neliöhinta asennettuna?
palahuopakate
12
7012
Vastaukset
- Pera
Ilman alushuopaakin niitä vielä tehdään. Vaikuttaa hintaan aika lailla.
- sellaista
vaihtoehtoa, että jätetään alushuopa pois. Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tietysti aina voi joku tehdä ilmankin, mutta ei varmasti takuuta anna.
- Pera
sellaista kirjoitti:
vaihtoehtoa, että jätetään alushuopa pois. Joka muuta väittää ei tiedä mistä puhuu. Tietysti aina voi joku tehdä ilmankin, mutta ei varmasti takuuta anna.
Oli suuritöinen mökkityömaa, ja iäkäs isäni apumiehenä. Uudenveroinen se katto on vieläkin. Piipun läpivientiä olen joutunut korjaamaan, mutta se onkin eri juttu.
Ikää kun on kertynyt, ajattelen että jollakin litkulla pinnoittamalla on helppo jatkaa katon ikää, jos olen vielä hengissä kun pinnoituksen tarve on. - tekee moni
sellaista kirjoitti:
muukin itelleen pelkällä laatalla voi jopa kestääkin 15-20v. jos tuuri käy. Mikään kattofirma ei kuitenkaan lähde tekemään ilman alushuopaa eikä ainakaan anna sitä 10v. takuuta joka oikein tehtynä tulee. Toki oikein tehty kestääkin sitten 50v. Ja kun oikein tehdään ei tarvi niitä läpivientejäkään korjata.
- Pera
tekee moni kirjoitti:
muukin itelleen pelkällä laatalla voi jopa kestääkin 15-20v. jos tuuri käy. Mikään kattofirma ei kuitenkaan lähde tekemään ilman alushuopaa eikä ainakaan anna sitä 10v. takuuta joka oikein tehtynä tulee. Toki oikein tehty kestääkin sitten 50v. Ja kun oikein tehdään ei tarvi niitä läpivientejäkään korjata.
Kun on pirtti tuulilta suojassa ja katto riittävän jyrkkä, toimii ja kestää palahuopakate ilman alushuopaakin hyvin.
Ei se alushuopakaan sinällään autuaaksi tee. Jotakin remppaa on hyvä alkaa miettimään, jos alushuopa alkaa katosta pilkistellä.
Piipun läpiviennin suhteen olet oikeassa. Kylmistä ilmoista, kiireestä ja kokemattomuudestani johtui se, että läpivienti alkoi 15 vuoden jälkeen vuotaa. Toki muurahaisillakin siinä oli oma roolinsa. - tuossa asiaakin
Pera kirjoitti:
Kun on pirtti tuulilta suojassa ja katto riittävän jyrkkä, toimii ja kestää palahuopakate ilman alushuopaakin hyvin.
Ei se alushuopakaan sinällään autuaaksi tee. Jotakin remppaa on hyvä alkaa miettimään, jos alushuopa alkaa katosta pilkistellä.
Piipun läpiviennin suhteen olet oikeassa. Kylmistä ilmoista, kiireestä ja kokemattomuudestani johtui se, että läpivienti alkoi 15 vuoden jälkeen vuotaa. Toki muurahaisillakin siinä oli oma roolinsa.on totta, että kannattaa alkaa miettimään remonttia jos aluskermi näkyy, olethan lyönyt siitä naulat läpi laittaessasi laatan. Tosin ammattituotteella tehty pohjakermi on sellaisenaan pitävämpi kuin pelkkä laatta joskaan ei uv suojattu. Katon ikä vähintäänkin tuplaantuu kun sen tekee niin kuin se kuuluu tehdä ja alushuovalla sen ammattilaiset tekevät.
- Pera
tuossa asiaakin kirjoitti:
on totta, että kannattaa alkaa miettimään remonttia jos aluskermi näkyy, olethan lyönyt siitä naulat läpi laittaessasi laatan. Tosin ammattituotteella tehty pohjakermi on sellaisenaan pitävämpi kuin pelkkä laatta joskaan ei uv suojattu. Katon ikä vähintäänkin tuplaantuu kun sen tekee niin kuin se kuuluu tehdä ja alushuovalla sen ammattilaiset tekevät.
Kyllähän ammattilaiset paremmin katonteonkin osaavat, mutta tuskinpa heitä kannattaa pienen tönön kattamiseen ottaa.
Ulkonäköjuttuhan kattokin on, joten jos se on järin repaleinen, voi asia ruveta harmittamaan.
Toisaalta, palahuopakaton tekeminen on niin energiaa kuluttavaa puuhaa, että joka kesä olisi pienehkön katon teko paikallaan. Kilot karisisivat.
