Kissan madotus ongelma

2xkissa

Ostin kahdelle kissalleni tabletteina olevaa matolääkettä. Toiselle kissalle sain annettua tabletin kun kissaa pidettiin lujasti kiinni ja tabu työnnettin vaan kurkkuun. Mutta sen toisen kisun kanssa ihan toivotonta, sähisi ja raapi ja piti hampaitaan tiukasti yhdessä ja jos saikin tabun suuhun niin sylkäisi heti pois. Sitten murensin tabun ruoan sekaan. Mutta tämä epelipä ei koskenut siihen ruokaan koko päivänä, tajusi varmaan että siinä on jotain "epäilyttävää". Oli mieluummin syömättä.

Miten olette saaneet annettua lääkkeen kissallenne, varsinkin jos hankala tapaus kyseessä? Voiko matolääkkeen antaa muusssakin muodossa (piikki, tahna tms.)? Ei tunnu ainakaan tablettina tälle hankalammalle tapaukselle onnistuvan. Onneksi sentään toinen otti enemmän tai vähemmän suosiolla.

7

1219

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TLI

1. Kuinka annetaan kissalle pilleri

Nosta kissa syliin ja pitele sitä vasemmalla käsivarrellasi kuin pitelisit lasta. Aseta oikea etusormi ja peukalo kissan suun molemmin puolin ja paina hellästi poskia samalla kuin pidät pilleriä oikeassa kädessä. Kun kissa avaa suunsa, pudota pilleri suuhun. Anna kissan sulkea suunsa ja nielaista.

Nosta pilleri lattialta ja kissa sohvan takaa. Pitele kissaa vasemmalla käsivarrellasi ja toista prosessi. Hae kissa makuuhuoneesta ja heitä pehmennyt pilleri pois.

Ota uusi pilleri pakkauksesta ja pitele kissaa vasemmalla käsivarrellasi ja pidä kiinni takajaloista lujasti vasemmalla kädelläsi. Pakota kissan leuat auki ja työnnä pilleri suun takaosaan oikealla etusormellasi. Pidä kissan suuta kiinni laskien samalla kymmeneen.

Poimi pilleri akvaariosta ja kissa vaatekaapin päältä. Huuda puoliso sisään pihalta.

Polvistu lattialle pitäen kissaa kiilattuna lujasti polviesi väliin pitäen kiinni etu- ja takakäpälistä. Älä välitä kissan matalasta mouruamisesta. Käske puolison pitää kiinni kissan päästä lujasti yhdellä kädellä, samalla kun tunget puista viivoitinta kissan suuhun. Liu"uta pilleri suuhun viivotinta pitkin ja hiero kissan kurkkua voimakkaasti.

Hae kissa verhotangolta ja ota uusi pilleri pakkauksesta. Pistä muistiin uuden viivoittimen osto ja verhojen korjaus. Lakaise rikkoutuneet koriste-esineet takasta ja laita ne syrjään myöhempää liimausta varten.

Kääri kissa isoon pyyhkeeseen ja pyydä puolisoasi makaamaan kissan päällä niin, että sen pää juuri ja juuri näkyy puolison kainalon alta. Pistä pilleri mehupillin päähän, pakota kissan suu auki lyijykynällä ja puhalla mehupilliin.

Varmista lääkepaketista, ettei pilleri ole vaarallinen ihmiselle. Juo lasi vettä, että saat maun pois suustasi. Laita laastari puolison käsivarteen ja pese veri pois matosta kylmällä vedellä ja saippualla. Hae kissa naapurin halkokuurista.

Ota uusi pilleri. Laita kissa kaappiin ja sulje ovet kaulan kohdalta niin että pää jää näkyviin. Pakota suu auki jälkiruokalusikalla. Ammu pilleri kissan kurkkuun kumirenksulla.

Hae ruuvimeisseli työkalupakista ja kiinnitä ovi takaisin saranoilleen. Laita kylmäkompressi poskellesi ja tarkista rokotuskortistasi viimeisen jäykkäkouristusrokotuksen päivämäärä. Heitä T-paita roskiin ja hae toinen paita makuuhuoneesta. Soita palokunta hakemaan kissa puusta tien toiselta puolelta. Pyydä anteeksi naapurilta, joka törmäsi aitaan väistäessään kissaa.

Ota viimeinen pilleri paketista. Sido kissan etu- ja takakäpälät yhteen puutarhalangalla ja sido se kiinni ruokapöydän jalkaan. Etsi paksut näppylähanskat vajasta. Pakota kissan suu auki pienellä jakoavaimella. Työnnä pilleri suuhun ja iso fileepihvinpala perään. Pidä päätä pystyasennossa ja kaada puoli litraa vettä kurkkuun jotta pilleri huuhtoutuu alas.

