home

äiti kolmelle

Löysimme eilen kaverin kanssa seinälevyjen takaa kattorakenteista reilusti kuivaa täysin tuoksutonta hometta. Kuinkahan vaarallista tämä on? Onko kellään kokemusta homeesta kattorakennelmissa? Onkohan kuiva ja märkä tai hajuton ja haiseva home yhtä vaarallista?

Onko teillä tietoa, että onko luminen pakkastalvi hyvä vai huono homeen kannalta? Kuivuuko silloin rakenteet vai kostuu lisää?

11

1000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaarallisuudesta

      ei kerro mitään se, että onko se kuivaa vai märkää, haisevaa tai hajutonta.

      Pakkasella sisäilman kosteus tiivistyy rakenteisiin, ellei ilmanvaihto ole lievästi alipaineinen.

      • MINÄ TAAS

        Anteeksi tyhmyyteni. Mitä tarkoittaa lievästi alipaineinen. Eli minkälainen ilmanvaihto olisi hyvä, ettei kosteus tiivistyisi rakenteisiin.

        Vielä tosta homeen kuivuudesta, mä äsken juuri luin sellaista, mistä sain sen käsityksen, että kuiva home aiheuttaa terveyshaittaa, jos se pääsee jotenkin ilmavirran (eli ei normaalitilanteissa) mukana.


      • ja normit
        MINÄ TAAS kirjoitti:

        Anteeksi tyhmyyteni. Mitä tarkoittaa lievästi alipaineinen. Eli minkälainen ilmanvaihto olisi hyvä, ettei kosteus tiivistyisi rakenteisiin.

        Vielä tosta homeen kuivuudesta, mä äsken juuri luin sellaista, mistä sain sen käsityksen, että kuiva home aiheuttaa terveyshaittaa, jos se pääsee jotenkin ilmavirran (eli ei normaalitilanteissa) mukana.

        http://www.finlex.fi/pdf/normit/1921-D2s.pdf


    • isä kahdelle

      siihen löydökseesi. Pyydä joku asiantuntija paikalle katsomaan tilanne ja antamaan jatkotoimenpideohjeet. Itse olemme tällaisen pikku homekasvuston takia keskellä homehelvettiä.

      • äiti kolmelle

        Kertoisitko oman tarinasi. Mistä löysitte hometta? Miten oireilunne alkoi? Kuinka kauan olitte talossa, jossa oli hometta ennenkuin aloitte oireilemaan? Minkä ikäiset sinun lapsesi ovat? Onko kaikilla perheenjäsenillä oireita? Parempaa kevättä Teille!


    • homeluokussa mekin

      Hei!minäkin suosittelen suhtautumaan vakavasti kuivuneeseen kasvustoon. Homeitiö on yhtä vaarallinen kuivuneena kuin elävänäkin. ainoa keino on vauriokohtien poisto tai myrkkyjen avulla desinfiointi (sen hoitaa siivousfirmat). kehottaisin että älkää enää itse koskeko/purkako rakenteita, vaan pyytääkää paikalle joku ulkopuolinen taho katsomaan tilannetta. esim kunnan terveystarkastaja, tavarantarkastaja, joku rakennusalan ammattilainen, kuntotarkastaja etc. joka voi todistaa että rakenteesta on ko. vaurio löytynyt. Pyytäkää ottamaan mikrobinäyte ja tutkituttaka se laboratoriossa, niin se kertoo vaurioiden laadun varmimmin kuin mikään muu. on käynyt niinkin, että kun asukas on itse avannut rakenteita tutkiakseen vaurioiden laajuutta, niin myyjä on väittänyt ostajan kaataneen vettä rakenteisiin yms. Joten todistajia paikalle! Itse elämme keskellä kyseistä helvettiä, meillä prosessi alkoi vaatteiden omituisen hajun vuoksi, vaikka vaatteet olivat "puhtaita". jos olette omistaneet talon alle 5 vuotta, tai asunto-osakkeen alle 2 vuotta, on myyjä vastuussa näistä piilevistä virheistä. arvioittakaa vaurioiden laajuus, pyytäkää kustannusarvio korjauksista ja reklamoikaa myyjää hinnanalennuksella korjauskustannuksen perusteella. Jos ostosta on yli 5v ja myyjä tehnyt remontteja, niin myyjä on itse tekemistään remonteista vastuussa 10 vuotta.
      Ottakaa yhteys asumisterveysliitto asteeseen, osaavat kertoa lisää. Jos jotain löytyy niin lähtekää perheen kanssa tiloista pois ja pian ennekuin allergisoidutte. Voimia!

      • myrkyistäkään

        mitään hyötyä ole. Ei ne hävitä niitä mikrobeja eikä niiden tuottamia myrkkyjä minnekään.


    • Nimetön

      onko kellään kokemuksia, voiko esim. kloritea
      suihkuttaa homeitiöpaikkaan, jotta pöpöt kuolisivat tai eivät ainakaan lisääntyisi,
      Odottelen nimittäin urakoitsijaa joka tulee tekemään kunnon desif.ja homeisten rakenteiden poiston kylppäristäni.

      • koitettu on

        Kloriitilla neuvotaan homeohjeissa pyyhkimään itiövaurioituneet pinnat. itse pyyhin kaikki huonekalut ja muut kovat pinnat, mutta haju silti jäi osaan tavaroista. pyyhkimiseen käytetyt siivousrätit kannattaa heittää käytön jälkeen roskiin, ettet levitä niiden kautta itiöitä asunnossasi jatkossa.


      • kloriitin kanssa.
        koitettu on kirjoitti:

        Kloriitilla neuvotaan homeohjeissa pyyhkimään itiövaurioituneet pinnat. itse pyyhin kaikki huonekalut ja muut kovat pinnat, mutta haju silti jäi osaan tavaroista. pyyhkimiseen käytetyt siivousrätit kannattaa heittää käytön jälkeen roskiin, ettet levitä niiden kautta itiöitä asunnossasi jatkossa.

        Kloriittia saa käyttää vaan, jos on varma, että kosteutta ei enää ole eikä tule. Esim. sellaisissa tilanteissa, kun muutetaan uuteen terveeseen kotiin, niin vanhasta homeasunnosta mukaan otetut kovapintaiset huonekalut voi sillä pyyhkiä. Hyödystä siinäkin suhteessa ollaan asiantuntijapiireissä vähän eri mieltä.

        Kylppärissä sitä ei tulisi koskaan käyttää tähän tarkoitukseen. Monet sädesienet käyttävät klooria (kuten myös esim. tolueenia) ravintonaan ja ainoastaan lisääntyvät sen avulla. Samalla desinfioidaan myös harmittomammat lajit ja vaarallisille sädesienille jää entistä enemmän kasvuedellytyksiä.


    • Anonyymi

      Tyttöystävä asuu 1990 rakennetussa talossa. Oireilee, ja epäilee syyksi hometta, kuinka on järkevintä toimia?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe