kääntyvät hieman ulospäin, kasvuhäiriö?
suomenlapinkoiran urospennulla ovat molemmat etujalat alkaneet viimeisen parin kuukauden ajan kääntyä hieman ulospäin...onko tämä nyt sellainen kasvuhäiriö ja jos on niin mitä asialle pitäisi tehdä? koira syö nutro choice puppy lamb&rice ruokaa ja on muuten ihan terve.
(olen menossa myös koiran kasvattajan luo käymään eli saan neuvoja myös tilanteen nähneeltä)
etujalat
9
3928
Vastaukset
- ......
Ette ole antaneet mitään muuta ruokaa mikä sotkisi kasvua? Eikä vaan mitään lisävitamiineja?
Monessa tapauksessahan siirrytään heti aikuisten ruokaan eli laimeampaan ruokaan (kasvua hillitsemään) jos noin käy. Otahan nopeasti yhteys eläinlääkäriin ja kysy mielipide koska vian voi korjata vielä. Jos sama ruokinta jatkuu, vika ei todennäköisesti korjaannu. Minkä ikäinen pentu on? Eikai vaan missään tapauksessa ylipainoinen? Ylipainohan aiheuttaa myös tuon. - tao-tao!
kertoa että pentu on nyt 5kk
ei olla annettu mitään lisäravinteita.
piimää ja tl rypsiöljyä ruuan seassa, silloin tällöin lihaisia luita kaluttavaksi mutta silloin on annettu nappuloita vähemmän.
koira oli 3vk anopillani hoidossa (oman sairastumiseni takia)ja tiedän että hän, kaikista kielloista huolimatta, syötti koiralle vaikka mitä ja ennenkaikkea liikaa koska koira tuli 3kg painavampana takaisin.
tässäkö vika? koira alkaa olla jo takaisin normaaleissa mitoissa oikeanlaisen ruokinnan takia mutta ehtikö vahinko jo tapahtua vai voiko vielä korjata?- auttaa
mutta omalla lapinkoiralla takajaloissa tuota samaa, koira 9kk. voitko ilmoitella tänne kun selviää mikä on ja mitä tehdä?
- .......
Siirry aikuisten kevyempään ruokaan. Saman sarjan aikuisten ruokaa siis. Varmista asiaa kasvattajalta.
Pennun liikaruokinta etenkin väärillä ruoka-aineilla (eli ei kalsiumtasapainotettu) ja liiallinen liikunta vaikuttavat monesti noin. Toivottavasti pentua ei anopin toimesta lenkitetty liikaa? Pentuhan ei kestä pitkää lenkkiä kuten iso koira ja jos se on ollut rasittava, anoppi on kenties lenkittänyt sitä väsyksiin? Ja antanut ruokaa jotta se on hiljaa. Kurja juttu.
(Takajalkojen asentovirheet johtuvat useimmiten lonkista, ei samasta kuin etujalkojen virheet..tuolla kun toinen ihmettelee). - tao-tao!
....... kirjoitti:
Siirry aikuisten kevyempään ruokaan. Saman sarjan aikuisten ruokaa siis. Varmista asiaa kasvattajalta.
Pennun liikaruokinta etenkin väärillä ruoka-aineilla (eli ei kalsiumtasapainotettu) ja liiallinen liikunta vaikuttavat monesti noin. Toivottavasti pentua ei anopin toimesta lenkitetty liikaa? Pentuhan ei kestä pitkää lenkkiä kuten iso koira ja jos se on ollut rasittava, anoppi on kenties lenkittänyt sitä väsyksiin? Ja antanut ruokaa jotta se on hiljaa. Kurja juttu.
(Takajalkojen asentovirheet johtuvat useimmiten lonkista, ei samasta kuin etujalkojen virheet..tuolla kun toinen ihmettelee).anopin mielestä on ihan ok viedä pentu vielä lenkille yhtäaikaa heidän perheensä dreeverin kanssa sen jälkeen kun pentu on melkein tunnin leikkinyt naapurin suurin piirtein samanikäisen pennun kanssa ja koira on ihan selkeästi (minun silmissäni) jo väsynyt...että tässä hieman lisää anopin käsityksiä pennun kasvatuksesta...
tiesin kyllä oikein hyvin että ei ole hyvä idea pentua poikaystäväni kotiin jättää näkemieni asioiden takia ja sanoinkin että poikaystävän pitää huolehtia ettei koiraa syötetä ja riehuteta liikaa mutta poikaystävänikään mielestä liiasta liikunnasta ei ole haittaa ja muutenkin minun antamani ohjeet menivät suurimmaksi osaksi kuuroille korville...
valitettavasti minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kun jättää koira sinne hoitoon. tai olisihan koiran voinut viedä jollekin ventovieraalle hoitoon mutta se on mielestäni liian stressaavaa pienelle pennulle.
poikaystäväni perhe omistaa 4- vuotiaan lonkkasairaan dreeverin (jonka molemmilla vanhemmilla myös D-lonkat) joka on ilmeisesti pilattu viemällä se metsään liian aikaisin...dreeveri on kuulemma 3kk ikäisenä jo ajanut ensimmäisen kerran jänistä...
onko koirani nyt pilalla? oloni on aivan hirveä ja kadun todella paljon päätöstäni jättää pentu hoitoon. sitä tulee ensimmäisen koiran omistajana liian paljon kuunnelleeksi toisten neuvoja ja käsityksiä koiran kasvatuksesta. kuvittelin kuitenkin että ihmiset jotka ovat monta koiraa kasvattaneet osaisivat ja ymmärtäisivät asiasta jotain.
minulla ei käynyt mielessäkään että joku pystyisi pienelle pennulle näin pahoja ja kenties pysyviä vaurioita tuottamaan. - .....
tao-tao! kirjoitti:
anopin mielestä on ihan ok viedä pentu vielä lenkille yhtäaikaa heidän perheensä dreeverin kanssa sen jälkeen kun pentu on melkein tunnin leikkinyt naapurin suurin piirtein samanikäisen pennun kanssa ja koira on ihan selkeästi (minun silmissäni) jo väsynyt...että tässä hieman lisää anopin käsityksiä pennun kasvatuksesta...
tiesin kyllä oikein hyvin että ei ole hyvä idea pentua poikaystäväni kotiin jättää näkemieni asioiden takia ja sanoinkin että poikaystävän pitää huolehtia ettei koiraa syötetä ja riehuteta liikaa mutta poikaystävänikään mielestä liiasta liikunnasta ei ole haittaa ja muutenkin minun antamani ohjeet menivät suurimmaksi osaksi kuuroille korville...
valitettavasti minulla ei ollut muuta mahdollisuutta kun jättää koira sinne hoitoon. tai olisihan koiran voinut viedä jollekin ventovieraalle hoitoon mutta se on mielestäni liian stressaavaa pienelle pennulle.
poikaystäväni perhe omistaa 4- vuotiaan lonkkasairaan dreeverin (jonka molemmilla vanhemmilla myös D-lonkat) joka on ilmeisesti pilattu viemällä se metsään liian aikaisin...dreeveri on kuulemma 3kk ikäisenä jo ajanut ensimmäisen kerran jänistä...
onko koirani nyt pilalla? oloni on aivan hirveä ja kadun todella paljon päätöstäni jättää pentu hoitoon. sitä tulee ensimmäisen koiran omistajana liian paljon kuunnelleeksi toisten neuvoja ja käsityksiä koiran kasvatuksesta. kuvittelin kuitenkin että ihmiset jotka ovat monta koiraa kasvattaneet osaisivat ja ymmärtäisivät asiasta jotain.
minulla ei käynyt mielessäkään että joku pystyisi pienelle pennulle näin pahoja ja kenties pysyviä vaurioita tuottamaan.Kasvuikäistä pentua ei tosiaan saisi lenkittää kovinkaan paljon. Ehkä vauriot voivat vielä jonkin verran korjaantua kun ruokinta ja liikunta on oikeaa. Sinuna sanoisin sille anopille suorat sanat!
- tao-tao!
..... kirjoitti:
Kasvuikäistä pentua ei tosiaan saisi lenkittää kovinkaan paljon. Ehkä vauriot voivat vielä jonkin verran korjaantua kun ruokinta ja liikunta on oikeaa. Sinuna sanoisin sille anopille suorat sanat!
viime kerralla kun anopin luona oltiin niin tulin puhuneeksi suuni puhtaaksi ja nyt välit ovat aika tulehtuneet...
olin aiemmin päivällä selittänyt että pennulle ei syötetä mitään muuta kun omia nappuloita ja ruuat annan minä ja korostin vielä että mussukalle ei anneta luita eikä "vähän lihaka" eikä voileipää eikä pullaa eikä mitään...
meninpä sitten ulos käymään ja tulin varmaankin sisälle niin hiljaa ettei anoppi kuullut niin siellähän pentu söi isoa luuta eteisen lattialla...
kuulemma koira oli luun itse ottanut (niin mistä, useinkin säilytetään sellaisessa paikassa että pentu saa itse otettua...? juu ei) eikä anoppi hennonnut otta luuta pois kun pentu niin tykkää...
ihan niinkun minä ilkeyttäni yritän koiran ruokavaliota rajoittaa ja kasvattaa koirasta tervettä ja yritän saada jalat suoristumaan ettei sitten vanhempana tule ongelmia jalkojen väärien asentojen takia...
aivan uskomatonta miten törkeitä jotkut ihmiset osaa olla...miten jollakulla käy edes mielessä että jonkun toisen koiraa saa ilman luvan kysymistä syöttää?
- merkistystä...
Meidän noutajalla oli pentuna sama vika, johtui liian "ravitsevasta" ruuasta. Otimme yhteyttä kasvattajaan, joka laski meille uuden annostuksen. Uudella ruokavaliolla tassujen virheasento alkoi korjaantua nopeasti ja muutaman kuukauden jälkeen ulkonevista jaloista ei ollut tietoakaan.
Kysy siis kasvattajalta ohjeita asiaan.- ....
Meillä sekarotuinen koira (tuli meille 8kk ikäisenä) Oli pentuna ollut todella huonolla ravinnolla ja siksi etujaloissa paha kasvuhäiriö.. (värttinäluu on pidempi kuin kyynärluu)
Ell. suositteli meille käyttöön isojen rotujen penturuokaa missä on kaikki nuoren koiran tarvitsemat vitamiinit ja muut aineet mutta se ei kuitenkaan ole niin ravitsevaa..
Tätä kasvuhäiriötä ei voinut täysin korjata mutta näin se ei päässyt enää pahentumaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311021
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452473- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6916