Kesämökin taso

Ahkera löhöilijä

Meidän mökillä on sähköt, vesi kannetaan tai pumpataan sisään, viemäröinti pelaa. Puuhella ja takka on, vesi lämmitetään: aamulla lämmitetty padallinen riittää päivän tarpeisiin. Saunarakennus on omansa ja yösijoja riittää kolmessa rakennuksessa hyvin. Tärkeimmät ovat mielestäni vesistö ja ympäristö, laiturit ja terassit. Järvi on suurimpia Suomessa ja vesi kirkasta, rakennukset kalliolla.
Paljon puuttuu mukavuuksia meiltä.
Näitä sivuja lukiessa tulee mitä ihmeellisempiä asioita vaatimustasoon nähden. Ei edes kaupunkiasunnossa ole joutunut pohtimaan kaikkea sitä, mitä mökeillä pähkäillään.
Miten te olette kokeneet eron kodista vapaa-aikaan?
Onko mökkitalkkari hommissa ja laajakaistat käytössä?

11

1820

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teille riittää

      Venäläisille tuo taso ei riitä.

    • aaapelii

      Viisi vuotta mökkeilyä 10 neliön tuvassa pienten lasten kanssa ilman mitään mukavuuksia opetti mitä mökkeily voi olla parhaimillan ja myös pahimmillaan. Nykyisinkin kannan veden sisälle ja vessassa käydään huussissa, mutta osaan antaa isoa arvoa sähkövalolle, jääkaapille, omalle makuusopelle ja ennen kaikkea etäohjatulle sähkölämmitykselle joka on lisännyt mökkeilypäiviä ainakin sadalla vuorokaudella.

    • Lomalla pitää olla mukavaa

      En ymmärrä alkuunkaan sitä, että mökillä tehdään kaikki vaikeamman kautta. Lomalla pitää olla helppoa ja kivaa.

      • 39v mökkeillyt

        Minulle mökki on lapsuuteni ihana paikka, vaikka vaatimaton, ei edes ihan rannassa (meri pilkottaa terassilta ja vene odottaa laiturissa siellä).Sähköt tuli kun lapset syntyivät, ulkohuussi on ollut aina. On hermolepoa pestä tiskit käsin ulkona(no sateella sisällä), en vaihtais tiskikoneeseen. Kamiina lämmittää ihanasti viileinä iltoina:D ja metsä tuoksuu ihanalta. SIinä se yksinkertaisuus ja rentous.


      • työleiri : !

        jossa *ruoska* viuhuu ja työn orjat raataa vuorokaudet ympäriinsä


    • omaa mielipidettä

      siis..... Ei todellakan tarvitse olla mikään omakotitalon korvike. Tai ehä sellaisille jotka eivät ole luonnossa poikenneet muuta kuin tienvarressa pissillä tai minne autolla pääsee. Vaikka mökki olisi uusi niin pärjää, minun mielestä siis, vallan hyvin ilman suihkua sisällä tai sisävessaa. Saunaa ei missään nimessä päärakennuksen yhteyteen kun kysessä mökki, puhumattakan mistään sähkösaunasta.

      • mökillä...

        pitää ehdottomasti olla mökkitunnelma. Mitä se kellekkin on. Minulle/meille se on sitä että kaikkea mukavuutta ja elektroniikkaa ei missään nimessä pidä löytyä mökiltä. Siellä on ihana kun ei kuulu liikenteen melu ja saa pestä astiat ulkona niinku joku aiemmin mainitsi. Pilkkoa puita, lämmittää ulkosaunaa, pissiä ulkohuussissa, kantaa vettä niska vääränä. Se vaan on rentouttavaa. Ehkäpä siksi kun sitä ei tarvitse normaalina arkena tehdä. Siitä me nautimme, emmekä haluakkaan tv:n tai radion lisäksi juuri muuta melua mökille.


    • monta makua

      Itse vietän kesää lapsena opitussa paikassa, jonka vanhempani ostivat joskus 60-luvun alussa.

      Sähköt on, kesävesi tulee sisälle ja saunaan. Huussi on ulkona, sauna rannassa, samoin puuvaja. Jos olisi paljon rahaa, rakennukset olisi ihana remontoida vähän hienommiksi ja sauna kaipaisi uudistusta, vaja uuden katon.

      Kaikkeen ei vaan ole rahaa, enkä yksinäisenä naisena kaikkea osaa itse tehdä. Mökillä en kaipaa tietokonetta, TV:tä katson todella harvoin. Sähkö ja lämpö pitää olla, niistä en luopuisi ja joskus hiihtoloman aikaan sisävessa olisi poikaa.

      Saunan haluan olla jatkossakin omana rakennuksenaan rannassa, se toimii myös pesupaikkana muutenkin. Joka pvä lämmitän padassa vettä, vaikka saunaa en kun pari kertaa viikossa.
      Sisällä lämpiää tiskivesi kattilassa, ihan riittävää.

      Kesä on kesä, monet koko ikänsä betonin keskellä elävät eivät enää osaa yksinkertaisiakaan hommia, kuten saunan lämmitystä puilla tai kompostin tekoa. Mutta ei se minua kiusaa, vaikka naapurilla on hieno uusi omakotia muistuttava mökkinsä. Minä viihdyn näin, kesä on kuitenkin lyhyt ja tärkeintä on meren ranta, veneily ja kalastus ja pihalla puutarhatöiden teko.

      • lastenhoitoa

        Uudessa ja uusaskeettisessa mökissä on sähkölämmöt -ehkä kohta etäsäädettävänä - järvestä boilerin kautta lämpiävä kesävesi, erotteleva ulko- ja sisävessa sekä kantovesinen rantasauna. Näin saadaan kokeille ja pienten lasten hoitajille vähän helpotusta. Ei tarvi koko aikaa tuusata tiskejä ja lämpöjä. Kyllä partiokokemusta omaavat nuorperheet pärjäisi vaikka teltassa, mutta isovanhemmat haluaa päästä vähän vähemmällä - kun jättää nuoret tiskaamaan niin on kiva mennä puulämmitteistä saunaa lämmittämään. Gryndatessa oli tietysti budjettirajoitekin, mutta vesistöstä ei tingitty. Jos iskee lama tai sairaus, niin mökki kestää kylmilläänkin, kun on semmoiseksi vasiten tehty.


    • Kahjupappa

      Mökillä on kantovesi, ekovessa, aurinkosähkö ja kaasulämmitys. Pihakin on luonnontilassa (ei huolta). Mökillä tehdään vain pakolliset ja muuten ollaan kuin Ellun kanat.

    • Tärkeintä on, että itse nautti mökistään ja siellä olosta. Toinen tyytyy vähempään ja jopa viihtyy askeettisissa oloissa, mutta toivottavasti ei toisten kustannuksella.
      Itse oman mökkini rakentaneena ja varustaneena olen huomannut, että monet vaimoni mielestä tarpeettomat varusteet ovat osoittautuneet todella arvokkaiksi hänenkin viihtyvyyden kannalta.
      Mökin käyttöaste nousee heti varustetason mukaan ja luonnosta voi silti aina nauttia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      56
      3963
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2781
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      132
      2082
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      105
      1816
    5. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      58
      1258
    6. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1157
    7. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      173
      1046
    8. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      84
      996
    9. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      985
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      15
      947
    Aihe