Luodin lähtönopeus

Pistooli / kivääri

Vaikka pienoispistooli vastaan pienoiskivääri, kummassa on suurempi lähtönopeus samanlaisella patruunalla ammuttaessa ?

20

7201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuskelija.

      Kiväärissä, sillä pistoolissa on yleensä niin lyhyt piippu, ettei kaikki ajoaine ehdi palaa.

      Piipun pituus ei välttämättä yleispätevästi vaikuta lähtönopeuteen. Piipun läpimenovastus suhteutettuna paineeseen ratkaisee lähtönopeuden.

      • ihan päde.

        Pienoiskiväärin luoti kiihtyy piipussa vain noin 30-40 cm:n matkalta. Sitten ruuti on jo palanut loppuun.


      • Pitkäpiippu
        ihan päde. kirjoitti:

        Pienoiskiväärin luoti kiihtyy piipussa vain noin 30-40 cm:n matkalta. Sitten ruuti on jo palanut loppuun.

        Hei,mistä saa ostaa 22LR pistoolin 40 sentin piipulla????


      • totuus löytyy
        Pitkäpiippu kirjoitti:

        Hei,mistä saa ostaa 22LR pistoolin 40 sentin piipulla????

        Lähtönopeudella ei ole mitään tekemistä koko homman kanssa. Ratkaisevin tekijä on, millä nopeudella luoti osuu kohteeseensa.


      • Pistooli / kivääri
        totuus löytyy kirjoitti:

        Lähtönopeudella ei ole mitään tekemistä koko homman kanssa. Ratkaisevin tekijä on, millä nopeudella luoti osuu kohteeseensa.

        Kuinka kaukana se vielä osuu.


      • Tokkopa vaan!
        totuus löytyy kirjoitti:

        Lähtönopeudella ei ole mitään tekemistä koko homman kanssa. Ratkaisevin tekijä on, millä nopeudella luoti osuu kohteeseensa.

        No ei se lähtönopeus nyt sentään ihan turha ole!

        Nimittäin aika vaikea siihen luotiin on lisää nopeutta saada enää sen jälkeen kun se on piipun jättänyt taakseen, ellei luodissa ole esim. rakettimoottoria. Lähtönopeus on kaiken A ja O.

        Sinulle kai sitten on ihan sama vaikka lähtönopeus on nolla, koska se on "turha"?


      • kyselijä.
        totuus löytyy kirjoitti:

        Lähtönopeudella ei ole mitään tekemistä koko homman kanssa. Ratkaisevin tekijä on, millä nopeudella luoti osuu kohteeseensa.

        Minkä homman kanssa lähtönopeudella ei ole mitään tekemistä?

        Mitä ratkaisevaa on sillä, millä nopeudella luoti osuu kohteeseensa?


      • puutarhan hoito
        kyselijä. kirjoitti:

        Minkä homman kanssa lähtönopeudella ei ole mitään tekemistä?

        Mitä ratkaisevaa on sillä, millä nopeudella luoti osuu kohteeseensa?

        joten kannattaa kaivaa lapsuudessa käytetty ritsa esiin.


      • ehdottelija.
        puutarhan hoito kirjoitti:

        joten kannattaa kaivaa lapsuudessa käytetty ritsa esiin.

        ...kannattaisi kirjoitella "ajatuksiasi" toisella palstalla. Täällä keskitytään aseteknisiin ongelmiin. Filosofiasta voi kirjoitella toisaalla.


      • tietenkin!
        Pitkäpiippu kirjoitti:

        Hei,mistä saa ostaa 22LR pistoolin 40 sentin piipulla????

        Saa ostaa niitä pitkäpiippuisia pistooleja. Katoppa poika vaikka seuraavat olympialaiset ja sieltä 50 metrin (ent. vapaapistooli) pistooli, sielläpä niitä näät.


    • ruuti palaa pitempään

      pitemmässä piipussa.

      • suoraviivainen

        myös alilatausdetonaatiossa ruuti palaa pitkään piipussa, tosin hallitsemattomasti.


      • mittailija.

        Ruuti palaa pitkässä piipussa, mutta toisaalta piipun kitka hidastaa luotia eli piipun tiukkuus ja ajoaineen aikaansaama paine korreloivat keskenään. Esim samalla patruunalla saadaan samassa pitkäpiippuisessa kiväärissä yleensä suurempi lähtönopeus piipunsuulla, jos piippua hieman lyhennetään.


      • Klasu lataaja
        mittailija. kirjoitti:

        Ruuti palaa pitkässä piipussa, mutta toisaalta piipun kitka hidastaa luotia eli piipun tiukkuus ja ajoaineen aikaansaama paine korreloivat keskenään. Esim samalla patruunalla saadaan samassa pitkäpiippuisessa kiväärissä yleensä suurempi lähtönopeus piipunsuulla, jos piippua hieman lyhennetään.

        Millasta ruutia pistän kolnolkasini patruunaan että saan ali lataus detonatiolla luodin matkaan? Onko varmasti kovat lähdöt?


      • Viänäse Tumi
        Klasu lataaja kirjoitti:

        Millasta ruutia pistän kolnolkasini patruunaan että saan ali lataus detonatiolla luodin matkaan? Onko varmasti kovat lähdöt?

        Mitä hittaampoo ruutija niukasti käätät, sen paremmat mahollisuuvet. Jenkkilöette palloruutiloessa suattas ollakkii kokkeelemise arvoset paremmat mahollisuuvet.


      • Anonyymi
        Viänäse Tumi kirjoitti:

        Mitä hittaampoo ruutija niukasti käätät, sen paremmat mahollisuuvet. Jenkkilöette palloruutiloessa suattas ollakkii kokkeelemise arvoset paremmat mahollisuuvet.

        miksi kukaan ei vastaa kysymystä luodin lähtönopeudesta, ostin kerran tavaratalosta kaasukäyttöisen pistoolin lähtönopaus oli 305 m sekunnissa, lyijyluoti meni kaljapullosta komeasti läpi, reikä vain jäi molemmille puolille rikkomatta pulloa, mielestäni nämä pistoolit on tappavia, sitä ei vaan haluta myöntää, miksi HS ei halua kokeilla niitä ja niiden tehoa. taitaa poliisi ja aseseppä valehdella niin että korvat heiluu.


        sulevi suokukko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        miksi kukaan ei vastaa kysymystä luodin lähtönopeudesta, ostin kerran tavaratalosta kaasukäyttöisen pistoolin lähtönopaus oli 305 m sekunnissa, lyijyluoti meni kaljapullosta komeasti läpi, reikä vain jäi molemmille puolille rikkomatta pulloa, mielestäni nämä pistoolit on tappavia, sitä ei vaan haluta myöntää, miksi HS ei halua kokeilla niitä ja niiden tehoa. taitaa poliisi ja aseseppä valehdella niin että korvat heiluu.


        sulevi suokukko

        Kerro muillekin, että minkä merkkinen ja mikä mallinimi/tyyppi ko. pistooli on/oli.. Pienoiskiväärin(kin) luodin lähtönopeus on riippuvainen piipun pituudesta, ja piipun sisämitoituksesta yleensäkin.
        Patruunatehtaiden ilmoittamat lähtönopeudet, patruunasta riippuen ovat noin 220-510 m/s.
        Luotien painot enimmäkseen 1,9-2,6 g välillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro muillekin, että minkä merkkinen ja mikä mallinimi/tyyppi ko. pistooli on/oli.. Pienoiskiväärin(kin) luodin lähtönopeus on riippuvainen piipun pituudesta, ja piipun sisämitoituksesta yleensäkin.
        Patruunatehtaiden ilmoittamat lähtönopeudet, patruunasta riippuen ovat noin 220-510 m/s.
        Luotien painot enimmäkseen 1,9-2,6 g välillä

        ostin pistoolin biltemasta, ja se oli todella tehokas, jos sillä ampuisi ihmistä esim. vatsaan tai sydämeen niin henki lähtisi, ihmettelen kun kukaan ei halua kertoa aseen tehosta, näissä kauppojen pistooleissa jo mainoksessa kerrotaan niiden tehosta ensimmäisenä.


        sulevi suokukko


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ostin pistoolin biltemasta, ja se oli todella tehokas, jos sillä ampuisi ihmistä esim. vatsaan tai sydämeen niin henki lähtisi, ihmettelen kun kukaan ei halua kertoa aseen tehosta, näissä kauppojen pistooleissa jo mainoksessa kerrotaan niiden tehosta ensimmäisenä.


        sulevi suokukko

        Et ole edelleenkään kertonut pistoolisi mallia ja/tai valmistajaa, ettei nyt vaan (taas) olisi mennyt fps ja m/s sekaisin ?


    • Anonyymi

      Pitempi piippuinen pienoiskivääri antaapi suuremman lähtönopeuden kuin pistooli lyhyempi piippuisena.
      Tisla kivestä tehty tislaruuti palaapi pitempi piippuisessa pienoiskiväärissä kokonaan, antaen korkeamman lähtönopeuden. Laukaus pamahdus on ääneltään vaimeampi pienoispistooliin verrattuna.

      Ö10 Mies.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      151
      1497
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      733
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      585
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      514
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      44
      472
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe