Asunnossani joudun remontin yhteydessä vaihtamaan muutaman maadoitetun pistorasian uuteen. Sähköt ovat tehty joskus 60-luvun lopussa, joten rasiat ovat ns.nollattu (siis nolla johto kytketty myös maadoitukseen). Nykyäänhän kyseinen kytkentä on kielletty, mutta asennako nämä uudet rasiat samalla tavalla, vai jätänkö maadoituksen kokonaan pois? Kumpi on turvallisempi ratkaisu?
Ystävällisesti vastauksista kiittäen:
Snörppi
Nollaus saneerauskohteessa?
10
1133
Vastaukset
- hhh
jos maadotuksen jättää pois.
- Remontti Iskä
Onko kaapelit putkessa?
- Vanhempi suunnittelija
Ei sinulla ole minkäänlaisia oikeuksia tehdä tuollaisia asennuksia. Hommaa siihen sähkäri.
- Snörppi
Kyllä rikkoutuneen rasian saa vaihtaa uuteen ilman sähköalan koulutusta. Tarkoituksenani ei siis ole niitä mitenkään muutella, tai vaihdella rasioiden paikkoja, joten kaipa nämäkin on nyt sitten syytä nollata?
Joku kysyi ovatko jodot putkessa. Ne ovat tavallisia pinta-asennuksia, tosin tapetin alla. Joten niiden vaihto ei nyt tule kyseeseen.
Vastauksista kiittäen:
Snörppi - Mimmi
Snörppi kirjoitti:
Kyllä rikkoutuneen rasian saa vaihtaa uuteen ilman sähköalan koulutusta. Tarkoituksenani ei siis ole niitä mitenkään muutella, tai vaihdella rasioiden paikkoja, joten kaipa nämäkin on nyt sitten syytä nollata?
Joku kysyi ovatko jodot putkessa. Ne ovat tavallisia pinta-asennuksia, tosin tapetin alla. Joten niiden vaihto ei nyt tule kyseeseen.
Vastauksista kiittäen:
SnörppiEt muuten saa vaihtaa sitä rikkomaasi rasiaakaan uuteen ilman sähköalan koulutusta ja sähköpätevyyttä.
- Mimmi
Et saa tehdä itse mitään, jollet ole TUKES:n myöntämän sähköpätevyyden omaava asentaja. Tavallinen sähkärikään ei saa tehdä tätä, jollei pätevyyden omaava henkilö anna valtuuksia (ja ota henkilökohtaista vastuuta).
- -------------
Et saa tehdä itse mitään?
- Amatöööööri
------------- kirjoitti:
Et saa tehdä itse mitään?
Itse ei tosiaankaan saa tehdä kuin sulakkeiden vaihtoa, sokeripalan vaihdon ja laiton, katkaisimen laiton esim. jalkalamppuun, joka irrallaan sähköverkosta (kait...?) ja matalajännitetöitä esim. 12V. Eli tavallisella jantusella kädet aika sidotut.
Jos oman roplauksen kautta talo joskus palaa, niin saattaa tulla kyselyä vastuista... Eli siitä vaan itse tekemään!
Itse olen tehnyt niin, että sukulaissähkömies ollut mukana, itse olen tehnyt osan ja hän tarkastanut sitä mukaa, eli vastuu hänellä. Sähköhommien kanssa ei kauheasti kannata itse pelleillä, on aika monimutkaisia juttuja loppupelissä... Ei vain johtoja yhteen...
- rkm
Vaihda sinne piuha, jossa on maajohto tai tee kytkentä, niinku se oli ennen. Kumpi on mielestäsi helpompi? Miksi se vanha tapa nyt äkkiä elämäsi vaaralliseksi tekisi? Jotain eu-hömpötyksiä...
Itse ainakin "nollaisin" ja jatkaisin normaalia elämää. - Vanhempi suunnittelija
Tämä on helppo. Jos et tiedä tuota asiaa, et ole pätevä. Minä olen tehnyt ilman lupia joskus juttuja, mutta olen tiennyt eikä ole tarvinnut tuollaisia kysellä. Ja voinut ottaa vastuun noista loppuiäksi.
Kyllä vanha nollattu rasia korjataan kytkemällä kuten se on ollut aikojen alusta. Mutta nollauskaan ei ole yksinkertaista. Johdin kulkee katkeamattomana tietyssä järjestyksessä ruuveissa. Ei johdin riitä uusissa rasioissa oikeassa järjestyksessä liitoksiin. Hommaa siihen sähkäri vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse183890SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo2363799Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1333440Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky773419Korpelanvaara
Korpelanvaaran alle tulee uusi hevosurheilu keskus monen miljoonan investoinnit222287Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv341813Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575561690- 371610
- 321501
- 921443