Omalääkäri

monica

tulin juuri terveyskeskuksesta, ja totesin että omalääkärini on vaihtunut, oli vaan tarkoitus katsastaa allergiaani ja astmaani sekä pyytää saada verenkuva.

Yllätykseni oli suri kun lääkäri tarttui ongelmiini perin pohjin ja sain tutkimuksiin lähetteitä joita en arvannut edes pyytää, kun edellinen omalääkärini kieltäytyi antamasta lähetteitä.

Hän sanoi aina että, kun ei ole mitään vaivaa niin ei mennä. Sain sen käsityksen että yhteisiä varoja säästetään, kun olen eläkeläinen.

Nyt pääsen täydelliseen verenkuvaan, keuhkokuvaan, puhalluskokeeseen, sydänfilmiin ja katsotaan veren rasvapitoisuus (kolesterolin) sekä luun tiheys mittaus suoritetaan.

Kaikki nämä lääkärini omasta halusta, hoitaa minua. Kyllä minulla on ihana uusi lääkäri. Näin pitää toimiakkin, se on kuin ennalta ehkäisyä kun tietää kuntonsa.

Oletko tyytyväinen omalääkäriisi ja pääsetkö kaikkiin tutkimuksiin joihin haluaisit, vai oisko mukavaa kun vaihtuisi omalääkärisi myöskin?

31

1841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

      Koko omalääkäri systeemi meni poskelleen kohta sen keksimisen jälkeen, koska lääkärit vähenivät terveyskeskuksissa. On kuntia ja taitaa olla kaupunkejakin, joissa ei ole lääkäriä lainkaan. Nythän "parannetaan" asiaa antamalla potilaalle mahdollisuus mennä naapurikuntaan vastaanotolle. Sillä tavalla taas terveydenhoito muka kohentuu.

      Vaikka lääkäreiden palkkoja nostettiin roimasti, he eivät viihdy terveyskeskuksissa, vaan harjoittavat bisnestä keikkalääkäreinä. Kun vuosikymmenet lääkärinäni toiminut ihminen lähti eläkkeelle, tointa hoitaa alinomaa vaihtuva nuori herttainen "tyttötohtori".

      Nuoret lääkärit saattavat olla hyvinkin kiinnostuneita työstään, kuten kertomasi tapaus osoittaa - ei siinä mitään. Toisaalta paljon turhaa työtä tehdään, jos joka kerta aloitetaan tutkimukset alusta.

      • ole tarkoituskaan olla jatkuvan tutkinnan kohteena. Niistä luettemistani kokeista muut oli 10 v. vanhoja, paitsi verenkuva.

        Kuten mainitsin edellinen lääkärini ei antanut lähetettä, kun ei ollut vaivaa. Pidän tutkimuksiani tarpeellisina.

        Kyllä niin on että terveysskeskus lääkäri kokeilu ontuu. Nythän yritetään joillakin paikkakunnilla kokeilla että, itse saisi valita lääkärin, se kuulemma on kilpailuttamista että laatu paranis. Jotain tällaista TV tuli.

        En niin pannaan sanoisi tyttö tohtoreita, heillähän on viimeistä tietoa alastaan, kuin vanhoilla jo kyllästyneillä tohtoreilla.

        Nuori tyttö tohtori minullakin oli, ja kun hän ehdotti toiseen, mutta parempaan lääkkeen vaihtoon, oitis suostuin, ja oletan että vanhempi lääkärini olisi vaan uusinut reseptin.


      • Minusta nelikymppinenkin nainen näyttää ihan nuorelta, silti työkokemusta on jo varmaan toistakymmentävuotta.
        Ne kaikki eivät taida oikein tykätä tuosta tittelistä.


    • pöydänkulma

      Teoriassa minulla on omalääkäri, mutta käytännössä jo monen vuoden aikana on ollut eri tuuraaja, kuka milloinkin. Olen kanssasi samaa mieltä, että nämä nuoret kohtaamani lääkärit ovat ennakkoluulottomasti paneutuneet ongelmiini. Kovan paikan tullen olen turvautunut yksityisiin palveluihin. Saahan niistä vähän korvausta jälkikäteen ja niihin pääsee heti.

