Kun hämähäkki puree

Varovaisesti

Kun hämähäkki puree, millä se puree. Onko "lamauttava" pistin taka- vai etupäässä.
Eli kumpaa päätä pitää varoa. Peruuttaako hämähäkki?

9

1859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Takapäätä pitää varoa, mutta silloinkin silmät ovat ehkä eniten vaarassa ja harvemmin sitä hämppyä tulee silmillä pidettyä. Purema on vaarallinen, jos olet allerginen. Aika harva hämis tosin puree.

    • Korjaus edelliseen vastauk...

      Löysin googlesta varman tiedon, jonka mukaan etupäätä pitaäisi varoa:

      Yhtä heimoa lukuun ottamatta kaikilla hämähäkeillä on myrkkyrauhaset. Ne lamauttavat saaliinsa pistämällä näitä leukaraajoissa olevilla piikeillä. Myrkyn koostumus vaihtelee eri lajien välillä suuresti.

      • J.L.

        Hämähäkki puree hampaillaan,jotka siis sijaitsevat päässä,eli "etupäässä."
        Skorpioni pistää piikillään,joka sijaitsee siellä "takapäässä."


      • Kysyjä itse
        J.L. kirjoitti:

        Hämähäkki puree hampaillaan,jotka siis sijaitsevat päässä,eli "etupäässä."
        Skorpioni pistää piikillään,joka sijaitsee siellä "takapäässä."

        Löysin riittävän tarkkaa tietoa itse asiasta.
        Hämähäkillä ei ole varsinaisia hampaita, vaan eturaajapari on lyhyt, ontto, jossa on kynsikin.
        Näillä hämähäkki "puree" tai pistää eli puristaa ja valuttaa myrkyn uhriinsa. Kyse on kynsiparista, joista jää samantapaiset jäljet kaksi pistonjälkeä kuin pienen kyyn hampaistakin.
        Joillain hämähäkkilajeilla on tapana lisäksi potkia ja herkimmät ihmiset saavat oireita näistä takajalkojen karvoistakin.


      • Surunkylväjä
        Kysyjä itse kirjoitti:

        Löysin riittävän tarkkaa tietoa itse asiasta.
        Hämähäkillä ei ole varsinaisia hampaita, vaan eturaajapari on lyhyt, ontto, jossa on kynsikin.
        Näillä hämähäkki "puree" tai pistää eli puristaa ja valuttaa myrkyn uhriinsa. Kyse on kynsiparista, joista jää samantapaiset jäljet kaksi pistonjälkeä kuin pienen kyyn hampaistakin.
        Joillain hämähäkkilajeilla on tapana lisäksi potkia ja herkimmät ihmiset saavat oireita näistä takajalkojen karvoistakin.

        Joillakin tarantula -lajeilla ovat herkkiä potkimaan takapäästään karvoja hermostuessaan. Karvat polttavat/kutittavat suunnilleen samalla tavalla kuin hyttysen pisto, tietenkin taas on yksilökohtaista niin itse hämpyn karvojen kuin ihmisenkin kohdalla.


      • Surunkylväjä
        Surunkylväjä kirjoitti:

        Joillakin tarantula -lajeilla ovat herkkiä potkimaan takapäästään karvoja hermostuessaan. Karvat polttavat/kutittavat suunnilleen samalla tavalla kuin hyttysen pisto, tietenkin taas on yksilökohtaista niin itse hämpyn karvojen kuin ihmisenkin kohdalla.

        Pitäisi ensimmäisen lauseen kuulua näin:

        "Jotkin tarantulat ovat herkkiä potkimaan karvoja takapäästään hermostuessaan."


      • mistä hitosta
        Kysyjä itse kirjoitti:

        Löysin riittävän tarkkaa tietoa itse asiasta.
        Hämähäkillä ei ole varsinaisia hampaita, vaan eturaajapari on lyhyt, ontto, jossa on kynsikin.
        Näillä hämähäkki "puree" tai pistää eli puristaa ja valuttaa myrkyn uhriinsa. Kyse on kynsiparista, joista jää samantapaiset jäljet kaksi pistonjälkeä kuin pienen kyyn hampaistakin.
        Joillain hämähäkkilajeilla on tapana lisäksi potkia ja herkimmät ihmiset saavat oireita näistä takajalkojen karvoistakin.

        Tuota. Voisitko kertoa, mistä tuommoista tietoa löysit? Vaikea kuvitella miltä tuommoinen hämähäkki näyttäisi... Omilla on suupielissä selkeät myrkkyhampaat. Eturaajapari on lyhyt ja koirailla on siellä koukut, joilla se tukee naaraan paritteluasentoon. Naarailla ei ole moisia koukkuja. Voi olla tietysti, että joku noita hampaita kutsuu kynsiksi, mutta kyllä tämä selostus oli mielestäni vähintäänkin harhaanjohtava.

        Ja tosiaan lintuhämähäkeistä toiset lajit potkivat karvoja, joissa on väkäsiä. Aiheuttavat mekaanista ärsytystä. Karvoissa ei ole myrkkyä..


      • Kirjoittaja itse
        mistä hitosta kirjoitti:

        Tuota. Voisitko kertoa, mistä tuommoista tietoa löysit? Vaikea kuvitella miltä tuommoinen hämähäkki näyttäisi... Omilla on suupielissä selkeät myrkkyhampaat. Eturaajapari on lyhyt ja koirailla on siellä koukut, joilla se tukee naaraan paritteluasentoon. Naarailla ei ole moisia koukkuja. Voi olla tietysti, että joku noita hampaita kutsuu kynsiksi, mutta kyllä tämä selostus oli mielestäni vähintäänkin harhaanjohtava.

        Ja tosiaan lintuhämähäkeistä toiset lajit potkivat karvoja, joissa on väkäsiä. Aiheuttavat mekaanista ärsytystä. Karvoissa ei ole myrkkyä..

        Tässä lainattu teksti wikipediasta:
        Myrkyllisyys

        Yhtä heimoa lukuun ottamatta kaikilla hämähäkeillä on myrkkyrauhaset. Ne lamauttavat saaliinsa pistämällä näitä leukaraajoissa olevilla piikeillä. Myrkyn koostumus vaihtelee eri lajien välillä suuresti.

        Omassa eläinkirjassani puhutaan ensimmäisestä raajaparista, toinen raajapari toimii uroksella paritteluelimenä.
        Ensimmäisessä raajaparissa (leukaraajapari)on tyvijaoke, jota toiset tietolähteet kutsuvat kynneksi, joka on ontto ja josta myrkky valuu uhriin.


      • näin mene
        Kirjoittaja itse kirjoitti:

        Tässä lainattu teksti wikipediasta:
        Myrkyllisyys

        Yhtä heimoa lukuun ottamatta kaikilla hämähäkeillä on myrkkyrauhaset. Ne lamauttavat saaliinsa pistämällä näitä leukaraajoissa olevilla piikeillä. Myrkyn koostumus vaihtelee eri lajien välillä suuresti.

        Omassa eläinkirjassani puhutaan ensimmäisestä raajaparista, toinen raajapari toimii uroksella paritteluelimenä.
        Ensimmäisessä raajaparissa (leukaraajapari)on tyvijaoke, jota toiset tietolähteet kutsuvat kynneksi, joka on ontto ja josta myrkky valuu uhriin.

        Toi wikipedia on paikka mitä monet pitää asian todellisena oikeana vastauksena. Sinne voi kuka tahansa kirjoittaa ja kaikkea ei aina osata korjata. Mene esimerkiksi lukemaan asiaa koskevia foorumeita kuten birdspiders.net tai herppiä tai sit jotain ulkomaalaista. Sieltä asiat valkenee paremmin ja takuulla oikeampaa tietoa kuin tuo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5209
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      127
      4686
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      2986
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1747
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      109
      1735
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1633
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe