Rotan kanssa ulkona???

Rölli

Moikka ihmettelen että voiko rotan kanssa mennä
ulos esim kun käy kävelyllä tai ihan muutenvaan
seuraks??? Jos voi mennä ulos niin mitä keinoja
löytyy estääkseen sen karkaamista, vai karkaako
laisinkaan??? Millon voi mennä ulos?? Aika,
Aurinko, LÄMPÖTILA??????????


Kiitos!!!!

14

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osta aivot

      jos ny sulla on yhtään järkee päässääs ni yleensä
      ku mennäää kanin,rotan yms muun pienen eläimen
      kaa ulos niillä on VALJAAT!!!!

      • Rölli

        Kai mä ny tiedän että on olemassa valjaat mut ne
        ei kyllä aina toimi!
        Ja se nyt oli pienin pulmista/kysymyksistä!!!


      • Sarah

        saanko kysyä että mistähän päin kyseinen henkilö
        on löytänyt rotalle valjaat?!?! Kaneille nyt
        kyllä on mutta.. ei herran isä..


      • Rölli
        Sarah kirjoitti:

        saanko kysyä että mistähän päin kyseinen henkilö
        on löytänyt rotalle valjaat?!?! Kaneille nyt
        kyllä on mutta.. ei herran isä..

        Niin mutta voisiko joku ystävällinen sielu
        vastata siihen että voiko mennä rotan kanssa
        ulos, montako astetta on ulkona oltava lämmin
        ettei sille käy mitään, haittaako aurinko,tuuli
        tms??????????????????????????????

        vitut valjaista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111


      • Riikka
        Rölli kirjoitti:

        Kai mä ny tiedän että on olemassa valjaat mut ne
        ei kyllä aina toimi!
        Ja se nyt oli pienin pulmista/kysymyksistä!!!

        Rotan rakenne soveltuu erittäin hunosti
        valjaille, koska rotan "kädet" ovat niin pienet.
        Se pujottaa helposti itsensä pois lähes valjaista
        kun valjaista, mutta sopiihan sitäkin yrittää,
        kannattaakuitenki ensin harjoitella sisällä!


      • Maiju
        Rölli kirjoitti:

        Kai mä ny tiedän että on olemassa valjaat mut ne
        ei kyllä aina toimi!
        Ja se nyt oli pienin pulmista/kysymyksistä!!!

        Rotta on _erittäin herkkä_ vedolle ja kylmälle,
        ja näin voi saada hengitystietulehduksen, joka
        voi koitua pienelle eläimelle helposti
        kohtalokkaaksi. Vilustuminen altistaa näille
        infektioille, ja runsas kodin ulkopuolella
        liikkuminen lisää sekin, etenkin flunssakautena,
        kaikenlaisten virusten tarjontaa. Virusnuhana
        alkanut (liikkeellä on rottiinkin tarttuvia, eli
        älkää käsitelkö rottianne ollessanne räkätaudissa)
        tauti voi johtaa keuhkokuumeeseen tai mykoplasman
        puhkeamiseen, joten kannattaa olla tarkkana.

        Kesällä lämpimässä ja esim. hihassa tai
        lämpimässä taskussa rotalla ei näitä riskejä
        vastaavassa määrin ole.

        Rotan voi periaatteessa viedä ulos ilman
        valjaitakin, jos se on kesy ja jatkuvasti
        valvonnassasi esim. sylissä.
        Vaarana ovat lähinnä koirat, kissat tms. jotka
        irti ollessaan voivat salamannopeasti napata
        lemmikkisi parempiin suihin. Rotta voi myös
        säikkyä vierasta ääntä tai hajua ja hävitä saman
        tien.

        Rotalle voi varmasti järjestää paljon kivaa
        puuhaa kotonakin.


      • Maria M.
        Maiju kirjoitti:

        Rotta on _erittäin herkkä_ vedolle ja kylmälle,
        ja näin voi saada hengitystietulehduksen, joka
        voi koitua pienelle eläimelle helposti
        kohtalokkaaksi. Vilustuminen altistaa näille
        infektioille, ja runsas kodin ulkopuolella
        liikkuminen lisää sekin, etenkin flunssakautena,
        kaikenlaisten virusten tarjontaa. Virusnuhana
        alkanut (liikkeellä on rottiinkin tarttuvia, eli
        älkää käsitelkö rottianne ollessanne räkätaudissa)
        tauti voi johtaa keuhkokuumeeseen tai mykoplasman
        puhkeamiseen, joten kannattaa olla tarkkana.

        Kesällä lämpimässä ja esim. hihassa tai
        lämpimässä taskussa rotalla ei näitä riskejä
        vastaavassa määrin ole.

        Rotan voi periaatteessa viedä ulos ilman
        valjaitakin, jos se on kesy ja jatkuvasti
        valvonnassasi esim. sylissä.
        Vaarana ovat lähinnä koirat, kissat tms. jotka
        irti ollessaan voivat salamannopeasti napata
        lemmikkisi parempiin suihin. Rotta voi myös
        säikkyä vierasta ääntä tai hajua ja hävitä saman
        tien.

        Rotalle voi varmasti järjestää paljon kivaa
        puuhaa kotonakin.

        Vaikka rotat ovat herkkiä saamaan nuhaa yms. niin
        sen takia rottia ei kannata pitää pumpulissa!
        Järki mukaan ulkoiluun, VAIN lämpimillä ilmoilla,
        kesällä. Tuskin kukaan rotan kanssa jokapäivä
        ulkona käy, vaan se on sellasta "piristystä
        harmaaseen arkeen".
        Rotalle ON järjestettävä kivaa puuhaa kotona!
        Talvi on pitkä...loppujenlopuksi niitä hyviä
        ulkoilusäitä on vain vähän. Jos joku haluaa
        piristää rotan ja itsensä päivää ulkona, ei sitä
        pidä tuomita.