      • Uusi oma nuorehko naislääkäri paneutui terveyteni tutkimiseen innolla. Ensin hän kuitenkin laittoi määräyksen labraan ja varasi minulle jatkoajaksi vähän enemmän aikaa.
        Labrassa ihmettelivät, onpa paljon näytteitä. Ai, se on tämä lääkäri.
        Muutaman päivän päästä soitettiin, että varattu aikani on muuttunut. Kun menin vastaanotolle, niin aikaa oli juuri ja juuri päivää sanoa.
        Olisikohan sairaalan hallinto puuttunut asiaan?


      • käydessäsi yksityisellä saa jälkikäteen vähän takaisin. Enpä tiedä onko sinulla mahdollisuutta mennä yksityiseen lääkäriasemaan, sieltähän saa heti kelakorvauksen laskua maksettaessa, edellyttäen että on kelakortti mukana. Tällaisia lääkäriasemia on ainankin kaupungeissa.

        Kelakortista puheenollen kävin jokin aika sitten kelan konttorissa, asiani olisi ollut uudistaa kelan kuvallinen korttini, syystä että minulla oli mielestäni niin epäonnistunut kuva siinä.

        Mutta miten kävikään, virkailija sanoi että ei minun kannata kuvallista kortia uusia, parin viikon tähden, että kela lopettaa kuvallisen kortin antamisen.

        Voi hyvät pieksut, ja minä olen pitänyt sitä käyttökelpoisena esim. kun asioi pankissa. täytyy varmaan hankkia virallista tietä henkilökortti, todistaakseni kuka olen. Käyköhän vanha kelakortti todisteena edelleen?

        Näin minä ymmärsin asian kelan konttorissa, ja jätin tilaamatta uuden kortin


    • omalääkärit on

      vain väliaikaisia , ne vaihtuu noin puolen vuoden välein , heissä on suuria eroja ,toiset ottavat kaikesta selvää , toisten kanssa ei pääse puusta pitemmälle , jotenkin näin vanha tuntee itsensä vain yhteiskunnan riesaksi , vaikka on lähes neljänkymmenen vuoden työ elämä takana , vanhana kun vaivat vain lisääntyy ,intensiivinen hoitokin olisi hyvin tarpeen ,mutta koko ajan tunne että se on sattuman varaista saako hoitoa ,toivotaan parasta että me vanhatkin saisimme riittävän hyvän hoidon loppu elämäksi.

      • Atolfia

        lähti juuri äitiyslomalle. En tiedä ollenkaan, miten tämän jälkeen toimii tuo systeemi. Tähän asti ei ole ollut valittamista.

        Kun mieheni täytti 75v, hänet kutsuttiin tutkimuksiin ja tutkittiin kaikki mahdolliset asiat, joten kyllähän tämä meidän terveydenhuolto on jotensakin pitänyt pintansa. Saa nähdä tulevaisuudessa, kun monet terveyskeskukset hoidetaan yksityisten lääkäriasemien voimalla.


      • Atolfia kirjoitti:

        lähti juuri äitiyslomalle. En tiedä ollenkaan, miten tämän jälkeen toimii tuo systeemi. Tähän asti ei ole ollut valittamista.

        Kun mieheni täytti 75v, hänet kutsuttiin tutkimuksiin ja tutkittiin kaikki mahdolliset asiat, joten kyllähän tämä meidän terveydenhuolto on jotensakin pitänyt pintansa. Saa nähdä tulevaisuudessa, kun monet terveyskeskukset hoidetaan yksityisten lääkäriasemien voimalla.

        Romuttui jo heti alkuunsa. Omalääkärillä tarkoitettiin alunperin sitä että sama lääkäri hoitaisi aina, olisi ajan tasalla. Tietäisi mitä kokeita on milloinkin otettu, ja ylipäätään mikä vointi on.Sillä olisi säästytty just noilta päälekkäisiltä kokeilta ja tutkimuksilta.
        Itse ehdin kerran käydä ns.omalääkärillä. Sitten se ruletti alkoi. Oli kuka milloinkin.
        Tai ei ketään.
        Mutta en moiti, aina olen saanut ajan tarvittaessa,jos ei ole omalääkärinä kukaan niin jollekkin toiselle.
        Tutkimuksiin ja kokeisiinkin aina kun on ollut aiheellista.
        Kai lääkäreissäkin lienee ihmisiä jokalähtöön,kuten meissä muissakin.
        On hyviä vanhempia suuren kokemuksen omaavia lääkäreitä. Ja nuorempia innostuneesti kokeilevia
        lääkäreitä. Naisia nykyisin paljon.
        Ja niitä jotka tekevät vaan työtä, kohtaamatta hoidettavaa ihmistä !

        Suuri houkutus (ja hyvä hanke) on nuo yksityis vastaanotot.
        Onhan nuorten lääkäreiden hankittava ensin kokemusta muualta työelämästä. Enenkuin voi yksityisvastaanoton perustaa.


      • Atolfia kirjoitti:

        lähti juuri äitiyslomalle. En tiedä ollenkaan, miten tämän jälkeen toimii tuo systeemi. Tähän asti ei ole ollut valittamista.

        Kun mieheni täytti 75v, hänet kutsuttiin tutkimuksiin ja tutkittiin kaikki mahdolliset asiat, joten kyllähän tämä meidän terveydenhuolto on jotensakin pitänyt pintansa. Saa nähdä tulevaisuudessa, kun monet terveyskeskukset hoidetaan yksityisten lääkäriasemien voimalla.

        että siellä hoidetaan asukkaat ihan loistavalla esimerkillä. näinhän pitäisi olla kaikkialla, mutta tuskin on toivoa.

        On vaan niin että, toisella paikkakunnalla asukkaista huolehditaan paremmin kuin toisessa.

        Ajatuksena varmaankin on ollut kun omalääkäri systeemi oivallettiin että, palataan kuin enenvanhaan oli kunnanlääkärit.

        Jotka tunsivat potilaat taustoineen, ja hoisivat yksin kaikki kunnan asukkaat.

        Mutta nyt kirjoiruksiata päätellen omaislääkäri ei toimikkaan kaikkialla.

        Vaihtuvuutta on terveyskeskuksissa, mutta kyllä kai nuoret lääkärit haluavat käytännön kokemuksia ja osa lähtee erikoistumaan , tämä voi olla yksi syy.


      • Rosalia*
        meri-kukka98 kirjoitti:

        Romuttui jo heti alkuunsa. Omalääkärillä tarkoitettiin alunperin sitä että sama lääkäri hoitaisi aina, olisi ajan tasalla. Tietäisi mitä kokeita on milloinkin otettu, ja ylipäätään mikä vointi on.Sillä olisi säästytty just noilta päälekkäisiltä kokeilta ja tutkimuksilta.
        Itse ehdin kerran käydä ns.omalääkärillä. Sitten se ruletti alkoi. Oli kuka milloinkin.
        Tai ei ketään.
        Mutta en moiti, aina olen saanut ajan tarvittaessa,jos ei ole omalääkärinä kukaan niin jollekkin toiselle.
        Tutkimuksiin ja kokeisiinkin aina kun on ollut aiheellista.
        Kai lääkäreissäkin lienee ihmisiä jokalähtöön,kuten meissä muissakin.
        On hyviä vanhempia suuren kokemuksen omaavia lääkäreitä. Ja nuorempia innostuneesti kokeilevia
        lääkäreitä. Naisia nykyisin paljon.
        Ja niitä jotka tekevät vaan työtä, kohtaamatta hoidettavaa ihmistä !

        Suuri houkutus (ja hyvä hanke) on nuo yksityis vastaanotot.
        Onhan nuorten lääkäreiden hankittava ensin kokemusta muualta työelämästä. Enenkuin voi yksityisvastaanoton perustaa.

        Pitää oikein kehua, minulla on ollut sama mies omalääkärinä jo kymmenisen vuotta. Joka vuosi käyn kontrollissa, muutama koe otetaan.
        Ongelma on siinä, työvuosilta hän on hyvin tuttu ja en kehtaa valitella mikä mieltä askarruttaa.
        En voi valittaa, tk-lääkäriksi kokenut ja asiallinen, toivottavasti hän pysyy tk:ssa.

        Tilaan yksityislääkärin kun on valitettava paikkojen kipeyttä. Kyllä sitäkin kautta pääsee eteenpäin.


      • Fanni
        Rosalia* kirjoitti:

        Pitää oikein kehua, minulla on ollut sama mies omalääkärinä jo kymmenisen vuotta. Joka vuosi käyn kontrollissa, muutama koe otetaan.
        Ongelma on siinä, työvuosilta hän on hyvin tuttu ja en kehtaa valitella mikä mieltä askarruttaa.
        En voi valittaa, tk-lääkäriksi kokenut ja asiallinen, toivottavasti hän pysyy tk:ssa.

        Tilaan yksityislääkärin kun on valitettava paikkojen kipeyttä. Kyllä sitäkin kautta pääsee eteenpäin.

        Hyviä, tehokkaita ja keskittymiskykyisiä ovat nuoret nykylääkärit. Heillä onkin tämä verraton aparaatti apunaan, jolla näkevät historiani.

        He pitävät punaisen langan pään hyppysissään, jos alan liian laajasti laverrella tai unohdan varsinaisen asiani. Hyvä niin. He kaikki ovat olleet naisia. Asettaudun hengessäni heti mummon osaan.

        Yhä uudelleen ihailen lääkäriäni ja näen hänen loistavan tulevaisuutensa. Mutta, mutta. Vuositarkastukseen mennessä vastassani ovat taas uudet kasvot.

        Kirjoitan ruutuvihkooni lääkärin nimen ja käsitellyt asiat muistiin. Ne on hyvä siitä kerrata, kun seuraavan käynnin omalääkäriin tekee. Siellä on jälleen uusi lääkäri.


    • Aarre

      Kunnallisessa terveydenhoito-organisaatiossa lääkärit ovat niin lyhyen ajan töissä, että monien vuosien omalääkärihoitosuhdetta ei synny. Lääkärit kouluttautuvat ilmeisesti koko elämänsä ajan.

      • täälläkin yrittivät sitä omalääkäri juttua,mutta ei se ole onnistunut.Välillä on niin huono suomenkielen taito ettei meinaa selvää saada.
        Onneksi en tarvitse alvariinsa lääkäriä.


      • ...samana on minun omalääkärini ainakin pysynyt,
        noin 45 - 50-vuotias neitilääkäri, harmaata ohimoilla, tukka kiinnitettynä taakse pieneksi.

        Hyvin niukasti häneltä yleensä saadaan lähetteitä.
        Eräs naapurini oli tilannut suoraan ajan sairaalan poliklinikalle, koska oli niin kovat kivut.
        Hän pääsi sitä kautta johonkin kirurgiseen toimenpiteeseen, josta sai avun kipuunkin.

        Tk-lääkäreillä ilmeisesti on tiukat määräykset säästää kaikessa, missä vain voi.

        Vähän hassulta tuntuu, kun samassa kunnassa sitten asuu nämä Liliukset ja &:nsa, joille rahavirta menee ylimääräisenä, ei itse ansaittuna 50 miljoonaa euroa / vuosi.

        Vikaa on varmaan "johdossa".


    • Maalaismies*

      Pari vuotta sitten (tällä kertaa poikatohtori) passitti minut Yliopistolliseen sairaalaan verikokeen näytettyä viitearvot ylittävää PSA-tutkimusta. Siellä yhtä innokas poika ehdotti irtosolunäytettä ja se otettiin. Aikanaan kotiin tuli kohtelias kirje valitettavasta syövästä ja siihen liittyviä kotihoito-ohjeita. Kirje oli siinä määrin kauhistuttava, että piilotin sen vaimoltani. (Hän kyllä löysi sen).

