sterilaatiohaavan hoito

ihmettelijä...

Narttumme leikattiin ja ihmettelin kun haavan hoidosta ei sanottu mitään. Ainoa ohje oli poistaa suojaava teippi parin päivän päästä. Tikkienpoisto on 12 vrk leikkauksesta. Saako haavaa suihkuttaa eli pestä edes ne kuivanneet veritahrat pois?

Onko normaalia että haavasta tihkuu jotain nestettä? Muuten se näyttää (kai) normaalilta... enpä sitten tiedä miltä sen pitäisi näyttää. Koiran lämpö on normaali, se syö ja juo jne. mutta hieman aristaa toki vatsaa.

2

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yleensä lekurilta saa automaattisesti kirjalliset hoito-ohjeet,ainakin täälläpäin homma hoitunut on hyvin.
      Tuossa haavanhoidossa on ehkä kaksi kuppikuntaa,siis lekureissakin.
      Itse kuulun siihen välimaastoon,eli lähinnä lähden siitä,että riippuu haavasta.
      Jos on kyse ollut sterilointihaavasta,niin teipin poiston jälkeen olen vaan kevysti pyyhkinyt vedellä ja omalla "poppa-aineella" roiskeet pois.Sen jälkeen antanut olla ihan rauhassa.Haavaa kannattaa tarkoin seurata.Jos tulee jotain tulehduksentapaista,niin sitten heti lekuriin.Silloin saatetaan suosiutella myös haavan suihkutusta,ja jotkut ehkä desinfiointiakin.
      Mutta mikä tärkeintä,haavaa ei saa missään nimessä päästä koira itse tai mahdolliset muut koirat nuolemaan.Itse kannatan ehdottomasti kauluria,ja tarvittaessa eristystä muista koirista,ainakin yksinollessa.

      Ja voi haavat vuotaa hieman.Se on todennäköisesti kudosnestettä.Mutta tarkkaile sitä ja yleensäkin koiraa,että tulee suht vähän,eikä muutu haisevaksi tai hyvin erinnäköiseksi.
      Mutta jos vähänkään epäilet jotain olevan vialla,niin kannattaa heti ottaa yhteys lekuriin.
      Myös voit soitttaa nytkin,ja pyytää haavanhoito-ohjeet,jos haluat ;)
      Yleensä nuot paranevat hyvin,KUNHAN koira ei pääse niitä härkkimään.
      Ja kurakelillä kannattaa pistää vaikka t-paita koiran päälle suojaksi ulkona ;)
      Ja muista rauhallista liikkumista,ei hyppimistä sun muuta,ennenkuin haava on parantunut.

      • pippuri

        Meille annettiin semmoiset ohjeet että side haavan päältä pois parin päivän päästä leikkauksesta ja kun meillä haava oli koko ajan siisti eikä erittänyt mitään niin sille ei myöskään tehty mitään.Tietysti tarkoin seurattiin haava-aluetta.Kauluri oli päässä koko ajan kahden viikon ajan kun ei saisi päästä nuolemaan haavaa.
        Tietysti jos haava olisi erittänyt,se olisi pitänyt puhdistaa,jotkut sanovat vedellä,toiset betadinella,jos turvotusta,punoitusta,haava-alue kuuma,tai enempi erittää niin sitten pikaisesti eläinlääkäriin olisi pitänyt mennä.Meidän narttu leikatttiin vappuna,vielä käymme vain pissalenkillä,kun sanottiin että kuukauden ajan leikkauksesta pitäisi yrittää ottaa rauhassa,eikä saisi pahemmin riekkua.Tikit poistettiin 12 päivää leikkauksesta.Mutta parempi edetä hissukseen että sisäpuoliset tikitkin ovat varmasti kiinni ja kaikki parantunut.Olen vähän yrittänyt hillitä neidin vauhtia ja tehnyt sille sisällä aivopähkinöitä eli kaikenlaisia pelejä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      11
      1985
    2. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      184
      1768
    3. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      125
      1626
    4. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      126
      1561
    5. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      127
      1401
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      314
      1153
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      174
      1105
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      114
      1103
    9. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1024
    10. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      95
      1015
    Aihe