Moikka ihmettelen että voiko rotan kanssa mennä
ulos esim kun käy kävelyllä tai ihan muutenvaan
seuraks??? Jos voi mennä ulos niin mitä keinoja
löytyy estääkseen sen karkaamista, vai karkaako
laisinkaan??? Millon voi mennä ulos?? Aika,
Aurinko, LÄMPÖTILA??????????
Kiitos!!!!
Rotan kanssa ulkona???
14
968
Vastaukset
- osta aivot
jos ny sulla on yhtään järkee päässääs ni yleensä
ku mennäää kanin,rotan yms muun pienen eläimen
kaa ulos niillä on VALJAAT!!!!- Rölli
Kai mä ny tiedän että on olemassa valjaat mut ne
ei kyllä aina toimi!
Ja se nyt oli pienin pulmista/kysymyksistä!!! - Sarah
saanko kysyä että mistähän päin kyseinen henkilö
on löytänyt rotalle valjaat?!?! Kaneille nyt
kyllä on mutta.. ei herran isä.. - Rölli
Sarah kirjoitti:
saanko kysyä että mistähän päin kyseinen henkilö
on löytänyt rotalle valjaat?!?! Kaneille nyt
kyllä on mutta.. ei herran isä..Niin mutta voisiko joku ystävällinen sielu
vastata siihen että voiko mennä rotan kanssa
ulos, montako astetta on ulkona oltava lämmin
ettei sille käy mitään, haittaako aurinko,tuuli
tms??????????????????????????????
vitut valjaista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 - Riikka
Rölli kirjoitti:
Kai mä ny tiedän että on olemassa valjaat mut ne
ei kyllä aina toimi!
Ja se nyt oli pienin pulmista/kysymyksistä!!!Rotan rakenne soveltuu erittäin hunosti
valjaille, koska rotan "kädet" ovat niin pienet.
Se pujottaa helposti itsensä pois lähes valjaista
kun valjaista, mutta sopiihan sitäkin yrittää,
kannattaakuitenki ensin harjoitella sisällä! - Maiju
Rölli kirjoitti:
Kai mä ny tiedän että on olemassa valjaat mut ne
ei kyllä aina toimi!
Ja se nyt oli pienin pulmista/kysymyksistä!!!Rotta on _erittäin herkkä_ vedolle ja kylmälle,
ja näin voi saada hengitystietulehduksen, joka
voi koitua pienelle eläimelle helposti
kohtalokkaaksi. Vilustuminen altistaa näille
infektioille, ja runsas kodin ulkopuolella
liikkuminen lisää sekin, etenkin flunssakautena,
kaikenlaisten virusten tarjontaa. Virusnuhana
alkanut (liikkeellä on rottiinkin tarttuvia, eli
älkää käsitelkö rottianne ollessanne räkätaudissa)
tauti voi johtaa keuhkokuumeeseen tai mykoplasman
puhkeamiseen, joten kannattaa olla tarkkana.
Kesällä lämpimässä ja esim. hihassa tai
lämpimässä taskussa rotalla ei näitä riskejä
vastaavassa määrin ole.
Rotan voi periaatteessa viedä ulos ilman
valjaitakin, jos se on kesy ja jatkuvasti
valvonnassasi esim. sylissä.
Vaarana ovat lähinnä koirat, kissat tms. jotka
irti ollessaan voivat salamannopeasti napata
lemmikkisi parempiin suihin. Rotta voi myös
säikkyä vierasta ääntä tai hajua ja hävitä saman
tien.
Rotalle voi varmasti järjestää paljon kivaa
puuhaa kotonakin. - Maria M.
Maiju kirjoitti:
Rotta on _erittäin herkkä_ vedolle ja kylmälle,
ja näin voi saada hengitystietulehduksen, joka
voi koitua pienelle eläimelle helposti
kohtalokkaaksi. Vilustuminen altistaa näille
infektioille, ja runsas kodin ulkopuolella
liikkuminen lisää sekin, etenkin flunssakautena,
kaikenlaisten virusten tarjontaa. Virusnuhana
alkanut (liikkeellä on rottiinkin tarttuvia, eli
älkää käsitelkö rottianne ollessanne räkätaudissa)
tauti voi johtaa keuhkokuumeeseen tai mykoplasman
puhkeamiseen, joten kannattaa olla tarkkana.
Kesällä lämpimässä ja esim. hihassa tai
lämpimässä taskussa rotalla ei näitä riskejä
vastaavassa määrin ole.
Rotan voi periaatteessa viedä ulos ilman
valjaitakin, jos se on kesy ja jatkuvasti
valvonnassasi esim. sylissä.
Vaarana ovat lähinnä koirat, kissat tms. jotka
irti ollessaan voivat salamannopeasti napata
lemmikkisi parempiin suihin. Rotta voi myös
säikkyä vierasta ääntä tai hajua ja hävitä saman
tien.
Rotalle voi varmasti järjestää paljon kivaa
puuhaa kotonakin.Vaikka rotat ovat herkkiä saamaan nuhaa yms. niin
sen takia rottia ei kannata pitää pumpulissa!
Järki mukaan ulkoiluun, VAIN lämpimillä ilmoilla,
kesällä. Tuskin kukaan rotan kanssa jokapäivä
ulkona käy, vaan se on sellasta "piristystä
harmaaseen arkeen".
Rotalle ON järjestettävä kivaa puuhaa kotona!
Talvi on pitkä...loppujenlopuksi niitä hyviä
ulkoilusäitä on vain vähän. Jos joku haluaa
piristää rotan ja itsensä päivää ulkona, ei sitä
pidä tuomita.
:) huuleen!
Maria, joka malttamattomana odottaa ulkoilusäitä!
- S
kesyn rotan kanssa voi tosiaan lähteä kävelylle.
Oma rottani keikkuu kiltisti olkapäälläni. Maahan
en laskisi sitä IKINÄ! Ilman häkkiä ainakaan.
Rottien valjaista en tosin ole kuullut ikinä..
Tai sitten olen jäänyt kehityksessä pahasti
jälkeen..
Lämmintä täytyy olla ainakin 20 astetta. ellei
ylikin.. Muista ettet pidä rottaa kovin kauaa
suorassa auringon paisteessa..- Rölli
Kiitos! Siinä kai oli kaikki tarvittavat
vastaukset!!??
Oli kyllä muilla vaikeeta..
Kiitos vielä kerran!
Markus.
PS: Jos sulla on muuta fixuja/hauskoja juttuja
nii kerropois!
- Maria M.
Ja rottaa ei kannata pitää olkapäällä hirveän
kauaa. Se kun joutuu kuitenkin tasapainoilemaan
ja väsyy pitkistä matkoista.
Yleensä rotat eivät karkaa (siis kesyt ja
rauhalliset) mutta jos rotta tuntuu levottomalta,
pidän sitä hännänjuuresta kevyesti kiinni.
Niin, ehdottomasti vain kesällä, lämpimällä ja
aurinkoisella säällä. Itse haen yleensä rottien
kanssa postit, vien roskat yms. pieniä matkoja.
Ei rotasta oikein lenkkiseuraksi ole....
Itse pidin joskus yhtä rottaa vapaana nurmikolla.
Tiedän, tyhmää, mutta...rotta oli jo elämänsä
ehtoopuolella ja niin hidas ja kömpelö. Annoin
sille vähän piristystä vanhuuspäiviin. En
kuitenkaan suosittele.
Sama rotta kulki mukanani hupparin taskussa
maaten. Siellä ei tarvinnut tasapainoilla ja
riitti kun nosti päätä niin näki ympäristöön.
Ikävöin vieläkin rakasta Jöröäni ja yhteisiä
ulkoilureissuja....
Maria- Rölli
Melkein itkettää...
joo no en kyllä ihan lenkille aikonu sitä mukaan
ottaa se oli vaan esim.!
Kerroit kun pidit jöröä hupparitaskussa, niin
miten kauan (suurinpiirtein) voi olla sen kaa
ulkona?? 1h, 5h, 24h ????? - S
Hupparin tasku tuntuu olevan meikäläisenkin Otto
pojan lempipaikka! Sinne tuntuu olevan mukava
mönkiä maailmaa pakoon jos siltä tuntuu..
Joo, rotat tosiaan väsyy liian pitkistä
olkapäillä keikkumisista. Oma rottani alkaa pikku
hiljaa välillä "valua" kohti syliä kun alkaa
väsyttää joten kannattaa olla varovainen ettei
rotta väsy niin paljon että se tippuu maahan.
Välillä olkapäällä, välillä taskussa tai sylissä
niin kyllä se tunnin "reippailu" on aika
kohtuullinen. Jos vielä vesitauon saa välillä
niin mikäs siinä!
se vielä että varovainen kannattaa olla muita
kulkijoita kohtaan (erityisesti jos heillä on
mukana iso koira.. omasta kokemuksesta tiedän..) - Maria M.
Rölli kirjoitti:
Melkein itkettää...
joo no en kyllä ihan lenkille aikonu sitä mukaan
ottaa se oli vaan esim.!
Kerroit kun pidit jöröä hupparitaskussa, niin
miten kauan (suurinpiirtein) voi olla sen kaa
ulkona?? 1h, 5h, 24h ?????En hirveen kauaa ikinä ulkona ollu, tais
tuollanen parituntia olla eniten. Mikäs siinä,
kai se siellä olis ollu vaikka kuinka kauan,
mutta mulla ei ollut yleensä hirveen
pitkään "ulkoiluoloa". Joskus Jörö oli mukana
jopa teltan pystytyksessä!!! Makaili vain
tyytyväisenä....
Se oli kyllä sellainen elämäni rotta, kuin pieni
koira....
Maria - Rat
S kirjoitti:
Hupparin tasku tuntuu olevan meikäläisenkin Otto
pojan lempipaikka! Sinne tuntuu olevan mukava
mönkiä maailmaa pakoon jos siltä tuntuu..
Joo, rotat tosiaan väsyy liian pitkistä
olkapäillä keikkumisista. Oma rottani alkaa pikku
hiljaa välillä "valua" kohti syliä kun alkaa
väsyttää joten kannattaa olla varovainen ettei
rotta väsy niin paljon että se tippuu maahan.
Välillä olkapäällä, välillä taskussa tai sylissä
niin kyllä se tunnin "reippailu" on aika
kohtuullinen. Jos vielä vesitauon saa välillä
niin mikäs siinä!
se vielä että varovainen kannattaa olla muita
kulkijoita kohtaan (erityisesti jos heillä on
mukana iso koira.. omasta kokemuksesta tiedän..)Omat rottani otan mukaan kesäisin esim. Jos menen
koiran kanssa lenkille, eli ulos. Ei kannata
juosta silloin, kun rotta keikkuu mukana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 371822
- 50818
- 69786
- 108740
Kuka varasti Sisun rahat
Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!7661Miten sulla on niin kaunis
Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t33639Ajattelen sinua
vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu27580Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti
2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.15569Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta
Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.141481- 52465