Kun hämähäkki puree

Varovaisesti

Kun hämähäkki puree, millä se puree. Onko "lamauttava" pistin taka- vai etupäässä.
Eli kumpaa päätä pitää varoa. Peruuttaako hämähäkki?

9

1938

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

Takapäätä pitää varoa, mutta silloinkin silmät ovat ehkä eniten vaarassa ja harvemmin sitä hämppyä tulee silmillä pidettyä. Purema on vaarallinen, jos olet allerginen. Aika harva hämis tosin puree.

• Korjaus edelliseen vastauk...

Löysin googlesta varman tiedon, jonka mukaan etupäätä pitaäisi varoa:

Yhtä heimoa lukuun ottamatta kaikilla hämähäkeillä on myrkkyrauhaset. Ne lamauttavat saaliinsa pistämällä näitä leukaraajoissa olevilla piikeillä. Myrkyn koostumus vaihtelee eri lajien välillä suuresti.

• J.L.

Hämähäkki puree hampaillaan,jotka siis sijaitsevat päässä,eli "etupäässä."
        Skorpioni pistää piikillään,joka sijaitsee siellä "takapäässä."

• Kysyjä itse
        J.L. kirjoitti:

Hämähäkki puree hampaillaan,jotka siis sijaitsevat päässä,eli "etupäässä."
        Skorpioni pistää piikillään,joka sijaitsee siellä "takapäässä."

Löysin riittävän tarkkaa tietoa itse asiasta.
        Hämähäkillä ei ole varsinaisia hampaita, vaan eturaajapari on lyhyt, ontto, jossa on kynsikin.
        Näillä hämähäkki "puree" tai pistää eli puristaa ja valuttaa myrkyn uhriinsa. Kyse on kynsiparista, joista jää samantapaiset jäljet kaksi pistonjälkeä kuin pienen kyyn hampaistakin.
        Joillain hämähäkkilajeilla on tapana lisäksi potkia ja herkimmät ihmiset saavat oireita näistä takajalkojen karvoistakin.

• Surunkylväjä
        Kysyjä itse kirjoitti:

Hämähäkillä ei ole varsinaisia hampaita, vaan eturaajapari on lyhyt, ontto, jossa on kynsikin.
        Näillä hämähäkki "puree" tai pistää eli puristaa ja valuttaa myrkyn uhriinsa. Kyse on kynsiparista, joista jää samantapaiset jäljet kaksi pistonjälkeä kuin pienen kyyn hampaistakin.
        Joillain hämähäkkilajeilla on tapana lisäksi potkia ja herkimmät ihmiset saavat oireita näistä takajalkojen karvoistakin.

Joillakin tarantula -lajeilla ovat herkkiä potkimaan takapäästään karvoja hermostuessaan. Karvat polttavat/kutittavat suunnilleen samalla tavalla kuin hyttysen pisto, tietenkin taas on yksilökohtaista niin itse hämpyn karvojen kuin ihmisenkin kohdalla.

• Surunkylväjä
        Surunkylväjä kirjoitti:

Joillakin tarantula -lajeilla ovat herkkiä potkimaan takapäästään karvoja hermostuessaan. Karvat polttavat/kutittavat suunnilleen samalla tavalla kuin hyttysen pisto, tietenkin taas on yksilökohtaista niin itse hämpyn karvojen kuin ihmisenkin kohdalla.

Pitäisi ensimmäisen lauseen kuulua näin:

"Jotkin tarantulat ovat herkkiä potkimaan karvoja takapäästään hermostuessaan."

• mistä hitosta
        Kysyjä itse kirjoitti:

Tuota. Voisitko kertoa, mistä tuommoista tietoa löysit? Vaikea kuvitella miltä tuommoinen hämähäkki näyttäisi... Omilla on suupielissä selkeät myrkkyhampaat. Eturaajapari on lyhyt ja koirailla on siellä koukut, joilla se tukee naaraan paritteluasentoon. Naarailla ei ole moisia koukkuja. Voi olla tietysti, että joku noita hampaita kutsuu kynsiksi, mutta kyllä tämä selostus oli mielestäni vähintäänkin harhaanjohtava.

Ja tosiaan lintuhämähäkeistä toiset lajit potkivat karvoja, joissa on väkäsiä. Aiheuttavat mekaanista ärsytystä. Karvoissa ei ole myrkkyä..

• Kirjoittaja itse
        mistä hitosta kirjoitti:

Tuota. Voisitko kertoa, mistä tuommoista tietoa löysit? Vaikea kuvitella miltä tuommoinen hämähäkki näyttäisi... Omilla on suupielissä selkeät myrkkyhampaat. Eturaajapari on lyhyt ja koirailla on siellä koukut, joilla se tukee naaraan paritteluasentoon. Naarailla ei ole moisia koukkuja. Voi olla tietysti, että joku noita hampaita kutsuu kynsiksi, mutta kyllä tämä selostus oli mielestäni vähintäänkin harhaanjohtava.

Ja tosiaan lintuhämähäkeistä toiset lajit potkivat karvoja, joissa on väkäsiä. Aiheuttavat mekaanista ärsytystä. Karvoissa ei ole myrkkyä..

Tässä lainattu teksti wikipediasta:
        Myrkyllisyys

Yhtä heimoa lukuun ottamatta kaikilla hämähäkeillä on myrkkyrauhaset. Ne lamauttavat saaliinsa pistämällä näitä leukaraajoissa olevilla piikeillä. Myrkyn koostumus vaihtelee eri lajien välillä suuresti.

Omassa eläinkirjassani puhutaan ensimmäisestä raajaparista, toinen raajapari toimii uroksella paritteluelimenä.
        Ensimmäisessä raajaparissa (leukaraajapari)on tyvijaoke, jota toiset tietolähteet kutsuvat kynneksi, joka on ontto ja josta myrkky valuu uhriin.

• näin mene
        Kirjoittaja itse kirjoitti:

Tässä lainattu teksti wikipediasta:
        Myrkyllisyys

Omassa eläinkirjassani puhutaan ensimmäisestä raajaparista, toinen raajapari toimii uroksella paritteluelimenä.
        Ensimmäisessä raajaparissa (leukaraajapari)on tyvijaoke, jota toiset tietolähteet kutsuvat kynneksi, joka on ontto ja josta myrkky valuu uhriin.

Toi wikipedia on paikka mitä monet pitää asian todellisena oikeana vastauksena. Sinne voi kuka tahansa kirjoittaa ja kaikkea ei aina osata korjata. Mene esimerkiksi lukemaan asiaa koskevia foorumeita kuten birdspiders.net tai herppiä tai sit jotain ulkomaalaista. Sieltä asiat valkenee paremmin ja takuulla oikeampaa tietoa kuin tuo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3255
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      27
      2323
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1869
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      30
      1809
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    6. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1276
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1276
    9. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1187
    10. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1187
    Aihe