Kyllä minäkin nyt palahuopakaton tekisin alushuovan kanssa. Huopa-asiantuntija suositteli 90-luvun alussakin alushuopaa, mutta tekemistä oli ilman sen laittoakin ihan tarpeeksi. - ja tarua
Pera kirjoitti:
Kyllähän ammattilaiset paremmin katonteonkin osaavat, mutta tuskinpa heitä kannattaa pienen tönön kattamiseen ottaa.
Ulkonäköjuttuhan kattokin on, joten jos se on järin repaleinen, voi asia ruveta harmittamaan.
Toisaalta, palahuopakaton tekeminen on niin energiaa kuluttavaa puuhaa, että joka kesä olisi pienehkön katon teko paikallaan. Kilot karisisivat.
Kyllä minäkin nyt palahuopakaton tekisin alushuovan kanssa. Huopa-asiantuntija suositteli 90-luvun alussakin alushuopaa, mutta tekemistä oli ilman sen laittoakin ihan tarpeeksi.totta kai harmittaa jos on repaleinen katto siitäkin olen samaa mieltä, että on tekemistä palahuopakatossa. Mutta, kun se alushuovan laitto on huomattavasti nopeampi/helpompi asentaa kuin itse laatta niin sikälikin kannattaa laittaa. Tuosta asiasta, että ei kannata pieneen hommaan ammattilaista ottaa olen toista mieltä, kun asennutat katon saat myös ammattituotteet jotka kestävyydeltään toista luokkaa kuin rautakaupan sinulle myymät tuotteet. Tämä tosiasia taas vähintäänkin tuplaa katon iän.
- Pera
ja tarua kirjoitti:
totta kai harmittaa jos on repaleinen katto siitäkin olen samaa mieltä, että on tekemistä palahuopakatossa. Mutta, kun se alushuovan laitto on huomattavasti nopeampi/helpompi asentaa kuin itse laatta niin sikälikin kannattaa laittaa. Tuosta asiasta, että ei kannata pieneen hommaan ammattilaista ottaa olen toista mieltä, kun asennutat katon saat myös ammattituotteet jotka kestävyydeltään toista luokkaa kuin rautakaupan sinulle myymät tuotteet. Tämä tosiasia taas vähintäänkin tuplaa katon iän.
Mökkini katto, jossa ei ole alushuopaa, kestää varmasti yli 25 vuotta. Itse vedettävän alushuovan kanssa siitä 90-luvulla luvattiin tulevan "ikuinen". Sanotaan kuitenkin, että kestoikä tuplaantuu.
Eikö se riitä. Aiotko viedä katon hautaan asti!
Minä en aio tehdä maailmasta valmista. Lapsenikin saavat tehdä osansa. - nyt ihmeessä
Pera kirjoitti:
Mökkini katto, jossa ei ole alushuopaa, kestää varmasti yli 25 vuotta. Itse vedettävän alushuovan kanssa siitä 90-luvulla luvattiin tulevan "ikuinen". Sanotaan kuitenkin, että kestoikä tuplaantuu.
Eikö se riitä. Aiotko viedä katon hautaan asti!
Minä en aio tehdä maailmasta valmista. Lapsenikin saavat tehdä osansa.töihin meille. Jos liimareilla saat katon kestämään 50v. niin, että takaat henk.koht vielä sen pitävyyden ja kun saat vielä hitsattavat tuotteet käyttöösi ei tarvitse lapsenlastenkaan niitä uusia.
- Pera
nyt ihmeessä kirjoitti:
töihin meille. Jos liimareilla saat katon kestämään 50v. niin, että takaat henk.koht vielä sen pitävyyden ja kun saat vielä hitsattavat tuotteet käyttöösi ei tarvitse lapsenlastenkaan niitä uusia.
Ikää minulla on jo yli 50, joten noin pitkä takuu olisi rasite perillisilleni.
Työnantajanikin haluaa pitää minut, vanhan ukon, palveluksessaan mahdollisimman pitkään. Pelkää vielä, että siirryn kilpailevan firman leipiin, vaikka se ei ole vielä edes valinnut paikkaa laitokselleen. - alushuovalla
Pelkällä palahuovalla katto rupeaa vuotamaan palojen päätysaumoista. Eräs porukka teki ilman alushuopaa suurehkon huvilan katon ja kirosivat hartaasti jälkeenpäin kun katto alkoi tiputella. Eikun purkuun ja homma uudestaan ohjeiden mukaisesti.
Aluskermin laitto on niin pieni homma, että en tajua, miksi joku sen haluaisi tietentahtoen jättää pois.
Jos on kovia tuulikuormia, niin kannattaa lukea palojen asennusohjeista naulojen lukumääriä.
Huopanaulojen pituudestakin on kahta koulukuntaa. Toisten mielestä naulan pitää ehdottomasti tulla hiukan aluslaudan läpi.
Valmistajan selvitysten mukaan (kerabit) ainoastaan huonosti tuulettuvissa kattorakenteissa on kosteus aiheuttanut naulojen peräytymistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802