Kysymykseni koskee VAV-asuntojen jonotusaikoja. Onko täällä joku saanut vaikkapa nyt viimeisen vuoden, korkeintaan parin, aikana vuokra-asunnon VAVilta? Eniten kiinnostaa yksiöiden tai kaksioiden hakijat, koska olen itsekin pienehköä asuntoa hakemassa.
Elikkä mistä asunnon sait, ja ennen kaikkea kuinka kauan jouduit jonottamaan? Oliko jotain erityistä, joka nopeutti asunnon saantia (esim. perheenlisäys, asunnottomuus, jne) vai jonotitko normaalisti?
Olen itse laittanut hakemuksen sisään kaksi kertaa (ensin lokakuussa 2007 ja sitten huhtikuussa 2008). Olen ymmärtänyt, että hakemus on voimassa 6 kk kerrallaan - tosin VAVin sivuilla tästä ei mainita mitään! Satuinpahan vaan lukemaan jonkun VAVin edustajan haastattelun Iltalehdessä, ja siinä tämä mainitsi asiasta. Kuinkahan moni on tuon kuuden kuukauden jälkeen tipahtanut pois jonosta, tästä kuitenkaan tietämättään?
No joka tapauksessa, tämän vajaan 8 kuukauden kuluessa minulle ei ole tarjottu ensimmäistäkään asuntoa, tai otettu muutenkaan yhteyttä. Hain siis yksiötä. Tuossa samaisessa haastattelussa VAVin edustaja sanoi, että ns. "kriittisiin hakijoihin" luetaan mm. vanhempien luona asuvat, joihin itsekin kuulun. Siitä huolimatta en siis ole asuntoa saanut. Tuo väitti, että kriittiset hakijat saavat melkein aina 6 kk sisällä hakemuksen jättämisestä. Niinpä niin.
Häiritsee muuten VAVissa se, ettei hakemusta voi täyttää sähköisesti (paitsi jos sattuu olemaan toinen niistä kahdesta ihmisestä, jotka omistavat jonkun sähköisen henkilötunnistuskorttivempeleen, käsittämättömästi kun vaativat tuollaista jos haluaa netin kautta hakea). Ei siinä paperin täyttämisessä siis mitään, mutta kun sen on postittanut VAVin toimistoon, sieltä ei tule minkäänlaista ilmoitusta, että hakemus on otettu vastaan (sanovat sivuillaan, että ottavat yhteyttä vasta kun asunto on tarjolla). Tästäpä seuraa tietty epävarmuus - mitäs jos hakemus on vaikka hukkunut postissa, tai jos se on epähuomiossa ollut vajavaisesti täytetty ja päätynyt hylätyksi. Siinähän sitten on puoli vuotta siinä uskossa, että on asuntojonossa, vaikka tosiasiassa näin ei olisikaan.
Mutta niin, tärkein kysymys oli nyt se, että kuinka kauan ihmisillä on kestänyt tuon vuokra-asunnon (yksiön tai kaksion) saaminen VAVilta?
Päivitys: VAVilta ilmoitettiin minulle sähköpostilla asiaa tänään tiedustellessani, että hakijoita on jonossa "yli 4800", ja että asuntoja vapautuu keskimäärin 90 kuukaudessa. Hieman yksinkertaistaen keskimääräiseksi jonotusajaksi saa siis laskettua melkein 4,5 vuotta!! Mutta tämähän tietysti riippuu siitä, millaista asuntoa on hakenu ja mistä jne. Joten edelleen olisin kiinnostunut kuulemaan, millaisessa ajassa tuolta ovat ihmiset saaneet yksiöitä?
VAV-asunnont Vantaalla...
4
2356
Vastaukset
- höpiset?
Kyllä sivuilla mainitaan tuo 6 kk. Ja sähköisestikin voi hakea, tosin en katsonut tuota linkkiä pidemmälle. Mutta yleensä tunnistus tapahtuu pankin kautta, ainakin muissa sähköisissä jutuissa. Luulisi, että nykyajan ihmisellä on verkkopankki ja tunnusluvut, ainakin, jos on tietokonekin.
https://asiointipalvelin.enfo.fi/asiointi2/reachform/serveForm2.asp?formName=v_asunt5.xft- jklkjmkmkk
soittaa ja kysyä, mikä kestää. tehdä selväksi, että juuri sinä tarvitset sen asunnon. jos sua arveluttaa hakemuksen täyttäminen netissä ja lähettäminen postissa, niin voithan sinä mennä itse vavin toimistoon ja viedä sen hakemuksen henk. koht. virkailijalle.
hae myös muualta, vvo:lta, satolta, seuraa lehti-ilmoituksia vuokrattavista asunnoista.
mä en ole ikinä saanut yhtäkään asuntoa sillä, että pistän hakemuksen ja jään odottelemaan josko joku tarjoaisi jotain, pitää olla itsekin aktiivinen.
näillä eväillä olisin saanut vavilta joka kerta asunnon kun olen sitä hakenut, koskaan en ole sieltä asuntoa huolinut, ovat lääviä.
- Satu -80
...vaville viime tiistaina ja viime torstaina meille tarjottiin heti asuntoa. Sitä ennen hakemus oli ollut sisällä jo 4 kuukautta. Meillä oli nopeuttavana tekijänä perheenlisäys. Eli kolmio saatiin ja itä-Vantaalta. Kannattaa soittaa sinne, silloin hakemuksesi "nousee" esille. Ei meillekään olisi näin pikaisesti tullut asuntoa, jos en olisi soittanut.
- no..
Perheenlisäys, asunnottomuus jne ovatkin sitten kokonaan eri asia, silloin pääsee jonon ohi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1575970
- 1145555
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h465247Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa323255- 552789
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue252601- 432290
- 232090
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta131900On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na151821