Kuka on Shiva ?

Kalidasa

Kuka ja mikä on Shiva?

Minkälaisia käsityksiä hindulaisilla on tästä hindulaisen kosmologian tuhoajajumalasta?

Miten Shivaa palvellaan?

Miksi Shiva näyttää kuvissa niin kiltiltä ja leppoisalta, vaikka hän on tuhoajajumala?

Mitä eroa on Shivalla ja Buddhalla? Olen käsittänyt, että molemmat omassa opissaan edustavat jollain tavoin korkeinta tietoisuutta?

6

727

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esjotes

olen opiskellut 3 vuotta intian joogalääkäriliiton presidientin ohjauksessa ... Hän sanoi että arkkityyppi shiva on sama kuin juutalaisen tradition Jahve ... Joka on vihan ja koston jumala... mutta sitä ylempi on rakkaus

• Kalidasa

Hmm. Jahvella ja Shivalla on toki jotakin yhteistä, mutta mielikuva jonka olen saanut Shivasta ei oikein vaikuta koston ja vihan jumalalta. Sanoihin kosto ja viha liittyy voimakas inhimillinen tunne, kun taas Shiva ei käsittääkseni ole millään muotoa inhimillinen olento, eikä tuhoa vihasta, kostonhimosta tai kateudesta, vaan ainoastaan koska se on hänen kosminen tehtävänsä.

Olen kylläkin kuullut, että mainitsemasi sodanjumala Jahve/Yao olisi historiallisesti jotenkin kytköksissä egyptiläisten sodanjumalaan Sethiin, joka kyllä hieman pintaa syvemmältä tarkasteltuna muistuttaa Shivaa yhdellä sun toisellakin tavalla.

• Tellu

Shiva sekä luo että hävittää koko maailmankaikkeuden leikkien ja tanssien.

Oleminen ja olemattomuus ovat molemmat yhtä arvokkaita, eikä kuolemassa ole mitään "pahaa". Shivan kautta voi oppia ymmärtämään kaiken katovaisuuden: se on aina pysyvä asia ja ainoa totuus kaikesta mitä on.

Ihmiset pelkäävät muutosta ja luopumista, ja siksi monet leimaavat Shivan automaattisesti itsekseen perkeleeksi.

Buddha oli ihminen, joka valaistui. Buddha sanana voi myös tarkoittaa ketä tahansa joka on valaistunut. Valaistuminen tarkoittaa käsittääkseni ainakin sitä että lopettaa inkarnoitumisen fyysiselle tasolle.

Shiva (kuten kaikki jumalat) on jumala, jota ei ehkä sinällään ole olemassa, vaan kyseessä on arkkityyppi, ikoni. Tai jos haluaa uskoa jumalaan, niin hän on yksi puoli tässä jumalassa.

Koska hän on leikillinen, mistään vihaa uhkuvasta Jahvesta ei voida puhua.

• Kalidasa

>>> Shiva sekä luo että hävittää koko maailmankaikkeuden leikkien ja tanssien. >>>

Sanotaanko jossain tosiaan, että Shiva sekä luo että tuhoaa? Muistaakseni Brahma luo, Vishnu säilyttää and Shiva hävittää.

Tutkin asiaa tässä äsken itse internetin avulla, ja olen käsittänyt, että Shiva olisi kannabishuuruissa (onneksi) oleva täydellisen tuhon jumala, joka tuhoaisi jopa koko universumin jos hänen silmänsä avautuisivat kokonaan. Kuvissahan hänet kuvataan luomet puoliksi avonaisina ja hymyillen onnellisesti kuin mikäkin kannabishippi. Syy siihen miksi hän on tuhon jumala on, että hän edustaa korkeinta tietoisuutta, joka täysissä voimissaan tuhoaisi kaiken sen mikä on illuusiota, eli siis Mayan/maailman.

>>> Oleminen ja olemattomuus ovat molemmat yhtä arvokkaita, eikä kuolemassa ole mitään "pahaa". Shivan kautta voi oppia ymmärtämään kaiken katovaisuuden: se on aina pysyvä asia ja ainoa totuus kaikesta mitä on. >>>

Kuoleman personoiminen jumalaksi ja sen kunnioittaminen vaikuttaa tosiaan olevan shaivistinen menetelmä.

>>> Buddha oli ihminen, joka valaistui. Buddha sanana voi myös tarkoittaa ketä tahansa joka on valaistunut. Valaistuminen tarkoittaa käsittääkseni ainakin sitä että lopettaa inkarnoitumisen fyysiselle tasolle. >>>

Olen samaa mieltä, mutta mitä Shivaan tulee, käsittääkseni hindulaisuus ja buddhalaisuus ovat kaksi täysin eri oppia, joita vain olemme tottuneet sekoittamaan toisiinsa sen enempiä miettimättä.

Siitä puheen ollen, tiedätkö löytyykö buddhalaisuudesta jotakin käsitettä joka viittaisi tuhoavaan voimaan? Buddha samoin kuin Shiva edustaa tietoisuutta, mutta en ole koskaan kuullut Buddhaa kutsuttavan universumin tuhoajaksi, saati että hän viihtyisi hautausmailla tai olisi niin hirmuinen että hänet täytyy pitää huumattuna jotta universumi ei tuhoutuisi. (jatkot ehkä buddhalaisuus alueelle?)

>>> Shiva (kuten kaikki jumalat) on jumala, jota ei ehkä sinällään ole olemassa, vaan kyseessä on arkkityyppi, ikoni. Tai jos haluaa uskoa jumalaan, niin hän on yksi puoli tässä jumalassa. >>>

Niin, monet uskovat että eri jumalat ovat yhden ainoan jumalan eri kasvoja. Olipa näin tai ei niin personoidun jumalhahmon kautta ainakin vaikuttaa olevan helpompi saada aikaan se kaikkien etsimä "mystinen yhteys", kuin suoraan koettaa lausua sen jumalan nimeä jolla ei ole nimeä tai muotoa ja joka on kaiken tunnetun ulkopuolella.