        :) huuleen!

        Maria, joka malttamattomana odottaa ulkoilusäitä!


    • S

      kesyn rotan kanssa voi tosiaan lähteä kävelylle.
      Oma rottani keikkuu kiltisti olkapäälläni. Maahan
      en laskisi sitä IKINÄ! Ilman häkkiä ainakaan.
      Rottien valjaista en tosin ole kuullut ikinä..
      Tai sitten olen jäänyt kehityksessä pahasti
      jälkeen..
      Lämmintä täytyy olla ainakin 20 astetta. ellei
      ylikin.. Muista ettet pidä rottaa kovin kauaa
      suorassa auringon paisteessa..

      • Rölli

        Kiitos! Siinä kai oli kaikki tarvittavat
        vastaukset!!??
        Oli kyllä muilla vaikeeta..


        Kiitos vielä kerran!

        Markus.

        PS: Jos sulla on muuta fixuja/hauskoja juttuja
        nii kerropois!


    • Maria M.

      Ja rottaa ei kannata pitää olkapäällä hirveän
      kauaa. Se kun joutuu kuitenkin tasapainoilemaan
      ja väsyy pitkistä matkoista.
      Yleensä rotat eivät karkaa (siis kesyt ja
      rauhalliset) mutta jos rotta tuntuu levottomalta,
      pidän sitä hännänjuuresta kevyesti kiinni.
      Niin, ehdottomasti vain kesällä, lämpimällä ja
      aurinkoisella säällä. Itse haen yleensä rottien
      kanssa postit, vien roskat yms. pieniä matkoja.
      Ei rotasta oikein lenkkiseuraksi ole....

      Itse pidin joskus yhtä rottaa vapaana nurmikolla.
      Tiedän, tyhmää, mutta...rotta oli jo elämänsä
      ehtoopuolella ja niin hidas ja kömpelö. Annoin
      sille vähän piristystä vanhuuspäiviin. En
      kuitenkaan suosittele.
      Sama rotta kulki mukanani hupparin taskussa
      maaten. Siellä ei tarvinnut tasapainoilla ja
      riitti kun nosti päätä niin näki ympäristöön.
      Ikävöin vieläkin rakasta Jöröäni ja yhteisiä
      ulkoilureissuja....

      Maria

      • Rölli

        Melkein itkettää...

        joo no en kyllä ihan lenkille aikonu sitä mukaan
        ottaa se oli vaan esim.!
        Kerroit kun pidit jöröä hupparitaskussa, niin
        miten kauan (suurinpiirtein) voi olla sen kaa
        ulkona?? 1h, 5h, 24h ?????


      • S

        Hupparin tasku tuntuu olevan meikäläisenkin Otto
        pojan lempipaikka! Sinne tuntuu olevan mukava
        mönkiä maailmaa pakoon jos siltä tuntuu..
        Joo, rotat tosiaan väsyy liian pitkistä
        olkapäillä keikkumisista. Oma rottani alkaa pikku
        hiljaa välillä "valua" kohti syliä kun alkaa
        väsyttää joten kannattaa olla varovainen ettei
        rotta väsy niin paljon että se tippuu maahan.
        Välillä olkapäällä, välillä taskussa tai sylissä
        niin kyllä se tunnin "reippailu" on aika
        kohtuullinen. Jos vielä vesitauon saa välillä
        niin mikäs siinä!
        se vielä että varovainen kannattaa olla muita
        kulkijoita kohtaan (erityisesti jos heillä on
        mukana iso koira.. omasta kokemuksesta tiedän..)


      • Maria M.
        Rölli kirjoitti:

        Melkein itkettää...

        joo no en kyllä ihan lenkille aikonu sitä mukaan
        ottaa se oli vaan esim.!
        Kerroit kun pidit jöröä hupparitaskussa, niin
        miten kauan (suurinpiirtein) voi olla sen kaa
        ulkona?? 1h, 5h, 24h ?????

        En hirveen kauaa ikinä ulkona ollu, tais
        tuollanen parituntia olla eniten. Mikäs siinä,
        kai se siellä olis ollu vaikka kuinka kauan,
        mutta mulla ei ollut yleensä hirveen
        pitkään "ulkoiluoloa". Joskus Jörö oli mukana
        jopa teltan pystytyksessä!!! Makaili vain
        tyytyväisenä....
        Se oli kyllä sellainen elämäni rotta, kuin pieni
        koira....

        Maria


      • Rat
        S kirjoitti:

        Hupparin tasku tuntuu olevan meikäläisenkin Otto
        pojan lempipaikka! Sinne tuntuu olevan mukava
        mönkiä maailmaa pakoon jos siltä tuntuu..
        Joo, rotat tosiaan väsyy liian pitkistä
        olkapäillä keikkumisista. Oma rottani alkaa pikku
        hiljaa välillä "valua" kohti syliä kun alkaa
        väsyttää joten kannattaa olla varovainen ettei
        rotta väsy niin paljon että se tippuu maahan.
        Välillä olkapäällä, välillä taskussa tai sylissä
        niin kyllä se tunnin "reippailu" on aika
        kohtuullinen. Jos vielä vesitauon saa välillä
        niin mikäs siinä!
        se vielä että varovainen kannattaa olla muita
        kulkijoita kohtaan (erityisesti jos heillä on
        mukana iso koira.. omasta kokemuksesta tiedän..)

        Omat rottani otan mukaan kesäisin esim. Jos menen
        koiran kanssa lenkille, eli ulos. Ei kannata
        juosta silloin, kun rotta keikkuu mukana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1822
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      786
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      661
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      639
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      569
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      481
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      52
      465
    Aihe