Pyydä puolisoa viemään sinut ensiapuun ja istu rauhallisesti hiljaa kun tohtori tikkaa sormesi ja käsivartesi sekä poistaa pillerin jämät oikeasta silmästäsi. Poikkea matkalla huonekalukauppaan ostamaan uusi pöytä.

Soita eläinlääkärille ja pyydä kotikäyntiä.

2. Kuinka koiralle annetaan pilleri

1. Kiedo pilleri pekoniin.

2. Se siitä.

• mustakissa

Itse hoidan vaivattomasti ja katteja "rääkkäämättä" homman näin: hae apteekista 2 kpl injektioruiskuja (siis ilman neulaa). Niitä saa yleensä ilmaiseksi. Laita ruiskuun n. 5 ml vettä ja tabletti perään. Anna liueta 5 - 15 min. ja ravista kunnolla. Tahnan paksuus on sopivaa kun se on suunnilleen hammastahnan paksuista, niin että se ei roisku ympäriinsä. Sitten vain katti lempeästi kainaloon ja ruiskutetaan tahna suupielestä poskeen. Ei kaikkea kerralla, että kissa saa nieltyä välillä. Aluksi homma kannattaa hoitaa toisen kanssa siten, että omat kädet ovat vapaana ja voi toisella kädellä raottaa suupieltä varovasti. Kissa yleensä avaa tässä vaiheessa suunsa muutenkin. Ei haittaa, jos tahnaa vähän tipahtaa turkille, koska kissasi taatusti pesee sen pois ja näin tahna menee ihan oikeaan osoitteeseen. Tällä tavoin opetin toisen kissani ottamaan madotuksen ihan tuosta vaan, nyt ei tarvitse enää ottaa edes syliin vaan katti istuu kiltisti pöydällä ja laitan tahnan suupielestä sisään. Toisen otan kevyesti syliin ja homma hoituu helposti. Kissan kanssa kannattaa muutenkin varoa liian rivakoita otteita, koska se tuntee vain uhkaksi ja panee hanttiin kahta enemmän. Olen huomannut, että mitä kevyempi ote esim. kynsiä leikatessa, sen rauhallisemmin kissat asian ottavat. Madotuslääkkeissä on myös eroja. Itse käytän yleensä Axiluria, joka liukenee ruiskuun hyvin. Joitakin matolääkkeitä saa myös valmiina tahnoina, mutta minulla ei niistä ole kokemusta. Yksi matolääke on semmoinen, joka vaahtoaa kissan suussa hirveästi. Se oli aivan hirveätä tököttiä ja kissani juoksi ympäriinä aivan paniikissa. En osta sitä enää koskaan...

Voisit myös aluksi laittaa ruiskun alkupäähän esim. katkaraputahnaa, majoneesia tms. Kissathan yleensä pitävät voin yms. rasvojen mausta ja jos ensimmäinen tippa maistuu hyvälle loputkin menee ehkä helpommin. Myös joku namipala kiitokseksi madotusoperaation jälkeen voisi olla paikallaan.

Toivottavasti saat homman onnistumaan ja kisujesi madotukset tulevat mukavaksi!

• Sissy

Käytän omalle kissalleni valmista tahnaa. En muista merkkiä, mutta jokaisesta apteekista sitä saa. Avaan kissan leuat sormilla ja ruiskautan tahnan kurkkuun. Jos sen laittaa vaan kielen päälle niin kissa helposti sylkee osan pois. Jos en saa koko tahnaa laitettua, niin tiputtelen sitä kissan tassuille, josta se nuolee sen itse pois.

Olen tehnyt madotuksen kanssa silleen, että kun lääke on annettu, lahjon kissani maitonapeilla, silitän ja kehun. Nyt se jo aika hyvin suostuu lääkkeen ottamaan vaikka aluksi oli kova taistelu pitää kisusta kiinni. Jouduin myös joitakin kuukausia sitten antamaan öljyä ruiskulla, joten kissani tottui siinäkin lääkkeen ottamiseen.

• heiduli

hei.matolääkettä on myös tahnana joka on valmiiksi annosteltu ruiskuun.ruisku työnnetään kissan kielen taka osaan ja puristetaan pieninä annoksina kissan suuhun.mirrix on hyvää merkkiä jota saa apteekista.itse olen sitä kissalleni antanut eikä se pane edes hanttiin ja varmasti tulee syötyä kaikki=).

• Mirri

Tässä erittäin hyvä vinkki joka toimii niin kissalle kuin koiralle.

Pikku köntti voita tai margariinia, pilleri sinne sekaan ja se oli siinä!
      Hiljattain olin kylässä eräässä perheessä jossa on sellainen kissa, että jos siihen koskee niin se "räppää" heti tassulla.(kiukkunen otus) Ja tuli aika, että piti antaa matolääke...
      Voita pillerin päälle ja sinne upposi kuin kuuma veitsi voihin. Katti jäi norkoamaan lisää herkkua! ;)

• catwoman

joka täytyy vaan oppia. minulle ei yksikään eläin, kissa tai koira ole jäänyt madotamatta. joskus on joku raapama tullut, mutta idea on niin kuin täällä on kerrottu se, että maustat tabletin jollain ja niitä hampaita ei saa pelätä ja nopea täytyy olla. sormen päähän maksamakkaran tai rasvan avulla tabletti ja sormi syvälle nieluun mutta nopeasti, suuta pidetään kiinni ja siellä on 101%. sitten jos esim Axilur tbl vaikuttaa isolta niin sitä ei kannata poikittain työntää kissan kurkkuun vaan pitkittäin tai antaa kahdessa osassa, mutta silloin täytyykin antaa jo 6x lääkettä yhden kuurin aikana! ;) siksi kannattaakin ostaa Axilur 500mg tbl, josta voi antaa 5kg kissalle puolikkaan! senkin vielä voi murskata ja sekoittaa maksamakkaran ja vesitipan kanssa pieneksi tahnapalloksi (siis pikkurillin kynnen kokoinen pala maksamakkaraa ja tippa pari vettä)ja pallo nieluun ja siellä on. ja jos on kekematon, niin kaveri kannattaa olla. ja Axilurin voi myös liettää veteen, eli murskaat tabletin, kaadat murskan ruiskuun, painat männän paikoilleen, vedät muutaman millin vettä, ravistelet (älä vedä ruiskua liian täyteen, 4ml vettä riittää) ja siitä sitten nieluun hiljalleen.

tahnat ovat kokemukseni mukaan vihoviimeisiä ja ne ovat aina ympäri keittiön seiniä ja minun vaatteilla mutta ei kissan mahassa.

tabletin antoa voi myös harjoitella vitamiinitablettien kanssa.

• LaLa

Meidän katti ottaa pillerin seuraavalla tavalla:

1. Minä otan kissan syliini siten että pidän yhdellä kädellä sen tassuista kiinni(ei pääse raapimaan).Jos tuntuu liian hankalalta niin katti tiukasti paksun pyyhkeen sisään, siellä pysyy eikä muuta voi.

Sanon katille vakuuttavasti: Turha pyristellä joudut ottamaan sen kuitenkin.
      Elekielen viesti on sama.

2.Avaan kissan suun laittamalla sormet suun molemmille puolille aivan suupielien viereen ja puristamalla.
      Hivenen väkivaltaa pitää käyttää jotta saa sormia sen verran hampaiden väliin että saa ne vännettyä auki.
      Toisella kädellä tiukasti kaikki neljä tassua otteessa. Jos on käytössä kaksi kättä niin kissan suun saa auki myös etuhampaiden välistä "vetämällä" leukoja erilleen.

3.Vastahakoinen katti ei mielellään tablettia niele jos sillä on mahdollisuus sylkeä se pois.
      Tabletti on siis uskallettava laittaa niin syvälle kissan kurkkuun että se ei sitä saa enää takaisin kielelleen, ja sitä kautta saa syljettyä pois.
      Yhden kerran kissani istui lattialla ja avasin vain nopeasti sen suun, ja "heitin" tabletin syvälle kissan kurkkuun jolloin se nielaisi sen välittömästi ja katsoi minua sen jälkeen hyvin hölmistyneenä.
      ELI: tabletti syvälle,niin syvälle kuin vain saat-> purista suu tiukasti kiinni->hiero heti kissan kurkkua, se edistää nielemistä.

4.Jos kissa alkaa käymään hysteeriseksi, rauhoitan sen sanomalla kissalle vakuuttavasti: PERKELE! NYT PAIKOILLAS!
      Tärkeintä on kuitenkin äänensävy ja oma esiintyminen.
      Alusta alkaen olen antanut kissan ymmärtää että tiedän erittäin hyvin mitä teen ja kissalla on kaksi vaihtoehtoa: ottaa matolääke tai OTTAA matolääke.
      Olen rauhallinen mutta vakuuttava.

Poikaystävälläni on tapana lässyttää kissalle ja lelliä sitä lääkkeen antamisen aikana:
      Juu, vähän aikaa vielä joudut kestämään, ihaaan kooohta on ohi, ole kiltti nyt vaan, ei tartte kauan enää kestää.
      Tämän vuoksi minä annan kissalle lääkkeen.
      Mitä enempi sille lässyttää sitä enemmän se rimpuilee ja pistää hanttiin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1739
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      240
      1533
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      884
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      852
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      829
    Aihe