>>> Koska hän on leikillinen, mistään vihaa uhkuvasta Jahvesta ei voida puhua. >>>

Kenen tai minkä mukaan hän on leikillinen? Osaatko osoittaa minulle jonkin sutran tai näyttää maalauksen josta tämä ilmenisi?

• Tellu
        Kalidasa kirjoitti:

>>> Shiva sekä luo että hävittää koko maailmankaikkeuden leikkien ja tanssien. >>>

Sanotaanko jossain tosiaan, että Shiva sekä luo että tuhoaa? Muistaakseni Brahma luo, Vishnu säilyttää and Shiva hävittää.

Tutkin asiaa tässä äsken itse internetin avulla, ja olen käsittänyt, että Shiva olisi kannabishuuruissa (onneksi) oleva täydellisen tuhon jumala, joka tuhoaisi jopa koko universumin jos hänen silmänsä avautuisivat kokonaan. Kuvissahan hänet kuvataan luomet puoliksi avonaisina ja hymyillen onnellisesti kuin mikäkin kannabishippi. Syy siihen miksi hän on tuhon jumala on, että hän edustaa korkeinta tietoisuutta, joka täysissä voimissaan tuhoaisi kaiken sen mikä on illuusiota, eli siis Mayan/maailman.

>>> Oleminen ja olemattomuus ovat molemmat yhtä arvokkaita, eikä kuolemassa ole mitään "pahaa". Shivan kautta voi oppia ymmärtämään kaiken katovaisuuden: se on aina pysyvä asia ja ainoa totuus kaikesta mitä on. >>>

Kuoleman personoiminen jumalaksi ja sen kunnioittaminen vaikuttaa tosiaan olevan shaivistinen menetelmä.

>>> Buddha oli ihminen, joka valaistui. Buddha sanana voi myös tarkoittaa ketä tahansa joka on valaistunut. Valaistuminen tarkoittaa käsittääkseni ainakin sitä että lopettaa inkarnoitumisen fyysiselle tasolle. >>>

Olen samaa mieltä, mutta mitä Shivaan tulee, käsittääkseni hindulaisuus ja buddhalaisuus ovat kaksi täysin eri oppia, joita vain olemme tottuneet sekoittamaan toisiinsa sen enempiä miettimättä.

Siitä puheen ollen, tiedätkö löytyykö buddhalaisuudesta jotakin käsitettä joka viittaisi tuhoavaan voimaan? Buddha samoin kuin Shiva edustaa tietoisuutta, mutta en ole koskaan kuullut Buddhaa kutsuttavan universumin tuhoajaksi, saati että hän viihtyisi hautausmailla tai olisi niin hirmuinen että hänet täytyy pitää huumattuna jotta universumi ei tuhoutuisi. (jatkot ehkä buddhalaisuus alueelle?)

>>> Shiva (kuten kaikki jumalat) on jumala, jota ei ehkä sinällään ole olemassa, vaan kyseessä on arkkityyppi, ikoni. Tai jos haluaa uskoa jumalaan, niin hän on yksi puoli tässä jumalassa. >>>

Niin, monet uskovat että eri jumalat ovat yhden ainoan jumalan eri kasvoja. Olipa näin tai ei niin personoidun jumalhahmon kautta ainakin vaikuttaa olevan helpompi saada aikaan se kaikkien etsimä "mystinen yhteys", kuin suoraan koettaa lausua sen jumalan nimeä jolla ei ole nimeä tai muotoa ja joka on kaiken tunnetun ulkopuolella.

>>> Koska hän on leikillinen, mistään vihaa uhkuvasta Jahvesta ei voida puhua. >>>

Kenen tai minkä mukaan hän on leikillinen? Osaatko osoittaa minulle jonkin sutran tai näyttää maalauksen josta tämä ilmenisi?

Tietoni ovat tällaista pikkukivaa sieltä sun täältä, kun on sattunut vuosien varrella jotain jostain lukemaan. Tarkkoja lähteitä en osaa nimetä.

Kannattaisi varmaan selvittää esim. mitkä ovat ne välineet joita Shiva pitelee käsissään tanssiessaan (tästä tapahtumastahan on lukuisia patsaita). Niistä voisi Shivan toiminnasta saada paremman tolkun kuin minun höpinöistäni.

Semmoinenkin juttu on tarttunut korvaan jostain, että kun Kali, tavallaan Shivan naispuolinen vastine ja myöskin kuoleman jumalatar, laittaapi tanssiksi makaavan Shivan päällä, tulee Shivasta ruumis nimeltä Shava. On siis mitä erilaisimpia juttuja joita voi kertoilla, mutta vasta oikea hindu tms. tietäisi näistä asioita paremmin. Minä en ole hindu, mutta halusin huomauttaa ettei Shiva ole mikään tosikko Jahve...

Ja Buddha-juttu tosiaan on ihan eri juttu. Itse en pitäisi Buddhaa "jumalana", mutta se on sitten taas erilaisten buddhalaisuus-suuntien asia riidellä siitä asiasta...

Niin olisikohan tämä tanssiva Shiva nimeltään Shiva Nataraja? Kokeilepa laittaa sillä hakua jos kiinnostaa leikillinen Shiva.

• Tellu
        Kalidasa kirjoitti:

http://www.sacredsites.com/2nd56/380.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      348
      2805
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1549
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1380
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1046
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      997
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      28
      958
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      933
    8. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      908
    9. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe