5 -akselinen

perävaunu

Mikä idea on viisiakselisessa perävaunussa. Viidennestä akselistahan on vain kuluja; niin ostettaessa, kuin käytettäessäkin...

20

6206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kakkakuski

      mitäs sitä ostamaan 4-akselista autoakaan kun voi ajaa 2-akselisella samoja kuormia! Tosin virkavalta ei välttämättä pidä asiasta...

      • perävaunu

        Minulla on se käsitys, että täyteen kokonaispainoon päästään jo 4-akselisella. Joten viides akseli vähentää hyötykuormaa!


      • joskus
        perävaunu kirjoitti:

        Minulla on se käsitys, että täyteen kokonaispainoon päästään jo 4-akselisella. Joten viides akseli vähentää hyötykuormaa!

        pienemmän veturin jakeluun ja vaunussa kulkee kamat.


      • kuski
        joskus kirjoitti:

        pienemmän veturin jakeluun ja vaunussa kulkee kamat.

        no ne yleensä puoliperävaunuja joista on tehty dollyn kanssa taysperävaunuja. Elikä saadaan kahteen käyttöön. Ja äläkä sano ettet tiedä mitä kirjoitin. En jaksa selittää kaikille.


      • Jack
        kuski kirjoitti:

        no ne yleensä puoliperävaunuja joista on tehty dollyn kanssa taysperävaunuja. Elikä saadaan kahteen käyttöön. Ja äläkä sano ettet tiedä mitä kirjoitin. En jaksa selittää kaikille.

        Sehän on toki ymmärrettävää, että tällaiseksi akselointi tulee, jos otetaan esim. irtoperä dollyn päälle. Mutta paljon näkee varsinkin rahtikärryjä, jotka on rakennettu täysperiksi (siis ei dollyä) akseloinnilla 2 3. Tämä lienee alkuperäisen kysyjän pointti, että miksi näin. Täyteen 60 tonniinhan päästään jo seitsemänakselisella junalla (esim. rahtihommassa tyypillisesti 6x2 vetäjä ja 2 2 akselinen kärry). Äkkiä ajatellen ylimääräinen akseli kärryssä lisää massaa joitain satoja kiloja, lisää rengaskuluja jne...


      • ABCDE
        Jack kirjoitti:

        Sehän on toki ymmärrettävää, että tällaiseksi akselointi tulee, jos otetaan esim. irtoperä dollyn päälle. Mutta paljon näkee varsinkin rahtikärryjä, jotka on rakennettu täysperiksi (siis ei dollyä) akseloinnilla 2 3. Tämä lienee alkuperäisen kysyjän pointti, että miksi näin. Täyteen 60 tonniinhan päästään jo seitsemänakselisella junalla (esim. rahtihommassa tyypillisesti 6x2 vetäjä ja 2 2 akselinen kärry). Äkkiä ajatellen ylimääräinen akseli kärryssä lisää massaa joitain satoja kiloja, lisää rengaskuluja jne...

        oikeassa painohävikin ja akselimäärän suhteen, kuitenkin useimmiten tilan tarve on suurempi, johtuen pakkausten kuutiotilavuuksien kasvusta. Varsinaisen painokuorman lastaaminen on helpompaa, mutta usein takimmaisen akselin kantavuus ylittyy ns. tasaisella kuormalla. Rengastekniika kehitys on tuonut käyttöön ns. ykköspyörän, jonka vierintävastus on paljon pienempi, kuin paripyörä versiolla.


      • Diesel-fani
        Jack kirjoitti:

        Sehän on toki ymmärrettävää, että tällaiseksi akselointi tulee, jos otetaan esim. irtoperä dollyn päälle. Mutta paljon näkee varsinkin rahtikärryjä, jotka on rakennettu täysperiksi (siis ei dollyä) akseloinnilla 2 3. Tämä lienee alkuperäisen kysyjän pointti, että miksi näin. Täyteen 60 tonniinhan päästään jo seitsemänakselisella junalla (esim. rahtihommassa tyypillisesti 6x2 vetäjä ja 2 2 akselinen kärry). Äkkiä ajatellen ylimääräinen akseli kärryssä lisää massaa joitain satoja kiloja, lisää rengaskuluja jne...

        Viisiakselisessa voidaan käyttään yleensä halvempia ja keveämpiä 9000 kg:n yksikköpyöräakseleita ja neliakselisissa 11000 kg:n paripyöräakseleita. Eli hinta ja omamassa on lähes identtiset 5-akselisella ja 4-akselisella. Viisiakslinen on helpompi kuormata oikein (taka-akselisto 3 x 8000 kg nelikossa 2 x 10000 kg). Yksikkö pyörää pidetään myös kevyempänä vetää, tästä minulla ei kuitenkaan ole faktaa. Viisiakselisissa jousileveys leveämpi joka auttaa vakavuuteen. Jos nostoakseli asennetaan laillisesti viisiakseliseen pitkään perävaunuun niin se on viides akseli tällöin se auttaa kääntymisiin, maantiellä saattaa seurauksena olla kuitenkin epävakaa kulku.


      • meikäpoika
        Diesel-fani kirjoitti:

        Viisiakselisessa voidaan käyttään yleensä halvempia ja keveämpiä 9000 kg:n yksikköpyöräakseleita ja neliakselisissa 11000 kg:n paripyöräakseleita. Eli hinta ja omamassa on lähes identtiset 5-akselisella ja 4-akselisella. Viisiakslinen on helpompi kuormata oikein (taka-akselisto 3 x 8000 kg nelikossa 2 x 10000 kg). Yksikkö pyörää pidetään myös kevyempänä vetää, tästä minulla ei kuitenkaan ole faktaa. Viisiakselisissa jousileveys leveämpi joka auttaa vakavuuteen. Jos nostoakseli asennetaan laillisesti viisiakseliseen pitkään perävaunuun niin se on viides akseli tällöin se auttaa kääntymisiin, maantiellä saattaa seurauksena olla kuitenkin epävakaa kulku.

        Sinkkupyörän kantavuudesta voin sen verran sanoa, että jos sinulla on 4akselinen perävaunu singlepyörillä, ja perävaunun kokonaispaino on merkitty 36 tonniksi(viisastelijoille huomautus:KUORMATTUNA) otteeseen (perävaunun omapaino n.8000kg ), niin eikös se kantavuus ole kokolailla 4,5t/rengas. (8*4,5t=36t) Lisähuomautuksena voisin varoittaa, ettei poliisin pysäyttäessä selviä yleensä huomautuksella, jos kyseinen perävaunu painaa kuormattuna 40000 kg...


    • Eräsvaari

      Kun minä aloittelin k-auton apumiehen uraani melko tarkkaan puoli vuosisataa sitten, oli veturina 2-akselinen Kemsu (GMC, bensakoneella!) ja perässä 1-akselinen puoliperä. Tukkeja ajettiin. Oli oikein joutsalainenkin; ei tarvinnut punnertaa puuta käsivoimin kyytiin.

      Olen ollut panevinani merkille, että akselit ovat sittemmin lisääntyneet ja niitä tulee kaiken aikaa vain lisää ja lisää.

      Ausseissa ("Down Under") ovat meitäkin pidemmällä. Mallia voi vilkaista vaikkapa osoitteesta
      http://www.kenworth.com.au/apps.asp

      • FH12

        Juma mut olihan kuvia kiitos!HYVIÄ ELÄKEPÄIVIÄ


    • fh12

      Niin kyllähän ne täydet painot saadaan jo tuolla 2 2 mallilla,mutta jos kärry on tuon lain salliman 13.6m ja akseleita on tuo edellä mainittu määrä niin siinä on vaarana että akselipainot menee yli takapäässä joten siksi sinne on yleensä laitettu se yks akseli lisää. Ja eihän se siellä muuten haittana ole kuin vähän rengaskuluja nostamassa, koska yleensä se lisäakseli on nousevaa mallia ja tyhjänä ajettaessa siten ylhäällä!

      • En jummarra

        > Ja eihän se siellä muuten haittana ole kuin
        > vähän rengaskuluja nostamassa

        Eikös se akseli renkaineen ja ripustusrojuineen sentään painakin jotain? Jos kokonaispaino on rajoitettu, niin eikös kaikki tuo lisäpaino ole pois hyötykuormasta?

        Entäs lisääntynyt vierintäkitka ja ylimääräisen akselin laakereissa esiintyvä kitka?


      • Sinkku rahtari
        En jummarra kirjoitti:

        > Ja eihän se siellä muuten haittana ole kuin
        > vähän rengaskuluja nostamassa

        Eikös se akseli renkaineen ja ripustusrojuineen sentään painakin jotain? Jos kokonaispaino on rajoitettu, niin eikös kaikki tuo lisäpaino ole pois hyötykuormasta?

        Entäs lisääntynyt vierintäkitka ja ylimääräisen akselin laakereissa esiintyvä kitka?

        5-Akselisten perävaunujen kokonaismassa on 40000kg ja 2 2 akselisten vastaava luku on yleensä 36000kg. Eli siinä suhteessa ollaan voiton puolella, ja vierintävastuksen pienuus johtuu että 4-akselisessa pv:ssä on yleensä 16 rengasta jotka muodon muutoksen yhtedessä lisäävät vierintävastusta, 5-akselisessa renkaita on vain 10kpl. Eli siinäkin on pieniä eroja. Luulisinpa vielä että 10 leveää rengasta on halvempi ostaa kun 16 pikkupyörää. Itsekkin tykkään että 5-akselinen on rauhallisempi ja kepeämpi vetää.


      • paikka
        Sinkku rahtari kirjoitti:

        5-Akselisten perävaunujen kokonaismassa on 40000kg ja 2 2 akselisten vastaava luku on yleensä 36000kg. Eli siinä suhteessa ollaan voiton puolella, ja vierintävastuksen pienuus johtuu että 4-akselisessa pv:ssä on yleensä 16 rengasta jotka muodon muutoksen yhtedessä lisäävät vierintävastusta, 5-akselisessa renkaita on vain 10kpl. Eli siinäkin on pieniä eroja. Luulisinpa vielä että 10 leveää rengasta on halvempi ostaa kun 16 pikkupyörää. Itsekkin tykkään että 5-akselinen on rauhallisempi ja kepeämpi vetää.

        ...olishan sekin neljä tonnia mukavampi vetäjässä pitkässä jäisessä ylämäessä...


      • Diesel-fani
        Sinkku rahtari kirjoitti:

        5-Akselisten perävaunujen kokonaismassa on 40000kg ja 2 2 akselisten vastaava luku on yleensä 36000kg. Eli siinä suhteessa ollaan voiton puolella, ja vierintävastuksen pienuus johtuu että 4-akselisessa pv:ssä on yleensä 16 rengasta jotka muodon muutoksen yhtedessä lisäävät vierintävastusta, 5-akselisessa renkaita on vain 10kpl. Eli siinäkin on pieniä eroja. Luulisinpa vielä että 10 leveää rengasta on halvempi ostaa kun 16 pikkupyörää. Itsekkin tykkään että 5-akselinen on rauhallisempi ja kepeämpi vetää.

        Nykyään ainakin minun toimestani valmistettujen perävaunujen kokonaismassat ovat seuraavat:
        5-akselinen 9t 9t,8t 8t 8t yhteensä 42000 kg
        4-akselinen 9t 9t,10t 10t yhteensä 38000 kg

        Kääntymissääntöihin menevät yleensä molemmat, mutta suurin sallittu teliväli 8,15 m on rajoittavana. Tästä johtuen 5-akselisen painojakauma on yleensä parempi joskin sekin on yleensä hieman liian takapainoinen tasaisella kuormalla.

        Matalaprofiilisilla yksikköpyörillä on nykyään 4-akselisena mahdollisuus seuraaviin massoihin:
        9t 9t, 9.9t 9.9t yhteensä 37800 kg moista rakennetta ei kylläkään ole minun tiedossani.

        Antamani tiedot pätenee tavanomaisiin vetoauton 7,7-7,82 m ja perävaunun 13,6 m lavamittoihin. Jos suhde jokin muu pitää laskea yksilökohtaisesti kääntyminen yms.

        Erikoismatalia perävaunuja täysillä massoilla ei voi yksikköpyörillä myöskään toteuttaa.


      • Jande
        Diesel-fani kirjoitti:

        Nykyään ainakin minun toimestani valmistettujen perävaunujen kokonaismassat ovat seuraavat:
        5-akselinen 9t 9t,8t 8t 8t yhteensä 42000 kg
        4-akselinen 9t 9t,10t 10t yhteensä 38000 kg

        Kääntymissääntöihin menevät yleensä molemmat, mutta suurin sallittu teliväli 8,15 m on rajoittavana. Tästä johtuen 5-akselisen painojakauma on yleensä parempi joskin sekin on yleensä hieman liian takapainoinen tasaisella kuormalla.

        Matalaprofiilisilla yksikköpyörillä on nykyään 4-akselisena mahdollisuus seuraaviin massoihin:
        9t 9t, 9.9t 9.9t yhteensä 37800 kg moista rakennetta ei kylläkään ole minun tiedossani.

        Antamani tiedot pätenee tavanomaisiin vetoauton 7,7-7,82 m ja perävaunun 13,6 m lavamittoihin. Jos suhde jokin muu pitää laskea yksilökohtaisesti kääntyminen yms.

        Erikoismatalia perävaunuja täysillä massoilla ei voi yksikköpyörillä myöskään toteuttaa.

        Meillä on pv:n osto edessä ja 5-akselista suunniteltu. Miten matalaksi pystyy 5-akselisen vaunun tekemään ettei rungon kestävyys kärsi?


      • Diesel-fani
        Jande kirjoitti:

        Meillä on pv:n osto edessä ja 5-akselista suunniteltu. Miten matalaksi pystyy 5-akselisen vaunun tekemään ettei rungon kestävyys kärsi?

        Perävaunun etuosa sanelee perävaunun lastauskorkeuden. Takana ei ole mitään ongelmia jos valitaan akselin alapuoliset jousivarret esim, ilmajousituksella. Edessä lastauskorkeus on vähintään: renkaan halkaisija joustovara noin 7 - 10 cm runko 6-20 cm. Matalimmat runkokorkeudet ovat turhan painavia ja joustavia sekä heikkojakin useimpiin käyttötarkoituksiin. En halunnut vastata suoraan kysymyseesi vaan vastasin seikkoihin jotka sanelee korkeuden. Rengaskoon valinta on tärkein tekijä, siis matalaprofiirenkaat itsestään selvyys. Minä olen 22,5 tuumaisille renkaille suunnitelluiden rumpujarruin varustettujen akseleiden kannalla. Ne on yksinkertaisia, kestäviä ja halpoja korjata. Viimeistä mielipidettäni älkää ottako liian kirjaimellisesti, vaan te automiehet tiedätte varmasti paremmin omat tarpeenne esim lavettiin ei isorumpuinen akseli ole varmasti järkevä.


    • Tepa

      Nelikoissa yl. paripyörät, viisikoissa singlet. Jostain syystä sinkkupyöräinen viisikko paljon kevyempi kiskoa, entä paripyöräinen nelikko.
      Neliakselisessa sinkkupyörillä ehkei kantavuus riitä??!!??!!
      Ajotietokone 12:ssa Volkissa väittää viisikon kuluttavan n.2 l. vähemmän löpöttiä satasella.
      Tässä ehkä syy.

      • ANR

        mikä on sinkku pyörän kantavuus verrattuna paripyörään???


    • säännöt !

      Viisiakselinen perävaunu on helpompi saada täyttämään kääntyvyys-säännöt kuin neliakselinen kärry. Monestihan näitä viiakselisia vetää eri autot, eli myöskin eri vetopituus.
      Myös pitkän kärryn runkopalkit eivät kestä neliakselisesta tulevia voimia vaan menevät helpommin poikki kuin viisiakselisessa, missä kuorma jakautuu tasaisemmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      63
      15660
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      28
      3689
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      285
      2479
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      128
      1773
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      131
      1493
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      383
      1445
    7. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1233
    8. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      13
      1183
    9. Onko PS kaaoksessa?

      Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      952
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

      Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      915
    Aihe