Edellinen laudaturi oli vuonna 1999
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Kevään kirjoituksissa yksi yhdeksän laudaturin ylioppilas/1135236396219
Kevään kirjoituksissa yksi yhdeksän laudaturin ylioppilas
93
41956
Vastaukset
- koska
en saanut kirjoittaa kahdeksaa laudaturia
ihan vaan kun kurssien määrää oli rajoitettuOnneksi pääsin kirjoittamaan uuden opetussuunnitelman mukaan :D ei pakko ruotsia mutta jompikumpi piti ruotsista tai matikasta valita niin kyllä se ruotsi taipui. Lakki tuli, koskaan lukioon halunnutkaan, mutta muualle en päässyt. Ja huomautan että en jaksa kirjoittaa vieläkään oikein, jos siitä tulee tässä valitusta.
- Lady-Dee
tarhapeikko kirjoitti:
Onneksi pääsin kirjoittamaan uuden opetussuunnitelman mukaan :D ei pakko ruotsia mutta jompikumpi piti ruotsista tai matikasta valita niin kyllä se ruotsi taipui. Lakki tuli, koskaan lukioon halunnutkaan, mutta muualle en päässyt. Ja huomautan että en jaksa kirjoittaa vieläkään oikein, jos siitä tulee tässä valitusta.
Onnea kaikille vuoden ylioppilaille!
Olen tyytyväinen. Kirjoitin 11 ällää.
- ei mahdollista
Huijannut on. Eihän tuo lunttaaminen nyt kovin vaikeata ole, kun osaa olla huolellinen.
- muka
huijata. ei ainakaan kielten kokeissa ja kuullun ymmärtämisessä. ellei kato kaverilt, mut istumapaikkojakaan ei saa ite valita..
- tuleva abi
en nyt olisi niinkään varma tuosta lunttaamisen helppoudesta. onhan nuo kaikki purkit ja purnukat tarkistettu ja teipattu niin umpeen ettei pienintäkään pränttiä näy. ja tekstilliset paidatkin ovat kiellettyjen listalla... jos jotain ylimääräistä saa kuljetettua koetilaan ja vielä sitä kurkittua ilman ympärillä olevien huomaamatta, niin kyllä valkolakkia nostan.
- ?´=8)
taas huomaa kuinka suomalainen on kateellinen,,,toivottavasti oot tyytyväinen ittees kun olet noin kade toiselle :(((
- tuleva ylioppilas
Iloitkoon yhdeksan laudaturin ylioppilas loistavista arvosanoistaan..
Taalla on ilo ylimmillaan KAHDESTA E:STA!!:)- minustakintuliylioppilas
No mulle tuli 1 L :)
Olen todella tyytyväinen ellei lasketa äikän C:tä - teko!
Itse iloitsen ruotsin L:stä, enkun E:stä ja terveystiedon B:stä :D Se B oli jopa positiivinen yllätys, kun I:tä pelkäsin!
- Ei kai se niin vaikeaa ole
Ei kai se nyt niin vaikeaa ole, jos on päätä lukea. Tosin itse en saisi kielistä yhtäkään ällää, luonnontieteet ehkä jopa menisivät.
- ProStudent
Minä sitten olin Suomen paras abi! Koittakaapas itse kirjoittaa 9 ällää!
- abi.08
Samaa kehotan, koittakaapas ihmeessä, ei se nimittäin niin vaikeaa ole. Itse kirjoitin 6 enkä montaa päivää lukenut.
- ASSer*
abi.08 kirjoitti:
Samaa kehotan, koittakaapas ihmeessä, ei se nimittäin niin vaikeaa ole. Itse kirjoitin 6 enkä montaa päivää lukenut.
LLL LLL LLL. Siinä yhdeksän ällää.
- Luitko kauan
ASSer* kirjoitti:
LLL LLL LLL. Siinä yhdeksän ällää.
Löytyi Uusi yhdeksän ällän oppilas. Mä en pysty kuin kuusi. L L L L L L
- helppoa
lllllllll ja se ennätys on 11 laudaturia.
- oon tyytyväinen,
mulla tosin ei oo yhtään äLLää ja vain yksi E... Mutta ainahan voi uusia! ;)
Miltähän paikkakunnalta tuo 9 L:n kirjoittanut on, kuiteskin meidän lukosta :)- ....
Olisko ollut jostain Helsingin Suomalaisesta Yhteiskoulusta tää yhdeksän ällän kirjottaja.
- ASSer*
... ei ole varma asia.
- soilandpimp
Eiköhän tuo vielä jatka opiskeluja..
- järjellinen
Kai tiesit, että yo-todistus on välietappi ennen yliopistoa tai ammattikorkeaa (tai sitten jotain muuta). Ei kukaan sentään kuvittele sillä töitä saavan. :D
- exim.
Työnantajat ottavat töihin mieluummin niitä keskivertohyviä, kuin monen ällän, sukassa, kirjojen kanssa kasvaneita hikareita.
Minä ainakin työnantajana mietin, onko nuorella mitään normaalia elämää, jos kirjoittaa 9 ällää...?
- taso laskee kun lehmän häntä
Nykylukiolaisten taso on paljon heikompi kun vaikkapa 20v sitten kirjoittaneiden - riman ylittää jos ei ole jotain vakavaa oppimishäiriötä tms.
Paloissa kirjoittaminen mahdollistaa myös sen, että vaikka 12 laudaturia on mahdollista. Ja kerran läpäissyt voi uusia ja korottaa.
