttava kirkkoon jos tahtoo lapsenkin kuuluvan siihen. En tosin ymmärrä miksi tahtoo lapsen kuuluvan uskonnolliseen yhteisöön jonka jäsen ei itsekkään ole. Kirkollisvero ei ole riittävä syy jos on kyse uskonnollisesta vakaumuksesta!

Jos ette kuulu kirkkoon niin olisiko syytä viettää nuo kastekorvikkeet joita nimiäisiksi tituleerataan?

• mukaanhan

lapsi seuraa äidin uskontoa. eli ehkä sinun pitäisi liittyä? toisaalta suomessa niin vapaata tämä kirkon toiminta,että voi olla paljon mahdollista, että voitte kastaa lapsen, vaikkette kuulu kirkkoon. Tietysti teille ei varmaankaan nyt (kun et kuulu kirkkoon? Niin tule seurakunnalta tietoa kasteesta. kannattaa varmaan soittaa sinne jolleki papille ja varata aika, jotta voitte mennä juttelemaan ja sopimaan tuosta..

• pastorinna

Lapsi liitetään kasteessa seurakuntaan, johon ainakin toinen hänen vanhemmistaan kuuluu. Kasteessa lapsen läheisiä kehotetaan kasvattamaan kastettua siihen uskoon, jonka mukaisesti hänet kastetaan ja johon hänet myöhemmin konfirmoidaan. Alaikäinen lapsi ei voi itsenäisesti liittyä kirkkoon, ja siksi ainakin toisen vanhemmista olisi kuuluttava siihen kirkkokuntaan, mihin haluaa lapsensa kastettavan.

Olipas epäselvästi sanottu :)

• järjetöntä

Kaste on evankelisluterilainen pyhä toimitus. Miksi ihmeessä kukaan joka ei ole itse ole uskonnollisen yhteisön jäsen haluaisi liittää lapsensa siihen??

Vrt. emme kumpikaan mieheni kanssa kuulu Suomen islamilaiseen yhdyskuntaan (tai helluntalaisiin tai ortodokseihin tai katolilaisiin jne jne) mutta tahtoisimme kastaa lapsemme sen jäseneksi?!

Jos ei kuitenkaan.

Jos ja kun vain haluatte perinteen vuoksi järjestää arvokkaat juhlat on oikea ratkaisu silloin perinteisen tyyppiset nimiäiset. Puhujan voitte pyytää Pro-Seremonioista.

Tietoa nimiäisistä:
      http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

Yksi esimerkki kauniiden perinteisen tyyppisen nimiäisjuhlan järjestämisestä ja kulusta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000616&posting=22000000033756517

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      82
      1349
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      66
      1134
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      207
      1126
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      191
      1115
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1029
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      103
      983
    7. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      68
      896
    8. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      125
      840
    9. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      778
    10. Tiesin, että olet jotenkin paha ihminen

Vaikka muuta osaat esittää.
      Ikävä
      77
      755
    Aihe