ajattelin kertoa oman tarinani tänne toivoen että siitä olisi jollekkin samaa vaivaa kärsivälle apua.
elikkä olen potenut ainakin viimiset viitisen vuotta enemmän ja vähemmän kutinaa, kirvelyä ja haavaumia limakalvoilla.
testit (papa, virtsa) gynekologilla on ollu aina puhtaita ja aina lääkäri on diagnosoinu vaivat hiivaksi ja määrännyt hiivatulehduslääkkeet ja mietoja kortisonivoiteta.
no nyt löysin ihanan gynekologin joka viimein otti vaivani vakavasti, otti koepalan ja labravastauksista ilmeni että vaivani on VALKOJÄKÄLÄ.
enpä ole kyllä ikinä kuullutkaan moisesta.
mutta tämä on siis ihotauti ei sukupuolitauti.
ei tarttuva. joillakin ihmisillä se vaan on, syytä ei kukaan tiedä.
valkojäkälää voi olla myös esim niskassa tai kainaloissa.
http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00540&p_haku=Valkoj%E4k%E4l%E4
oireet tulee ja menee pois ihan itsestään.
mutta nytten kun sain vahvan kortisonivoiteen jota käytin aamuin illoin kahden viikon ajan nii oireet helpottivat ja nytten kolmen kuukauden jälkeen hoidosta limakalvot ovat ihan terveet.
kaikkia lukijoita kehoitan uskaltautumaan rohkeammin gynekologille ja vaatimaan hyvää ja perusteellista palvelua. se on niitten ammatti ja saavat siitä palkkansa. turhaan pelkää ja jännittää sinne menemistä TODELLAKAAN!
tsemppii kaikille.
VALKOJÄKÄLÄ
7
6696
Vastaukset
- ja täällä.
Vai sellaista, sympatiat sulle! Itselläni on ollut punajäkälä jo monen monta vuotta, aluksi epäiltiin kanssa tota samaa kun sulla on, mutta lopulta tuli diagnoosiksi nimenomaan toi puna-versio. Oireet mulla on itse asiassa hyvin samanlaiset kuin sullakin ja meni kanssa tosi kauan, ennenkuin syy vaivoihini hoksattiin. Sen jälkeen, kun saa diagnoosin, elämä helpottuu paljon, koska hoito on silloin oikeeta. Säestän sua ja sanon samaa, että menkää hyvät naiset gynelle jos on jotain alapäävaivoja ja vaikkei olis vaivojakaan, niin joka typykän pitäisi käydä vuositarkastuksessa varmistamassa, että kaikki on OK! Pitäkää huoli puutarhoistanne sisaret! :)
- murmurrr
mitens tää punainen eroaa valkoisesta..pitääpäs heti googlata.
kiitosta sympatiasta ja sitä samaa sinne :)
- argh-------
"ihanaa", että joku muukin kirjoittaa aiheesta välillä! on meinaan harvinaisen ä-r-s-y-t-t-ä-v-ä tauti. saako udella miten olet saanut seksielämäsi sujumaan tämän vaivan kanssa? entä kuinka vanha olet? :)
- murmurrr
olen 28v ja tällä hetkellä sinkku, eikä seksiä ole päässyt tän parantumisen jälkeen harrastelemaan..saa sitten nähdä joskus että villiintyykö tuo jäkälä seksin lisääntyessä. toivottavasti ei!!
mutta aikasemmin kutina kyllä yltyi just menkkojen aikaan kun käytti tampooneja tai siteitä.
myös monesti oli aika outo oire että baarireissun jälkeen kun oli juonut alkoholia niin ihan ku tää jäkälä ois villiintynyt siitä ihan täysin..lääkärissä sanottiin että ruoat ja juomat eivät vaikuta näihin oireisiin mitenkään.
meneeköhän tämä sitten sinne luontaistuotteiden ja vaihtoehtohoitojen puolelle mihin lääkärit ei ota kantaa.
mites sulla itellä..minkalaisia kokemuksia vaivan kans elämisestä?
"kiva" kyllä itekki tietää ettei ole ainut tämmöisen vaivalloisen taudin kanssa. - argh------
murmurrr kirjoitti:
olen 28v ja tällä hetkellä sinkku, eikä seksiä ole päässyt tän parantumisen jälkeen harrastelemaan..saa sitten nähdä joskus että villiintyykö tuo jäkälä seksin lisääntyessä. toivottavasti ei!!
mutta aikasemmin kutina kyllä yltyi just menkkojen aikaan kun käytti tampooneja tai siteitä.
myös monesti oli aika outo oire että baarireissun jälkeen kun oli juonut alkoholia niin ihan ku tää jäkälä ois villiintynyt siitä ihan täysin..lääkärissä sanottiin että ruoat ja juomat eivät vaikuta näihin oireisiin mitenkään.
meneeköhän tämä sitten sinne luontaistuotteiden ja vaihtoehtohoitojen puolelle mihin lääkärit ei ota kantaa.
mites sulla itellä..minkalaisia kokemuksia vaivan kans elämisestä?
"kiva" kyllä itekki tietää ettei ole ainut tämmöisen vaivalloisen taudin kanssa.mulla itellä on aika monenlaisia kokemuksia tän vaivan kanssa elämisestä. oon sairastanut tätä jo viitisentoista vuotta (olen nyt parikymppinen) joten sinänsä ajatukseen on kyllä ehtinyt tottua ja murrosiässä koko jäkälä näytti parantuneen. nyt se sitten iski taas ollessani n.18-vuotias, luultavasti stressin seurauksena :(
pienempänä ajattelin että kyse on ihan pikkujutusta - alapäässä nyt sattuu olemaan ihottumaa, sitä voi hoitaa rasvaamalla ja that´s it. sitten alkoikin tulla ongelmia kun pääsin nettiä selaamaan :D. löysin tietysti kaikki jutut syöpäriskeistä, seksielämän ongelmista ja alttiudesta muihin autoimmuunisairauksiin jne. lopulta kyllä totesin, että netin selaaminen ainakin minulla lietsoo vain turhaa hysteriaa, esim. pahanlaatuiseksihan v-jäkälä kehittyy vain enintään viidellä prosentilla, ja kyllähän nyt ihmisillä on riskejä vaikka mihin (myös moneen sellaiseen mistä he eivät ole lainkaan tietoisia). seksielämäni nyt on vähän niin ja näin, välillä jos liikaa kutiaa niin ei viitsi kyllä alkaa yhdyntöjä harrastella mutta liukuvoiteen avulla pystyn suurimmaksi osaksi tavalliseen yhdyntään. voihan niitä alapään ongelmia olla muillakin kuin valkojäkäläpotilailla.
eli tässä näin yritetään tämän vaivan kanssa elellä.. toivon että jossain vaiheessa löydän gynekologin joka olisi erikoistunut juuri tähän ongelmaan. täytyyhän sitä myös aina muistaa että voisivat asiat pahemminkin olla, ja v-jäkälähän ei esim. tartu eikä ole perinnöllinen.
huh, tulipa romaani. toiv. jaksoit lukea loppuun asti :D. oletko muuten ikinä harkinnut luontaishoitoja? olen itse mietiskellyt ettei siinä varmaan ainakaan mitään häviä jos kokeilee. - murmurrr
argh------ kirjoitti:
mulla itellä on aika monenlaisia kokemuksia tän vaivan kanssa elämisestä. oon sairastanut tätä jo viitisentoista vuotta (olen nyt parikymppinen) joten sinänsä ajatukseen on kyllä ehtinyt tottua ja murrosiässä koko jäkälä näytti parantuneen. nyt se sitten iski taas ollessani n.18-vuotias, luultavasti stressin seurauksena :(
pienempänä ajattelin että kyse on ihan pikkujutusta - alapäässä nyt sattuu olemaan ihottumaa, sitä voi hoitaa rasvaamalla ja that´s it. sitten alkoikin tulla ongelmia kun pääsin nettiä selaamaan :D. löysin tietysti kaikki jutut syöpäriskeistä, seksielämän ongelmista ja alttiudesta muihin autoimmuunisairauksiin jne. lopulta kyllä totesin, että netin selaaminen ainakin minulla lietsoo vain turhaa hysteriaa, esim. pahanlaatuiseksihan v-jäkälä kehittyy vain enintään viidellä prosentilla, ja kyllähän nyt ihmisillä on riskejä vaikka mihin (myös moneen sellaiseen mistä he eivät ole lainkaan tietoisia). seksielämäni nyt on vähän niin ja näin, välillä jos liikaa kutiaa niin ei viitsi kyllä alkaa yhdyntöjä harrastella mutta liukuvoiteen avulla pystyn suurimmaksi osaksi tavalliseen yhdyntään. voihan niitä alapään ongelmia olla muillakin kuin valkojäkäläpotilailla.
eli tässä näin yritetään tämän vaivan kanssa elellä.. toivon että jossain vaiheessa löydän gynekologin joka olisi erikoistunut juuri tähän ongelmaan. täytyyhän sitä myös aina muistaa että voisivat asiat pahemminkin olla, ja v-jäkälähän ei esim. tartu eikä ole perinnöllinen.
huh, tulipa romaani. toiv. jaksoit lukea loppuun asti :D. oletko muuten ikinä harkinnut luontaishoitoja? olen itse mietiskellyt ettei siinä varmaan ainakaan mitään häviä jos kokeilee.itse sain oikean diagnoosin tähän vasta tässä vuoden alussa. että silleen tuore juttu tää "parantuminen"
aikasemmin ku ei tienny että mistä johtuu niin tuli kyllä mietittyä että jos jättäis sokerin valkoisetjauhot ymt. pois kokeilun vuoksi, mutta nytten kun gynekologi kertoi valkojäkälästä ja kun vahvalla kortisonilla sen sai taltutettuu ainaki toistaseksi, niin ei ole tarvetta vaihtoehtoisiin hoitoihin.
oma gyneni ehdotti että voisin myös tarvittaessa mennä ihotauteihin erikoistuneelle lääkärille.
aika hurjaa kuulla että olet kärsiny tästä niin pienestä asti :(
sulla ei ole sitten talttunut ihottuma kortisonilla? vai mitä voidetta sulle on määrätty?
kortisonihan pitkään käytettynä ohentaa ihoa ja limakalvoja että sitä määrätään vain kuureittain. - argh-----------
murmurrr kirjoitti:
itse sain oikean diagnoosin tähän vasta tässä vuoden alussa. että silleen tuore juttu tää "parantuminen"
aikasemmin ku ei tienny että mistä johtuu niin tuli kyllä mietittyä että jos jättäis sokerin valkoisetjauhot ymt. pois kokeilun vuoksi, mutta nytten kun gynekologi kertoi valkojäkälästä ja kun vahvalla kortisonilla sen sai taltutettuu ainaki toistaseksi, niin ei ole tarvetta vaihtoehtoisiin hoitoihin.
oma gyneni ehdotti että voisin myös tarvittaessa mennä ihotauteihin erikoistuneelle lääkärille.
aika hurjaa kuulla että olet kärsiny tästä niin pienestä asti :(
sulla ei ole sitten talttunut ihottuma kortisonilla? vai mitä voidetta sulle on määrätty?
kortisonihan pitkään käytettynä ohentaa ihoa ja limakalvoja että sitä määrätään vain kuureittain.olen käyttänyt voiteista mm. dermovatia, jolla ihottuma ei oikein lähtenyt parantumaan. tietysti välillä on käytetty hydrocortisonia yms. olen myös käyttänyt protopicia, josta on ollut paljon hyötyä ainakin kutinan suhteen. kävin tänään gynellä - paikkani ovat kuulemma tällä hetkellä "täysin puhtaat" eli ei jäkälää tällä hetkellä. :) sain nyt 1.kertaa estrogeenivoidetta käyttööni, sen pitäisi vahvistaa limakalvoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911062
- 55732
Huonoja uutisia-nyt lähtee höyrylaivat
https://www.ita-savo.fi/ Konkurssiin meni tämäkin yritys. Raja kiinni ja venäläiset turistit puuttuvat. Täällä menee pe35614Ei näytä hyvältä
Kyllä nyt Ähtäriä viedään vesikelkalla. Neuvotteliat untuvikkoja kaikki. Mikko tietty tapansa mukaan loikki puheenjohtaj39546Älä itke rakas.
Tunnen sun kyyneleet silmissäni. Kaikki tulee menemään hyvin. Loppu häämöttää jo...49490Jos vielä toivot...mies...
Saisinpa jonkun merkin sinulta, jos vielä odotat 📝➡️📱 Rohkeus on mennyt jos seurustelet vaikka nykyisin. En halua häi46475- 31469
- 34447
Olet hurmaava
Olet paras mies, joka on tullut vastaan. Sinussa on jotakin, mitä muissa ei ole. En vaan tiedä, mikä on oikein sinun su14441- 38434