Lueskeltuani tällä palstalla olevia keskusteluita mieleeni juolahti pari ajatusta: ”Miksi ihmiset eivät voi antaa palautetta kirjastoon liittyvistä asioista suoraan kirjastoille?”, ”Miksi täällä kysellään sellaisia asioita, joihin löytyisi vastaukset helposti ja nopeasti kirjastojen omista aineistotietokannoista tai kysymällä suoraan kirjastosta?” Olen huomannut että joihinkin kysymyksiin vastaavat kirjastoalan ammattilaiset, joten tätä palstaa lukevat jotkut kirjastoihmiset. Mutta ei voida olettaa että kaikki päivystäisivät täällä ja vastailisivat kysymyksiin sitä mukaa kun niitä tulee. Vai voidaanko? En varmaan ole yksin, jos sanon että minua ainakin kiinnostaa oman kirjaston ja sen palveluiden kehittäminen. Mehän teemme tätä työtä asiakkaita varten, joten kaikenlainen asiallinen palaute on tervetullutta. Ja olisi hyvä että se palaute tulisi oikeaan paikkaan. Minä en ainakaan pahastu, jos asiakas haluaa antaa palautetta suullisesti tai kirjallisesti (palautelomakkeella, sähköpostitse). Mutta on turha jupista täällä asioista, joihin haluaisi parannusta, jos ne eivät ikinä kantaudu kirjastolaisten korviin.
Palautetta kirjastolle?!
5
1505
Vastaukset
- Vieras mies tuli taloon
ylistettiin kolmen kirjastoalan ammattilaisen (naisia) kauneutta. Olivat lähes panneet viestien lähettäjien päät pyörälle ihanuudellaan.
Mutta nyt kun tarkemmin ajattelen, niin olisiko tämä palaute ollut kuitenkaan sitä täällä peräänkuulutettua asiallista? Olisko ollut edes toivottua? Mene ja tiedä...- kirjastonhoitaja
Taatusti on ihmisiä, jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon, lähettävät sitä kirjaston sähköpostiosoitteeseen tai käyvät jopa sanomassa. Palautteeseen suhtaudutaan aina ensin varauksella. Kun sinun omalle alueellesi tullaan ja sanotaan, että tämä meni huonosti, on ensi reaktio joka tapauksessa, että näin tämän on oltava ja me ollaan fiksuja ja osataan. Vaikka olisikin aiheellinen palaute.
Joka tapauksessa ihmiset harvoin etsivät käsiinsä sitä oikeaa kanavaa tai ovat kiinnostuneita palautekanavista. Ainahan kavereille kerrotaan ja siellä jupistaan, missä on jupistu ennenkin. Joskus on yritettävä myös mennä sinne, missä ihmiset ovat luonnostaan, jos haluaa urkkia, mitä meistä puhutaan. Ja jos joku kysyy, että satutteko tietämään, niin eiköhän joku kirjastoalan ammattilainen tiedä? Saahan täällä kai muutkin käydä rupattelemassa kuin asiakkaat? - Kirjastonhoitaja Etelä-Suom...
kirjastonhoitaja kirjoitti:
Taatusti on ihmisiä, jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon, lähettävät sitä kirjaston sähköpostiosoitteeseen tai käyvät jopa sanomassa. Palautteeseen suhtaudutaan aina ensin varauksella. Kun sinun omalle alueellesi tullaan ja sanotaan, että tämä meni huonosti, on ensi reaktio joka tapauksessa, että näin tämän on oltava ja me ollaan fiksuja ja osataan. Vaikka olisikin aiheellinen palaute.
Joka tapauksessa ihmiset harvoin etsivät käsiinsä sitä oikeaa kanavaa tai ovat kiinnostuneita palautekanavista. Ainahan kavereille kerrotaan ja siellä jupistaan, missä on jupistu ennenkin. Joskus on yritettävä myös mennä sinne, missä ihmiset ovat luonnostaan, jos haluaa urkkia, mitä meistä puhutaan. Ja jos joku kysyy, että satutteko tietämään, niin eiköhän joku kirjastoalan ammattilainen tiedä? Saahan täällä kai muutkin käydä rupattelemassa kuin asiakkaat?Olet oikeassa: onhan niitä ihmisiä jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon - positiivista ja negatiivista. Mutta ehkä meidän kirjastoihmisten pitäisi mennä sinne missä ihmiset ovat, eikä vain hautautua omiin poteroihinsa.
- Kirjastonhoitaja vm. 73
Kirjastonhoitaja Etelä-Suom... kirjoitti:
Olet oikeassa: onhan niitä ihmisiä jotka antavat palautetta suoraan kirjastoon - positiivista ja negatiivista. Mutta ehkä meidän kirjastoihmisten pitäisi mennä sinne missä ihmiset ovat, eikä vain hautautua omiin poteroihinsa.
Ihmettelen edellä olevia kirjastonhoitajien vastauksia. Itse juuri eläkkeelle siirtyneenä 30 vuotta kirjastossa työssä olleena olen aina ollut sitä mieltä, että voidakseen tehdä työnsä hyvin kirjastonhoitajan on oltava osa sitä yhteisöä, jossa kirjastokin on. Asiakkaiden ehdotuksiin ja moitteisiin en muista koskaan suhtaudutun varauksellisesti vaan aina kiinnostuneena ja niihin todella paneutuen. Kaikki ei tietenkään ole muutettavissa jokaisen asiakkaan toiveen mukaan, mutta varauksella ei palautteisiin koskaan suhtauduttu. Ei kai nykyinen sukupolvi ole linnoittautunut barrikadien taakse, vaikka tiskit ovat madaltuneet.
- kirjastonhoitaja minäkin
Kirjastoista kiinnostuneiden kannattaa seurata kirjastot.fi -nimistä portaalia. Sitä kautta palaute ja kysymykset menevät kirjastoille, vaikka tätäkin palstaa satunnaiset kirjastoalan ihmiset seuraavat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä423424- 362044
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?301769- 161547
- 231518
- 91411
- 241397
- 141237
Ihmetteletkö, mihin sinussa ihastuin?
Pikkuhiljaa huomasin, että olet ainutlaatuinen luonne, plussana tietysti ulkoiset avut. Toista ei taida löytyä koko maai781165- 221122