      Lohdutin vaimoani sanomalla, että nyt jompikumpi osapuoli on erehtynyt, minä tai lääkäri. Jos eturauhassyöpä on näin vaivaton ja oireeton, niin minulla ei ole mitään sitä vastaan.

      Uudessa tutkimuksessa otettiin solunäyte uudelleen. (Se ei ole mikään mukava toimenpide). Viikkojen päästä tuli vastaus. Siinä sanottiin ettei mitään syöpää ole, ts. koko nämä toimenpiteet olivat tarpeettomat. Sitä he eivät tietenkään sanoneet eivätkä pyytäneet pelotteluaan anteeksi.

      Tiedän, että jos vanha omalääkärini olisi vielä ollut töissä, hän olisi rauhallisesti sanonut, että katsotaanhan vielä. Hän nimittäin tunsi terveystilanteeni paremmin kuin minä itse - ja se oli hyvä.

      • Tarkoitin. Kyllä niissä "vanhoissa" rauhallisissa lääkäreissä oli omat hyvät puolensa, tunsivat potilaansa.
        Ja heihin oli oppinut luottamaan.
        On myös joskus käynyt niin, että joku "käypäläinen" siis sijainen on lopettanut jonkun lääkkeen. Jonka edellisen mielestä piti ehdottomasti aloittaa.
        Onhan ne lääkäritkin erimieltä asioista,
        niinhän eduskunnassakin vääntävät kaikkea erisuuntaan.
        Ja useinmiten koekaniinina on ihminen.

        Jos joku muistaa, joitakin vuosia sitten uutisoitiin pariskunnasta.
        Miehelle oli sanottu, syöpä on edennyt jo pitkälle- kun meni tutkimuksiin.Aikaa on vähän,,
        Pariskunta möi talonsa ,järjesti kaiken vaimon kannalta helpoksi, kun kohta olisi yksin.
        Toisen lähtöä odottelivat,jota ei sitten tullutkaan. Lopuksi sanottiin ettei teillä mitään syöpää ole ollutkaan.

        Siitä sitten oikeutta käytiin ja korvauksia vaadittiin. Omaisuuden ja menetettyjen, normaalin elinpäivien kohdalta !

        En ole ajantasalla miten siinä loppujenlopuksi kävi, korvausten suhteen.


      • mielestäni jopa tökeröä käytöstä lääkäriltä joka näin ilmaisee asian ja väärää tietoa vielä.

        Minusta hänen olisi pitänyt tutkituttaa uudelleen ennenkuin esitti epäilynsä, joka sitten todettiin vääräksikin.

        Syöpä kyllä on kulemma pitkään oireeton, että sen suhteen pitää ollakin varovainen.

        Vaikkakin jouduit kärsimään turhan tähden niin, hyvä puoli on se, että sait tietää, ettet sairastakkaan syöpää.

        Kyllä kirje varmaan aiheutti unettomia oitä, ja mielen rauhan menetystä väärine tietoineen, lääkärin olisi pitänyt minunkin mielestäni pyyttää anteeksi, ja vaikka olisi kertonut missä meni pieleen hänen tietonsa.

        Jouduithan turhaan jännittämään ja kärsimään tilanteen takia. Kyllä tällaisia tapauksia on enenkin käynyt, olen kuullut vääristä lausunnoista. Ihmiset on erehtyväisiä myös lääkärit.


    • noista

      "Nyt pääsen täydelliseen verenkuvaan, keuhkokuvaan, puhalluskokeeseen, sydänfilmiin ja katsotaan veren rasvapitoisuus (kolesterolin) sekä luun tiheys mittaus suoritetaan."

      Jos nuo tutkimukset tekisi yksityissektorilla, menisi toinenkin satanen. Eikä riittäisikään. Nyt, kun ne tehdään kunnan tiloissa ja olemassa olevin voimin, ne lisäävät tuottavuusnumeroita.

      On oikein, että vähän viitsitään tehdä töitä palkan eteen.

      • myös.

        päänsä.


      • myös. kirjoitti:

        päänsä.

        eikö sun järkes muuhun riitä.


      • Nyt pääsen täydelliseen verenkuvaan, keuhkokuvaan, puhalluskokeeseen, sydänfilmiin ja katsotaan veren rasvapitoisuus (kolesterolin) sekä luun tiheys mittaus suoritetaan.
        Muistakaa nyt.


      • Satu*
        monica kirjoitti:

        Nyt pääsen täydelliseen verenkuvaan, keuhkokuvaan, puhalluskokeeseen, sydänfilmiin ja katsotaan veren rasvapitoisuus (kolesterolin) sekä luun tiheys mittaus suoritetaan.
        Muistakaa nyt.

        Onpa siitä aikaa, kun esim. kolesteroli minulta mitattiin, en ole sitä uskaltanut pyytääkään.

        Neitilääkärini sanoi minulle, kun pyysin verikokeita, niitä
        tavallisimpia: "Perusterve nainen, verenpainetta ei ole liikaa, kolesteroli 4,2ja hemoglobiinikin normaali."

        Tuo viimemainittu oli vain 124, joten aika alhaalla.
        Ja voihan niitä muutoksia muihinkin arvoihin tulla.

        Paljon parempi terveysasema oli kyllä Helsingissä
        asuessamme meillä, jotenkin inhimillisempi.
        Rikas Espoo on toista maata.


      • Satu* kirjoitti:

        Onpa siitä aikaa, kun esim. kolesteroli minulta mitattiin, en ole sitä uskaltanut pyytääkään.

        Neitilääkärini sanoi minulle, kun pyysin verikokeita, niitä
        tavallisimpia: "Perusterve nainen, verenpainetta ei ole liikaa, kolesteroli 4,2ja hemoglobiinikin normaali."

        Tuo viimemainittu oli vain 124, joten aika alhaalla.
        Ja voihan niitä muutoksia muihinkin arvoihin tulla.

        Paljon parempi terveysasema oli kyllä Helsingissä
        asuessamme meillä, jotenkin inhimillisempi.
        Rikas Espoo on toista maata.

        sinun kolesterolin arvot ovat kun alle 5. Ilmeisesti teidän suvussa ei ole siinä suhteessa ongelmia.

        Minä näet uskon vakaasti että eri sairaudet kulkee perintönä suvulta. Meidän suvun riesana on juuri kohonnut kolesteroli.

        Olen taiteillut ruuan kanssa, saadakseni sen pysymään alhaalla, siksi minun onkin seurattava kokeilla arvoja.

        No juu, kitsasta on sielläkin päästä helpolla tutkimuksiin, vaikka aiemmin joskus oikein kehotettiin pitämään huolta ennaltaehkäisevästi itsestään.

        Onhan se viisasta, kun ajoissa puututaan mahdolliseen sairauteen joka tutkimuksissa saattaa ilmetä.

        Se on potilaalle helpotus ja yhteiskunnallekin halvempaa, kuin liian myöhään todetut sairaudet.


      • monica kirjoitti:

        sinun kolesterolin arvot ovat kun alle 5. Ilmeisesti teidän suvussa ei ole siinä suhteessa ongelmia.

        Minä näet uskon vakaasti että eri sairaudet kulkee perintönä suvulta. Meidän suvun riesana on juuri kohonnut kolesteroli.

        Olen taiteillut ruuan kanssa, saadakseni sen pysymään alhaalla, siksi minun onkin seurattava kokeilla arvoja.

        No juu, kitsasta on sielläkin päästä helpolla tutkimuksiin, vaikka aiemmin joskus oikein kehotettiin pitämään huolta ennaltaehkäisevästi itsestään.

        Onhan se viisasta, kun ajoissa puututaan mahdolliseen sairauteen joka tutkimuksissa saattaa ilmetä.

        Se on potilaalle helpotus ja yhteiskunnallekin halvempaa, kuin liian myöhään todetut sairaudet.

        jos ennaltaehkäisevästi ja omaan hoitoon tukeutuen
        terveyttä edistettäisiin.

        Miehelläni oli myöskin hyvät verenpainearvot, mutta sitten hyvin yllättäen paine alkoi nousta. Se oli yksi merkki syövästä, joka sekin menee suvuittain. Hänen isoisällään ja isällään oli sama syöpä.

        Siksi kannattaisi mittailla välillä, vaikka arvot olisivatkin olleet aina aiemmin hyvät.

        Niin, tuo korkea kolesteroli on myös suvuittain periytyvä ominaisuus. Tunnenkin miehen, joka teki siitä, siis familiääristä kolesteroosista tutkimuksen. Hän oli best manina vävylläni aikoinaan.
        Sitä on todellakin seurattava kokein.


      • myös,
        monica kirjoitti:

        sinun kolesterolin arvot ovat kun alle 5. Ilmeisesti teidän suvussa ei ole siinä suhteessa ongelmia.

        Minä näet uskon vakaasti että eri sairaudet kulkee perintönä suvulta. Meidän suvun riesana on juuri kohonnut kolesteroli.

        Olen taiteillut ruuan kanssa, saadakseni sen pysymään alhaalla, siksi minun onkin seurattava kokeilla arvoja.

        No juu, kitsasta on sielläkin päästä helpolla tutkimuksiin, vaikka aiemmin joskus oikein kehotettiin pitämään huolta ennaltaehkäisevästi itsestään.

        Onhan se viisasta, kun ajoissa puututaan mahdolliseen sairauteen joka tutkimuksissa saattaa ilmetä.

        Se on potilaalle helpotus ja yhteiskunnallekin halvempaa, kuin liian myöhään todetut sairaudet.

        pääsi.


      • myös, kirjoitti:

        pääsi.

        Olenko minä niin hyvä, sinun silmissäsi, että sinun on vaikea sulattaa minua, kateus teetättää sinulla olemisen vaikeutta. On sun paha olla, kun mielenrauhasi on mennyt. Omapa on tuskasi. Älä hakeudu hoitoon aika parantaa kateuden.


      • satu kirjoitti:

        jos ennaltaehkäisevästi ja omaan hoitoon tukeutuen
        terveyttä edistettäisiin.

        Miehelläni oli myöskin hyvät verenpainearvot, mutta sitten hyvin yllättäen paine alkoi nousta. Se oli yksi merkki syövästä, joka sekin menee suvuittain. Hänen isoisällään ja isällään oli sama syöpä.

        Siksi kannattaisi mittailla välillä, vaikka arvot olisivatkin olleet aina aiemmin hyvät.

        Niin, tuo korkea kolesteroli on myös suvuittain periytyvä ominaisuus. Tunnenkin miehen, joka teki siitä, siis familiääristä kolesteroosista tutkimuksen. Hän oli best manina vävylläni aikoinaan.
        Sitä on todellakin seurattava kokein.

        eri sarauksiin on heikot geeninsä ja sairastuu, niinkuin sinun miehesi suvussakin.

        Vaikka yleensä tutkimuksissa usein todetaan, että ei voida sanoa varmasti onko kyseinen sairaus periytyvä.

        Jota pidän ihmeenä, vaikka on hyvää näyttöä periytyvyydestä. Näin maallikon mielestä katsottuna.

        Mutta on kai niin että tulokset pitää olla niin ehdottoman varmoja, että on pois suljettu kaikki muut tekijät. Ennenkuin myönnetään periytyvyys.

        Minä olenkin sitä mieltä että lääketiede voisi enemmän tutkia sairauksia ja niiden syntyä kuin lääkkeiden valmistuksia.

        Eri lääkkeitä kun on pilvin pimein kutakin sairautta kohden, mutta tutkimuksia tehdään hitaammassa tempossa, kun on kysymyksesä sairaudet.


      • ikäihminen
        monica kirjoitti:

        eri sarauksiin on heikot geeninsä ja sairastuu, niinkuin sinun miehesi suvussakin.

        Vaikka yleensä tutkimuksissa usein todetaan, että ei voida sanoa varmasti onko kyseinen sairaus periytyvä.

        Jota pidän ihmeenä, vaikka on hyvää näyttöä periytyvyydestä. Näin maallikon mielestä katsottuna.

        Mutta on kai niin että tulokset pitää olla niin ehdottoman varmoja, että on pois suljettu kaikki muut tekijät. Ennenkuin myönnetään periytyvyys.

        Minä olenkin sitä mieltä että lääketiede voisi enemmän tutkia sairauksia ja niiden syntyä kuin lääkkeiden valmistuksia.

        Eri lääkkeitä kun on pilvin pimein kutakin sairautta kohden, mutta tutkimuksia tehdään hitaammassa tempossa, kun on kysymyksesä sairaudet.

        Jostain syystä en usko noihin numeroihin eliniän mittauksissa. Ja omassa suvussani on sekä nuorena kuolleita, että melkein satavuotiaiksi eläneitä. Molemmissa tapauksissa lääkäreissä ei ole käyty eikä tutkimuksia tehty. Paitsi jotain kaihin hoitoa.

        En ole tavannut käydä ennalta ehkäisevissä tutkimuksissa. Vasta oireiden ilmaantuessa on vähän tutkittu ja hoidettu.

        Tämä elämisen malli tulee selvästi kotoa. Nytkin mielialani on sellainen, että menee jos on mennäkseen.


      • ikäihminen kirjoitti:

        Jostain syystä en usko noihin numeroihin eliniän mittauksissa. Ja omassa suvussani on sekä nuorena kuolleita, että melkein satavuotiaiksi eläneitä. Molemmissa tapauksissa lääkäreissä ei ole käyty eikä tutkimuksia tehty. Paitsi jotain kaihin hoitoa.

        En ole tavannut käydä ennalta ehkäisevissä tutkimuksissa. Vasta oireiden ilmaantuessa on vähän tutkittu ja hoidettu.

        Tämä elämisen malli tulee selvästi kotoa. Nytkin mielialani on sellainen, että menee jos on mennäkseen.

        olet melko terve näin ymmärsin kirjoituksestasi, mikäs siinä anna mennä vaan, kun on kaikki OK.

        Mitä tulee tutkimuksiin, elämän kaaren pituudesta, eikö ole hyvä ettemme tiedä.

        Kyllähän tutkimukset on suuntaa antavia, vaikkei ne kaikien kohdala pidäkkään paikkansa.


      • ikäihminen
        monica kirjoitti:

        olet melko terve näin ymmärsin kirjoituksestasi, mikäs siinä anna mennä vaan, kun on kaikki OK.

        Mitä tulee tutkimuksiin, elämän kaaren pituudesta, eikö ole hyvä ettemme tiedä.

        Kyllähän tutkimukset on suuntaa antavia, vaikkei ne kaikien kohdala pidäkkään paikkansa.

        Terveenä ei ole haittaa, vaikkei tutkitakaan. Toisin on sairailla.

        Onhan ehkäisevistä tutkimuksista tietysti apua, mutta enemmän minua huolettaa kun sairaille ei anneta tarpeeksi huomiota. Eikä hoitoja syöpäsairaille. Nämä nyt ovat tietysti sitä lajia, mitä ennakkotutkimukset taasen auttavat.

        Tuolla joku kirjoittaa ammattiurheilijoitten ja harrastajienkin - saamasta hyvästä hoidosta. Niitten toimenpiteet vievät leikkaussaliaikaa vakavasti sairailta.

        Tämä on taas sitä kategoriointia, mitä ei terveydenhuollossa pitäisi joutua tekemään.
        Amerikkalaiset arvostelevat eurooppalaista ja kanadalaista järjestelmää juuri sillä, että hoitoihin ei pääse, eikä tutkimuksiin heti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      102
      2277
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1087
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1044
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      981
    5. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      945
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      874
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      841
    8. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      59
      833
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      38
      759
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      739
    Aihe