Kipupumppu

olkapäässä

Menossa siis kesäkuun alussa olkapään tähystykseen ja mukavan oloinen hoitaja kertoi että olkapäähäni laitetaan tämä kipupumppu. Jonka kaikki nyt tietää että mitä se tekee ja näin. MUTTA kenelläkään kokemusta tästä pumpusta?!? Minkälainen tunne itselle jäi? Puuduttiko tarpeeksi? oliko minkälaisia ongelmia tämän käytössä?? entäs poistaminen,kivulias??

17

5030

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipupumppu

n. 1,5 vrk olkapääleikkauksen jäälkeen. Kivut olivat kovat, joten en osaa sanoa auttoko em. kapistus. Mitään haittaa siitä ei ainakaan ollut.Poiston teki ystäväni, joka on sairaanhoitaja. Mitään en tuntenut, kun se poistettiin. Aivan turhaan sitä pelkäsin.

• Stan the man

kipupumppua olkapään tähystyksessä. Eikä ois kyllä tarvinnukkaan, vaikka hoitaja oli mukavan oloinen. Muutamana päivänä söin kipulääkettä ja se oli siinä. Aika vähillä kivuilla selvittiin.

• tehtiin

Mitä sun olkapäälle tehtiin tähystyksessä???

• nainen 43.v.

olen ollut olkapääntähystysleikkauksessa noin vuosi sitten ja kokemukseni siitä ovat positiiviset.Minulla oli kipupumppu noin kaksivuorokautta ja ystäväni poisti sen ja ei tuntunut missään vaikka pelkäsin sen poistamista kovasti.Kaiken sen kivun ja säryn jälkeen mitä koin ennen leikkausta kaikki on nyt tosi hyvin ei minkäänlaista särkyä eikä kipua.

• kipupumppuko

Minä olen menossa komannen kerran olkapääleikkaukseen. Minulla ei ole ollut kipupumppua koskaan. Milloin sellainen laitetaan? Eli miä olkapäästä on silloin leikattu? Onko leikkaus ollut avoleikkaus? Kiinnostaisi tietää.

• olkapäässä
        kipupumppuko kirjoitti:

Minä olen menossa komannen kerran olkapääleikkaukseen. Minulla ei ole ollut kipupumppua koskaan. Milloin sellainen laitetaan? Eli miä olkapäästä on silloin leikattu? Onko leikkaus ollut avoleikkaus? Kiinnostaisi tietää.

Mulla tehdään tähystyksellä olkalisäkkeeseen lisää tilaa jänteelle(supraspinatus) ja puhdistetaan tulehtunutta kudosta. Luultavasti poistetaan/puhdistetaan vielä bursa eli limapussi joka vähentää kitkaa jänteen ja olkalisäkkeen välissä. Itsellä on eka leikkaus ja kuulin että laitetaan tämä pumppu. siksi halusin vähän tietoa tästä pumpusta. Siitä ei ole tietoa että mikä on kriteerinä tälle kipupumpun asentamiselle.

• ........mitä........

leikkauksessa tehtiin??

• kipupumppuko
        olkapäässä kirjoitti:

Mulla tehdään tähystyksellä olkalisäkkeeseen lisää tilaa jänteelle(supraspinatus) ja puhdistetaan tulehtunutta kudosta. Luultavasti poistetaan/puhdistetaan vielä bursa eli limapussi joka vähentää kitkaa jänteen ja olkalisäkkeen välissä. Itsellä on eka leikkaus ja kuulin että laitetaan tämä pumppu. siksi halusin vähän tietoa tästä pumpusta. Siitä ei ole tietoa että mikä on kriteerinä tälle kipupumpun asentamiselle.

Minullakin oli ahdas olkapää, tehtiin tilaa. Sen lisäksi oli myös tulehtunutta kudosta, rispaantumia, löysäolkapää jne.
        Silti ei edes puhuttu kipupumpusta! En kyllä sellaista olisi tarvinnutkaan. Teillä joilla on kokemusta kipupumpusta, onko leikkaus ollut avoleikkaus? Minulla oli tähystysleikkaus päiväkirurgisena. Niin tulee olemaan tämä syksyn kolmaskin leikkaus.

• pumppukaan
        kipupumppuko kirjoitti:

Minullakin oli ahdas olkapää, tehtiin tilaa. Sen lisäksi oli myös tulehtunutta kudosta, rispaantumia, löysäolkapää jne.
        Silti ei edes puhuttu kipupumpusta! En kyllä sellaista olisi tarvinnutkaan. Teillä joilla on kokemusta kipupumpusta, onko leikkaus ollut avoleikkaus? Minulla oli tähystysleikkaus päiväkirurgisena. Niin tulee olemaan tämä syksyn kolmaskin leikkaus.

Minulle tehtiin viimesyksynä avoleikkaus, jossa korjaattiin laaja repeämä kiertäjäkalvosimesta, tehtiin tilaa jänteelle eli positettiin pala olkalisäkkeestä ja siistitiin bursaa. Alunperin oli tarkoitus tehdä tuo taähystyksenä, mutta repeämän koosta johtuen (ilmeisesti)lääkäri päätyi avoleikkaukseen.

Minulle laitettiin kipupumppu, mutta etukäteen oli jo hoitaja kertonut, että kipupumppu laitetaan, vaikka olisi tehty vain tähystyksenä. Päiväkirurgisena olin minäkin.

Olin kyllä niin kipeä, että vaikka söin maksimimäärän kipulääkettä (taisi mennä vähän liikaakin) ja tuo pumppukin oli, ei mikään auttanut.

Kipupumpun poistin itse, siinä ei ollut mitään ongelmaa.

Nyt odotellaan, että päästään taas tutkimaan, miksi olka ei edelleenkään toimi. Liekö sitten uusi leikkaus edessä, mene ja tiedä.

• tähystysleikattu

minulle on tehty 21.4 olkapään tähystysleikkaus eli n.s kiertäjäkalvosimen kor.leikk. kaatumisen johdosta kaksi repeämää kädessä, kipupumppu 1 vrk ajan ja poisotto ei tuntunut mitenkään, mutta muut kivut kovia joita pitää ehdottomasti pitää lääkitä särkylääkkeillä ja sain jopa morfiinia 2 pvn päästä. Nyt on ollut oikea käsi kantositeessä 5 viikkoa yötä päivää ja viikon päästä alkaa vasta kuntoutus - se se vasta kipeää tuntuukin kipeälle kädelle, mutta muuten ei leikkaus auta ellei sisulla kuntouta.

• 30vKipuilija

Hei! Minua kiinnostaa myös tuo kipupumppu! Olen ollut 6vuotta sairaslomalla ja takana 4 tähystysleikkausta ja 1 avoleikkaus. Minulla kiertäjäkalvosin repeämä sekä rustovaurio "olkakuopassa" joka yltää hermoihin saakka. Liikerajoitteet sekä puristusvoimat ja kylmä/kuuma tunto kadonnut. Olen syönyt useita eri lääkkeitä mutta mikään ei auta mutta minulle ei ole edes tarjottu ks pumppua. Tällä hetkellä Oxycontin ja Tarqiniq lääke käytössä eivätkä nekään auta.

• Anonyymi

Oletteko typeriä! Kipupumppu on hyödyllinen vain esim.luudutus tai syöpäkipu. Hyvin toimii olkapäähän kylmältäsi ja tulehduskipulääke. Ei missään nimessä opiaatteja.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oletteko typeriä! Kipupumppu on hyödyllinen vain esim.luudutus tai syöpäkipu. Hyvin toimii olkapäähän kylmältäsi ja tulehduskipulääke. Ei missään nimessä opiaatteja.

Ketjua lukiessa ihmetytti nimitys 'kipupumppu' ja kuinka se on poistettu itse tai muiden toimesta myöhemmin. Olen ymmärtänyt että kipupumppu on laite joka annostelee kipulääkettä suoneen leikkauksen jälkeen jos on suuria kipuja. Itselläni on ollut tällainen laite sairaalassa n. 5 vrk ajan kun kivut olivat suurimmillaan. Hoitajat vaihtoivat laitteeseen aina uuden kipulääkepatruunan kun edellinen loppui. Joskus näissä laitteissa on painonappi jolla potilas voi antaa lisäannoksen kipulääkettä jos kivut ovat ylivoimaisia.

Noista ketjun selostuksista jäi jotenkin mieleen että tässä tarkoitetaan "kipupumpulla" dreeniä jolla poistetaan nestettä leikkausalueelta ja kyseinen "pallo" letkuineen poistetaan kun erittäminen loppuu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketjua lukiessa ihmetytti nimitys 'kipupumppu' ja kuinka se on poistettu itse tai muiden toimesta myöhemmin. Olen ymmärtänyt että kipupumppu on laite joka annostelee kipulääkettä suoneen leikkauksen jälkeen jos on suuria kipuja. Itselläni on ollut tällainen laite sairaalassa n. 5 vrk ajan kun kivut olivat suurimmillaan. Hoitajat vaihtoivat laitteeseen aina uuden kipulääkepatruunan kun edellinen loppui. Joskus näissä laitteissa on painonappi jolla potilas voi antaa lisäannoksen kipulääkettä jos kivut ovat ylivoimaisia.

Noista ketjun selostuksista jäi jotenkin mieleen että tässä tarkoitetaan "kipupumpulla" dreeniä jolla poistetaan nestettä leikkausalueelta ja kyseinen "pallo" letkuineen poistetaan kun erittäminen loppuu.

Kyllä kipupumppuja käytetään leikkausten jälkeen. Kipu- ja puuduteainetta voidaan annostella esim. epiduraalitilaan tai sitten esim. kudokseen(puudute)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuommoisissa leikkauksissa olevat kipupumput ovat kertakäyttöisiä eikä suonensisäisesti käytettäviä. Leikkauksessa kipupumpun piuha jätetty leikkausalueelle johon se syöttää puuduketta tietyn millimäärän tunnissa. Sitä johtoa ei ole kiinnitetty ompeleilla joten sen saa yleensä ihan nätisti vetämällä irti. Osa ottaa sen kotona pois omatoimisesti. Suonensisäinen lääkitys kipupumpulla on vain yksi tapa käyttää kipupumppua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuommoisissa leikkauksissa olevat kipupumput ovat kertakäyttöisiä eikä suonensisäisesti käytettäviä. Leikkauksessa kipupumpun piuha jätetty leikkausalueelle johon se syöttää puuduketta tietyn millimäärän tunnissa. Sitä johtoa ei ole kiinnitetty ompeleilla joten sen saa yleensä ihan nätisti vetämällä irti. Osa ottaa sen kotona pois omatoimisesti. Suonensisäinen lääkitys kipupumpulla on vain yksi tapa käyttää kipupumppua.

Piuha? Voi poistaa itse? Taitaa olla jokin muu laite kuin kipupumppu. Kipupumpulla annoistellaan kipulääkettä verenkirtoon.

• Anonyymi

Mulle tuli kanssa dreeni mieleen ensin.
      Kipupumppu on tosiaan se laite jolla itse voi painaa annoksen lääkettä tarvittaessa.
      Annoksetkin ovat ennalta säädettyjä eli sillä ei voi painella itseään mihinkään kipulääke-horrokseen.
      Eikä sellaista kait käytetä kotihoidossa lainkaan, ainoastaan leikkausten yhteydessä sairaalassa ja mahdollisesti hetken aikaa kotona operaation jälkeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen näytät mummolta. :D

Siks sua ei huoli kukaan.
      Ikävä
      174
      2037
    2. Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!

En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,
      85
      1479
    3. Varattais lähihotellista

🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää
      Ikävä
      182
      1404
    4. Nyt jäi velat perimättä

Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta
      Jämsänkoski
      11
      1167
    5. Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."

RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita
      Tv-sarjat
      39
      1057
    6. Martinan aussikulta, missä?

Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      983
    7. Haluaisin sun kanssa yhteisen

Elämän. Haluun sut.
      Ikävä
      42
      898
    8. Mitä tekisit jos kaivattusi olisi

humalassa, kun tapaat hänet jossain seuraavalla kerralla?
      Ikävä
      96
      844
    9. Rakkauden kesä 2025

Oletko valmis? 🥰
      Ikävä
      85
      815
    10. Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?

Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan
      Ähtäri
      49
      775
    Aihe