Voiko kastaa?

.....

Sellaista olen miettinyt ja aattelin, että joku teistä olisi viisaampi kun saamme ensimmäisen lapsemme ja haluaisimme kastaa sen ev.lut. seurakuntaan. Mites asia menee kun kumpikaan meistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon, pitääkö jomman kumman liittyä vai riittääkö että pikkuinen liittyy?

6

696

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jomman kumman

      Todennäköisesti jomman kumman tulee kuulua kirkkoon. Kysy asiaa kuitenkin kaupunkisi kirkkoherran virastosta... Sieltä tulee varmasti paras vastaus.

    • haluaisitte

      lapsenne kirkon jäseneksi, jos ette itse halua kuulua kirkkoon? Ristiäiset voi korvata nimiäisillä, jos vain juhlia haluatte.

    • mapee

      toisen vanhemmista on kuuluttava kirkkoon jos tahtoo lapsenkin kuuluvan siihen. En tosin ymmärrä miksi tahtoo lapsen kuuluvan uskonnolliseen yhteisöön jonka jäsen ei itsekkään ole. Kirkollisvero ei ole riittävä syy jos on kyse uskonnollisesta vakaumuksesta!

      Jos ette kuulu kirkkoon niin olisiko syytä viettää nuo kastekorvikkeet joita nimiäisiksi tituleerataan?

    • mukaanhan

      lapsi seuraa äidin uskontoa. eli ehkä sinun pitäisi liittyä? toisaalta suomessa niin vapaata tämä kirkon toiminta,että voi olla paljon mahdollista, että voitte kastaa lapsen, vaikkette kuulu kirkkoon. Tietysti teille ei varmaankaan nyt (kun et kuulu kirkkoon? Niin tule seurakunnalta tietoa kasteesta. kannattaa varmaan soittaa sinne jolleki papille ja varata aika, jotta voitte mennä juttelemaan ja sopimaan tuosta..

    • pastorinna

      Lapsi liitetään kasteessa seurakuntaan, johon ainakin toinen hänen vanhemmistaan kuuluu. Kasteessa lapsen läheisiä kehotetaan kasvattamaan kastettua siihen uskoon, jonka mukaisesti hänet kastetaan ja johon hänet myöhemmin konfirmoidaan. Alaikäinen lapsi ei voi itsenäisesti liittyä kirkkoon, ja siksi ainakin toisen vanhemmista olisi kuuluttava siihen kirkkokuntaan, mihin haluaa lapsensa kastettavan.

      Olipas epäselvästi sanottu :)

    • järjetöntä

      Kaste on evankelisluterilainen pyhä toimitus. Miksi ihmeessä kukaan joka ei ole itse ole uskonnollisen yhteisön jäsen haluaisi liittää lapsensa siihen??

      Vrt. emme kumpikaan mieheni kanssa kuulu Suomen islamilaiseen yhdyskuntaan (tai helluntalaisiin tai ortodokseihin tai katolilaisiin jne jne) mutta tahtoisimme kastaa lapsemme sen jäseneksi?!

      Jos ei kuitenkaan.

      Jos ja kun vain haluatte perinteen vuoksi järjestää arvokkaat juhlat on oikea ratkaisu silloin perinteisen tyyppiset nimiäiset. Puhujan voitte pyytää Pro-Seremonioista.

      Tietoa nimiäisistä:
      http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml

      Yksi esimerkki kauniiden perinteisen tyyppisen nimiäisjuhlan järjestämisestä ja kulusta:
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000616&posting=22000000033756517

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      182
      2001
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      276
      1531
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1315
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1107
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      73
      1098
    6. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      81
      1041
    7. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      183
      1018
    8. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      3
      868
    9. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      838
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      63
      825
    Aihe