600cc vai 1000cc???

Nimetön

Noniin! Moottoripörän osto edessä mutten vielä tiedä että ostanko yamahan R1 vai R6.

Elikä tässä teille 600cc tai 1000cc sportin omistajille kysymys!

Riittääkö 600cc sportin teho laittamaan adrenaliinin
pumppaamaan 3v. pyörän ostosta vai rupeeko silloin jo janottamaan 1000cc pyörän tehot?

Tiedän että 600cc sportit ovat tosi nopeita mutten millään haluisi heti 600cc:n oston jälkeen ruveta virittämään saadakseni lisää tehoja..
Olen seuraillut näitä chattejä ja yksi todella yleinen puheenaihe on että mikä 600cc sportti on nopein ja monellako sadasosalla. Paljon on myös kommentoitu, että montako heppaa esim. yamaha R6:ssa on ilmoitettu olevan ja paljonko siinä oikeesti sitten on jne..
Itse mietin että eikö 1000cc ratkaise ne molemmat ongelmat. Kuten aikaisemmin sanoin en haluaisi ostaa 600cc ja sitten harmitella että puuttuipa 5hp ku 1000cc:ssä olisi 50hp enemmän.

MITÄ TUUMAATTE????

43

16865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motoristi yamaha

      tervehdys todellakin täytyy onnitella teitä hyvän ja antoisan harrastuksen valinnasta tulla motoristiksi .

      todellakin isompi kuutio isompi teho nääs varmaankin sen olet hiffannut :)

      pyörää aloittelevalle en suosittele ollenkaan tuolta kuutio sektorilla.. suosittelen teille 200-350 kuutioista pyörää alkuun.. kevyempiä ja pienempikulutus ja eivätkä ole kalliita aloittelijan kaatuilla ..

      suosittelen lämpimästi menemään moto likkeeseen ja pyytämään koe ajoa sopivalta tuntuvasta pyörästä mikäli sellainen löytyy tai on palloiltava kahden välillä kumpi olisi parempi.

      mutta ehdotan että teille sellaista vaihtoehtoa että valikoisitte 300-500 pyörän välillä mikäli aiotte pysyä ehjänä vanhoillepäiville saakka. moni luulee hallitsevansa isomman pyörän vaikka hyppäisisi suoraan mopon tai kevarin selästä täyskuutioisen selkään.

      kun olet ajanut pienemmällä pyörällä 3 vuotta niin suosittelen siirtymään maxsimissaan 200 kuutiota edellistä isompaan pyörään esim jos aloitat 300 sella niin siirryt 500 kutioisen selkään .. moni saattaa jopa heti 300 jälkeen hypätä 700 kuutioisen pyörän selkään mutta tuolloin ollaan jo riskirajoilla kun kahvasta vääntämällä lähtee tuplasti edeltäjää enemmän tehoja. edellä vastaava toimina taas altistaa vähän kokeneen motoristin kokeilemaan rajojaan ja kuten aina tapauksissa käy on monilla lähtenyt kortti kuivumaan toinen ajaa rekan perään ja kolmas vetää ojaan sluibat,

      pienempi pyörä menee pahaiten kaupaksi kun aloittelevia motoristeja on eniten. moottori pyörä taas voi hieman heikommin säilyttää arvonsa kuin isompi.

      pienempi konekestää vähemmän ajoa toisinkuin isommat . eli aloittelijalle tulee aina olemaan hieman kalliimpaa aloittaa harrastus. toki moni huomioi tämän ja päätyy hyppäämään mopon selästä isompikuutioiseen mutta oppujen lopuksi voidaan tuolloin puhua ajovirheestä ja motoristin menetetystä elämän laadusta kun joutuu olemaan pyörätuolissa loppu elämänsä.

      mikäli olet mopomies niin suosittelen valitsemaan 60-100 kuutioisen väliltä.

      jostaas aloittelija niin korkeintaan 300-500 väliltä

      jostaas motoristi ja alta löytyy 700-850kerran porattu korjailtu ja laitettu pyörä niin ehdottomasti tuolloin voidaan suositella ostamaan isoin mitä rohkeus ja lompakko myötäilee .. .vakuutukset bensakulutus jne.

      ota neuvosta opiksi ja hyvää alkavaa kesää tienpäälle :)

      • Tajut on

        On turhaa ostaa mitään mopoa kuten sanoit että pitää adrealiinit liikkua niin 600cc mikään muu ei liiku kuin ikenet hampaissa jos sen ostat, 300cc - 500cc ne on naisten kokoja, suosittelen että vuokraat 1 vuorokaudeksi 600 cc - 750 cc pyörän (niitä on vuokralla tällä sivustolla vuokrataan pyöriä) ja ajat sillä heti aamusta iltaan ja käyt 200 kilsan päässä ja ajat moottoritietä ja vaikka jotain vanhaa tietä vastineeksi, illalla tajuat mikä mopo 600 cc on, osta se 1000 cc pyörä ! älä usko sellaista että olisi opeteltava ajamaan jotain 200 - 300 cc mopedia, sun hermot loppuu ja rikot pyörän kun alkaa kaduttamaan kunnolla nuhapumput ! kyllähän kauppiaat muu sulle vaikka fillarin ekana ja sitten mopon 50 cc sitten 200 cc ja sitten 500 cc ja sitten 750 cc ja lopuksi 1000 cc ja sitten onkin vielä varaa koska suuremmat pyörät kuten triump on 2300 cc se pysyy pystyssä melkein itsestään kuten muutkin isot pyörät ! riippuu takapyörän leveydestä leveät on vakiona muistaakseni 225", tutki isoja pyöriä sen koe ajon jälkeen, koska 750 cc honda on ihan mopo sillä ei irtoa kuin ikenet hampaista kun ottaa pannuun ! muista että älä usko kauppiasta koska kauppa on bisnestä he välittävät vain sinun rahoistasi ja siksi em, kauppias yrittää ottaa sinut koukkuun ja kyniä rahat pois sinulta joka vuosi koska tanssit kauppiaan pillin mukaan, älä siihen lähde koska sinunkin on ajateltava kuin moottoripyörä kauppias, silloin tajuat miten pitää menetellä että välttyy moiselta kusetukselta, kyllä niitä on niin hyviä selittäjiä koska moottoripyörä kuume on lähellä uskonto kulttuuria ja silloin asiakasta on helppo manipuloida ! varo selittäjiä ! tee kuten sanoin ! 1000 cc on vielä pieni pyörä ! se on alle kolmasosan siitä mitä suurimmat prätkät ovat ! sanon vain että tutki itse ! älä usko muuta kuin itseäsi, muistat kai että kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta ! Muista että moottoritie on kuuma ! varsinkin pikku mopoille ! terveisin kaiken kokenut, tsemppiä sulle ! PS/ katso kuinka paljon on myynnissä kawan 500 cc ER / yamaha 600 cc/ uudehkoja pyöriä motopalstalla ;D !!!


      • Nimetön
        Tajut on kirjoitti:

        On turhaa ostaa mitään mopoa kuten sanoit että pitää adrealiinit liikkua niin 600cc mikään muu ei liiku kuin ikenet hampaissa jos sen ostat, 300cc - 500cc ne on naisten kokoja, suosittelen että vuokraat 1 vuorokaudeksi 600 cc - 750 cc pyörän (niitä on vuokralla tällä sivustolla vuokrataan pyöriä) ja ajat sillä heti aamusta iltaan ja käyt 200 kilsan päässä ja ajat moottoritietä ja vaikka jotain vanhaa tietä vastineeksi, illalla tajuat mikä mopo 600 cc on, osta se 1000 cc pyörä ! älä usko sellaista että olisi opeteltava ajamaan jotain 200 - 300 cc mopedia, sun hermot loppuu ja rikot pyörän kun alkaa kaduttamaan kunnolla nuhapumput ! kyllähän kauppiaat muu sulle vaikka fillarin ekana ja sitten mopon 50 cc sitten 200 cc ja sitten 500 cc ja sitten 750 cc ja lopuksi 1000 cc ja sitten onkin vielä varaa koska suuremmat pyörät kuten triump on 2300 cc se pysyy pystyssä melkein itsestään kuten muutkin isot pyörät ! riippuu takapyörän leveydestä leveät on vakiona muistaakseni 225", tutki isoja pyöriä sen koe ajon jälkeen, koska 750 cc honda on ihan mopo sillä ei irtoa kuin ikenet hampaista kun ottaa pannuun ! muista että älä usko kauppiasta koska kauppa on bisnestä he välittävät vain sinun rahoistasi ja siksi em, kauppias yrittää ottaa sinut koukkuun ja kyniä rahat pois sinulta joka vuosi koska tanssit kauppiaan pillin mukaan, älä siihen lähde koska sinunkin on ajateltava kuin moottoripyörä kauppias, silloin tajuat miten pitää menetellä että välttyy moiselta kusetukselta, kyllä niitä on niin hyviä selittäjiä koska moottoripyörä kuume on lähellä uskonto kulttuuria ja silloin asiakasta on helppo manipuloida ! varo selittäjiä ! tee kuten sanoin ! 1000 cc on vielä pieni pyörä ! se on alle kolmasosan siitä mitä suurimmat prätkät ovat ! sanon vain että tutki itse ! älä usko muuta kuin itseäsi, muistat kai että kaikkea ei tarvitse oppia kantapään kautta ! Muista että moottoritie on kuuma ! varsinkin pikku mopoille ! terveisin kaiken kokenut, tsemppiä sulle ! PS/ katso kuinka paljon on myynnissä kawan 500 cc ER / yamaha 600 cc/ uudehkoja pyöriä motopalstalla ;D !!!

