Menen tämmöiseen operaatioon joka tehdään tähystyksellä. Kipupumppu asennetaan. Kertokaa kokemuksianne jotka läpi käyneet tälläisen. Kuinka leikkaus onnistui? kuntoutus,kivut ja kuinka kauan meni että kädellä pystyy toimimaan niinkuin "ennenkin"?
ahdasolkapää
11
1452
Vastaukset
- kipupumppuko
Hei,
Kerrotko missä sinut leikataan? Kysyn mielenkiinnosta koska ihmettelen tuota kipupumppua. Minut on kahdesti leikattu tähystämällä, ei mitään kipupumppua. En olisi tarvinnutkaan.
Ekassa leikkauksessa piti olla vain ahdas olkapää...oli pientä muutakin. Sain käyttää kättä heti seuraavana päivänä, ei rajoituksia. Käsi vain ei tullut kuntoon.
Vuosi ekasta leikkauksesta vaihdoin ortopediä, netistä surffaillen, tätä palstaa lukien, löysin huippu olkapääspesialistin. Tähystysleikkaus, olkapää oli lisäksi löysä. Sen vuoksi kantoside 5 viikkoa. Kuntouttamista oli mutta onnistui ihan itse ortopedin ohjeiden mukaan. Syksyllä menen saman ortopedin hoitoon. Olkapää toimii mutta siinä on ajoittain pientä liikekipua. Nyt putsaillaan ja poistetaan tulehtunutta kudosta.
Koskaan en ole kipua tuntenut, en minkäänlaista. Leikkaukset menivät helpolla vaikka vikoja olikin paljon, varsinkin toisessa leikkauksessa. - Kaksi kertaa leikattu
Hei! Itselläni olkapäähän tehtiin 2-vuotta sitten kyseinen leikkaus avoleikkauksella, silloin en laitettu kipupumppua koska käteni puudutettiin niin en sitä tarvinnut. Ensimmäinen leikkaus ei tuonut toivottua apua vaan nyt 3 kuukautta sitten leikattiin uudelleen tällä kertaa tähystämällä, löydöksenä 2 jännerepeämää, ac-nivelessä jotain häikkää ja lisäksi tehtiin vielä lisää tilaa koska ensimmäisessä leikkauksessa ei oltu tehty tarpeeksi. Minulle laitettiin kipupumppu jonka otin pois seuraavana päivänä(aika ihnottava homma vaikka ei kipeää otakaan). En osaa sanoa oliko kipupumpusta paljoankaan apua koska olin ensimmäisenkin yön tosi kipeä puhumattakaan seuraavista päivistä. Kipu lääkkeet eivät auttaneet koska olen jo pitkään joutunut käyttämään kovia särkylääkkeitä niin ne eivät vain yksinkertaisesti tehonneet. Pahinta vaihetta kesti noin3-4 päivää sitten kivut alkoivat hellittämään. Nyt kun leikkauksesta on kulunut n.3 kk niin kipuja tulee lähinnä rasituksessa ei muuten ja öisin myös on vielä kipuja. Joudun jonkun verran vielä käyttämäään särkylääkkeitä. Kuntoutuksen aloitin kun olin 5 viikon kuluttua saanut ottaa kantositeen pois. Jos sinulla tehdään vain tilaa olkapäähän niin kantoside ei tarvitse olla kuin 1-2 viikkoa. Itselläni oli ensimmäisen leikkauksen jälkeen 2 viikkoa. Kuntouksesta sen verran haluaisin sanoa että kannattaa olla tunnollinen mutta kuunnella kehoa liikaa ei saa rasittaa vaan kivun sallimissa rajoissa. Sairaslomaa minulla on vielä elokuun puoleen väliin. Käsittääkseni jos tehdään vain tilaa olkapäähän niin sairaslomat ovat n.3kk tämä siis jos kaikki menee niin kuin pitäisi toisin kuin minulla ensimmäisen leikkauksen jälkeen jouduin olla puoli vuotta sairaslomalla ja eikä olka ollut vielä kunnossa kun menin töihin. Mutta toivotaan että sinun leikkauksessa kaikki menee niin kuin pitää eikä tule tälläistä pitkittynyttä tilanetta kuin minulle!Tsemppiä
- tämä koskaan
Millaisia oireita Sinulla oli ennen tätä toista leikkausta. Tarkoitan, että mistä osattiin epäillä uuden leikkauksen tarvetta? Kävitkö yksiyislääkärillä vai julkisella puolella?
Minut on leikattu jo viimesyksynä, töissäolen ollut nyt 4 kuukautta, mutta heti töihin palattuani kivut palasivat olkaan ja sitten tuli liikerajoitteet eli käsi ei nytkään nouse kivutta edes vaakatasoon. Väkisin sitä olennyt kuntouttanut, mutta on paljon liikketiä, jotka eivät onnistu lainkaan. Olkanivel ei ikäänkuin ole ihn paikallaan tuolla kuopassaan.
Alunperin korjattiin avoleikkauksessa laaja jännerepeämä ja muuta pientä siistimistä tehtiin, kuten tilaa jänteelle poistamalla luuta olkalisäkkeestä.
Ac-nivel minulla oireilee myös; eipäilynä on kuluma.
Alkaa vaan pikkuhiljaa kypsyttää, kun ei tästä tokene entiseen kuntoon ollenkaan.
- penni84
Minullekin tietoa=).itsekin saamassa parin viikon päästä toivottavasti päätöstä leikataanko.2003 vuodesta asti ollut olkapäävaivoja ja nytten tilanne se että olen aina vuodessa monia kuukausia sairaslomalla.nyt juuri kuukauden saikku takana ja huomenna taas töihin.viime viikolla kävin enmg.ssä mut ei löytynyt mitään ja keskivikkona menen magneettikuvaan missä ne ruiskuttaa myös nestettäsinen jotta näkevät tarkemmin,fysioterapiassa olen käynyt mutta hankalaoittaa kuntoutumista kun kipeenä koko ajan,samaten pidän mahd.paljon kantosidettä että olkapää saisi levätä oikeen kunnolla.siellä on todettu ainakin ahdas olkapää ja kuitenki myös löysyyttä nivelisstä tms...mutta tsemmpiä sinulle leikkaukseen
- kaksi kertaa leikattu
Ensimmäinen leikkaus tehtiin siis avoleikkauksella julkisella puolella. Mutta olkapää ei sitten parannutkaan toivotulla tavalla. Se oli pitkä prosesssi ennen kuin pääsin tähän toiseen leikkaukseen joka tehtiin tähystämällä yksityisellä puolella. Kättäni yritettiin kuntouttaa fysioterapialla, kortisoonipiikeillä, ENMG-tutkimuksessa kävin ja lopuksi otettiin syksyllä 2007 magneettikuvat joissa ei mitään eriytistä näkynyt joten lääkäri vain sanoi että pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Tämä kaikki tapahtui julkisella puolella kunnes menin sitten yksityisellä puolella toimivallle ortopedille. Hän teki perusteellisen kliinisen tutkimuksen ja heti sen perusteella osasi epäillä jännerepeämää. Hän sanoi että magneettikuvat eivät olkapään osalta eivät ole aina niin tarkkoja. Se on hirveän raskasta kun leikkaus ei ole auttanutkaan ja hyppäät jos minkalaisissa kokeissa ja fysioterapiassa ja mitään ei löydy sitä rupeaa epäilemään jo itseään että jos tämä vaiva onkin korvienvälissä. Voimia kaikille jotka kamppailevat näitten samojen asioiden kanssa!
- olkaleikkaukseen muutama päivä
kaksi kertaa leikattu kirjoitti:
Ensimmäinen leikkaus tehtiin siis avoleikkauksella julkisella puolella. Mutta olkapää ei sitten parannutkaan toivotulla tavalla. Se oli pitkä prosesssi ennen kuin pääsin tähän toiseen leikkaukseen joka tehtiin tähystämällä yksityisellä puolella. Kättäni yritettiin kuntouttaa fysioterapialla, kortisoonipiikeillä, ENMG-tutkimuksessa kävin ja lopuksi otettiin syksyllä 2007 magneettikuvat joissa ei mitään eriytistä näkynyt joten lääkäri vain sanoi että pitäisi vaihtaa työpaikkaa. Tämä kaikki tapahtui julkisella puolella kunnes menin sitten yksityisellä puolella toimivallle ortopedille. Hän teki perusteellisen kliinisen tutkimuksen ja heti sen perusteella osasi epäillä jännerepeämää. Hän sanoi että magneettikuvat eivät olkapään osalta eivät ole aina niin tarkkoja. Se on hirveän raskasta kun leikkaus ei ole auttanutkaan ja hyppäät jos minkalaisissa kokeissa ja fysioterapiassa ja mitään ei löydy sitä rupeaa epäilemään jo itseään että jos tämä vaiva onkin korvienvälissä. Voimia kaikille jotka kamppailevat näitten samojen asioiden kanssa!
Hei olkavaivaset =)
Edelliseen kirjoittajaan voin sen verran samaistua että julkisen sektorin puolella kaikki on nihkeetä ja ihmisistä ei juuri välitetä. Vaikka olisit kauan kärsint kivuista ja koittanut tehdä kuntoutumisen eteen kaiken, ei millään ole väliä. Mulla törkein tapaus oli jorvissa viime kuun lopussa;
menin ortopedin luo, mukana omat magneettikuvat, ortopedi repi kättäni ja veti ja väänsi, sanoi että hyvähän tämä on. Ja sen jälkeen katsoi kuvia ja kertoi että repeämähän tuolla on. Labrum irti siis osittain.No ei se kuunnellut vaikka sanoin että on vaikeeta nukkua tai edes ylipäätään suoritua päivästä ilman särkyjä. Kehotti mua vielä toimittamaan lausunnon kuvista, eli halusi varmistusta omalle näkemykselleen, eipä lääkärisetä tiennyt että lausunto antoi tosiaan ili repeämän ja nivelrikkoa. Ja hups jäipä mainitsematta että mull aonkin leikkaus edessä, yksityisellä. Mitä tästä voi päätellä?? eka ihminen on täysin yksin kipujen kanssa, ketään ei juuri hetkauta kuinka kauan jonotat jonnekki polille ja sitten vielä sanotaan että joo revittele vaan sitä kättä ei tuo vaarallista ole. Joo olisin onneni kukkuloilla jos voisin toimia ihan normaalisti. Eli ortopedi aatteli että tosiaan huvikseni jonotan kuleemaan tollasta. Juu ei kitos..eli etsikää ihmeessä joku hyvä ortpedi asaanne hoitamaan, nt jälkeenpäin aatellen en kyllä antaisi olkapäätäni tämän jorvissa toimivan ortopedin käsiin, tuskin niitä jälkeenpäinkään kiinnostaa jos leikkaus ei onnistu tms.
- edelleen toimintakyvytön
Minulla avarrettiin olkapää kesällä 07 operaatio
piti tehdä tähystäen, vaan ei onnistunut tehtiin
avoleikkaus.Leikkauksen jälkeen laitettiin kipupumppu joka jouduttiin poistamaan seuraavana päivänä haavan alkaessa vuotamaan.Kipupumppu esti hyvin leikkauksen jälkeiset kivut.Pumpun poiston jäleen määrättiin kipulääkkeitä tabletteina lääkkeitä kipuihin joudun vieläkin ottamaan vaikka leikkauksesta tulee kohta vuosi.
Käteni ei vieläkään nouse vaakatasoon,eikä sivulta ylös.Kuntoutus leikkauksen jälkeen alkoi heti fysioterapeutin ohjeiden mukaan ja jumppa
jatkuu edelleen omatoimisesti.- avarruksen jälkeen
Nämä olkapäävaivat taitavat olla aika vaikeita korjata. Vaikuttaa siltä, että hyvin harva on saanut avun ensimmäisestä leikkauksesta. Varsinkin jos kyse on ollut pelkästä ahdas olkapäästä. Mistähän mahtaa johtua?
Suurimmalle osalle leikatuista tulee lisää vaivoja ja toinen leikkaus. Näin kävi minullekin. - Ahdas olkapää vaiva
avarruksen jälkeen kirjoitti:
Nämä olkapäävaivat taitavat olla aika vaikeita korjata. Vaikuttaa siltä, että hyvin harva on saanut avun ensimmäisestä leikkauksesta. Varsinkin jos kyse on ollut pelkästä ahdas olkapäästä. Mistähän mahtaa johtua?
Suurimmalle osalle leikatuista tulee lisää vaivoja ja toinen leikkaus. Näin kävi minullekin.kÄSI EI NOUSE ITSE NOSTAEN KYYNERPÄÄ VAAN OLKAPÄÄN TASOLLE. hEILUTTAESSA KÄTTÄ VELTOSTI, KUULUU NAPSAHDUKSIA JA RUSAHDUKSIA OLKAPÄÄSTÄ. Nyt kun olen elääkkeellä, niin ei työnantaja enää teetä mitään, joten saan olla olkani kanssa kipuineni ja jos pienestä eläkkeestä riittäis operointiin, johon ei riitä, niin voisin mennä. Olen kuullut, että pahemmaksi menee, kun operoidaan, joten kun pystyn nukkumaan nykyään jollain puolella, niin yritän pärjätä. Tapasin ihanan ylilääkärin Helsingin alueella, joka pelkällä olemassaolollaan ja ystävällisyydellään paransi olkapäätäni kortisonipiikkien lisäksi. Jos olisi varaa, niin menisin hänen vastaanotolleen yksityispotilaana. Urheilijoiden sairaala, mutta aivan ihana lääkäri, ystävällinen.Muistakaa, tulehtunutta ei saa kuntouttaa fyysisesti. Tulehdus täytyy ensin saada pois. Sen jälkeen fyysinen kuntoutus. : )
- minä etsivä
Ahdas olkapää vaiva kirjoitti:
kÄSI EI NOUSE ITSE NOSTAEN KYYNERPÄÄ VAAN OLKAPÄÄN TASOLLE. hEILUTTAESSA KÄTTÄ VELTOSTI, KUULUU NAPSAHDUKSIA JA RUSAHDUKSIA OLKAPÄÄSTÄ. Nyt kun olen elääkkeellä, niin ei työnantaja enää teetä mitään, joten saan olla olkani kanssa kipuineni ja jos pienestä eläkkeestä riittäis operointiin, johon ei riitä, niin voisin mennä. Olen kuullut, että pahemmaksi menee, kun operoidaan, joten kun pystyn nukkumaan nykyään jollain puolella, niin yritän pärjätä. Tapasin ihanan ylilääkärin Helsingin alueella, joka pelkällä olemassaolollaan ja ystävällisyydellään paransi olkapäätäni kortisonipiikkien lisäksi. Jos olisi varaa, niin menisin hänen vastaanotolleen yksityispotilaana. Urheilijoiden sairaala, mutta aivan ihana lääkäri, ystävällinen.Muistakaa, tulehtunutta ei saa kuntouttaa fyysisesti. Tulehdus täytyy ensin saada pois. Sen jälkeen fyysinen kuntoutus. : )
Kerro ihmeessä kuka tämä lääkäri on? Urheilijoiden sairaala, Diacor??? Minäkin asun Helsingin alueella ja kaipaisin tietoa hyvistä ortopedeistä. Nimiä kiitos, olisi paljon apua!!!
Olkapääleikkaukset taitavat olla aika kalliita, yksityisellä. Eikö sinun kannattaisi kuitenkin mennä julkiselle puolelle ja jonoon? Kyllähän tuo vaiva täytyy saada kuntoon. Voi olla, että operointi ei heti auta mutta ei se kyllä vaivoja pahenna! - olkavaivainen
minä etsivä kirjoitti:
Kerro ihmeessä kuka tämä lääkäri on? Urheilijoiden sairaala, Diacor??? Minäkin asun Helsingin alueella ja kaipaisin tietoa hyvistä ortopedeistä. Nimiä kiitos, olisi paljon apua!!!
Olkapääleikkaukset taitavat olla aika kalliita, yksityisellä. Eikö sinun kannattaisi kuitenkin mennä julkiselle puolelle ja jonoon? Kyllähän tuo vaiva täytyy saada kuntoon. Voi olla, että operointi ei heti auta mutta ei se kyllä vaivoja pahenna!Niin!
Tilanne on sellainen, että ei saa nimiä mainita.
En aijo tehdä olalleni mitään muuta kuin heilutella kevyesti roikuttaen lattiaan päin ns-heiluriliikettä. Minulla on kallkkeumaa olkapäässä ja se pitäisi punkteerata. Olen kuitenkin sitä mieltä, että annan ajan kulua ja hitaalla itse kuntoutuksella teen mitä pystyn. Uiminen on hyvä kuntoutus. Siinä uin koiraa. Normaalisti en pysty ja aina jalat pitää ylettyä pohjaan. Itse uskon, että osaltaan kookas etuosani on osaasyynä olkapäihini. Kun paino putosi sairauden myötä, niin alkoi kamala oirehtimine ja painon pysyminen normaalissa rajoissa, helpottaa olkapäiden verenkiertoa. Sukupuolta ei lienee tarvitse kertoa : ))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077716
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1085901- 835157
- 1394526
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113210- 552957
- 582908
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102434- 612427
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562036