Sellaista olen miettinyt ja aattelin, että joku teistä olisi viisaampi kun saamme ensimmäisen lapsemme ja haluaisimme kastaa sen ev.lut. seurakuntaan. Mites asia menee kun kumpikaan meistä vanhemmista ei kuulu kirkkoon, pitääkö jomman kumman liittyä vai riittääkö että pikkuinen liittyy?
Voiko kastaa?
6
722
Vastaukset
- jomman kumman
Todennäköisesti jomman kumman tulee kuulua kirkkoon. Kysy asiaa kuitenkin kaupunkisi kirkkoherran virastosta... Sieltä tulee varmasti paras vastaus.
- haluaisitte
lapsenne kirkon jäseneksi, jos ette itse halua kuulua kirkkoon? Ristiäiset voi korvata nimiäisillä, jos vain juhlia haluatte.
- mapee
toisen vanhemmista on kuuluttava kirkkoon jos tahtoo lapsenkin kuuluvan siihen. En tosin ymmärrä miksi tahtoo lapsen kuuluvan uskonnolliseen yhteisöön jonka jäsen ei itsekkään ole. Kirkollisvero ei ole riittävä syy jos on kyse uskonnollisesta vakaumuksesta!
Jos ette kuulu kirkkoon niin olisiko syytä viettää nuo kastekorvikkeet joita nimiäisiksi tituleerataan? - mukaanhan
lapsi seuraa äidin uskontoa. eli ehkä sinun pitäisi liittyä? toisaalta suomessa niin vapaata tämä kirkon toiminta,että voi olla paljon mahdollista, että voitte kastaa lapsen, vaikkette kuulu kirkkoon. Tietysti teille ei varmaankaan nyt (kun et kuulu kirkkoon? Niin tule seurakunnalta tietoa kasteesta. kannattaa varmaan soittaa sinne jolleki papille ja varata aika, jotta voitte mennä juttelemaan ja sopimaan tuosta..
- pastorinna
Lapsi liitetään kasteessa seurakuntaan, johon ainakin toinen hänen vanhemmistaan kuuluu. Kasteessa lapsen läheisiä kehotetaan kasvattamaan kastettua siihen uskoon, jonka mukaisesti hänet kastetaan ja johon hänet myöhemmin konfirmoidaan. Alaikäinen lapsi ei voi itsenäisesti liittyä kirkkoon, ja siksi ainakin toisen vanhemmista olisi kuuluttava siihen kirkkokuntaan, mihin haluaa lapsensa kastettavan.
Olipas epäselvästi sanottu :) - järjetöntä
Kaste on evankelisluterilainen pyhä toimitus. Miksi ihmeessä kukaan joka ei ole itse ole uskonnollisen yhteisön jäsen haluaisi liittää lapsensa siihen??
Vrt. emme kumpikaan mieheni kanssa kuulu Suomen islamilaiseen yhdyskuntaan (tai helluntalaisiin tai ortodokseihin tai katolilaisiin jne jne) mutta tahtoisimme kastaa lapsemme sen jäseneksi?!
Jos ei kuitenkaan.
Jos ja kun vain haluatte perinteen vuoksi järjestää arvokkaat juhlat on oikea ratkaisu silloin perinteisen tyyppiset nimiäiset. Puhujan voitte pyytää Pro-Seremonioista.
Tietoa nimiäisistä:
http://www.pro-seremoniat.fi/juhlat/nimiaiset.phtml
Yksi esimerkki kauniiden perinteisen tyyppisen nimiäisjuhlan järjestämisestä ja kulusta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000616&posting=22000000033756517
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821349Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä661134Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2071126Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ1911115Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais121029Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103983Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68896Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍125840Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t123778- 77755