        Toi päivän vuokraus ei ollutkaan mikään tyhmempi idea! Tuleehan sitä tuntumaa pyörästä enemmän kun sillä 200km ajaa kun että sillä kävis moottoripyörämyymälän parkkipaikalla kääntyilemässä. Vähän skeptisesti suhtaudun tohon 200cc/3v. etenemisvauhtiin. Onhan sitä tullut ajettua vähän 200cc "mökkimopoa" nuoruuden aikana kunnes se sitten lopullisesti leikkas=).Se oli minulle muistaakseni silloin ihan mopon veroinen. Kavereiden/sukulaisten prätkiä vähän kokeillut eikä ne silleen mitenkään tappovälineille tuntunut. Ehkä sen takia ku on tarpeeks youtube:ista kattonu kämmäreitä jotka on heittäny uusilla pyörillään lipat heti moottoripyöräliikkeen parkkipaikalla:D. Ja onhan se maalaisjärki ainaki melkein kaikilla: Tasaisesti kaasua(etenki pienemmillä vaihteilla),enkä aijo yrittää mitään nokittelua, donitseja jne..(ainakaan heti;) noe.) koska onhan sitä jo tullu nähtyä videopätkiä idiooteista jotka
        mitä tyhmimillä tavoilla hajoittaa kalliit pyöränsä...
        Älkää käsittäkö minua nytten väärin, en väitä että tulisin hallitsemaan 1000cc pyörää kuten Valentino
        Rossi. Mutta sen voin taata että rullatuoliin en tuu joutumaan. Mopoa ajetaan ku mopoa ja 1000cc ku
        1000cc:tä. Luulen että monet joutuu rullatuoliin sen takia ku ajavat 1000cc:tä ku mopoa eli kaasua vaan! Tyhmäkin sen tajuaa että tietty käden liike 600cc:llä tarkoittaa että pitoa on just a just ja että sama käden liike 1000cc tarkoittaa rullatuoli.. Voihan sitä vauhtia aina lisätä sen mukaan ku ajokokemusta pyörästä kertyy.. Ja onhan se 200cc/3v aika kallista puuhaa... olis se 1000cc 12v. kuluttua...

        Yhdysvaltalaisen moottoripyörälehden arvostelu yamaha 600cc:stä. yksi kommenteista:

        The R6's lack of low-end power caused Mike to snipe, "I'm used to 600s having a lack of bottom-end but this is ridiculous. Feels like you are riding a 125 two-stroke around town, just revving it to the moon."


      • On aika...
        Nimetön kirjoitti:

        Toi päivän vuokraus ei ollutkaan mikään tyhmempi idea! Tuleehan sitä tuntumaa pyörästä enemmän kun sillä 200km ajaa kun että sillä kävis moottoripyörämyymälän parkkipaikalla kääntyilemässä. Vähän skeptisesti suhtaudun tohon 200cc/3v. etenemisvauhtiin. Onhan sitä tullut ajettua vähän 200cc "mökkimopoa" nuoruuden aikana kunnes se sitten lopullisesti leikkas=).Se oli minulle muistaakseni silloin ihan mopon veroinen. Kavereiden/sukulaisten prätkiä vähän kokeillut eikä ne silleen mitenkään tappovälineille tuntunut. Ehkä sen takia ku on tarpeeks youtube:ista kattonu kämmäreitä jotka on heittäny uusilla pyörillään lipat heti moottoripyöräliikkeen parkkipaikalla:D. Ja onhan se maalaisjärki ainaki melkein kaikilla: Tasaisesti kaasua(etenki pienemmillä vaihteilla),enkä aijo yrittää mitään nokittelua, donitseja jne..(ainakaan heti;) noe.) koska onhan sitä jo tullu nähtyä videopätkiä idiooteista jotka
        mitä tyhmimillä tavoilla hajoittaa kalliit pyöränsä...
        Älkää käsittäkö minua nytten väärin, en väitä että tulisin hallitsemaan 1000cc pyörää kuten Valentino
        Rossi. Mutta sen voin taata että rullatuoliin en tuu joutumaan. Mopoa ajetaan ku mopoa ja 1000cc ku
        1000cc:tä. Luulen että monet joutuu rullatuoliin sen takia ku ajavat 1000cc:tä ku mopoa eli kaasua vaan! Tyhmäkin sen tajuaa että tietty käden liike 600cc:llä tarkoittaa että pitoa on just a just ja että sama käden liike 1000cc tarkoittaa rullatuoli.. Voihan sitä vauhtia aina lisätä sen mukaan ku ajokokemusta pyörästä kertyy.. Ja onhan se 200cc/3v aika kallista puuhaa... olis se 1000cc 12v. kuluttua...

        Yhdysvaltalaisen moottoripyörälehden arvostelu yamaha 600cc:stä. yksi kommenteista:

        The R6's lack of low-end power caused Mike to snipe, "I'm used to 600s having a lack of bottom-end but this is ridiculous. Feels like you are riding a 125 two-stroke around town, just revving it to the moon."

        joo mitäs sellasella esimerkiksi r6 on virkaaa? mopo mikä mopo. 3,5s/0-100km/h ja huiput yli 250km/h. Sen lisäksi mopo keulii vielä kolmosella vaikka kuinka yrittäis maata tankin päällä, sitten se luiskahtaa alta jos kiertää vähänkin liikaa kaasua kurvissa.

        Voidaan sanoa että supersport eikä todellakaan superbike luokka sovi muuta kuin kokeneemmille kuskeille.

        P.S Mistä vetoa että jos poimitaan kadulta 100 ihmistä edes puolet heistä ei pystyisi kihdyttämään r6 ilman kaasun pois laskemista?


      • Motoman.

        Aika heikosti menee jos kolmenvuoden jälkeen uskaltaa hypätä maksimissaan viissatasen selkään. Aika heikolla koordinaatiokyvyllä varustetusta kaverista on kyse.

        Itse ostin 600cc RR Firebladen jolla ajelin vajaa kesän. Seuraavana kesänä laitoin tonnisen RR bladen myöskin. Eikä ole yhtään liian tehokas. Varmasti on jos kaasu pohjassa ajaa mut ethän sä autollakaan sitä tee.

        Jokainen tietää rajansa parhaiten mut itse hlö koht oisin tonnisen voinut laittaa suoraakin. Mopolla ja piikillä olin aikanaan ajellut josta hieman rutiinia taustalla.


      • Motoman.
        On aika... kirjoitti:

        joo mitäs sellasella esimerkiksi r6 on virkaaa? mopo mikä mopo. 3,5s/0-100km/h ja huiput yli 250km/h. Sen lisäksi mopo keulii vielä kolmosella vaikka kuinka yrittäis maata tankin päällä, sitten se luiskahtaa alta jos kiertää vähänkin liikaa kaasua kurvissa.

        Voidaan sanoa että supersport eikä todellakaan superbike luokka sovi muuta kuin kokeneemmille kuskeille.

        P.S Mistä vetoa että jos poimitaan kadulta 100 ihmistä edes puolet heistä ei pystyisi kihdyttämään r6 ilman kaasun pois laskemista?

        Juu juu.. siellä piipittää katkera kuussatasen ostaja jota harmittaa et isompiakin ois tarjolla ollut.

        Tehoa kuussatasista löytyy.. seon totta. Mut eihän kyse ole siitä millä vaihteella viel keula nousee kun vaan ujuutat kiekat ensin sinne kymppitonniin.

        Ajatellaampa maantieajo. Edelläsi menee letka. Ajat kuussatasella. Kaksi pykälää alas ja tina tiskiin.. alaväännöt puuttuu, kierroksia tarvitaan. Tonnisella ajelet isoimmalla vaihteella, ei muutakun hieman muutat kaasukahvan asentoa ja päristelet ohi. Ei edes yllytä kaahaamaan kun alavääntöä löytyy.

        Kuussatasen ja tonnisen ero esim Firebladeissa.. Kuussatasesta saat irti kun "makaat" kaasun päällä eli pidät kierroiksia koneessa. Tonnisessa alavääntöä, tasaisen vahva kierrosalue ja kaupantekijäisiksi paljon mukavammat soundit. Mainittakoon.. tonnisessakin voisi vääntöalue puoltaa vielä enemmän alas.


      • mitä järkeä
        Motoman. kirjoitti:

        Juu juu.. siellä piipittää katkera kuussatasen ostaja jota harmittaa et isompiakin ois tarjolla ollut.

        Tehoa kuussatasista löytyy.. seon totta. Mut eihän kyse ole siitä millä vaihteella viel keula nousee kun vaan ujuutat kiekat ensin sinne kymppitonniin.

        Ajatellaampa maantieajo. Edelläsi menee letka. Ajat kuussatasella. Kaksi pykälää alas ja tina tiskiin.. alaväännöt puuttuu, kierroksia tarvitaan. Tonnisella ajelet isoimmalla vaihteella, ei muutakun hieman muutat kaasukahvan asentoa ja päristelet ohi. Ei edes yllytä kaahaamaan kun alavääntöä löytyy.

        Kuussatasen ja tonnisen ero esim Firebladeissa.. Kuussatasesta saat irti kun "makaat" kaasun päällä eli pidät kierroiksia koneessa. Tonnisessa alavääntöä, tasaisen vahva kierrosalue ja kaupantekijäisiksi paljon mukavammat soundit. Mainittakoon.. tonnisessakin voisi vääntöalue puoltaa vielä enemmän alas.

        sitten yleensä on ostaa kyykkypyörä, jos se on mielestäsi makeaa kun saa ohittaa letkaa yhdellä vaihteella kun on vääntöä??? Sitten on aivan sama kun ostaa väkivahvan enduron tms..

        Ei ole mikään sen mukavampaa kuin kepittää vaihteet alas ja kierrättää kone 14000 rpm rajoille ja isompaa pykälää sisään ja taas ringit tappiin..ja letkasta ohi.
        Jos pitäisi ajella vaan yhellä vaihteella ja tunnustella vääntömomenttia niin hohhoijaa, taitaisin nukahtaa ZX6R,ni satulaan..

        Ootkohan edes koskaan kokeillut 600 cc.stä sporttia, kun meinaat että letkan ohittaminen olisi niin vaikeaa ilman alaskepittämistä??
        Kyllä mun pyörällä pääsee pidemmästäkin letkasta ohi ripeästi ilman pienemmälle vaihtamista jos niin haluaa, mutta sitä kierrättämisen iloa ei mikään voita..


      • CB500
        Motoman. kirjoitti:

        Aika heikosti menee jos kolmenvuoden jälkeen uskaltaa hypätä maksimissaan viissatasen selkään. Aika heikolla koordinaatiokyvyllä varustetusta kaverista on kyse.

        Itse ostin 600cc RR Firebladen jolla ajelin vajaa kesän. Seuraavana kesänä laitoin tonnisen RR bladen myöskin. Eikä ole yhtään liian tehokas. Varmasti on jos kaasu pohjassa ajaa mut ethän sä autollakaan sitä tee.

        Jokainen tietää rajansa parhaiten mut itse hlö koht oisin tonnisen voinut laittaa suoraakin. Mopolla ja piikillä olin aikanaan ajellut josta hieman rutiinia taustalla.

        olen 57-vuotias kokematon käppyrä jolla on ollut
        kortti vuodesta 1969, siis 30 vuotta ennen synty-
        määsi. Hyvin olen pärjännyt mopoillani. En ole kos-
        kaan viissataista isompaa omistanut, on riittänyt
        hyvin emännän ja minun retkillä Alpeilla.

        Täytyyko se ohitus tosiaan pystyä tekemään missä
        vain???

        PS:miksi tyytyisit 1000-kuutioiseen mopoon?
        Hanki esim. turbotettu Triumph Rocket III, vääntöä
        yli 300 NM. Jos rahaa riittä voisi 1485-kuutioi-
        seksi porattu, turbotettu ja katukäyttöön rekis-
        teröity Honda CBX, alunperin ns. Short-track kiih-
        dytyskilpuri, 0,7 barin ahdoilla 290 heppaa taka-
        pyörästä, 0-100 km/h 2,1 sek, varrtimaili alle 7,5
        sek, nopeus rajoitettu 270 km/.
        Jos ei vieläkään riitä, hanki tiettävästi maail-
        man tehokkain sarjavalmisteinen prätkä,
        Bimota Superleggera Turbo, 420 kaakkia:

        Tonnisetkin ovat mopoja, kaikki riippuu siitä
        mihin verrataan!

        On se kumma kun 120 heppaa prätkässä ei riitä.
        Autoissa tarvitaan samaan kiihtyvyyteen 600 hepoa


      • Anonyymi

        Isommalla on vakaampi ajaa ja kyllä pysyy pystyssä kun vääntää maltilla kahvasta. Ei tarvi ruveta revitteleen liikenteessä. Monttu koneet, motocrossi radalla on eri asia, vaatii totuttelua. Nim. Juke.


    • IsommallaMyös

      600cc sportilla jaksaa ajaa vuoden kaks,mikäli tietoa ei paremmasta ole.
      Mutta kun pääsee käskemään 900 tai 1000 niin kyllä ajaminen on PALJON rennompaa kun sitä vääntöäkin löytyy jo mukavasti !

      • Nimetön

        Mopolla tarkoitin 50cc ei 600cc.


    • vaan tuntuu

      Sori, mutta jotenkin vaan tuntuu ,ettet ole hengissä enää ensi jouluna, jos ostat prätkän.

      • Nimetön

        Niin, motskarit on niin kovia juttuja että kaikki paitsi kaikista kovimmat kuolee ku hyppää kyytiin! jee! mulla on nahkatakki, ja sellasii tarroja mun motskaris ku tekee että se menee kovempaa!!!


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Niin, motskarit on niin kovia juttuja että kaikki paitsi kaikista kovimmat kuolee ku hyppää kyytiin! jee! mulla on nahkatakki, ja sellasii tarroja mun motskaris ku tekee että se menee kovempaa!!!

        Yeah, I got gear and stuff on my bike.


    • ---

      aloittaa rauhallisesti, mutta ei kuitenkaan mistään 200cc nuhapumpusta, kuten joku ehdotti. Itse suosittelisin ensimmäiseksi keskikokoista nakua. Esim. Honda Hornet 600, Kawa Z 750 tai Triumph Street Triple. Siinä kolme parasta ja valinta tapahtuu koeajojen perusteella. Trumppa on ollut testeissä ylivoimainen, mutta taitaa tällä hetkellä kyllä olla loppuun myyty (mutu).

      Jos kuitenkin haluat välttämättä räärään, niin tietysti 600:sta kannattaa aloittaa, jos kyseesä on ensimmäinen pyörä. Huono puoli on tosiaan huipputehojen riittävyydestä huolimatta surkea alavääntö. Jos koneen huudattaminen liikennevaloissa rauhallisessakin ajossa ei houkuta, niin sitten on tarjolla Suzukin gsx-r 750, joka on hyvä kompromissi kusiaisen ja tonnisen välillä. Moottori ei epäröi alakierroksilla ja pyörä on vielä melko helppo hallita.

      Eli yhteenvetona: jos haluat välttämättä kyykyn ja luotat siihen, että maltti riittää aloittamaan rauhallisesti ja haluat tarpeeksi vääntöä alakierroksilla, osta gsx-r 750. Tonninen on aloittelijalle turhan vaarallinen peli, koska olit sitten kuinka rauhallinen kuski tahansa, sinulla ei ole kokemusta moottoripyörän käyttäytymisestä eri tilanteissa, eikä reagoiminen äkkitilanteissa ole silloin refleksinomaista. Ja on sitten tarjolla isompia pyöriä, kun ensimmäinen alkaa tuntua laiskalta;)

      • Nimetön

        thanx!
        suurin omistamani pyörä on 200cc...


    • kahtamarkkaa

      Toisessa vaan kierrokset 7-8000, toisessa 11-15000. Mieti siis kestävyyseroja. Ja kokoerot tietenkin jonkinmoiset..on sitten hyvä tai huono asia, riippuu vartalonmallista ym. Kyseessä yleensä aivan erityyppiset laitteet. Mieti myös ajatko matkaa, vai pörräätkö nurkissa. Mutta kumpikin kulkee, eiköhän sinun omat rajat löydy ennen kuin pyörän. Pidä kuitenkin itses henkissä.

    • Motorman.

      "Tonninen on aloittelijalle turhan vaarallinen peli, koska olit sitten kuinka rauhallinen kuski tahansa, sinulla ei ole kokemusta moottoripyörän käyttäytymisestä eri tilanteissa, eikä reagoiminen äkkitilanteissa ole silloin refleksinomaista."

      Tonninen aloittelijalle turhan vaarallinen oli kuin rauhallinen kuski hyvänsä? Tä..? Tehokose tappaa rauhallisenkin kuskin? Kyllähän kuskin ja pyörän painosuhde on paljon oleellisempi kuin se paljoko pyörässä on tehoa. Hallinnan menettäminen on pääsyy onnettomuuksissa ja tämä johtuu siitä ettei saada raskasta pyörää kääntymään mutkissa..

      Tottahan se että puupää tappaa itsensä varsinkin tehokkaalla mutta puupää tappaa itsensä autollakin sekä pienemmällä pyörällä.

      Itse olen ajanut mopolla kolme vuotta. Ostin tälle kesää ensipyöräksi bladen tonnisen RR.n vm 07. Tehoja 130kw. Kilometrejä on tullut nyt vajaa 13.000km ja ajaminen on sulaa nautintoa. Pyörä on ketterä kuin kissa.. tehoja on että ohi pääsee ym. Suurin virhe olisi ollut laittaa kuussatanen.. kävin testaan nyt kaverin vastaavaa pikkucebaria ja olisin kyllästynyt tehottomuuteen alle kuukaudessa ja ostanut isomman.

    • JtP76

      Jos epäilyttää, että 600cc on liian vähän ja 1000cc on liian paljon, osta 750cc. Näitä asioita itsekin mietin, kun ostin itselleni ensimmäistä pyörää. Siispä ostin itselleni "välimallin" kokoluokasta Suzuki GSX-R 750. Olen nyt ajanut pyörällä 3v ja edelleen sillä saa "ooh" tunteita aikaiseksi. Täytyy tietysti sanoa, että 1000cc pyörien koeajon jälkeen oma pyörä tuntuu "mopolta".
      Näin "järjettöman tykin" ensipyöräksi ostaneena täytyy sanoa, että KUN vain muistaa(/isi) aina oman kuolevaisuutensa kahvasta vääntäessään, mikään teho ei ole liikaa, pyörän hyvä ja varma hallittavuus on kaiken A ja O. Oman ajotyylin takia minulle ei koskaan ole tullut läheltäpiti-tilanteita, niitä ovat aiheuttaneet muut kanssaliikkujat liikenteessä.

    • Kriteeri

      Eli kumpi olet?

    • donadonandona

      kusiaisilla ei aja ku akat, osta dona!!111

    • Bussissasyksyllä

      Just. Mä googlasin 1000 huoltoväliä mutta ensin tuli 'tarkoititko black cocks' ja sitten luin tän paskan läpi. 1000 ninja tulossa keväällä ja se on ihan jokasen oma asia onko munaa vai ei. nauttikaa.

      • Kalenterikunniaan

        Kaverilla oli ongelma vuonna 2008, oletko varma että hän edelleen kaipaa universumin halkaisevaa ohjettasi..?


    • r1jammu

      tonninnen alle heti, 6satkulla ja seitenpätkällä jaksaa just yhdenkesän...

    • 600-750ok

      On se myös rahakysymys. Käytetyn 350cc hinnalla kun saa käytetyn seiskapuolikkaan. Ja sitä kolmepuolikasta on tosi vaikea myydä myöhemmin, niin on lähes kaikkia pyöriä tänä päivänä mutta pienet "välikoot" vaikeimpia.

    • kombimopo

      Kulukysymys tuo pyörän koko on pitkälti. Kannattaa muistaa ettei se 1400 enää välttämättä mutkatiellä taivu niin kuin kusiainen. Ajamisen iloa saa lähes pyörällä kuin pyörällä. Jos naapurit ja kaverit pitää saada kateelliseksi niin tuskin on muuta mahdollisuutta kuin ostaa tehokkain kyykky mitä markkinoilta löytyy.

    • sopivaaaa

      Mitä isommat kuutiot sitä pienemmät munat.

      • Sokeitalukutaidottomia

        Ja sitä huonompi näkö ja luetun ymmärtäminen, aloitus oli vuodelta 2008... Osaatko lukea kalenteria..? Uskallan väittää, että ongelma on 8-vuoden aikana selvinnyt, oletko eri mieltä asiasta...?


    • Vespamies

      No minä ostin Vespan GTS300 ie:n. On ABS, ASR, kaikki herkut.
      "On Vespa elämäntapa, prätkä kuoleman..." poikani biisin tekstiä lainaten. Mutta oikeasti, ajakaa millä haluatte, ihan oman mieltymyksen mukaan ja nautikaa siitä. Kerran täällä vain ollaan. Turha sitä muilta on kysellä...

    • mastermechanic

      Pyörän vaihtaminen yhtenään tulee kalliiksi. Suosittelen ostamaan samantien Suzuki Hayabusa 1300cc, niin loppuu tehonpuute. Tarvittaessa voit tehdä itsellesi kätevästi eutanaasian, kun karautat pyörällä moottoritien siltapilariin. Onnistuu se 600-kutioisellakin, mutta kovemmasta vauhdista äkkipysäys on tehokkaampi.

    • Itse ostin 650cc Kawasaki nakupyörän. Täytyy myöntää, että kotiin kun ajoin liikkeestä, niin heti kaipasin jo lisää pökköä pesään, eli niinsanotusti nälkä kasvoi syödessä parin kilsan jälkeen. Mutta. Tyydyn tähän ja harjoittelen tämän kesän ja totuttelen. Ajoin teininä hieman motoccrossia, joten jotakin on sentään selkärangassakin - onneksi =) 30 vuoteen ekan kerran pyörän päällä ja kyllä on kivaa pikku pyörälläkin ja rahhoo säästyi, kun ei tarvinnut kamalasti sijoittaa heti. Tein myös sellaisen diilin kauppiaan kanssa, että hän ostaa pyörän multa takas 6 viikon jälkeen. Näin pyörä tuli huomattavasti halvemmaksi kuin se, että olisin vuokrannut pyörän. Huomatkaa, että vuokrapyörissä on vahingon omavastuu jopa 1500 egee. Nyt oma pyörä, niin vain 300-500! Vuokra 100€/päivä ja nyt ajelen 6 viikkoa kärsien n. 800€. Pyörä valmiiksi huollettu, ei renkaiden ostoa ja kantsii ostaa omat varusteet. Ensi kesänä sama juttu... tai katsoo nyt, jos innostuu =) Hyviä ajokelejä kaikille!!

    • jozik

      Ja höpö höpö olen ajanut 600cc gsxr, r6 ja ninja. Kaikki about 02-06vm ja yhdelläkään keulanoussu vahingossa vaikka kuinka kääntää ympäri tuppia jopa kaikissa ollu lyhyemmät välit kuin vakiossa. 1000cc gsxr nosti kaasulla keulaa kolmosella toki jo aika maltillisesti eikä sekään mikään tykki ole jos vähän totuttelee (vakiona). Eri asia on jos lipat heittää kyllähän semmonen 1 kulkee 160km/h. Mut on sillä mukavampi ajaa matkaa. Toki 600cc on puolensa jos ajaa mutkapätkiä tai rataa. Mutta esim motoparkissa on huiput mitä kerkee radalla ajamaan noin 270km/h siellä ei 600cc tehot riitä vaikka kaiken ottaa irti. Alastarolla kyllä riittää 200km/h ottaa 600cc vaivattomasti. On myös vertailtu 1000gsxr ja 600gsxr 200 mennää hyvinkin samaa tahtia mut sen jälkeen sen eron huomaa. Plus että 600cc joudut puristamaan kaiken irti 1000cc näin ei pysty oiken edes tekemään. Ja jos 1000cc vaihtaisi lyhkäsempää väliä niin kyllä se ero tässä huomaisi että 600cc on tehoton mopo vaikka joku 120hv olisikin. Ostakaa 1000cc terveisin 600cc omistaja kahdessa viikossa rupeaa tympäännyttämään. Vaikka kyllä 600cc pärjää hyvin. Olen kyllä huomannut että eipä kovin moni ota 1000cc sitä tehoa koskaan irti ja 600 jotku kuvittelee et se johonkin hajoaa jos kierrokset ei laske alle 10tonnin onhan kunnon veto oltava päällä et moottoripyöräily tuntuu mukavalle.! ;) käyttäjää sitä tehoa mitä siitä löytyy. Tai ajakaa micralla.

    • aloitin1977

      Jos laitat sata motoristia jonoon ja kysyt: mikä on hyvä moottoripyörä? Niin saat sata erilaista vastausta. Yksi tärkeä kriteeri on mihin käyttöön hommaat pyörän. Yks hyvä sääntö on 100 heppaa tuhat kuutiota. No kannattaa varmaan hommata ekaks kuus satku niin on kiva vaihtaa isompaan. Kuka jaksaa samalla sportti pyörällä ajaa vuosi tolkulla. Vaihtelu virkistää :) Matkapyörien suhteen eri juttu. Minäkin ajoin yhdellä pyörällä yheksän vuotta(FJ 1200)nykynenkin on ollut jo 4 vuotta (160 tuhatta ajettu)diversion (missä toi mun sääntö ei täyty heh) Mutta osta se mikä tuntuu kivalta . . Siittähän moottoripyöräilyssä on kyse ja sinähän sillä ajat.

    • Otso83

      Kyllä on yhdeksän vuotta käynyt fiilikset kuumina tässä ketjussa. Olis kiva kuulla että mihin pyörään ketjun aloittaja aikoinaan sitten päätyi. Koska mielipiteitä näytti tulevan kaks puolikkaasta litrasiin.

      • motopappa

        Yleensä menee näin:Ostetaan ensimmäiseksi pyöräksi 600kuutioinen,,ajellaan kesä,,seuraavana kesänä 1000kuutioinen,jolla Norjassa,ja Saksan autobahneilla PITÄÄ käydä..
        Seuraavana kesänä ajelut jääkin jo muutamiin satoihin,koska homma nk."nähty" ja sitäpaitsi ajokamppeet on tympeitä vetää niskaansa..
        Seuraavana keväänä mopo myynnissä.
        Näin siis yleensä,ei toki kaikilla noin käy.


      • Motoristiristi
        motopappa kirjoitti:

        Yleensä menee näin:Ostetaan ensimmäiseksi pyöräksi 600kuutioinen,,ajellaan kesä,,seuraavana kesänä 1000kuutioinen,jolla Norjassa,ja Saksan autobahneilla PITÄÄ käydä..
        Seuraavana kesänä ajelut jääkin jo muutamiin satoihin,koska homma nk."nähty" ja sitäpaitsi ajokamppeet on tympeitä vetää niskaansa..
        Seuraavana keväänä mopo myynnissä.
        Näin siis yleensä,ei toki kaikilla noin käy.

        Juu, noin se yleensä menee. Tosi motoristi ei puhu kuutioista, enemmän sellaisten poikien puheita:) Aikoinaan suositeltiin 500CC ensimmäiseksi pyöräksi, se oli pätevä senkin vuoksi että isommat painaa ja huono käsittelijä kaataa sen paikoiltaankin.

        Ja olen huomannut senkin että tullaan takaisin pikkutehoisiin esim. Custom pyöriin .
        Mutta ei pidä puhua kuutioista jos jotain tietää MP:stä, ei nolaa itseään keskusteluissa.


    • Jutustelija1

      Ehdottomasti tonninen...

      • Jutustelija1Vermeitä

      • Anonyymi
        Jutustelija1Vermeitä kirjoitti:

        Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.com/

        Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:

        http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html

        http://mattiviikate.blogspot.com/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html

        Vanhana pappana (ei tarvinnut mopokoulua) omille lapsille tuli hankittua mopo pienen painostuksen alla, jolla ajoin vuoden. Seuraavana vuonna piikki poikieni kirittämiseksi koulussa, joilla ajannut työmatkat lähes päivittäin. Noin 6000 km jälkeen hankin MT07 700cc ja kurit vielä tehdasjäljiltä. Pikkasen enemmän tuntumaa vielä ja kurit pois. Ajamista myös säässä kuin säässä ja liikkeellä jo maaliskuun lopussa. Ei siis vain sunnuntaiajoa kauniissa säässä.

        Sopivan hyvä tahti ilman mopokoulua ja kiihtyvyyttä löytyy kaupunkiliikenteessä, eikä jää jalkoihin edes moottoriteillä.

        Kohtallisen turvallinen tapa edetä muussa harrastamisessa itseään jo rikkoneena.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vanhana pappana (ei tarvinnut mopokoulua) omille lapsille tuli hankittua mopo pienen painostuksen alla, jolla ajoin vuoden. Seuraavana vuonna piikki poikieni kirittämiseksi koulussa, joilla ajannut työmatkat lähes päivittäin. Noin 6000 km jälkeen hankin MT07 700cc ja kurit vielä tehdasjäljiltä. Pikkasen enemmän tuntumaa vielä ja kurit pois. Ajamista myös säässä kuin säässä ja liikkeellä jo maaliskuun lopussa. Ei siis vain sunnuntaiajoa kauniissa säässä.

        Sopivan hyvä tahti ilman mopokoulua ja kiihtyvyyttä löytyy kaupunkiliikenteessä, eikä jää jalkoihin edes moottoriteillä.

        Kohtallisen turvallinen tapa edetä muussa harrastamisessa itseään jo rikkoneena.

        Itsekään en onneksi mopokoulua tarvinnut ennen kuin täytin 16v ja ajoin kevarikortin. 6 vuotiaasta asti ajaneena homma hallussa jo valmiiksi.

        Tuo on hyvä kun on lapsia niin pääsee fiilistelemään mopo ja kevarivaihetta ikään kuin uudelleen.


    • Anonyymi

      Ihan sama kummalla tapat itsesi.

    • Anonyymi

      Oma ensipyörä oli 850cc. Ennen tuota en ollut edes kevarilla ajanut. Aluksi tuntui tehokkaalta 115hv mutta siihen tottui erittäin nopeasti. Ei mennyt kuin kuukausi niin huomasin katselevani jo tehoputkia netistä ja ECUn flashaus hintoja.

      Eipä tuo varsinaisesti liian laiskalta tuntunut mutta ei mitenkään erityisen tehokkaalta. Seuraava pyöräni oli sitten 1200cc jossa riitti iloja voimasta paljon pitempään.

      Näiden kokemusten perusteella veikkaisin että 600cc olisi ainakin itselle tuntunut liian laiskalta ensipyöräksi jo parin viikon ajon jälkeen. Joku 800-900cc on ehkä lähempänä omaa minimi-suositusta ekaksi pyöräksi, jos rahat riittää niin miksei samantien 1000cc tai isompi.

    • Anonyymi

      600cc on kompakti pyörä jossa Laatu osat ja mikäli 3.2 sataan ja vajaat 270km/h ei riitä, sitte 1000cc ja plus 200kaakkia. Nämä laitteet vaativat kovan käskijän, alle 7 sekuntia paikalta 200km/h, lisäksi ainakin 299km/h löytyy nopeutta, raj poisto ynnä peilien poisto liikutaan 310 km/h, lisäksi etupyörä pyrkii 4 vaihteella 200 nopeudessa väkisinkin yläilmoihin, sanoisin että turha länkyttää kuutioista mikäli ei tiedä mitä nykyvehkeet ovat. Tuollainen Honda vfr800 on 120hepalla ja v4 väännöllä varmaan sopivan sporttinen mutta taittaa matkaakin. 3.5sataan, 9 kahteensataan ja 270 tod nopeutta riittää 85% kuulijakunnista. Kawasaki h2 kannattaa koeajaa, sen jälkeen voi todeta, pyörät ovat priimaa, kuskit toinen toistaan onnettomia. Puheissa kuulee kovia 330km/h juttuja, vaan harvapa uskaltaa rykäistä zx-10 kawan paikalta sataan 2.9 sekunnissa, myös 10.5 0-400 metrin ajat jäävät monelta haaveeksi, zx-10 selviytyy 10.0/227km/h

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      3291
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2151
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2061
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1925
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1251
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe