Araknofobia

Foobikko

Hei!

Ehkä jokin toinen osasto olisi sopinut kirjoitukselleni paremmin, mutta jostain on aloitettava. Toivon, että kirjoitukseni ja ongelmani ei pahoita tätä palstaa lukevien, hyönteisiä lemmikkeinään pitävien mieltä!

Olen eläinrakas, jossain määrin luonnonsuojelijakin - ja araknofoobikko. Fobiani kohdistuu nimenomaisesti ja vain hämähäkkeihin. Isoja lukkeja pelkään melkeinpä hysteerisesti, pienempiä, karvaisia vähemmän.

Fobiani ei enää ole niin ahdistava kuin aiemmin, mutta tarpeeksi tekemistä tässäkin on. Kolme kuukautta vuodesta - heinäkuu, elokuu ja syyskuu - menevät pelätessä: mistä eteeni kipittää seuraava hämmäri? Loppukesästä alan jo odottaa ensimmäisiä pakkasia, joka tainnuttaa kahdeksanjalkaiset kammotukseni. Harrastuksiini kuuluu mm. monenlaista möyrimistä ja ulkona liikkumista, ja sätkyjä totisesti riittää, kun huomaan, etten yhtäkkiä olekaan yksin.

Tiedän, että erilaisista fobioista on mahdollista selvitä. Keinoina tiedän käytettävän mm. aktiivista poisoppimista ja hypnoosia.

Vaikka fobiani ei rajoita elämääni yhtä paljon kuin aikaisemmin, olisin silti kiinnostunut kuulemaan, miten muut saman kysymyksen kanssa aprikoivat ovat elämäänsä järjestelleet. Kiitos siis vastauksistanne etukäteen!

Haluan lopuksi vielä korostaa: kunnioitan ja arvostan elämää kaikissa muodoissaan - enkä tosiaankaan halua pahoittaa niiden eläinrakkaiden mieltä, joilla on hyönteisiä - vaikkapa hämähäkkejä - lemmikkinään.

4

466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kummallista?

      Minulla itselläni on jokunen tarantella lemmikkinä. Ne ovat mielestäni ihania, joskin mielelläni pysyn kyllä pienen välimatkan päässä niistäkin.. siis lasin toisella puolen!

      Mutta vapaana hiippailevia luonnon hämähäkkejä kammoan yli kaiken!
      Kiljun hysteerisenä jos sellainen pääsee "liian lähelle".

    • Tuija

      Moi,

      älysin vasta nyt lukea täältä tätä aihepiiriä. Kärsin nimittäin itse samanmoisesta fobiasta. Ja kirjoittelinkin siitä toisaalla. Siellä joku neuvoi aloittamaan netistä! Mielestäni se oli hyvä neuvo ja harmittelin miksi en ollut niin yksinkertaista ratkaisua itse älynnyt.

      Siis "itsehoidon" aloitin siitä että viikoittain seilailen ja katselen mahdollisimman paljon hämyrien kuvia netissä. Toistaiseksi en muuhun pysty, mutta koen edistyneeni.
      Patikkareissut ajoittuvat juuri hämähäkkikammon vuoksi myöhäiseen syksyyn tai aikaiseen kevääseen, muutoin metsään menemistä rajoittaa nuo toisaalta niin tarpeelliset pöttiäiset.

      Kokeile auttaako kuvien katselu, itselleni se oli aikaisemmin mahdotonta, mutta nyt ei enää tee niin pahaa klikkailla kuvia auki.
      Tsemppiä!

    • salamandra

      Minä ja sisareni olemme kumpikin araknofobisia, mutta sisareni kammo yltyi niin pahaksi, että hän päätyi hakemaan apua hypnoositerapiasta. Nyt hän sentään kykenee tappamaan hämähäkin asunnostaan eikä vain pakene olohuoneeseen/makuuhuoneeseen hyönteismyrkkypullon turvin...

    • ...

      Hämähäkithän eivät ole hyönteisiä, vaan kuuluvat hämähäkkieläimiin. Myöskään lukit eivät ole varsinaisia hämähäkkejä vaan kuuluvat omaan joukkoonsa hämähäkkieläimissä, niin kuin myös punkit.

      Tsemppiä fobiasi kanssa. Ehkäpä tieto lieventäisi pelkoa? Ime tietoa hämpeistä. Ovat mielenkiintoisia otuksia!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      629
      4564
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      49
      3570
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      103
      3461
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      3011
    5. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      13
      2429
    6. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2364
    7. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2271
    8. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      2120
    9. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      2045
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      48
      2013
    Aihe