Tilanteita; marsulta katkesi hammas

Huomasin tuossa pari päivää sitten, jotta Muumi-neidiltä oli katkennut toinen ylähammas lähes juuresta asti. Tilanne ei ollut uusi; pari vuotta sitten samalla marsulla oli toinen hammas monta tuumaa lyhyempi kuin viereinen.

Marsujen hampaat kasvavat jatkuvasti, joten jo eilen illalla tarkastaessani tilanteen tuo nököhammas oli kasvanut lähes puoleen väliin normaalista. Hampaan katketessa täytyy vain pitää huoli siitä, että marsu saa paljon kovaa purtavaa jotta muut hampaat jatkavat normaalia kulumistaan.

Huomasin myös, että nököhampaan alapuolella oleva hammas on kasvanut sivulle eräänlaisen "piikin", kun ylähammas ei ole päässyt jauhamaan sitä vasten. Mutta toivoakseni tuo piikki tasoittuu sitten kun nököhammas on päässyt kasvamaan täyteen mittaansa.

Tällaistakin siis sattuu :) Varmaan tuo hammas katkennut kun kolisutellut kaltereita, jota pidetään meillä hoputuksen merkkinä "äkkiä nyt sitä ruokaa tänne hei!"

12

5289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • avonias

Mun vanhimman marsun toinen etuhammas alhaalta alkoi pienempänä liikkumaan. En huomannut mitään mikä olisi voinut aiheuttaa sen, ei syö kaltereita tai mitään muutakaan sellaista joka olisi sen voinut aiheuttaa. Syötin pari päivää sille pieninä paloina porkkanaa, mutta selkeästi liikkuva hammas häiritsi siellä suussa. Vein pikkuisen eläinlääkäriin, joka joutui nukuttamaan sen ja ottamaan hampaan kokonaan irti, koska oli tulehtunut juuresta. Kun kysyin sitten että mistä olisi voinut johtua tuo tulehtuminen ja hampaan liikkuminen niin sanoi sitten että ihan vaan jonkin heinän tökkääminen ikeneen saattaa aiheuttaa tällaista.
      Nyt kaverini elelee kolmella etuhampaalla. Paljon kovaa purtavaa joutuu kyllä antamaan, jotta toinen ylähammas ei kasvaisi liian pitkäksi. Mutta hyvin ollaan pärjätty :)

• täti63

Niin ja hampaat eivät katkeile useaan kertaan samalla marsulla kalisuttelusta, silloin on luultavasti kyse C-vitamiinin puutteesta.

• C-vitamiinin puutostilaa Muumilla ei (ainakaan pitäisi) olla, koskapa saa C-vitamiinia joka päivä ruoan seassa. Ja tuo "saattoi katketa kaltereita kolistellessa" oli puolestani vain arvaus. Onhan saattanut kolauttaa turpansa vaikka pajuluolan kulmaankin tai jotakin.

Kun on ollut pian 12 vuotta marsuja, niin kyllä tässä jo hoitosysteemit osataan kantapään kautta ;) Mutta hyvä pointti tuo puutostila sellaisille jotka eivät sitä välttämättä tienneet.

• täti63
        Sunnikka kirjoitti:

C-vitamiinin puutostilaa Muumilla ei (ainakaan pitäisi) olla, koskapa saa C-vitamiinia joka päivä ruoan seassa. Ja tuo "saattoi katketa kaltereita kolistellessa" oli puolestani vain arvaus. Onhan saattanut kolauttaa turpansa vaikka pajuluolan kulmaankin tai jotakin.

Kun on ollut pian 12 vuotta marsuja, niin kyllä tässä jo hoitosysteemit osataan kantapään kautta ;) Mutta hyvä pointti tuo puutostila sellaisille jotka eivät sitä välttämättä tienneet.

Niin no toisille sen oikeastaan tarkoitinkin. Ja vielä muillekkin; Hampaiden katkeaminen kannattaa aina ottaa vakavasti, sillä ilman niitä marsu ei tule toimeen ja sen on mahdotonta elää. Jos marsu ei pysty syömää, sitä tulisi tukiruokkia, mutta jos ongelma ei ole niin paha, voi tuoreet antaa marsuille raastettuina ja pelletteihin sumuttaa vettä sumutinpullolla, jotta pehmenevät.

• marsut<3

Meilläkin jonkin aikaa sitten toiselta marsulta katkesi hammas ,ja kasvoi ihan normaalisti nopeaa vaihtia takaisin. :) Samalla marsulla katkesi jo aiemminkin hammas, mutta kasvoi hyvin takaisin. Toiselta ei ole kertaakaan katkennut hammas.
      Eli ei kannata olla huolissaan, jos toinen hammas on katkennut, sillä yleensä se kasvaa takaisin jo parissa päivässä!
      Muistakaa kuitenkin, että annatte marsuillene kovaa purtavaa, jotta hampaat ei kasva liian pitkiksi!!

• jdah

mitä jos marsun hammas on kokonaan irronnut? kasvaako se enää ollenkaan takaisin?

• kkkkkkkkii

takaisin, jos on katkennut kokonaan.

• Eiköhän tuo kasva, olen nähnyt sellaisenkin marsun jonka molemmat ylähämpaat irtosivat (en nyt just muista syytä).. Ruokkiminen tapahtui ruiskulla, kun ei itse silloin kovin paljoa pystynyt syömään. Mutta hampaat kasvoivat aika nopeasti takaisin.

Mikä tilanne nyt on?

• apua !
        Sunnikka kirjoitti:

Eiköhän tuo kasva, olen nähnyt sellaisenkin marsun jonka molemmat ylähämpaat irtosivat (en nyt just muista syytä).. Ruokkiminen tapahtui ruiskulla, kun ei itse silloin kovin paljoa pystynyt syömään. Mutta hampaat kasvoivat aika nopeasti takaisin.

Mikä tilanne nyt on?

Marsuni täytti toukokuussa 4 ja saa c-vitamiinia päivittäin ( nyt olen alkanu antaa enemmän ) nn. 4 pv sitten huomasin toisen YLÄ hampan katkenneen, ja luin netistä että kasvaa takaisin. Luin hyviä vinkkejä netistä hoitoon ja ruokintaan. Tänään (24.6. 2010) huomasinkin että toinenkin ylä hammas oli katkennut ja hieman lohjennut. Vienkö eläin lääkäriin ? Ruokinko ruiskulla ? Millaista ruokaa ? Paljonko C-vitamiinia päivittäin ? Entäs auttaako kalkki ? (Raaputta kalkkikiveä) En tiedä miksi hampaat ovat lähteneet, ei marsu kuitenkaan seiniä päin juoksentele häkissään, eikä syö kaltereita. Olen koittanut myös etsiä hampaita puruista, ja olen syöttänyt pehmeää ruokaa. AUTTAKAA, tätä marsu poikaa en halua menettää.

• Hipsukukkuu
        apua ! kirjoitti:

Marsuni täytti toukokuussa 4 ja saa c-vitamiinia päivittäin ( nyt olen alkanu antaa enemmän ) nn. 4 pv sitten huomasin toisen YLÄ hampan katkenneen, ja luin netistä että kasvaa takaisin. Luin hyviä vinkkejä netistä hoitoon ja ruokintaan. Tänään (24.6. 2010) huomasinkin että toinenkin ylä hammas oli katkennut ja hieman lohjennut. Vienkö eläin lääkäriin ? Ruokinko ruiskulla ? Millaista ruokaa ? Paljonko C-vitamiinia päivittäin ? Entäs auttaako kalkki ? (Raaputta kalkkikiveä) En tiedä miksi hampaat ovat lähteneet, ei marsu kuitenkaan seiniä päin juoksentele häkissään, eikä syö kaltereita. Olen koittanut myös etsiä hampaita puruista, ja olen syöttänyt pehmeää ruokaa. AUTTAKAA, tätä marsu poikaa en halua menettää.

Kannattaa viedä eläinlääkärin tarkistettavaksi. Onhan marsu voinut huomaamattasi kolauttaa turpansa kaltereihin tai sitten puraissut jotain vähän liian kovaa.

C-vitamiinia voi antaa tuplamäärän vaikka viikon ajan, jotta mahdollinen puutostila saadaan kuriin (täysikasvuiselle marsulle tupla-Ceet on noin puoli teelusikallista). Suosittelen luettavaksi artikkelin Murmelin Marsulan sivuilta; http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_ensiapu.html#hampaat

• surulinen,,,,
        Hipsukukkuu kirjoitti:

Kannattaa viedä eläinlääkärin tarkistettavaksi. Onhan marsu voinut huomaamattasi kolauttaa turpansa kaltereihin tai sitten puraissut jotain vähän liian kovaa.

C-vitamiinia voi antaa tuplamäärän vaikka viikon ajan, jotta mahdollinen puutostila saadaan kuriin (täysikasvuiselle marsulle tupla-Ceet on noin puoli teelusikallista). Suosittelen luettavaksi artikkelin Murmelin Marsulan sivuilta; http://personal.inet.fi/cool/djfunk/marsula/body/artikkelit_ensiapu.html#hampaat

tänään huomasin että meidän marsulta (6v) katkes hammas ja toinen heiluu , saa vitamiineja mutta ei ole kalkki kiveä... se kyllä putosi ja hammas saattoi katketa siinä...

• Marsuapua tarvitseva

Jos C-vitamiinin puutostila vie hampaan, eikä puutostila lopu, eikö marsun hammas kasva takaisin?
      Tarkastelin juuri tuossa 9kk ikäistä Luppa-neitiä ja huomasin toisen etuylähampaan olevan poissa, se juurikaan näyttänyt katkenneelta vaan "poistetulta hampaalta"..

Tuo kyseinen marsu on tosin vain nyt kuukauden meillä kesähoidossa, joten en ole varma olisiko hammas tosiaan poistettu, ja onko se tavanomaista, jos jostain syystä hammas poistetaan? Marsu kyllä on ihan normaalin marsun oloinen, ja syökin ihan hyvin, kovaakin ruokaa. Tosin se ei juo paljonkaan, ja ei siten saa tarvittavaa c-vitamiinia, jota olemme laittaneet tipoilla veteen.

Tämän marsun seuralainen juo kyllä vettä, eikä sillä näytä olevan hampaissa vikaa.

Voiko tämä "irronnut" hammas johtua myös vaikka tappelusta, vaikka ei naaraat yleensä tappelekkaan.. Mutta näillä kahdella on ollut jonkin näköistä kinaa ja uhittelua, joka on johtanut näykkimiseen tai jopa puremiseen (Ei tosin ole tullut vielä vakavampia vammoja, jollei tämä irronnut hammas johdu sitten tästä taistelusta)

Kiitos jos vastaatte, en ole marsuasiantuntia, joten tarvitsisin kovasti apua! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1846
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1133
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1017
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      111
      952
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe