Lueskeltuani tällä palstalla olevia keskusteluita mieleeni juolahti pari ajatusta: ”Miksi ihmiset eivät voi antaa palautetta kirjastoon liittyvistä asioista suoraan kirjastoille?”, ”Miksi täällä kysellään sellaisia asioita, joihin löytyisi vastaukset helposti ja nopeasti kirjastojen omista aineistotietokannoista tai kysymällä suoraan kirjastosta?” Olen huomannut että joihinkin kysymyksiin vastaavat kirjastoalan ammattilaiset, joten tätä palstaa lukevat jotkut kirjastoihmiset. Mutta ei voida olettaa että kaikki päivystäisivät täällä ja vastailisivat kysymyksiin sitä mukaa kun niitä tulee. Vai voidaanko? En varmaan ole yksin, jos sanon että minua ainakin kiinnostaa oman kirjaston ja sen palveluiden kehittäminen. Mehän teemme tätä työtä asiakkaita varten, joten kaikenlainen asiallinen palaute on tervetullutta. Ja olisi hyvä että se palaute tulisi oikeaan paikkaan. Minä en ainakaan pahastu, jos asiakas haluaa antaa palautetta suullisesti tai kirjallisesti (palautelomakkeella, sähköpostitse). Mutta on turha jupista täällä asioista, joihin haluaisi parannusta, jos ne eivät ikinä kantaudu kirjastolaisten korviin.
Palautetta kirjastolle?!
5
1458
Vastaukset
- Vieras mies tuli taloon
ylistettiin kolmen kirjastoalan ammattilaisen (naisia) kauneutta. Olivat lähes panneet viestien lähettäjien päät pyörälle ihanuudellaan.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olisiko tämä palaute ollut kuitenkaan sitä täällä peräänkuulutettua asiallista? Olisko ollut edes toivottua? Mene ja tiedä...- kirjastonhoitaja
Taatusti on ihmisiä, jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon, lähettävät sitä kirjaston sähköpostiosoitteeseen tai käyvät jopa sanomassa. Palautteeseen suhtaudutaan aina ensin varauksella. Kun sinun omalle alueellesi tullaan ja sanotaan, että tämä meni huonosti, on ensi reaktio joka tapauksessa, että näin tämän on oltava ja me ollaan fiksuja ja osataan. Vaikka olisikin aiheellinen palaute.
Joka tapauksessa ihmiset harvoin etsivät käsiinsä sitä oikeaa kanavaa tai ovat kiinnostuneita palautekanavista. Ainahan kavereille kerrotaan ja siellä jupistaan, missä on jupistu ennenkin. Joskus on yritettävä myös mennä sinne, missä ihmiset ovat luonnostaan, jos haluaa urkkia, mitä meistä puhutaan. Ja jos joku kysyy, että satutteko tietämään, niin eiköhän joku kirjastoalan ammattilainen tiedä? Saahan täällä kai muutkin käydä rupattelemassa kuin asiakkaat? - Kirjastonhoitaja Etelä-Suom...
kirjastonhoitaja kirjoitti:
Taatusti on ihmisiä, jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon, lähettävät sitä kirjaston sähköpostiosoitteeseen tai käyvät jopa sanomassa. Palautteeseen suhtaudutaan aina ensin varauksella. Kun sinun omalle alueellesi tullaan ja sanotaan, että tämä meni huonosti, on ensi reaktio joka tapauksessa, että näin tämän on oltava ja me ollaan fiksuja ja osataan. Vaikka olisikin aiheellinen palaute.
Joka tapauksessa ihmiset harvoin etsivät käsiinsä sitä oikeaa kanavaa tai ovat kiinnostuneita palautekanavista. Ainahan kavereille kerrotaan ja siellä jupistaan, missä on jupistu ennenkin. Joskus on yritettävä myös mennä sinne, missä ihmiset ovat luonnostaan, jos haluaa urkkia, mitä meistä puhutaan. Ja jos joku kysyy, että satutteko tietämään, niin eiköhän joku kirjastoalan ammattilainen tiedä? Saahan täällä kai muutkin käydä rupattelemassa kuin asiakkaat?Olet oikeassa: onhan niitä ihmisiä jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon - positiivista ja negatiivista. Mutta ehkä meidän kirjastoihmisten pitäisi mennä sinne missä ihmiset ovat, eikä vain hautautua omiin poteroihinsa.
- Kirjastonhoitaja vm. 73
Kirjastonhoitaja Etelä-Suom... kirjoitti:
Olet oikeassa: onhan niitä ihmisiä jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon - positiivista ja negatiivista. Mutta ehkä meidän kirjastoihmisten pitäisi mennä sinne missä ihmiset ovat, eikä vain hautautua omiin poteroihinsa.
Ihmettelen edellä olevia kirjastonhoitajien vastauksia. Itse juuri eläkkeelle siirtyneenä 30 vuotta kirjastossa työssä olleena olen aina ollut sitä mieltä, että voidakseen tehdä työnsä hyvin kirjastonhoitajan on oltava osa sitä yhteisöä, jossa kirjastokin on. Asiakkaiden ehdotuksiin ja moitteisiin en muista koskaan suhtaudutun varauksellisesti vaan aina kiinnostuneena ja niihin todella paneutuen. Kaikki ei tietenkään ole muutettavissa jokaisen asiakkaan toiveen mukaan, mutta varauksella ei palautteisiin koskaan suhtauduttu. Ei kai nykyinen sukupolvi ole linnoittautunut barrikadien taakse, vaikka tiskit ovat madaltuneet.
- kirjastonhoitaja minäkin
Kirjastoista kiinnostuneiden kannattaa seurata kirjastot.fi -nimistä portaalia. Sitä kautta palaute ja kysymykset menevät kirjastoille, vaikka tätäkin palstaa satunnaiset kirjastoalan ihmiset seuraavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta344571Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203175Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692311Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui492182- 1632039
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171643
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601641Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1111611M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151269