Kaikki lentokoneessa olemisesta :D

telenovelafani

Noniin. Ongelma on, että olen 23-vuotias nuori nainen ja astumassa nyt elämäni ensimmäistä kertaa lentokoneeseen 6.6.2008. Olen koko ikäni pelännyt lentokonetta, joten haluaisin tietää kaiken lentokoneessa olemisesta :D Tiedän, kuulostaa aivan typerältä, mutta olen epätoivoinen. Näen jo painajaisiakin lentokoneella lentämisestä =/ Tässä muutama kysymys:

1. Kuinka kauan joutuu seilaamaan lentokentän turvatarkastuksissa?
2. Mitä saa ottaa käsimatkatavaroihin mukaan?
3. Saako lentokoneessa kuunnella mp3/mp4-soitinta ja jos saa niin koska? Voiko omilla kuulokkeilla kuunnella?
4. Nousun ja laskun aikana olen kuullut paineen takia korvien menevän lukkoon. Tämä minua huolettaa ENITEN koska omistan herkät korvat ja lähes puoli kuuro :D Siispä mitä neuvoja, jotta ei tuntuisi niin tukalalta olo? Lukenut kauhujuttuja miten korvat särkeneet koko päivän ja tärykalvot melkein puhjenneet =/ Luin tietoa lentokoneessa käytettävistä korvatulpista, kokemuksia? :D
5. Jotain muuta mitä pitäisi tietää?

SUURET SUURET SUURET KIITOKSET jo näin etukäteen ihan KAIKILLE vastaajille, jotka autatte minua ongelmassani xD Ja KIITOS jos jaksoitte lukea koko sepustuksen, krhm!!

26

9915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

1. Jos pelaa varman päälle, Helsingissä kannattaa kentälle tulla 2 tuntia ennen lentoa, koska check-in jono saattaa kestää 45 minuuttia ja turvatarkastusjono sen jälkeen pahimmillaan 45 min (lomalennoilla taitavat vaatia vielä aikaisempaa paikalle tuloa)
      2. Suurin rajoite käsimatkatavaroissa on nesteet ja voiteet, joiden pitää olla yhdessä 1 litran muovipussissa alla 1 desin pakkauksissa. Helpointa siis laittaa nesteet ruumaan menevään matkatavaraan. Ei myöskään teräesineitä (esim. saksia) käsimatkatavarassa.
      3. Saa kuunnella omilla kuulokkeilla ja soittimilla, paitsi nousun, laskun ja kiitoradalla rullauksen aikana (turvavyövalo palaa)
      4. Korvat eivät yleensä mene lukkoon, paitsi jos on nuha muutenkin

• menosta apuja

- Syö purukumia
        - tee paineentasaus -> suu kiinni, puristat sormin nenän tukkoon ja puhallat ilmat pihalle korvien kautta
        - tee nielemisliikkeitä

• Kuura-kuuro
        menosta apuja kirjoitti:

- Syö purukumia
        - tee paineentasaus -> suu kiinni, puristat sormin nenän tukkoon ja puhallat ilmat pihalle korvien kautta
        - tee nielemisliikkeitä

Minulla aukeaa korvat hyvin kun "tekohaukottelen"

• NeTsKu
        Kuura-kuuro kirjoitti:

Minulla aukeaa korvat hyvin kun "tekohaukottelen"

Mua alkaa särkee päätä nousuissa ja laskuissa? mitä pitäis tehä? Syödä pillereitä vai juoda vettä...???

• NeTsKu

ollaan menossa ens viikon keskiviikkona Crand Canarialle ni onko arkena paljonki jonoo?

• Lennolle

• avut

Tuolla on mainio ohje niille, jotka ovat ensimmäistä kertaa lentokentällä:

www.avuton.com/matkat/lentokentalla

• menemisestä...

sinä joka väität et korvat menee lukkoon vaan jos on nuha, ei todellakaa pidä paikkaansa, oon lentäny kymmeniä kertoja ja joka kerta menee korvat lukkoo, syön purkkaa, nieleskelen ja EHDOTTOMASTI korvatulpat! pienenä join myös trippiä, vielä ku sai viedä juomaa koneeseen.. lyhyillä lennoilla (helsinki-oulu) pidin koko lennon ajan korvatulppia koska kone on tavallaan koko ajan nousemassa/laskemassa -> heti kun on noussut, käy jo laskeutumaan. nousu on kyllä pahempi ku lasku.. mun mielestä :D

• koneeseen

"pienenä join myös trippiä, vielä ku sai viedä juomaa koneeseen.. "

Koneeseen saa viedä juotavaa. Ne vaan pitää hankkia turvatarkastuksen jälkeen. Tyhjän juomapullon saa viedä turvatarkastuksen läpi ja sen saa täytää vedellä jota saa turvalliselta alueelta.

• Dippidipsi

Minun mielestäni nousu ei erityisemmin tunnu korvissa, vähän voivat mennä lukkoon hetkeksi, kannattaa pureskella purkkaa tai nieleskellä.

LASKU on se pahempi juttu, alkaa tuntua korvissa heti kun kone lähtee laskemaan korkeutta (jopa puol tuntia ennen kun koneen pitäis olla maassa). Mulla menee ainakin heti ihan lukkoon ja alkaa sattuun korviin, poskiin, leukaan.. Aika ikävää.

Kannattaa käyttää Nasolinia hyvissä ajoin (lue käyttöohjeet) ennen laskeutumista ja semmosia paineentasauskorvatulppia ja myös pureskella purkkaa.

Hengissä oon kuitenkin aina selvinnyt, eikä se laskeutuminen niin kamalaa kuitenkaan oo. Mä saan korvat auki niistämällä väkisin, vaikkei mitään oisi tulossakaan. :D

• selvä provo

jotka löytyy finnair.fi. Älkää menkö halpaan sillä näitä riittää tässä maassa.

• telenovelafani

Te, jotka vastasitte minulle ihan kunnolla ettekä vittuileet, KIITOS teille :) On se kumma ettei uskota :> ja en ole kyllä aiemmin lähettänyt tänne mitään eri nimimerkeillä, tällä samalla pyörin :P Siispä sekoitat minut johonkin toiseen ihmiseen. Ja olen todella lähdössä matkalle, halusitte uskoa sen sitten tai ette!

• telenovelafani
        telenovelafani kirjoitti:

Te, jotka vastasitte minulle ihan kunnolla ettekä vittuileet, KIITOS teille :) On se kumma ettei uskota :> ja en ole kyllä aiemmin lähettänyt tänne mitään eri nimimerkeillä, tällä samalla pyörin :P Siispä sekoitat minut johonkin toiseen ihmiseen. Ja olen todella lähdössä matkalle, halusitte uskoa sen sitten tai ette!

Ehkäpä vaikuttaa siksi niin epätodelliselta koska kysymykset tuntuvat olevan tyhmiä :D Ja niin ne varmasti teistä tuntuvatkin, mutta minä haluan olla perillä asioista ettei tarvitse menettää yöuniaan sen takia, että pelkää ja jännittää liikaa =(

• ihjfijlof

Ehkäpä vaikuttaa siksi niin epätodelliselta koska kysymykset tuntuvat olevan tyhmiä :D Ja niin ne varmasti teistä tuntuvatkin, mutta minä haluan olla perillä asioista ettei tarvitse menettää yöuniaan sen takia, että pelkää ja jännittää liikaa =(

On ilo havaita, että runkuttelevat pippelisimut innostuvat vastaamaan ja palvelemaan heti, kun kysyjänä on "23-vuotias nuori nainen"! Oikein! Tästä se naisen lämmittäminen alkaa ja ties vaikka joskus vielä pääsisitte aina "maaliin" saakka...?

Kuinkahan monta vastausta olisi saatu, jos tätä olisi kysynyt 23-vuotias mies? ;-)

• x-factor
        ihjfijlof kirjoitti:

On ilo havaita, että runkuttelevat pippelisimut innostuvat vastaamaan ja palvelemaan heti, kun kysyjänä on "23-vuotias nuori nainen"! Oikein! Tästä se naisen lämmittäminen alkaa ja ties vaikka joskus vielä pääsisitte aina "maaliin" saakka...?

Kuinkahan monta vastausta olisi saatu, jos tätä olisi kysynyt 23-vuotias mies? ;-)

Joo-o, mä en käsitä miten se voi jonkun persettä repiä että tälläsellä KESKUSTELU palstalla jotkut vastaa toisten kysymyksiin??!! Eikös se oo niinku vähän tarkotus?

Ja mulla on erittäin vahva epäilys siitä, että täällä keskustelualueella ei niin hirveesti miehiä ees käy joten toi ylläoleva kommentti vasta naurettava onkin.

• 1. Kuinka kauan joutuu seilaamaan lentokentän turvatarkastuksissa?

Tämä riippuu mm. siitä mihin aikaan olet lähdössä, Vantaan lentokentällä on eniten ruuhkaa yleensä heti aamusta sekä iltapäivällä, mutta en minä ainakaan ole koskaan pitkiä aikoja joutunut turvatarkastukseen jonottamaan, yleensä on korkeintaan vartti mennyt. Lähtöselvitys avataan yleensä noin 3 tuntia ennen koneen lähtöaikaa, joten kun olet ensimmäistä kertaa lentämässä niin haluat kenties tutustua lentokentän tarjontaan, kauppoihin ja muuhun mitä siellä on. Kannattaa siis tulla lentokentälle noin 2-3 tuntia ennen koneen lähtöaikaa niin ehdit myös lentokentällä tutustua eri paikkoihin.

2. Ota käsimatkatavaroihin mukaan kaikki arvotavarat kuten rahat, avaimet, passi jne. Lisäksi kannattaa ottaa vähän vaihtovaatteita siltä varalta, että laukku ei tulekaan heti perille. On harvinaista, että suoralla lennolla ei matkalaukku tule perille, mutta joskus voi näinkin käydä ja silloin on hyvä olla edes jotain vaihtovaatetta mukana. Esim. minä otan aina uimapuvun käsimatkatavaroihin, koska olisi inhottavaa alkaa etsiä uutta uimapukua jos matkalaukku katoaisi tai tulisi myöhässä. Täällä vielä tarkemmat ohjeet mitä saa ottaa käsimatkatavaroihin ja mitä ei.
      http://www.finavia.fi/pakkaaoikein

3. Saako lentokoneessa kuunnella mp3/mp4-soitinta ja jos saa niin koska? Voiko omilla kuulokkeilla kuunnella?
      http://www.finavia.fi/tietokjamatkapuhlentok
      Eli nousun ja laskun aikana ei saa ja mahdollisesti joskus voi tulla myös lennon aikana tilanne, jolloin turvavyövalo laitetaan päälle, joten silloin on siis kiellettyä.

4. Nousun ja laskun aikana olen kuullut paineen takia korvien menevän lukkoon. Tämä minua huolettaa ENITEN koska omistan herkät korvat ja lähes puoli kuuro :D Siispä mitä neuvoja, jotta ei tuntuisi niin tukalalta olo? Lukenut kauhujuttuja miten korvat särkeneet koko päivän ja tärykalvot melkein puhjenneet =/ Luin tietoa lentokoneessa käytettävistä korvatulpista, kokemuksia? :D

Itsekin olen sitä mieltä, että lasku on pahempi. Minulla on kerran mennyt korvat todella pahasti lukkoon laskussa ja myöhemmin kun menin asian vuoksi lääkäriin lomakohteessa niin paljastui, että minulla oli korvatulehdus. Oli todella inhottava se kipu laskun aikana ja kun ei sitten alkuun juuri edes kuullut mitään kun oli korvat niin pahasti lukossa. Eli jos sinulla on ollut ennen lentoa jotain korvatulehduksen oireita tai yskää, nuhaa ym. niin kannattaa olla erityisen tarkka ja hankkia esimerkiksi apteekista ehkäiseviä lääkkeitä ja nenäsuihkeita asiaan. Muuten minulla ei ole korvat menneet lukkoon, mutta aina tulee syötyä purkkaa nousun ja laskun aikana, joka siis auttaa juuri noihin korvaongelmiin.

5. Jotain muuta mitä pitäisi tietää?
      Tule ajoissa paikalle ja muistat pakata tavarat oikein. Lähtöselvityksessä saat koneeseen nousukortin, josta selviää miltä portilta koneesi lähtee. Se ei yleensä vaihdu, mutta lentokentällä kannattaa kuitenkin tarkistaa lentokentän tauluista miltä portilta koneesi lähtee. Joskus näihin tulee muutoksia, mutta niistä kyllä kuulutetaan ja viimeistään siellä lähtöportilla näet oletko oikeassa paikassa, sillä siellä näkyy mikä kone on seuraavana lähdössä sieltä. Kun saavut Rodokselle niin seuraat vain muita matkustajia niin kaikki menee hyvin. Hyvää matkaa sinulle!

• telenovelafani

Kiitoksia kovasti kahvitar :) Lähtöni lähtee 6.6.2008 klo: 06:10 tai jotain siihen suuntaan. Ja perillä lähempänä 11 aaumupäivällä Rodoksella.

• tero609

tuskin lentokone mistään ilmakuopista ihan heti putoaa

• Nalle

Voiko lentokoneeseen otta nintendo DS? Ja tietenkin pelata sillä lentokoneessa...

• NeTsKu
        Nalle kirjoitti:

Voiko lentokoneeseen otta nintendo DS? Ja tietenkin pelata sillä lentokoneessa...

Nii-i. Mullakin olis semmonen mut en vaan tiiä että voiko. Mutta sieltähän voi lainata semmosen käsikonsolin 4€ (ainaki finnairilla).

• ...

Mäki oon lähössä ulkomaille 6.6.2008 :DD Mutta tässäpä vastauksia:

1. No se riippuu siitä kentästä. Esim. Oulun lentokentälle ei varmaan tarvi mennä ku tuntia aikasemmin.
      2. En tiiä :D Ei mitään millä voisit tappaa jonku ;)
      3. Kyllä voi kuunnella, ei saa nousun ja laskun aikana ja sillon jos palaa se turvavyö merkki, saa omilla kuulokkeilla kuunnella
      4. Haukottele, pure purkkaa, niele
      5. Kamera kannattaa ottaa mukaan koneeseen: saa hienoja kuvia (jos on ikkunapaikalla) :D

Ei toi lentäminen oo kamalaa. :) Nousut ja laskut on aivan ihania

• telenovelafani

Olen Rodokselle menossa ;) Kiitoksia neuvoista ... :D

• Juzzukka

Olen Rodokselle menossa ;) Kiitoksia neuvoista ... :D

KUULE, EIKÖ SULLA TODELLAKAAN OO MUUTA TEKEMISTÄ, ku
        kusettaa muita ihmisiä. Jos et sattunut tietämään, täältä näkee milloin ensimmäisen viestin laittaja (eli sinä) on laittanut itse jotain. Ja kahvittarena olet täällä esiintynyt, ja sitten sitä "kahvitarta" muka kiitellyt neuvoista. Mene itseesi!!!!!!!!!!

• NeTsKu
        Juzzukka kirjoitti:

KUULE, EIKÖ SULLA TODELLAKAAN OO MUUTA TEKEMISTÄ, ku
        kusettaa muita ihmisiä. Jos et sattunut tietämään, täältä näkee milloin ensimmäisen viestin laittaja (eli sinä) on laittanut itse jotain. Ja kahvittarena olet täällä esiintynyt, ja sitten sitä "kahvitarta" muka kiitellyt neuvoista. Mene itseesi!!!!!!!!!!

No eikö sulla ole muuta tekemistä ku dissata ihmisiiiii??????????

• Juzzukka

No, olet nähtävästi käynyt jo lentokoneessa, miten meni? No, seuraavalle kerralle kuitenkin: Korvatulpat on todella hyvä olla ja syljen nieleskely auttaa korvien kanssa. Purkan mässyttäminen auttaa ainakin minulla :D Olen 12-vuotias ja menossa toista kertaa lentokoneeseen. Ei satu korviin jos noudattaa näitä neuvoja :) Kaikkea hyvää sinulle!

• dcwe

Oon 13 ja käyny tähän asti 5 matkalla
      1. Jopa 2 tuntia koko höskä saattaa kestää
      2. Puhelimen,kirjoja,lukemista,tekemistä,rahat,avaimet,kamera
      3. Saa paitsi kun punainen merkki valo palaa
      4. Korviin ei kaikilla todellakkaan satu. Mutta jos nyt välttämättä tahdot varautua, Nasolin nenäsumutetta suihkautat ennen lentoa,earplanes korvatulpat laitat(apteekista), ja duaccin lääkkeen (1) voit ottaa ennen lentoa(apteekista)
      5. Rentoudu lennolla:)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vassarina hymyilyttää vaurastuminen persujen kustannuksella

Olen sijottanut määrätietoisesti osan Kelan tuista pörssiosakkeisiin, ja salkku on paisunut jo toiselle sadalle tuhanne
      Maailman menoa
      20
      2227
    2. Riikka runnoo: Elisalta potkut 400:lle

Erinomaisen hallitusohjelman tavoite 100 000 työllistä lisää yksityisellä sektorilla on kohta saavutettu. Toivotaan toiv
      Maailman menoa
      28
      2088
    3. Niinistö neliraajajarrutteli Natoon liittymistä vielä sodan alettua

Myöntää nyt itsekin, mikä jo aikaisemmin tiedettiin. Marin vei Suomen ja Ruotsin Natoon. "”Myönnän auliisti jarruttelle
      Maailman menoa
      194
      1647
    4. Pääseekö kuka tahansa hoitaja katselemaan kenen tahansa ihmisen terveystietoja?

"Meeri selaili puhelinta uteliaisuuttaan ja katuu nyt – Moni hoitaja on tehnyt saman rikoksen Tuttujen ihmisten asiat k
      Maailman menoa
      52
      1609
    5. Kokoomus on Suomen kommunistisin puolue

"Hallituksessa on erimielisyyttä siitä, kuinka suuri osa veronkiristyksestä hyvitetään datakeskuksille uudella erillisel
      Maailman menoa
      76
      1580
    6. Nainen rakas

Mulle on alkanut tulla sellainen olo että meistä tulee ehkä pariskunta vielä 😌
      Ikävä
      113
      1430
    7. Jalankulkija kuoli. Poliisi etsii mustaa BMW Coupe -autoa, jossa on punertavat vanteet.

Jalankulkija kuoli jäätyään auton alle Joensuussa – kuljettaja pakeni, poliisi pyytää havaintoja https://www.mtvuutiset.
      Joensuu
      50
      1368
    8. Pyyntö Teelle

Voisitko nyt vaan ystävällisesti laittaa viestin?
      Ikävä
      83
      1129
    9. Martina haluaa tasoisensa miehen

Seiskassa juttu minkälaisen miehen Martina haluaa. Kumppanin pitää tuoda hänen herkkyytensä ja vahvuutensa esiin sekä ol
      Kotimaiset julkkisjuorut
      240
      997
    10. Voi ei! Katja Ståhl joutui sairaalaan - Syynä tämä vitsaus - Koskettava päivitys sairaalasängystä

Pikaista paranemista, Katja! Katja Ståhl on kertonut somessa joutuneensa sisään sairaalaan. Lue lisää: https://www.suom
      Suomalaiset julkkikset
      21
      885
    Aihe