Yaris pakettiautoksi?

Onko tietoa?

Osaisiko kukaan sanoa, voiko diesel Yariksen (ei Verso) muutoskatsastaa pakettiautoksi halvemman dieselveron toivossa? Mitat ei taida täyttää lain ehtoja vai onko toisenlaisia kokemuksia?

9

9590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on..

      mullakin joskus mielessä käynyt, mutta kun sitten menee pakettiautona vaihtamaan, saakohan siitä mitään hyvitystä enää.
      On foordilla fiesta saman koko luokan auto myytävänä pakettiautona joten olettaisin että onnistuu. Vero kyllä pienenesi n.400 euroa joten huomattava säästö kyllä olisi ja taitaa 1/2 vuodessa kuolettaa muutoskatsastus hinnan.

      • alkuperänen

        Fiestanhan saa rekisteröidä pakettiautoksi, koska samasta mallista on olemassa pakettiautoversio. Yariksesta taas ei, tai itse tulkitsen Verson tila-autoksi. Omasta mielestäni varsinkin kolmiovisessa Yariksessa olisi ihan sama onko niitä takapenkkejä vai ei kun kuitenkin vaan kahdestaan kuljettais. Säästö olis pienemmällä dieselverolla huomattava jo vähemmällä ajolla ja bensa- ja dieselauton hintaerokin tulis kurottua parissa vuodessa.

        Aken sivuilta:
        Henkilöauton voi muuttaa pakettiautoksi seuraavin edellytyksin:
        - autosta on pakettiautoksi luokiteltu rinnakkaismalli tai
        - auto on luokiteltu farmariksi tai tila-autoksi tai
        - auto täyttää tavaratilasta autoverolaissa asetetut vaatimukset eli vähintään yksi seuraavista täyttyy:
        1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;
        2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)
        3) umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus on vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,50 metriä.

        Täyttääköhän Yaris mitään noista ehdoista?


      • muuten kysellä
        alkuperänen kirjoitti:

        Fiestanhan saa rekisteröidä pakettiautoksi, koska samasta mallista on olemassa pakettiautoversio. Yariksesta taas ei, tai itse tulkitsen Verson tila-autoksi. Omasta mielestäni varsinkin kolmiovisessa Yariksessa olisi ihan sama onko niitä takapenkkejä vai ei kun kuitenkin vaan kahdestaan kuljettais. Säästö olis pienemmällä dieselverolla huomattava jo vähemmällä ajolla ja bensa- ja dieselauton hintaerokin tulis kurottua parissa vuodessa.

        Aken sivuilta:
        Henkilöauton voi muuttaa pakettiautoksi seuraavin edellytyksin:
        - autosta on pakettiautoksi luokiteltu rinnakkaismalli tai
        - auto on luokiteltu farmariksi tai tila-autoksi tai
        - auto täyttää tavaratilasta autoverolaissa asetetut vaatimukset eli vähintään yksi seuraavista täyttyy:
        1) yhtenäisen tavaratilan 2 momentin mukaisesti laskettava tilavuus on vähintään 3 kuutiometriä;
        2) avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,75 metriä tai avoimen tavaratilan pinta-ala on vähintään 2,25 neliömetriä; tai (29.12.2006/1450)
        3) umpinaisen tavaratilan sisäkorkeus on vähintään 1,30 metriä ja sisäpituus vähintään 0,80 metriä sekä avoimen tavaratilan 3 momentin mukaisesti määrättävä pituus on vähintään 1,50 metriä.

        Täyttääköhän Yaris mitään noista ehdoista?

        Suosittelen muuten kysäisemään asiasta merkkiliikkeestä tai paremminkin maahantuojalta.
        On ainakin Toyota Corollan farkkua saanut pakettiautoksi rekisteröitynä ilman takapenkkiä.

        Tavallaanhan se kävisi niin, että takapenkki sekä sen kiinnityspisteet poistetaan ja auto katsastetaan pakettiautoksi. Varmaan tavaratilan ja ohjaamon väliin joutuu askartelemaan jonkin matalan väliseinän.

        Katsastuskonttoritkin osannee antaa neuvoja asiassa.


    • uuden (alk.2006)

      mallin voi rekisteröidä pakuksi koska auto on tyypitetty myös pakettiautoksi. Eli tyypitys on avainsana. Vanhemmasta mallista en tiedä, katsastuskonttori tietää.

      • alkuperänen

        AKE:n sivuilla EkoAke:ssa uudet Yarisit on luokiteltu monikäyttö-korisia ja Toyotan omilla sivuilla vaihtoautohaussa myös vanhempien Yarisien korimalliksi on luokiteltu monikäyttö. Finlex:in mukaan AF-korimallin eli monikäyttöajoneuvon sekä AC- eli farmarimallisen saa suoraan muuttaa pakettiautoksi ilman tyyppihyväksyntää.

        Eli päättelinkö oikein, että diesel-Yarisin voi rekisteröidä pakettiautoksi heivaamalla takapenkit? Olen lähettänyt kysymykseni myös katsastusasemalle s-postilla, mutta ei vaan ole vastausta kuulunut.


      • alkuperänen
        alkuperänen kirjoitti:

        AKE:n sivuilla EkoAke:ssa uudet Yarisit on luokiteltu monikäyttö-korisia ja Toyotan omilla sivuilla vaihtoautohaussa myös vanhempien Yarisien korimalliksi on luokiteltu monikäyttö. Finlex:in mukaan AF-korimallin eli monikäyttöajoneuvon sekä AC- eli farmarimallisen saa suoraan muuttaa pakettiautoksi ilman tyyppihyväksyntää.

        Eli päättelinkö oikein, että diesel-Yarisin voi rekisteröidä pakettiautoksi heivaamalla takapenkit? Olen lähettänyt kysymykseni myös katsastusasemalle s-postilla, mutta ei vaan ole vastausta kuulunut.

        Vastaan itse itselleni, jos vaikka joku muukin etsii tätä tietoa.

        Kyselin asiaa suoraan Toyotalta sähköpostilla ja vastasivat, että tuota vanhempaa Yarisia ei voi muuttaa pakettiautoksi.


      • koivja41
        alkuperänen kirjoitti:

        Vastaan itse itselleni, jos vaikka joku muukin etsii tätä tietoa.

        Kyselin asiaa suoraan Toyotalta sähköpostilla ja vastasivat, että tuota vanhempaa Yarisia ei voi muuttaa pakettiautoksi.

        Itselläni on 2008 toyota yaris 1.4 D-4D jonka katsastin noin kk sitten 2 hengen pakettiautoksi vero tippui 390e 53e


    • jr.

      Laitetaan vielä sen verran lisäinformaatiota että: kun auto rekisteröidään pakettiautoksi, myös liikennevakuutus on 150€ pienempi. Eli pakettiautoksi rekisteröiminen on halvin tapa pitää autoa. Taitaa päihittää jopa kaikki pienikulutteiset bensakoneisetkin.

      Eli dieselveroa jää pakettiautoksi rekisterimisen jälkeen n. 50-70€, mutta koska liikennevakuutus on -150€, niin se neutraloi pienen dieselveron ja on vielä sen lisäksi 70-100€ halvempi kuin vastaavankokoinen bensakoneinen auto ylläpitää.

    • Kale Lahdesta

      Soittele Lahteen Kalen -tallille. Meillä on pakettiautoksi rekinteröity Toyota Yaris.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      243
      4203
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      118
      2661
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2412
    4. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1466
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      81
      1462
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1189
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      78
      1107
    8. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      976
    9. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      973
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      171
      941
    Aihe