paras ylioppilas

helios<3

millä perusteella paras ylioppilas valitaan?? jos vaikka tulee luokan kesken monelle oppilaalle samoja yo-arvosanoja...

10

1547

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valitaan

kokonaispuoltoäänimäärän perusteella. Jos ne menevät tasan, niin sitten kai katsotaan laudaturien määrä. Jos sekin on tasan, niin varmaan sijoitus on jaettu.

• helios<3

Kiitos vastauksesta. "Kokonaispuoltoäänimäärä"... tarkoitat varmaan joitain opettajien antamia ääniä? :D

• djywr
        helios<3 kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. "Kokonaispuoltoäänimäärä"... tarkoitat varmaan joitain opettajien antamia ääniä? :D

Mun mielestä on jotenkin tyhmää valita jotai parhaita ylioppilaita.. siis kaikkihan siinä on ison työn tehnyt kun on ylipäätään lakin saanut, mun mielestä ei pitäis siinä vaiheessa enää tollasta parhaimmistoa nostaa korokkeelle. Tietysti kunnia heille keillä hyvin on mennyt (kuulu itsekin heihin :D), mutta siis silti kyllä koen etä tuollainen on aika turhaa. Mutta omapa on mielipiteeni :)

• seuraavasti:

laudatur 7
      eximia cum laude approbatur 6
      magna cum laude approbatur 5
      cum laude approbatur 4
      lubenter approbatur 3
      approbatur 2
      improbatur 0

Se jolla on eniten puoltoääniä on paras ylioppilas. Jos menee tasan, katsotaan korkeimpien arvosanojen (l ja e) lukumääriä.

Ja jollei tiedon tasoilla muka saa kisata, niin ei TIETENKÄÄN sitten myöskään urheilulla. Kaikkihan siinäkin parhaansa yrittävät ja silti aina muka joku saa kultaa, joku hopeaa ja joku pronssia. Ja jotkut eivät saa mittään. Voi voi!

• amandashi

Urheilu EHKÄ vähän eri asia, siinä lähtökohtana on tarkoitus kilpailla, kun taas ylioppilaskirjoitukset eivät ole mitkään kisat! Typerää tehdä niistä sellaisia.

• helios<3

kiitoksia vielä selvennyksestä :)

• ON kilpailu!!!

Mitä suurimmassa määrin se yrittääkin olla kilpailu. On aina yrittänyt.

Ylioppilastodistuksella kisataan seuraaviin opinahjoihin. Tarkoitus on vieläpä lisätä YO-kokee merkitsevyyttä jatko-opintopaikkojen määräytymisessä. Se vähentäisi pääsykoepänttäystä, eli kaksinkertaista testausta/kilpailua. Järkevää!

Mutta onhan se aina mukavampaa, kun kaikki eivät hokaa, että kisaa me tässä käymme. Parempi siis meille, jotka huomaamme. :) Onhan sekin testi.

• amandashi
        ON kilpailu!!! kirjoitti:

Mitä suurimmassa määrin se yrittääkin olla kilpailu. On aina yrittänyt.

Ylioppilastodistuksella kisataan seuraaviin opinahjoihin. Tarkoitus on vieläpä lisätä YO-kokee merkitsevyyttä jatko-opintopaikkojen määräytymisessä. Se vähentäisi pääsykoepänttäystä, eli kaksinkertaista testausta/kilpailua. Järkevää!

Mutta onhan se aina mukavampaa, kun kaikki eivät hokaa, että kisaa me tässä käymme. Parempi siis meille, jotka huomaamme. :) Onhan sekin testi.

Itse ainakin kyllä olen erittäin hyvin yo-kokeissa menestynyt ja pärjännyt vaikka en ole mieltänyt niitä kilpailuksi. Tottakai tiedän että ne kokeet auttavat sisäänpääsyssä seuraaviin oppilaitoksiin, mutta itse ainakin keskityn kyllä aivan täysin tekemään oman parhaani enkä välitä siitä onko joku muu parempi, viittaan siis kintaalla mokomalle.

Parhaiden ylioppilaiden valitseminen mielestäni ei vain kuulu enää asiaan siinä vaiheessa kun juhlitaan lakin saantia. Se on minun mielipiteeni asiasta ja muut olkoon vapaasti eri mieltä :) Jokainen tyylillään.

• MeitsiIte
        amandashi kirjoitti:

Itse ainakin kyllä olen erittäin hyvin yo-kokeissa menestynyt ja pärjännyt vaikka en ole mieltänyt niitä kilpailuksi. Tottakai tiedän että ne kokeet auttavat sisäänpääsyssä seuraaviin oppilaitoksiin, mutta itse ainakin keskityn kyllä aivan täysin tekemään oman parhaani enkä välitä siitä onko joku muu parempi, viittaan siis kintaalla mokomalle.

Parhaiden ylioppilaiden valitseminen mielestäni ei vain kuulu enää asiaan siinä vaiheessa kun juhlitaan lakin saantia. Se on minun mielipiteeni asiasta ja muut olkoon vapaasti eri mieltä :) Jokainen tyylillään.

Kerrotaanko lakituksen yhteydessä kaikkien ylioppilaiden tulokset ?? :) Kiinnostaa vaan !

• ohjeiden
        MeitsiIte kirjoitti:

Kerrotaanko lakituksen yhteydessä kaikkien ylioppilaiden tulokset ?? :) Kiinnostaa vaan !

mukaan ylioppilasjuhlassa ei saa kertoa ylioppilaan arvosanoja, jos hän sitä vastustaa. Eli kun ilmoitat, että sinun arvosanojasi ei sitten lueta, niin asia on sillä selvä.

Ihan toinen asia on sitten se, että kun tulokset jossain juhannuksen tienoilla vahvistetaan, niin kuka tahansa saa mennä tiedustelemaan sinun arvosanojasi, ja ne on pakko hänelle kertoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17133
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4904
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2758
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2072
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1617
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1567
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1544
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1514
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1273
    Aihe