onkos joku jolla kokemusta munuaisenpoistoleikkauksesta? Minä olen menossa maanantaina sellaiseen operaatioon ja päässä risteilee kaikenlaisia ajatuksia. Haluaisin mielellään kuulla muiden kokemuksia. Tehdäänkö se nukutuksessa, oliko jälkeen kipuja, koska saa nousta jaloilleen yms.
Kiitos jo etukäteen vastanneille!
munuaisen poisto
5
1361
Vastaukset
- munuainen viallinen?
Miksi munuaisesi poistetaan? Etkö saa uutta tilalle, vai toimiiko toinen tarpeeksi hyvin, jotta pärjäät sillä?
Anteeksi kun kyselen, mutta omakohtainen tilanne sen verran haussa nyt, on juuri todettu vikaa munuaisessa, enkä tiedä, mihin tästä eteenpäin.
Kuulin , että seuraavaksi tehdään joku urografia, joká kertoo munuaisen tänhetkisen tilan aika hyvin, ei se silti helpota omaa oloa, kun on koko ajan tosi väsynyt ja kipeä.
Sori, en nyt kyllä osannut sinun kysymykseesi vastata, mutta eikä MUSIlin sivuilla ole tietoa tuosta, miten toipuminen lähtee käyntiin poiston jälkeen.
Sen kyllä osaan minäkin kertoa, että nukutuksessa olet poiston aikana ja varmaan muutaman päivän osastolla tarkkailtavana, ettei tule komplikaatioita.
Uskon kuitenkin , että laittavat aika pian ylös sängystä, ettei tule tulppia, eikä muuta vaivaa liiasta makaamisesta.
Tsemppiä leikkoosi.- leikkaukseen menossa
mulla poistetaan toinen munuainen, kun siinä on kulemma ollut jo "synnynnäinen" vika siinä johtimessa joka menee munuaisesta virtsarakkoon. Sinne on ajan saatossa tullut tukkeuma ja virtsa kertynyt siihen tukkeuman yläpuolelle, jolloin johdin on pullistunut kuin ilmapallo. Satuin kaatumaan pari viikkoa sitten selälleni ja se isku sai tuon "ilmapallon" räjähtämään. Olisi kuulemma räjähtänyt tulevaisuudessa ihan omia aikojaan, mutta nyt tämä isku nopeutti asian kulkua. Lääkärit meinas, että se munuainen ei ole enää aikoihin toiminut, vaan toinen, terve munuainen, on hoitanut yksin hommat. Eli toinen on terve ja sillä ihminen hyvin pärjää. Leikkauksen jälkeen vaan käydään kontrolleissa joissa katsotaan että se terve toimii. Sitä en vielä tiedä kuinka usein näitä kontrolleja on, se arvioidaan sitten ekalla käynnillä, noin 3 kk leikkauksen jälkeen.Kiitos vastaamisesta ja tsemppiä sullekin tulevaan!
- leikattu
Minulta on toinen munuainen poistettu.
Kertoilen mitä muista ja kysele lisää vaan.
Nukutuksessa leikattiin.
Aamulla ensimmäinen leikkaus klo 8
osastolle pääsin takaisin 16.30.
Seuraavana iltana pääsin jalkeille kahden hoitajan avustuksella, muutaman kymmenen metrin kävely.
Kipuja oli, ensin oli kipupumppu ja sitten tapletit joita söin vielä kotonakin.
Sairaalassa olin viikon.
Sairauslomalla olin kaksi kuukautta.- leikkaukseen menossa
kiitos paljon vastaamisesta! Juuri tuo nukuttaminen tässä on mietityttänyt. Vähän kyllä arvelin että siinä toimenpiteessä pitää nukuttaa.Vielä utelisin, että laitettiinko sulle katetri? ja jos niin laitettiinko se silloin nukutuksessa vai ennen tai jälkeen? Muistatko saiko jo leikkauspäivän iltana syödä? Millainen se kipupumppu on? Meneekö siitä lääke siis kanyyliin ja sitä jotenkin itse säädellään?
Tää on hirveetä kun kotona odotat leikkaukseen menoa, ni mieleen tulee jos jonkinlaista asiaa. Eikä viitsi sairaalaankaan soitella ja udella, kun tietää että niillä on siellä kiire muutenkin. - leikattu
leikkaukseen menossa kirjoitti:
kiitos paljon vastaamisesta! Juuri tuo nukuttaminen tässä on mietityttänyt. Vähän kyllä arvelin että siinä toimenpiteessä pitää nukuttaa.Vielä utelisin, että laitettiinko sulle katetri? ja jos niin laitettiinko se silloin nukutuksessa vai ennen tai jälkeen? Muistatko saiko jo leikkauspäivän iltana syödä? Millainen se kipupumppu on? Meneekö siitä lääke siis kanyyliin ja sitä jotenkin itse säädellään?
Tää on hirveetä kun kotona odotat leikkaukseen menoa, ni mieleen tulee jos jonkinlaista asiaa. Eikä viitsi sairaalaankaan soitella ja udella, kun tietää että niillä on siellä kiire muutenkin.Katetri laitettiin nukutuksen aikana.
Ei ruoka kyllä tullut mieleen leikkauspäivänä ja en sitä saanutkaan.
Kipupumppu laitettiin selkään, pujotettiin "putki" sinne ja automaattisesti se lääkettä annosteli.
Putki laitettiin leikkauspöydällä, vedin itseni kyljellään kippuraan ja silloin se pujotettiin paikalleen.
Itse pumppu laitettiin leikkauksen jälkeen sänkyyn kiinni.
Jos lääke ei piisannut niin suun kautta sain lisää.
Jos lääkettä tarjotaan ja sitä tarvitsee kannattaa sitä pyytää ja käyttää.
Kyllä ne tietävät enimmäismäärät.
Sehän lääkkeiden syönti on vain tilapäistä.
Elämäni ensimmäisessä leikauksessa sinnittelin ja hoitaja huomasi sen ja tarjosi lääkettä oloani helpottamaan. Ja sanoi sen olevan minun parhaakseni. Niin olen senkin jälkeen leikkauksissani toiminut.
Itselleni suurin yllätys oli se, kun leikattiin vatsan puolelta kohti selkää (ei tullut aikaisemmin puheeksi ja kysytyksi) ja se pitkä rautahakasin varustettu leikkaushaava.
Olin aina luullut vain tikattavan "narulla".
Niitit poistettiin 11 päivää leikkauksesta ja oli tunne, että kohta se haava aukeaa.
No se oli turha tunne, hyvin pysyi kiinni.
Niin ja mitään painavaa ei saanut nostaa kuukauteen ja se raja oli kilo ja sehän ei ole paljon.
Sitä kuitenkin noudatin.
Hyvää mieltä vaan tähän varmaankin jännittävään viikonloppuun ja hyvin se leikkaus menee.
Kertoile kuulumisiasi leikkauksen jälkeen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 115972
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693