Työkykyarvio

mie vaan

Olen työskennellyt liuotinaineiden kanssa 14 vuotta. Nyt on käynyt niin että muistini on huonontunut aivan älyttömästi. Rupeaa jo haittaamaan työntekoakin. Myös neuropsygologi totesi tämän lausunnossaan. Niinpä kutsu kävi työterveyslaitokselle tutkimuksiin. Kerran olen jo käynyt ja nyt tuli kutsu lisätutkimuksiin. Tämä on jokin työterveyspsygologin tutkimus joka kuuluu osana työkykyarvioon. Onkos kukaan joutunut vastaaviin tutkimuksiin ?
Tämä on siis ammattitautiepäilytutkimus.

11

3165

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ***Mä

      Hei,
      toivottavasti sinua tutkitaan todella tarkkaan,
      sillä ammattitauteja ei "yleensä" hyväksytä kuin ihmeen kaupalla vakuutusyhtiössä/työtapaturma-yhtiössä, koska se tarkoittaa työtapaturmaeläkettä, joka on 85 %:ia tuloista 65 vuotiaaksi asti ja taitaa tulla myös haittaraha- ja korvaus. Pidä varasi, sinusta tulossa kovaa kyytiä vakuutusongelmainen :( jos kaikki menee vakuutusyhtiön systeemien mukaisesti.

      Muista pyytää itsellesi kaikki dokumentit, mitä tutkitaan ja lausutaan. Varaa kansio.

      Mulla työmatkalla tapahtunut pään vamma, jossa todennäköisesti samat kuviot.
      Selvitä ennen tutkimuskia, että lääkärisi /neuropsykologisis ei ole erikoistunut vakuutuslääketieteesen. Hoitava lääkäri on paras, siis ei ole yhteyksiä vakuutusyhtiöön.
      Ks. vakuutuslääkäri lista googlella.

      Mun kokemukset;
      - neuropsykologiset testit, aikaa meni noin 3 tuntia. Lähinnä muistitehtäviä. Muista kertoa, milloin aloit itse huomaamaan muistiongelmat ja selvitä läheisiltäsi, milloin he huomasivat, ettet muista. Kerro esimerkkejä.
      Missään nimessä älä kerro mitään ikävää lapsuudesta, sarjaassa "Lelut aina patterin välissä"
      --> jos vakuutuslääkäri/neuropsykologi, et ole taatusti sairastunut ammattitautiin vaan masennukseen tai vastaavaan.
      (siksi äärimmäisen tärkeää, että tutkimus tehdään keskussairaalatasoisessa laitoksessa, ei nyrkkipajassa).
      - neurologin tutkimukset, etsitään tasapaino-ongelmia, kyykkyhyppyä, sormen viemistä nenään jne ja tavanomaisia refleksejä.
      - toimintaterapia-tutkimus mahdollisesti, katsotaan miten suunnitelmallisesti toimit ja katsotaan sorminäppäryyttä.
      - EEG- testit, aivokäyrä-tutkimus, etsitään sähköisiä muutoksia
      - MRI vähän niin kuin aivojen magneettikuvaus.

      Näillä molemmilla on merkitystä, ovat tärkeitä määrittäessä, mitä muutoksia liottimet tai muut ovat saaneet aikaan aivoissa.

      Tsemppiä työkykyarvioon, älä anna pomputtaa!

      • mie vaan

        että tuolla listalla oli niin paljon myös ttl:n lääkäreitä.
        Mulla siis lähete ttl:ään tuli keskussairaalasta jossa oli neurospykologinen tutkimus...


      • **Mä
        mie vaan kirjoitti:

        että tuolla listalla oli niin paljon myös ttl:n lääkäreitä.
        Mulla siis lähete ttl:ään tuli keskussairaalasta jossa oli neurospykologinen tutkimus...

        Hei,
        tässä vakuutusyhtiön kauniit sanat & kurjimmat lääkärit;
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Pitkäaikainen_työkyvyttömyys

        Näin tämä lain mukaan menee, mutta elävässä elämässä ei mene, koska raha & vakuutusyhtiön etu jyllää.
        Mietippä omaa palkkaasi x 65 vuotiaaksi sekä
        näihin tulevia haittalisiä sekä kuntoutuksia.
        Siinä syy, miksi tämä ei mene näin, vaikka hoitava lääkäri vakuuttaa ja vannoo..

        Valituskierrettä karta, koska samaa sakkia on siellä valitusportaissa. Kannattaa koota todistusaineistoa asiasta niin pitkälle kuin mahdollista. Ja ottaa ammattiliittoon yhteyttä sekä kaikkiin mahdollisiin istansseihin. Ja vertaistukeen, sieltä saat parhaimmat vinkit.

        Asia on ok, kun pyörit keskussairaalan lähetteiden mukaan, sieltä ei yleensä lähetetä vakuutusyhtiölääkäreiden luo.


    • ole siis

      käynyt verikokeissa laisinkaan? Minä nimittäin kävin, kun epäilivät samaa ja verinäytteet menivät ihan saksaan asti tulkittaviksi...Ei kuitenkaan löytynyt mitään.
      Työterveyspsykologin tutkimuksissa arvioidaan mielialaa jne. Luulisin...
      Lausunnoissa ei yleensä sanota mitään suoraan konkreettisesti, varsinkin, jos vakuusyhtiö itse maksaa tutkimuksen, silloinhan tutkimuslaitokselta loppuisi asiakkaat.

      • mie vaan

        verikokeissa, magneettikuvassa ja lannepistokin on tehty....


      • ole siis
        mie vaan kirjoitti:

        verikokeissa, magneettikuvassa ja lannepistokin on tehty....

        verikokeessa liuotinaineiden lisäksi myöskin lyijyaltistusta? Käsittääkseni, ne eivät ihan tavallisessa verikokeessa näy. Onko lääkäri tilannut esim. liuotinaineen maahantuojalta käyttöturvallisuustiedotteen, josta selviää, mitä käyttämäsi liuotinaineet sisältävät?
        Muista pyytää joka lausunnosta itsellesi kopio, että pysyt itse myös ajantasalla, mitä tutkitaan. Voit myös tarvita niitä myöhemmin.
        Kokemuksesta myös tiedän, että lisätutkimuksiin pääsyä, joutuu itse joskus myös oikein vaatimaan.

        Keskustelussa ei tainnut tulla esille ikäsi ja onko muita sairauksia, kuten verenpainetta, masennusta, väsymystä, keskittymisvaikeuksia jne. Onko mahdollisesti lähisukulaisilla ollut muistivaikieuksia.
        On myös hyvä tehdä esim. tarkistuskäynti neuropsykologilla testeissä vuoden päästä, että onko muistivaikeudet pysyneet ennallaan, tai kenties lisääntyneet.
        Toivottavasti syy selviää...


      • mie vaan
        ole siis kirjoitti:

        verikokeessa liuotinaineiden lisäksi myöskin lyijyaltistusta? Käsittääkseni, ne eivät ihan tavallisessa verikokeessa näy. Onko lääkäri tilannut esim. liuotinaineen maahantuojalta käyttöturvallisuustiedotteen, josta selviää, mitä käyttämäsi liuotinaineet sisältävät?
        Muista pyytää joka lausunnosta itsellesi kopio, että pysyt itse myös ajantasalla, mitä tutkitaan. Voit myös tarvita niitä myöhemmin.
        Kokemuksesta myös tiedän, että lisätutkimuksiin pääsyä, joutuu itse joskus myös oikein vaatimaan.

        Keskustelussa ei tainnut tulla esille ikäsi ja onko muita sairauksia, kuten verenpainetta, masennusta, väsymystä, keskittymisvaikeuksia jne. Onko mahdollisesti lähisukulaisilla ollut muistivaikieuksia.
        On myös hyvä tehdä esim. tarkistuskäynti neuropsykologilla testeissä vuoden päästä, että onko muistivaikeudet pysyneet ennallaan, tai kenties lisääntyneet.
        Toivottavasti syy selviää...

        otettu mahdoton määrä. Niissä ei havaittu mitään hälyyttävää. Kolestroli arvo hiukan korkea. Ikää on karvan alle 40 vuotta. Käyttöturvatiedotteet on myös aineista annettu ttl:ään. Niitä olikin hitonmoinen nippu. Pyysi juuri neuroskykologin lausunnosta täydellisen kopion. Mulla oli ainoastaan ylilääkärin kirjoittama lausunto jossa sanottiin että neuros. löysi kohtalaisen paljon muutoksia muistissa...


      • ole siis
        mie vaan kirjoitti:

        otettu mahdoton määrä. Niissä ei havaittu mitään hälyyttävää. Kolestroli arvo hiukan korkea. Ikää on karvan alle 40 vuotta. Käyttöturvatiedotteet on myös aineista annettu ttl:ään. Niitä olikin hitonmoinen nippu. Pyysi juuri neuroskykologin lausunnosta täydellisen kopion. Mulla oli ainoastaan ylilääkärin kirjoittama lausunto jossa sanottiin että neuros. löysi kohtalaisen paljon muutoksia muistissa...

        siitä neuropsykologin lausunnosta näkee mitä testejä on tehty ja mitkä osa-alueet ovat heikompia kuin toiset(keskittyminen/toiminnanohjaus, kielelliset taidot, hahmotustaidot, sekä työ, että näkömuisti ja uuden oppiminen.
        Itse olen nyt työkyvyttömyyseläkkeellä ja kymmenenvuotta vanhempi. Uudelleenkouluttautuminen ei tullut kyseeseen minun tapauksessa, eikä kyllä muistivaikeuksiin koskaan löytynyt mitään syytä mutta ei etenekään. Oikeastaan muisti on tullut hiukan paremmaksi.
        Lausuntojen kopioita on kolmessa vuodessa kertynyt pari mapillista.


    • mie vaan

      Nyt on sitten käyty siellä työterveyspygologin luona. Olipas hänellä erikoinen asenne. Tuntui että hän etsi jotain vikaa mun päästä. esim. masentuneisuutta jne...
      Suoraan sanoen rupesi oikeestaan vituttamaan koko käynti. Onneksi sain pidettyä mölyt mahassani ja hermot kurissa. Sain hiukan sellaisen kuvan, että hänen mielestään liuotinaineilla ei olisi mitään vaikutusta asian kanssa. Katsotaan nyt jatkuukos tutkimukset vielä.

      • liuotinaine diagnosoitu

        Löysin kirjoitukseni aivan sattumalta kun selailin
        aiheeseen liittyviä juttuja. Onko ttl tutkimukset jo valmiit ja miten asia eteni vakuutusyhtiölle ?


      • eräs vaan

        moikka noi työterveyspsykologit on IHAN PIMEITä mulla on kanssa kokemusta ne kääntään kaiken sua vastaan ja hänen mielestä sä teet kaiken väärin ja et osaa sitä etkä tätä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe