Keittiön saneeraus itse - kanattaako?

Risto reipas

Piirsin Autocadilla viime talvena keittiöni, nyt olisi tekojen aika.

Tarkoituksenani on kasata rungot paikalla ja ostaa ovet sekä laatikoiden etusarjat alan toimittajilta. Helat, saranat, vetimet ja muut kaappien sisälle tulevat kamat tilaan Hiipakan tukusta pohojanmaalta. Tasot, tiskipöydät ja keittiökoneet aijon hankkia ja asentaa itse.

Kuinka on kannattaako vai onko valmiskeittiö edullisempi tai parempi ratkaisu.

14

4449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nalle Puh

"kasata rungot" tarkoittaa mitä? Jos aiot "pitkästä tavarasta" kasata kaapit niin helvetinmoinen homma siinä ainakin on. Hinta voi tulla vähän edullisemmaksi kuin valmiskeittiön kohdalla, mutta mutta.... Siis edullisemmaksi vain siinä tapauksessa, että onnistut kaikissa mitoituksissa ensimmäisellä kerralla. Olen yhden mökkikeittiön tehnyt levytavarasta enkä toista aio tehdä! Osta vaan esim K-Raudasta keittiö. Hinta on edullisempi kuin voit kuvitellakaan ja hermosi säästyy (lue: avioliittosi on voimissaan keittiön valmistuttuakin). Äläkä heti retkahda esim "Kalustetukkuun" tai "Keittiöjättiin", nimet kuulostaa houkuttelevilta mutta kun pyydät tarjouksia nyt vaikka esim K-Raudasta, niin huomaat, että se voi halvempikin. Itse ostan nykyään aina K-Raudasta - myyn edelleen ja asentelen niitä ammatikseni.

• huh huh

Ei todellakaan kannata..... aivan hirveä homma. Jos on näppärä käsistään kannattaa ostaa keittiöt vaikka Kalustetukusta, Ikeasta tai Keittiöjätistä. Keittiöt ovat aivan yhtä laadukkaita kuin ns. oikeissa keittiömyymälöissä ja huomattavasti edullisempia... kalusteiden kasaamis- ja asennustaito ratkaisee lopputuloksen. Käyppä katsomassa esim Ikean Keittiöitä .... pärjäävät laadussa varmasti vaikka K-Raudan keittiöille... ajattele mikä määrä ihmisiä käsittelee niitä päivittäin ja ovat silti siistissä kunnossa.

• Nalle Puh

Eihän mun ollutkaan tarkoitus nostaa K-Raudan keittiöitä ylitse muiden - ihan tavallisia keittiöitä ne on, eivätkä ole hinnalla pilattuja. Oletko muuten koskaan todella verrannut esim Kalustetukun ja K-Raudan hintoja, siis marssinut samanlaisen keittiösuunnitelman kanssa molempiin liikkeisiin ja pyytänyt tarjouksen? Minä olen...

• Risto reipas

Minulla on käytössäni kaikki koneet.
      Olen ammatiltani puuseppä yli 30-vuoden kokemuksella, en tee ensimmäistä keittiötä, enkä muitakaan kalusteita.
      Keittiöni on jonkunverran tavallisuudesta poikkeava, olen suunnitellut sen kuitenkin kutakuinkin standardimittoihin.
      Tämä oli kompa jolla halusin katsoa minkälaiset ihmiset tällä kirjoittavat. Jos olisin ns. normaali kansalainen ei moista projektia itse tekisi.

• Leena K

hankitko puutavaran pystyyn vai onko se jo levyinä metsäliiton varastossa kun siinäkin voit hiukan säästää ja kun olet noin näpärä mut et kovinkaan järkevä ja kun nykyään kämpän arvoa pudottaa yhä enenevässä määrin se minkä ja kenen keittiö siinä on (kun kaikki ei tykkää jostain ratkaisuista ja kun joutuu puusepältä lisäosat tai muutokset hankkimaan niin sehän matksaa), nimerkillä kokemusta on ja kun suuntaus on tämä niin nyt säästetyt rahat häviät kauppaa tehdessä.

• Risto reipas
        Leena K kirjoitti:

hankitko puutavaran pystyyn vai onko se jo levyinä metsäliiton varastossa kun siinäkin voit hiukan säästää ja kun olet noin näpärä mut et kovinkaan järkevä ja kun nykyään kämpän arvoa pudottaa yhä enenevässä määrin se minkä ja kenen keittiö siinä on (kun kaikki ei tykkää jostain ratkaisuista ja kun joutuu puusepältä lisäosat tai muutokset hankkimaan niin sehän matksaa), nimerkillä kokemusta on ja kun suuntaus on tämä niin nyt säästetyt rahat häviät kauppaa tehdessä.

Joo, ostan puut pystykauppana, sahaan, höylään ja kuorrutan tekemäni levyt tuohella....

Teen itselleni en muille, minulle ei merkkaa mitään onko se Puustelli tai Topi tai joku muu keittiö, se on minun keittiöni.

Maksoin 2001, 75-neliön, 3h keittiön remontoitavasta huoneistosta 280 000mk, en usko, että huoneiston arvo sen täyden saneerauksen jälkeen laskee vaikka siellä ei Puustellin keittiötä olekkaan.

Remontteeraan huoneiston muutenkin, mieltymysteni mukaan enkä silmälläpitäen kiinteistönvälittäjiä. Kaikki tehty työ on siistiä, mitään prameutta/kerskaa ei tule, toimivuus tyyli- ja käytännöllisyys on tärkeintä.

Sinne ei tule metriäkään tapettia seiniin, mutta maalattua antiikkipanelia ja erilaisia listoituksia sitäkin enemmän, värit -ja materiaalit ovat samat kaikissa huoneissa. Ainoa näkyvä puu on pyökki, lattiassa, työ- ja pöytätasoissa.

Myös huoneiston kaikki kaapistot noudattavat samaa linjaa värisävyiltään sekä tyyliltään.
        Tämän vuoksi en löydä keneltäkään huoneistoon sopivia kalusteita, enkä teetätä niitä muillakaan koska suunittelin ja teen ne itse.

Ovet tulevat suurelta merkkikeittiötä tekevältä firmalta ja ne ovat MDF-runkoiset ja maalattu värimallini mukaan.

PS. En ole kenenkään paveluksessa/työsuhteessa, joten tienaan tekemällä iselleni.

• Keittiön ammatti käyttäjä
        Risto reipas kirjoitti:

Joo, ostan puut pystykauppana, sahaan, höylään ja kuorrutan tekemäni levyt tuohella....

Teen itselleni en muille, minulle ei merkkaa mitään onko se Puustelli tai Topi tai joku muu keittiö, se on minun keittiöni.

Maksoin 2001, 75-neliön, 3h keittiön remontoitavasta huoneistosta 280 000mk, en usko, että huoneiston arvo sen täyden saneerauksen jälkeen laskee vaikka siellä ei Puustellin keittiötä olekkaan.

Remontteeraan huoneiston muutenkin, mieltymysteni mukaan enkä silmälläpitäen kiinteistönvälittäjiä. Kaikki tehty työ on siistiä, mitään prameutta/kerskaa ei tule, toimivuus tyyli- ja käytännöllisyys on tärkeintä.

Sinne ei tule metriäkään tapettia seiniin, mutta maalattua antiikkipanelia ja erilaisia listoituksia sitäkin enemmän, värit -ja materiaalit ovat samat kaikissa huoneissa. Ainoa näkyvä puu on pyökki, lattiassa, työ- ja pöytätasoissa.

Myös huoneiston kaikki kaapistot noudattavat samaa linjaa värisävyiltään sekä tyyliltään.
        Tämän vuoksi en löydä keneltäkään huoneistoon sopivia kalusteita, enkä teetätä niitä muillakaan koska suunittelin ja teen ne itse.

Ovet tulevat suurelta merkkikeittiötä tekevältä firmalta ja ne ovat MDF-runkoiset ja maalattu värimallini mukaan.

PS. En ole kenenkään paveluksessa/työsuhteessa, joten tienaan tekemällä iselleni.

Muista mitat (standardit) ni kun muisjas häipyy niin on sitten helpompi uusia.
        Juu olen ihan samaa mieltä että se on jokaisen oma asia missä tilassa pitzansa lämmittää, onhan niitä paljon kaltaisiasi joiden jälkeläiset kysyvät että, Äiti voiko pullaa leipoa kotona?.

• Risto reipas
        Keittiön ammatti käyttäjä kirjoitti:

Muista mitat (standardit) ni kun muisjas häipyy niin on sitten helpompi uusia.
        Juu olen ihan samaa mieltä että se on jokaisen oma asia missä tilassa pitzansa lämmittää, onhan niitä paljon kaltaisiasi joiden jälkeläiset kysyvät että, Äiti voiko pullaa leipoa kotona?.

Kyllä muistan ,otin huomioon nämä jo suunnitteluvaiheessa.
        Huomasin ,että ovikorkeuksissa on heittoja riipuen kalustevalmistajasta, esim. Iskulla ja Ikealla. Mitoitin ovikorkeudet suuren Nastolalaisen (Petra,Parma)kettiövalmistajan korkeus standardiin.

• kot.tal.ope
        Risto reipas kirjoitti:

Kyllä muistan ,otin huomioon nämä jo suunnitteluvaiheessa.
        Huomasin ,että ovikorkeuksissa on heittoja riipuen kalustevalmistajasta, esim. Iskulla ja Ikealla. Mitoitin ovikorkeudet suuren Nastolalaisen (Petra,Parma)kettiövalmistajan korkeus standardiin.

Hyvä, kun eihän sullakaan ole tarkoitus vaan täyttää tyhjä seinänpätkä kaapeilla vaan tehdä toimiva keitiö, sieltä mainitsemastasi yrityksestä sain eräältä kokeneelta sunnittelija myyjältä arvokkaita tietoja mitä kukaan muu liike ei edes osannut mitenkään huomioida tai tuoda muutenkaan esille vaikka pitävät itseään alan ammattilaisena, tämä keski-ikäinen rouva on suunitellut monenkin merkkihenkilön keittiöt ja johtavat alan lehdet ovat niistä usein kertoneet.
        Vaikka tuntuu vähäpätöisiltä asioilta mihin mikäkin kaappi sijoitetaan mutta kyllä niillä on vuosien kuluessa isokin merkitys jos jotakin keittiöstä ymmärtää niin pikku esimerkkinä se että mihin mausteet sijoittaa (onko kosteudelle alttiissa paikassa esim kahvinkeittimen alla)kun ne kosteassa ja avattuna menettävät ominaisuutensa, mut se jolle on yhks haitusen tuu miten ruokansa maustaa niin hänelle on ihan sama missä niitä säilyttää kunhan vain ketsuppi pullosta ulos tulee.

• haave
        kot.tal.ope kirjoitti:

Hyvä, kun eihän sullakaan ole tarkoitus vaan täyttää tyhjä seinänpätkä kaapeilla vaan tehdä toimiva keitiö, sieltä mainitsemastasi yrityksestä sain eräältä kokeneelta sunnittelija myyjältä arvokkaita tietoja mitä kukaan muu liike ei edes osannut mitenkään huomioida tai tuoda muutenkaan esille vaikka pitävät itseään alan ammattilaisena, tämä keski-ikäinen rouva on suunitellut monenkin merkkihenkilön keittiöt ja johtavat alan lehdet ovat niistä usein kertoneet.
        Vaikka tuntuu vähäpätöisiltä asioilta mihin mikäkin kaappi sijoitetaan mutta kyllä niillä on vuosien kuluessa isokin merkitys jos jotakin keittiöstä ymmärtää niin pikku esimerkkinä se että mihin mausteet sijoittaa (onko kosteudelle alttiissa paikassa esim kahvinkeittimen alla)kun ne kosteassa ja avattuna menettävät ominaisuutensa, mut se jolle on yhks haitusen tuu miten ruokansa maustaa niin hänelle on ihan sama missä niitä säilyttää kunhan vain ketsuppi pullosta ulos tulee.

Jos olisit toimen mies olisit jo sen keittiön tehnyt, nyt aikasi tuntuu menevän päätteen ääressä ja mitään valmista ei synny.

• Juupa juu
        haave kirjoitti:

Jos olisit toimen mies olisit jo sen keittiön tehnyt, nyt aikasi tuntuu menevän päätteen ääressä ja mitään valmista ei synny.

Miun ukko sen yhdessä kanssani hankki, toope ole tosiaan.

• Risto reipas
        haave kirjoitti:

"Jos olisit toimen mies olisit jo sen keittiön tehny"
        Eiköhän kettiö tule sitten kun sen aika koittaa, työt menevät tietyssä järjestyksessä.
        Minua suuresti huvittaa tämä foorumi muutenkin kun satuin tänne eksymään, eniten kummastuttaa, miksi joku ventovieras on huolissaan vapaa-ajan käytöstäni.

• Remppa-Ville
        Risto reipas kirjoitti:

"Jos olisit toimen mies olisit jo sen keittiön tehny"
        Eiköhän kettiö tule sitten kun sen aika koittaa, työt menevät tietyssä järjestyksessä.
        Minua suuresti huvittaa tämä foorumi muutenkin kun satuin tänne eksymään, eniten kummastuttaa, miksi joku ventovieras on huolissaan vapaa-ajan käytöstäni.

Tässä näkyy sama kuin talojutuissakin. Kaikki pitää saada valmiina "pakettiratkaisuna", mikään muu ei voi olla hyvä ratkaisu tässä hektisessä maailmassa... Itsellä vanha talo, jossa 90-v. vanha keittiö tilankäytöltään hieman nykystandardien ulkopuolella. Ammatiltani olen teknisen alan opettaja, ja suuri osa kodin huonekaluista on itse tehtyjä, joten itse tehty keittiökin on kummitellut mielessä.

Itse massiivipuusta tehtynä "mittatilauksena" tehtynä kaapistot lienevät monenkin mielestä arvokkaammat kuin pakettiratkaisut. Mittoihin ja muihin voi toki ottaa mallia standardeista, mutta miksi itse taidolla tehty olisi huonompi???

Tämä jatkaa linjalla "Nykyään ei rakenneta, vaan rakennutetaan". Mutta onko se ainoa tie...?

• Tinka-liina
        Remppa-Ville kirjoitti:

Tässä näkyy sama kuin talojutuissakin. Kaikki pitää saada valmiina "pakettiratkaisuna", mikään muu ei voi olla hyvä ratkaisu tässä hektisessä maailmassa... Itsellä vanha talo, jossa 90-v. vanha keittiö tilankäytöltään hieman nykystandardien ulkopuolella. Ammatiltani olen teknisen alan opettaja, ja suuri osa kodin huonekaluista on itse tehtyjä, joten itse tehty keittiökin on kummitellut mielessä.

Itse massiivipuusta tehtynä "mittatilauksena" tehtynä kaapistot lienevät monenkin mielestä arvokkaammat kuin pakettiratkaisut. Mittoihin ja muihin voi toki ottaa mallia standardeista, mutta miksi itse taidolla tehty olisi huonompi???

Tämä jatkaa linjalla "Nykyään ei rakenneta, vaan rakennutetaan". Mutta onko se ainoa tie...?

Siis ehottomasti tee itse, kun taitoa löytyy.
        Itselläkin talo-projekti alla tai no loppumassa pikkuhiljaa, ja en ole mitenkään talopakettien ystävä. Kyllä suomesta löytyy ihmisiä joilla käsi ei ole keskellä kämmentä, ja pystyvät tekemäänkin niillä muutakin kuin taputtamaan. Kun tekee itse se vie aikaa, mutta silti saa sen mitä haluaa. Käsitaidot kunniaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27