Vastaa siis vanhaa 6 laudaturia.- heebo123
tuo on menttänyt hiukan arvostustaan kun tenttiaika on pidentynyt. Aikaisemmin oli vaikeampaa kun kirjoitusaika oli pirusti lyhyempi. Eikä ne ällät maailmaa paranna. Kummityttöni(minä en ole yo) kirjoitti aikoinaan keskinkertaisen todistuksen(kuulemma) mutta niin vain on tällä hetkellä kemian insinööri hyvässä työpaikassa ja nyt ryhtyy opiskelemaan DI:ksi työn ohessa. Ja menee naimisiin tänä viikonloppuna! Ylpeä voin olla ihan syystä!
- meikä vaan
20 vuotta sitten ei tosin ollut E:tä olemassa, eli silloin noin 20% sai laudaturin, kun nykyyän vain noin 5% saa sen. Se on aika iso ero se.
- laudatur
Nykyään laudaturin saaminen on itse asiassa paljon vaikeampaa, koska niitä annetaan suhteessa paljon vähemmän. Vanhat laudaturit vastaavat nykyisiä eximia- ja laudatur-arvosanoja. Lisäksi kokeissa vaaditaan huomattavasti monipuolisempaa osaamista kuin ennen vanhaan, esimerkkinä vaikkapa nykyinen äidinkielen koe.
- opettajan näkemys
laudatur kirjoitti:
Nykyään laudaturin saaminen on itse asiassa paljon vaikeampaa, koska niitä annetaan suhteessa paljon vähemmän. Vanhat laudaturit vastaavat nykyisiä eximia- ja laudatur-arvosanoja. Lisäksi kokeissa vaaditaan huomattavasti monipuolisempaa osaamista kuin ennen vanhaan, esimerkkinä vaikkapa nykyinen äidinkielen koe.
Tuo on totta, että kirkas kärki erottuu ehkä nykyään paremmin, mutta muuten yleinen taso on laskenut - ja huimasti.
Ennen magnan saanti oli vaikeampaa, eli nykyinen eximia on tullut korvaamaan magnaa.
Ylioppilaaksi pääsee nykyään moni, joka ennen olisi armotta reputtanut.
- erias
Onneksi olkoon toki, mutta käytännössähän näillä kirjaimilla ei ole muuta merkitystä kuin toisiin vertailu ja tiettyihin (ei kaikkiin!) kouluihin pääsy suoraan.
- 987958975
SIIS... EI todellakaan ole muuta merkitystä lukiolla ja sen arvosanoilla, kun että pääsee haluamaansa yliopistoon tai haluamiinsa pääsykokeisiin. SIittä kun mennään etiäpäin nii kukaa ees muista koko lukioj todistusta. Se on vaan AVAIN siihen, että pääsee lukemaan itselleen ammatin. Mitä paremmat arvosanat, sitä enemmän valinnanvaraa hakea eri aloille ja päästä. mutta onnee nyt, onhan se 9 ällää aikamoinen määrä ja huolella olet hommasi hoitanut. se auttaa myöhemminkin ku jatkat samaan malliin!
- Sivusta seurannut
987958975 kirjoitti:
SIIS... EI todellakaan ole muuta merkitystä lukiolla ja sen arvosanoilla, kun että pääsee haluamaansa yliopistoon tai haluamiinsa pääsykokeisiin. SIittä kun mennään etiäpäin nii kukaa ees muista koko lukioj todistusta. Se on vaan AVAIN siihen, että pääsee lukemaan itselleen ammatin. Mitä paremmat arvosanat, sitä enemmän valinnanvaraa hakea eri aloille ja päästä. mutta onnee nyt, onhan se 9 ällää aikamoinen määrä ja huolella olet hommasi hoitanut. se auttaa myöhemminkin ku jatkat samaan malliin!
Mainitse ala yliopistossa jonne ei pääse millaisella todistuksella tahansa? Pääsykokeisiin nyt pääsee kaikki, ja sisään yleensä otetaan puolet pelkän pääsykokeen perusteella. Ammattikorkeilla lienee jonkinlaisia rajoja noiden arvosanojen suhteen, normaaleilla arvosanoilla ovet sinnekin ovat pitkälti auki. Muutamaa matemaattista alaa voi päästä lukemaan suoraan jos kirjoittaa riittävän hyvän arvosanan kyseisestä aineesta, mutta nämä ovat melko harvassa. Yo-todistuksella ei juuri ole merkitystä jatkokoulutuksen kannalta, eikä se valinnanvara Suomessa ole juuri kummempi. Hieno saavutus tuo yhdeksän laudaturia silti.
- Nimetön
Sivusta seurannut kirjoitti:
Mainitse ala yliopistossa jonne ei pääse millaisella todistuksella tahansa? Pääsykokeisiin nyt pääsee kaikki, ja sisään yleensä otetaan puolet pelkän pääsykokeen perusteella. Ammattikorkeilla lienee jonkinlaisia rajoja noiden arvosanojen suhteen, normaaleilla arvosanoilla ovet sinnekin ovat pitkälti auki. Muutamaa matemaattista alaa voi päästä lukemaan suoraan jos kirjoittaa riittävän hyvän arvosanan kyseisestä aineesta, mutta nämä ovat melko harvassa. Yo-todistuksella ei juuri ole merkitystä jatkokoulutuksen kannalta, eikä se valinnanvara Suomessa ole juuri kummempi. Hieno saavutus tuo yhdeksän laudaturia silti.
esimeerkiksi! ->jyväskylän liikuntatieteellinen tai terveystieteiden tiedekunta kutsuu pääsykokeisiin vain tietyn alkupistemäärän ylittävät hakijat. sama se on monella muulla alalla. mutta olet myös oikeassa, esim lääkiksen kokeisiin saa mennö kaikki. myös lähes kaikissa amkin paikoissa eka karsinta suoritetaan todistusten perusteella.. eli ei kuule pääse kaikki edes kokeisiin.
- ymmärrä
miksi ihmisten täytyy kaikesta kaivella se negatiivinen esiin...joistain viesteistä kuultaa läpi puhtaasti kateus ja sitä myötä toisen suorituksen halveksiminen.
Esim. tämä edellinen, joka kirjoitti älliä, entä älliä, toinen ihmettelee, saako se sillä muka työpaikan, yksi taas toteaa, että vähemmälläkin menestyy, joku taas kertoo yo-kokeiden helpontuneen. Faktahan kuitenkin on edelleen se sama, kuin ennen muinoinkin varmaan, eli 5 % parhaita saa L:n. Eli onhan tuo nyt oman ikäluokkansa paras tuossa mitattuna. Okei, ällillä ainoastaan ei pärjää elämässä, mutta eivät ne mahdollisuuksia ainakaan vähennä vaan parantavat. Onhan tuollainen minä aikana tahansa osoitus siitä, että on a) tehnyt hitsin paljon töitä b) on luonnostaan aika lahjakas, jollei ole lukenut liiemmin.
Minä ainakin onnittelen, vailla kateutta/mielipahaa, kaikkea hyvää elämääsi, jos luet tätä:)
T: vain kahden L:n ylioppilas- mieltä -
2000-luvulla 56% ikäluokasta aloittaa lukion. 1900-luvun alussa kaikki eivät käyneet edes kiertokoulua väärinpäin, vielä harvemmilla oli varaa opiskella ja erittäin harvat sitten saivat niitä parhaita arvosanoja. Vielä nelisenkymmentä vuotta sitten ylioppilasta arvostettiin todella paljon enemmän ja hieman sitä aikaisemmin ylioppilaat pitivät lakkiaan koko kesän.
Onhan ylioppilaiden status kokenut hienoisen inflaation vuosien varressa kun lähes joka toinen ikäluokasta saa lakin. Kuitenkin hienoahan se on että ihmiset kouluttautuvat. Itse olen todella ylpeä siitä että kirjoitin ylioppilaaksi, B:n paperit ja päästötokarissa keskiarvo 5,7 ;-) Ja ennenkuin kukaan pääsee sanomaan että kyllä muukin koulutus on yhtä arvokasta niin voin kertoa että jatkoin opiskeluani sen jälkeen ammattikoulussa ja pääsin haluamalleni alalle jossa työskentelen edelleenkin 20 vuoden jälkeen.
Onnea uusille ylioppilaille arvosanoista huolimatta, oppi ei ole mennyt hukkaan. - ihmiset olemme...
Siinä vaiheessa kun olet 80 vuotias, istut pienessä kodissasi yksin, muistellen menneitä, niin mitäs kaikkea sitä muistelet? Sitäkö, miten hienoa se oli kun todistuksessa oli monta ällää? Sitäkö, miten hyvään kouluun sitten pääsi? Sitäkö, miten upean ja menestyksekkään uran itselleen loi?
EI TODELLAKAAN. Näillä asioilla ei ole mitään merkitystä tässä maailmassa. Meillä länsimaalaisilla on vaan niin, niiiin vääristynyt kuva siitä, mikä oikeasti tekee onnelliseksi. Raha, raha, menestys, menestys, raha, raha... Mikään muu ei pyöri mielessä.
Siinä vaiheessa kun olet vanha ja tililläsi on satoja tuhansia euroja säästössä, ja ansioluettelossasi näkyy hieno ja upea ura, et voi ajatella muuta kuin: Mitä sillä on enää väliä? Kunhan joku tulisi käymään, niin antaisin sen kaiken pois...
Voi meitä teollistuneen maailman aivopestyjä idiootteja. Idiootteja me kaikki ollaan, oli kädessä sitten 9 ällää, 2 ällää tai vaikka vaan peruskoulun paperit. Sitten me vasta ollaan hieman järkevämpiä, kun tajuamme että tällaisilla asioilla ei ole paskan vertaa merkitystä elämässä. Aito onnellisuus ja tyytyväisyys elämään tulee jostain ihan muualta. - heebo123
tulee esiin se että aikaisempien kuuden ällän kirjoittaneita ryhdytäänkin hiukan niinkuin aliarvostamaan koska onkin kirjoittanut vain kuusi ällää. Todellisuushan on että kirjoitus aika on pidentynyt huomattavasti. Vuodessa ehtii enemmän kuin kolmessa kuukaudessa. Hieno suoritus todella mutta ei nosteta häntä yksin jalustalle.
Tuossa 1900-luvun puolivälissä kannatti olla ylioppilas. Silloin oli herra jo suoraan koulun penkiltä ja arvostus ja kunnia aivan omaa luokkaansa. - en saanut lakkia
ihmiset olemme... kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun olet 80 vuotias, istut pienessä kodissasi yksin, muistellen menneitä, niin mitäs kaikkea sitä muistelet? Sitäkö, miten hienoa se oli kun todistuksessa oli monta ällää? Sitäkö, miten hyvään kouluun sitten pääsi? Sitäkö, miten upean ja menestyksekkään uran itselleen loi?
EI TODELLAKAAN. Näillä asioilla ei ole mitään merkitystä tässä maailmassa. Meillä länsimaalaisilla on vaan niin, niiiin vääristynyt kuva siitä, mikä oikeasti tekee onnelliseksi. Raha, raha, menestys, menestys, raha, raha... Mikään muu ei pyöri mielessä.
Siinä vaiheessa kun olet vanha ja tililläsi on satoja tuhansia euroja säästössä, ja ansioluettelossasi näkyy hieno ja upea ura, et voi ajatella muuta kuin: Mitä sillä on enää väliä? Kunhan joku tulisi käymään, niin antaisin sen kaiken pois...
Voi meitä teollistuneen maailman aivopestyjä idiootteja. Idiootteja me kaikki ollaan, oli kädessä sitten 9 ällää, 2 ällää tai vaikka vaan peruskoulun paperit. Sitten me vasta ollaan hieman järkevämpiä, kun tajuamme että tällaisilla asioilla ei ole paskan vertaa merkitystä elämässä. Aito onnellisuus ja tyytyväisyys elämään tulee jostain ihan muualta.kyllä, valitettavasti, niillä vitun arvosanoilla on väliä tässä maailmassa! tulevaisuus ja oma onni on jollakin turvattava ja kaikille pieni yksiö tehdastyöntekijän palkalla ei riitä. oletko kirjoittanut? itse yritin mutta sitä lakkia ei tullut tänäkeväänä, ja ilman sitä en pääse opiskelemaan sinne minne haluan.
minulta suljettiin se tie. voisin yrittää kiertotietä, mutta ammattikouluissa ei ole tätä samaa alaa, joten täytyy jäädä töihin ja yrittää uudestaan.
se on valitettavasti niin. jos saa lakin, hyvillä arvosanoilla on suurempi mahdollisuus päästä sinne minne haluaa, valmistua siihen ammattiin mihin haluaa ja saada parempi turva elämälle. niin henkisesti kuin rahallisesti. riippuen miten suurituloiseen ammattiin valmistuu.
lopuksi onnittelut yhdeksän laudaatturin saaneelle sekä muille ylioppilaille!
ja te jotka ette lakkia saaneet vaikka sitä niin kovasti toivoitte, älkää luovuttako! yrittäkää uudestaan tai etsikää se kiertotie. elämä on mahdollisuuksia täynnä.
- minna65
Onnea sinulle 9 laudaturin onnellinen omistaja!
Itsekin valmistuin lähihoitajaksi 5 arvosanoilla ja olen todella iloinen. Olin aikuisopiskelija ja takana oli kuitenkin jo 25v. kokemusta hoitotyöstä! Onnea kaikille valmistuneille! - Onnea uusille oppilaille
No täytyy siinä olla aivosolut kohdallaan?
- lekuri_54
tarkoittaa pelottavan usein surkeaa loppua.
Pelkkä kirjaviisaus ei ole onnellisen elämän tae vaan turhan usein itsemurhab syy.- mies vm48
Onnea hänelle ken sen tempun teki,,mutta tuokin pittää paikansa,,miten se normaali elämä sujuu,,kirjaviisaus no mieten sen pystyy hyödyntämään normaalielämässä,,jääkö se vain sinne korvien väliin,toivttavasti ei,,paljon on sattunut ....
- siku
olet ahertanut varmaan paljon ja nyt näet aherruksen tuloksen.
paljon onnea sinulle ruusujen kera - abi2009
Aikas hyvin...tiedän kyllä yhden tyypin, joka on kirjottanu 7 laudaturia ja käytännön asioissa ei tosiaankaan ole fiksu. Eli se on vaan sitä kirjaviisautta; osaa asiat ulkoa, onko siitä sitten hyötyä vai haittaa, niin riippuu vähän...
Itse kirjotin tänä keväänä terveystiedosta eximian muutaman tunnin lukemisella, että pakkohan tohon on tyytyväinen olla. - jepjepjpepjp
Joo eipä niillä L:lillä oo niin loppupeleissä merkitystä. Tiedän yhden tytön, joka viime keväänä kirjoitti myös usean ällän, mutta hyvä että osaa edes perunat keittää! Kyllä kirjaviisautta on, mutta ei yhtään maalaisjärkeä. On ihan tumpelo käsistään, kaiken sille valmiiksi tekee äiti. Sen siitä saa kun kirjojen parissa on 24/7, pitäs sitä elääkkin vähän.
- ihmisestä
kyl se on niin että jotkut on lahjakkaampia kuin toiset. Jotkut lukee kirjat kannesta kanteen monta kertaa ja oppi ei silti mee perille niin et kokeista selviää. ite kirjotin ylioppilaaks kirjoihin vilkaisematta ja lukio on mennyt samoin, keskiarvo kuitenki selvästi yli kahdeksan. Luokkatovereista kaksi ei päässy vaikka kovasti ovat uurastaneet.
riippuu myös siitä mitä aineita kirjoittaa. Tämä 9 ällän ylioppilas itse vähätteli kirjoituksiaan sanomalla ettei kirjoittanut vaativimpia aineita, vaan kieliä ja lyhyen matematiikan.
Ite en yltänyt älliin (en tosin tuloksiani tiedä vielä) mutta kirjoitin kuitenki kaikista läpi: pitkä matematiikka, äikkä, ruotsi, enkku (uusittavana), biologia ja terveystieto.
ONNEA KAIKILLE YLIOPPILAILLE JA AMMATTIKOULUN SUORITTANEILLE!! itse suuntaan lukion jälkeen amikseen ja sieltä vasta eteenpäin.. :) - r.moore
ihmisestä kirjoitti:
kyl se on niin että jotkut on lahjakkaampia kuin toiset. Jotkut lukee kirjat kannesta kanteen monta kertaa ja oppi ei silti mee perille niin et kokeista selviää. ite kirjotin ylioppilaaks kirjoihin vilkaisematta ja lukio on mennyt samoin, keskiarvo kuitenki selvästi yli kahdeksan. Luokkatovereista kaksi ei päässy vaikka kovasti ovat uurastaneet.
riippuu myös siitä mitä aineita kirjoittaa. Tämä 9 ällän ylioppilas itse vähätteli kirjoituksiaan sanomalla ettei kirjoittanut vaativimpia aineita, vaan kieliä ja lyhyen matematiikan.
Ite en yltänyt älliin (en tosin tuloksiani tiedä vielä) mutta kirjoitin kuitenki kaikista läpi: pitkä matematiikka, äikkä, ruotsi, enkku (uusittavana), biologia ja terveystieto.
ONNEA KAIKILLE YLIOPPILAILLE JA AMMATTIKOULUN SUORITTANEILLE!! itse suuntaan lukion jälkeen amikseen ja sieltä vasta eteenpäin.. :)Onneksi olkoon ja hyvinhän selvisit sinäkin. 9 ällää on jo erityislahjakkuutta, ei sitä käy kieltäminen. Eikä sitä voi perumankeittotaitoihin verrata. Jatko kertoo miten kukin meistä perunansa asettaa.
- kannustakaamme ennemmin!
Miksi vähätellä nuorten saavutuksia?? Ylioppilastutkinto on lukion suorittaineille tärkeä välietappi. Saakoon jokainen iloita saavutuksestaan ilman kateellisten marinaa. Yhdeksän ällän eteen on tehtävä töitä lahjakkaankin.
Kylläpä ne perunat oppii keittämään, kun nälkä tulee, jos ei sitä kotona ole opetetettu eikä koulussakaan ole oppinut. Tämä nuori neiti tosin on erittäin kätevä käsistään ja myös luovasti lahjakas.
- shekerim
Huh-huh.
Suomi = maailman kateellisin kansa.
Heti kun joku osoittaa poikkeuksellista lahjakkuutta niin hänen suorituksensa mitätöidään ja väitetään ettei ko. henkilöllä ole muuta elämää. Elämä voi oikeasti olla hauskaa, vaikka menestyisikin koulussa. Kirjoituksissa onnistuminen ei vaadi no-life-meininkiä vaan yleensä kyse on pelkästä lahjakkuudesta osata jäsentää oppimansa asiat paperille.
Miksi meidän pitää olla näin kateellisia? Ei se ole keneltäkään pois jos joku menestyy. Onnitteluja kehiin eikä kyräilyjä. Onneksi itse en kirjoittanut yhdeksää laudaturia, olisi hiukan ahdistavaa asua silloin tässä kateellisten valtakunnassa.- ................
tuo on jo liioittelua. Kyllähän siellä nyt parit ämmät ja ehkäpä improbaturitkin pitäisi olla, niin voitaisiin puhua terveestä nuoresta. Tämähän leikkii selvästi yli-ihmistä, eikä se välttämättä ole terveen ihmisen merkki.
- kateellisia vaan ovat
Ei voi kuin ihmetellä tätä vastaanottoa. Itse tiedän yhden tyypin, joka kirjoitti muistaakseni 6 L:ää ja 3 E:tä, ei jäänyt edes kovin kauaksi yhdeksästä ällästä. Ihan normaali fiksu ihminen, oli vain kielellisesti tosi lahjakas. Ei paljon joutunut stressaamaan koulun takia.
En näe mitään syytä olla toisen hyvyydelle kateellinen, pikemminkin iloinen hänen puolestaan, että pystyi niin huikeaan suoritukseen. - shekerim
................ kirjoitti:
tuo on jo liioittelua. Kyllähän siellä nyt parit ämmät ja ehkäpä improbaturitkin pitäisi olla, niin voitaisiin puhua terveestä nuoresta. Tämähän leikkii selvästi yli-ihmistä, eikä se välttämättä ole terveen ihmisen merkki.
Eli hänen siis pitäisi vastata kokeissa tahallaan väärin, koska SINÄ et yltänyt hyviin arvosanoihin?
- ................
shekerim kirjoitti:
Eli hänen siis pitäisi vastata kokeissa tahallaan väärin, koska SINÄ et yltänyt hyviin arvosanoihin?
Eihän. Jos hän vastaisi tahallaan väärin, niin ei hän siltikään olisi terve, koska pystyisi kumminkin halutessaan yli-ihmis -tulokseen.
Minä taas olin terve nuori, koska en vetänyt hälyttäviä yli-ihmis -arvosanoja. - Endorfiinihumala
Tuo oli hyvin sanottu. Tuo vähättely on aivan uskomattoman läpinäkyvää. Puhdasta kateutta. En ymmärrä.
- shekerim
................ kirjoitti:
Eihän. Jos hän vastaisi tahallaan väärin, niin ei hän siltikään olisi terve, koska pystyisi kumminkin halutessaan yli-ihmis -tulokseen.
Minä taas olin terve nuori, koska en vetänyt hälyttäviä yli-ihmis -arvosanoja.Onneksi kovin moni ei ajattele samoin kuin sinä. Logiikallasi tiedemiehetkään eivät voisi tehdä uusia keksintöjä - sehän olisi vallan yli-ihmismäistä rikkoa rajoja. Ilmeisesti jos joku menestyy sinua paremmin, on hän jokin kummallinen yli-ihminen jota tulee pelätä?
- ..............
shekerim kirjoitti:
Onneksi kovin moni ei ajattele samoin kuin sinä. Logiikallasi tiedemiehetkään eivät voisi tehdä uusia keksintöjä - sehän olisi vallan yli-ihmismäistä rikkoa rajoja. Ilmeisesti jos joku menestyy sinua paremmin, on hän jokin kummallinen yli-ihminen jota tulee pelätä?
Nyt rupeat olemaan asian ytimessä!! Sinä et ainakaan ole ällä yli-ihminen, kun ajattelet noin terveesti. Enkä minä niitä pelkää, olenhan sentään miesten mies!
- Sivusta seurannut
... liiemmin välitä, että elämme maassa jossa jokainen esitetty kritiikki on "kateutta".
Onhan tuo hieno suoritus, tuskin sitä on kieltäminen, mutta luku(/kieli)päällä ja helvetinmoisella motivaatiolla tuohon pystyy, ei se vaadi Mensan jäsenyyttä tai todella poikkeuksellista tapausta. Kirjoituksissa menestyminen yleensäkin vaatii pitkälti perslihaksia ja motivaatiota, lukiossa vielä pärjää asioiden ulkoa opettelulla pitkälti (en viittaa tällä mitenkään tähän kyseiseen tapaukseen, vaan yleensä).
Kyseenalaista sen sijaan on tapa jolla näihin tuloksiin suhtaudutaan, elämme muutenkin järjettömän kilpailuhenkisessä ja materialistisessa yhteiskunnassa jossa ihmisen arvo mitataan sillä kuinka tehokas hän on. Nuorilta odotetaan ja vaaditaan niin paljon, että moni jää sairaseläkkeelle ennen kuin täyttää kolmekymmentä, perfektionistit palavat loppuun ja monet tippuvat kelkasta. Onko tämä sitten tervettä? Ylioppilasjuhlienkin pitäisi olla helpottava ja iloinen tapahtuma, mutta turhan usein ensimmäinen kysymys on "MONTAKO laudaturia?".
Toki noin suuren opiskelumotivaation osoittaminen ja tuollaiset tulokset ovat hieno saavutus, mutta se on yksi hieno saavutus monien hienojen saavutusten joukossa. Ei se tee kenestäkään yli-ihmistä, eikä keneltäkään pidä tuota vaatia. Se olisi hyvä muistaa.
- pojo
Pitää olla vähintään kymmenen ällää. Jollei ällien määrä ole kaksinumeroinen, niin niitä ei nykyään edes lasketa.
- kohta ohi
kirjoitin äikästä ceen, enkusta ceen, ruottista been, lyhyestä mutikasta een. Nyt oon viidettä vuotta TTY:llä ja kohta alkaa tippatyö. Eikä tarvinnut ressata noiden kirjoitusten takia pätkääkään!!! Tommosilla "50kpl älliä"-tapauksilla ei oo mitään käytännön taitoja...sen näkee töissä joka päivä!
- Pocahontas
Te kateelliset, tunnetteko kenties tämän nuoren naisen, joka kirjoitti yhdeksän ällää? Arvostelette häntä aivan kuin tietäisitte jotain hänen maalaisjärjestään tai käytännönavuistaan.
Miten ihmiset voivatkaan olla katellisia toisen huikealle suoritukselle??!! - opiskelamaan
Pocahontas kirjoitti:
Te kateelliset, tunnetteko kenties tämän nuoren naisen, joka kirjoitti yhdeksän ällää? Arvostelette häntä aivan kuin tietäisitte jotain hänen maalaisjärjestään tai käytännönavuistaan.
Miten ihmiset voivatkaan olla katellisia toisen huikealle suoritukselle??!!Lainaus Iltasanomista: "Nuoren naisen lukuhommat eivät loppuneet kevään koitokseen. Hän lukee paraikaa Helsingin yliopiston valtiotieteellisen tiedekunnan pääsykokeisiin. Tähtäimessä on opiskella maailmanpolitiikkaa. Tarkkoja urasuunitelmia Mankilla ei vielä ole.
Entä onko juhlasuunnitelmia illaksi?
- Enpä mitään erityistä meinannut. Illalla on Musiikkiopiston konsertti, jossa soitan poikkihuilua. "
Ainakin minusta vaikuttaa tämän pätkän perusteella aivan tervejärkiseltä nuorelta naiselta. Selkeät opiskelusuunnitelmat ja aikomus opiskella ulkomaantoimittajaksi. Kielitaito antaakin vankan pohjan sille. Harrastuksiinkin riittää aikaa.
- kahden ällän yo
Eräällä tutun tyttärellä oli lukion keskiarvo täysi kymppi. Luki läksyjä yötäpäivää. Hän yritti kompensoida ulkonäön puutteensa hyvillä arvosanoilla. Muu elämänoppinen puuttui häneltä täysin. Hän eli vain ulkoaopittujen fraasien varassa. Ylioppilaskirjoituksissa hän "nappasi" seitsemän ällää. Nykyisin on avohoidossa.
Toisaalta Albert Eistein menestyi keskinkertaista huonommin koulussa. Hän osasi keskittää tietonsa ja kykynsä. Hänellä oli koulun ulkopuolistakin elämää eli hän osasi yhdistää elämän lait ja oppineisuuden.
No joo, mutta harvemmin "ulkoaopitusta" kehittyy uutta luovaa. - pelkkiä kieliä
Tuskinpa tuo kertaa paljoakaan kun ko henkilö kirjoitti KUUSI KIELTÄ
Suomen koululaitos on sellainen että
hyvä koulussa = osaa kymmeniä hyödyttömiä kieliä- et ole
oppinut sitä yhtäkään.
- niin hyvä
Eihän toi nyt ees mikään huippusuoritus ole. KIrjoitti noin helvetin monta kieltä ja vaikeimmat (esim. pitkä matematiikka) jätti pois!
- Kauppakoululainen
Aikanaan lukiossa vedin kaikkea rauhoittavia,vitutti kaikki paskahousut siellä.
Joten,koko paska tyssäsi siihen.
Nyt menee ihan hyvin,asun jopa omassa asunnossani.
Mutta,onnea ylioppilaille!,itse olen pyrkinyt vähentämään liiallisia aivosoluja,ettei asiat käy turhan monimutkaisiksi elämässä.... - järjellinen
Millä perusteella mittaat pitkän matikan jotenkin kieliä vaikeammaksi?
- kielineroja tarvitaan
Kielineroilla on kysyntää ulkomaanmarkkinoilla. Ei tarvi paljoa kattoa, mihin menee, kun useita kieliä hallinnassa. Ja ovet kaikkiin yliopistoihin ovat avoinna!
Olen vähän kade, koska itsekin haluaisin olla kielinero. Onnittelut vain sinulle, joka kirjoitit ne 9 laudaturia! - epo
Onnittelut myös kaikille muille uusille tämän kevään ylioppilaille.
Pitkään on ollut tiedossa, että YO-koe on ollut kielipainotteinen -ns. lyhyissä kielissä on voinut loistaa. Kielten ylivoiman on taannut aikanaan toisen kotimaisen kielen, käytännössä ruotsin pakollisuus. Äidinkielessäkin on ollut jo kolmisenkymmentä vuotta kaksi eri koetta.
Vasta 2000-luvulla "vääryys" korjattiin,kun reaalikoe uudistettiin siten, että luonnontieteisiin ja matematiikkaan suuntautuneet saavat näyttää todellisen osaamisensa. Tulos alkaa jo näkyä, sillä reaalikoeaineita kirjoitetaan runsaasti.
Oikein on, että äidinkielen joutuvat kaikki kirjoittamaan: sen hyvään osaamiseenhan koko oppiminen perustuu.
Nyt 9 laudaturia kirjoittanut ei lehtitietojen mukaan kirjoittanut lainkaan ns. kovia aineita, pitkää matematiikkaa, fysiikkaa ja kemiaa. Mutta se ei hänen loistavaa suoritustaan himmennä. Kadehtimisen sijaan ottakaamme esimerkkiä tästä uroteosta. - järjellinen
Onnea sille yhdeksän ällän yo:lle ja muillekin.
Kuitenkin, mielestäni yo-todistus ja ne ällät ovat hieman yliarvostettuja. Avaahan se monia mahdollisuuksia, kun on hyvät yo-paperit, mutta eipä niillä papereilla sitten opiskelemaan pääsyn jälkeen tee enää mitään.
Minä vedin lukion vasemmalla kädellä useiden aineidem kohdalla, sillä mm. luonnontieteet ja ruotsi eivät kiinnostaneet pätkääkään. Näistä kirjoitinkin sitten A:ta ja B:tä. Pääsin ensimmäisellä yrittämällä yliopistoon lukemaan sitä ainetta, joka eniten kiinnosti. Onneksi on olemassa myös pääsykoekiintiöt, joten yliopistoon voi päästä myös valintakokeessa osoittamansa osaamisensa perusteella, jolloin eivät turhien aineiden yo-arvosanat paina mitään.
Yliopistossa taas olen alusta asti saanut kiitettäviä ja arinomaisia arvosanoja. Kun voi omistautua aineille jotka kiinnostavat, niin opiskelukin maistuu. - Aron jussi
Tulee mieleen entinen itämaisten kielten tuntija Jussi Aro, joka osasi 22 eri kieltä. Jos hänen aikanaan olisi ollut mahdollista suorittaa ylioppilastutkinnot samalla tavalla kuin nykyään, olisi hän saanut 22 ällää.
- Aron jussi
Oikea luku taisi olla 19. Linkkejä löytyy muitakin
http://www.lapua.fi/hellanmaa/hella20/jussi_aro.htm - Kielari..ö
Olenko oikessa, mutta itämaisten kielten lisäksi hän hallitsi myös germaaniset, romaaniset ja slaavilaiset kielet. Melkoinen kielinero.
Hän myös huomasi navajoen ja suomenkielten yhteneväisyydet ensimmäisenä ?
Navajoen kieltähän käytettiin koodikielenä Normannian maihinnousussa.
- Ylioppinut ja siks niin hyvä
Minä olen kymmenen ällän ylioppinut keisari.
Lihava, Lihan ystävä, Lyllerö, Läskikasa, Laiskamato, Lusmu, Lunttaaja, Livistäjä, Liikkumaton ja Lahopäinen ylioppinut keisari.
Ylioppineen keisarin pitää olla vähän läski, pitää tykätä lihasta. Ylioppinut keisari lyllertää, kuin paras läskikasa. Ylioppinut keisari on laiskamato ja lusmu, joka vain lunttaa toisilta. Hän osaa myös tarvittaessa livistää tunneilta, vaikka onkin muuten aikamoisen liikkumaton ja lahopäinen opiskelija.
Ylioppinut keisari vain on niin hyvä!- cum shot abbrobatur
kymmenen ällää = kymmenen KIELTÄ
- 10-ällän arvoinen kiittäjä
cum shot abbrobatur kirjoitti:
kymmenen ällää = kymmenen KIELTÄ
Osaan sanoo kymmenellä kielellä kiitos, koska olen kymmenen ällän kiittäjä.
Eli tosi tasokas kiittäjä olen!
- dfhgfghfhgd
siinäpäs sit pinkoo ja menee opiskelee yliopistoon seuraavaks kymmeneks vuodeks filosofiaa ja miettii että onko nurmikolla elämää xD itse oon käyny lukion ja amiksen ja kirjoitin 3 B ja 1 C ja se riitti mun opiskelun osalta !! se ku menisin yliopistol lukee jotain ihme kieltä ni tienaan vuosien saatos paljon rahaa ku lukisin pienel opiskelu tuel jotain ammattia mis ei saa sen enempää palkkaa kuin normaalis ammatis.. ja kaiken hyvän lisäks voi jäädä viel työttömäks :D elämä eletään kerran ja siit täytyy otta kaikki ja elää täysillä ja nähdä maailma.. ei saatana, mä en ikinä jaksais lukee ja nyhvätä jossain kotona nurkas paksun kirjan ääres.. ku voi matkustella maailmalla ja pitää hauskaa..
- Nimetön
asd
- sellaista se elämä on
Kivat sille, mä en päässyt aikoinaan edes läpi ko. kirjoituksista enkä viitsinyt uudestaan yrittää.
No joo, elämä on väliaikaista ja lopulta ei ole väljä monenko ällän oppilas on. Pääasia on että läpäisee elämän ja voi kuolla onnellisena.- ****
Itse en ole ylioppilas, koska en ole mikään fiksu ihminen.. pelkällä peruskoululla ja kauppiksella olen päässyt kumminkin julkiseen ammattiin ja uskoisin että tienaan v*****i enemmän kun ne 20 vuotta opiskelleet ihmiset. Kyllä se vaan niin on, että luonnollisella charmilla, elämän kokemuksella ja puheenlahjoilla pääsee paljon pidemmälle, kuin opiskelemalla.. Mutta ei siinä mitään.. jos on lukupäätä, niin siitä vaan..
- näinhän se on
Kommunismissa valtio tuottaa opetustoimen ja koulut.
Markkinataloudessa on yksityiset koulut ja lukiot ja opiskelijat saavat itse päättää mihin lukioon menevät.
Markkinataloudessa ei ole pakkoruotsia vaan valinnanvapaus. - 11ällää
päivitetäänpäs hieman tietoja:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200805187669522_uu.shtml
joku veti 11 ällää ja teki uuden ennätyksen. - repikää tästä
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Yo-kirjoitusten ennätys onkin 11 laudaturia/1135236452112
- Surusilmä
Pistää kyllä miettimään, mitä ihmettä minä teen lukiossa. Koen kuitenkin tuon yhdentoista laudaturin olevan vähän liikaa.. Miten joku voi olla niin hyvä kaikessa?
- mensalainen
Älykkyys ja koulumenestys eivät ole sama asia. Voivat nämä L-ylioppilaat olla ihan tavallisia älykkyydeltään, esim ÄO voi olla vaikka hieman keskiarvoa huonompi, mutta tunnollisesti kun ovat lukeneet niin ovat menestyneet hyvin.
Eli summa summarun, ei välttämättä kovin älykkäitä. - olisi..
mensalainen kirjoitti:
Älykkyys ja koulumenestys eivät ole sama asia. Voivat nämä L-ylioppilaat olla ihan tavallisia älykkyydeltään, esim ÄO voi olla vaikka hieman keskiarvoa huonompi, mutta tunnollisesti kun ovat lukeneet niin ovat menestyneet hyvin.
Eli summa summarun, ei välttämättä kovin älykkäitä.poika, niin sanottaisiin että on poikkeuksellisen lahjakas. http://www.iltalehti.fi/espoo/200805187669522_eo.shtml
- Sanon mä
olisi.. kirjoitti:
poika, niin sanottaisiin että on poikkeuksellisen lahjakas. http://www.iltalehti.fi/espoo/200805187669522_eo.shtml
Miten joku on jaksanut lukea noin paljon?? Ja mitä järkeä on lukea liikaa?
Kunnioitettava teko kuitenkin!
- Onnea kaikille kirjoittaneille
Nythän vapautta on taas enemmän kuin ennen. Saa keskittyä nihin aineisiin , joissa pärkjää oikeasti hyvin.LMutta minusta se ei ole lakin saanti enää kuin silloin ennen.Kun kuka vaan saa ja koulutusta alkaa olla jo muillakin.Meinaan niitä jotka ahertavat kaksoistutkintoa.Niillä on hyvät saumat työelämään
- eetu....
eihän tuo mikään ennätys ole espoolainen tyttö kirjoitti 11 laudatturia siinä on saavutus
- vain 6 ällää saanut
Tyttö onkin huippuyleisurheilija eli lajivalintakin on järkevä, onnea!
- noita nykyajan
laudatur arvosanoja voi verrata niihin, mitä oli ennen. Milloin tuli käytäntö, että jokaisesta reaaliaineesta saa arvosanan? Ennen kirjoitimme reaalin ja vaikka kirjoitti/vastasi viiten-kuuteen eri aineeseen siitä tuli yksi yhteinen arvosana. Eli nämä 9 ja 11 ällän kirjoittajien reaaliaineet olis kiva tietää ja montako niitä oli? Siitä vois päätellä mikä oikea arvosana koko paketille.
- MaijAbi09
No eiks tänä vuonna se joku kirjottanu 11 vai 12 ällää!?!? Mä kirjotin viime vuonna heheh, äikkä oli B, pitkä matikka oli !M! hitsi kun olin ilonen ja oon yhä. Terveystieto oli C ja reaali oli C. :) iha ok meni, ei mummi ja vaari suuttunu, pelkäsin iha hitosti näyttää tota isovanhemmille!!!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1007806- 1075597
- 2754861
- 494813
- 753584
- 502828
- 602541
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222458Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292402- 412274