elikkäs.. otin norjalaisen metsäkissan 2vuotias.(www.apula.fi) ja omistaja jo ottaessa mainitsi että kissa on sitten nirso. noh.. kissa ei syö raksuja, ei juo vettä, ei syö purkkiruokaa, ei syö kalliita kerta aterioita, ei kelpaa edes lenkkimakkara. ainut mitä kissani tykkää mielellään lipitellä on maito mihin laitettu pieni helmi auringonkukkaöljyä.
Pelottaa kyllä että kissa uupuu kun ei saa kaikkea ravintoaineita.
eli kysymys kuuluu: Mitä minä teen??
ruokinta neuvoja?
ateriakokonaisuusideoita?
nirsoudesta poispääseminen?
mikä on ongelman ydin?
NIRSO KISSA ja laihtuu
12
1332
Vastaukset
- Antero..
Mikäli kissan mahdolliset sairaudet on pois suljettu, voisi ehkä kokeilla kotiruokaa:
http://www.ipsitilla.fi/Ruokinta/ruokinta.htm
Näiltä sivuilta löytyy myös syitä ja seurauksia kissan nirsouden aiheuttajasta.- katkarapuja
ja lisää sekaan hieman rypsiöljyä...tämän yhdisteen pitäis toimia.
itselläni oli mahottoman nirso persialainen joskus ja tää tepsi ja on muuten rasvasia,tsemppiä. - ...
katkarapuja kirjoitti:
ja lisää sekaan hieman rypsiöljyä...tämän yhdisteen pitäis toimia.
itselläni oli mahottoman nirso persialainen joskus ja tää tepsi ja on muuten rasvasia,tsemppiä.kuin satunnaiseksi herkuksi..
- voivoivoi
olen kokeillut käytännössä. Kissa alkaa syömään kun sillä on nälkä. Se voi olla kolmekin päivää melkein koskematta ruokaan, mutta sitten yhtäkkiä alkaakin kelpaamaan. Älkää antako kissan määrätä mitä se syö. Enkä nyt tarkoita että pitäisi syöttää halvimpia muroja! Miten reagoisitte jos lapsenne sanoisi hyi en syö, pahaa..
- päivää
paastolla?! No hohhoijaa. Kissaa ei missään nimessä saa pitää paastolla yli yhtä vuorokautta pidempään, mielellään ei sitäkään.
- voivoivoi
päivää kirjoitti:
paastolla?! No hohhoijaa. Kissaa ei missään nimessä saa pitää paastolla yli yhtä vuorokautta pidempään, mielellään ei sitäkään.
että kyllä kissa syö kun sillä on nälkä. Kyllä varmaan itsekkin söisit jotain ruokaa mitä et normaalisti söisi, jos olisi todella nälkä??Olette te tyhmiä jos annatte kissan pompotella mitä ruokaa syö
- kyllä
voivoivoi kirjoitti:
että kyllä kissa syö kun sillä on nälkä. Kyllä varmaan itsekkin söisit jotain ruokaa mitä et normaalisti söisi, jos olisi todella nälkä??Olette te tyhmiä jos annatte kissan pompotella mitä ruokaa syö
mitä tarkoitit. Mutta, oletko ikinä kuullut, että kissan elimistö ei kestä paastoa? Nirso kissa tai ei, mutta syömättömyys voi johtaa esim. maksan rasvoittumiseen, jolloin kissasi ei valitettavasti saata syödä enää ikinä vaikka tahtoisitkin..
Jos et vaivaudu ottamaan selvää edes ruokinnan perusasioista, suosittelisin harkitsemaan uudelleen kissan/lemmikin omistamista.
Järki käteen paastottamisen kanssa, ole kiltti. - LileCa
kyllä kirjoitti:
mitä tarkoitit. Mutta, oletko ikinä kuullut, että kissan elimistö ei kestä paastoa? Nirso kissa tai ei, mutta syömättömyys voi johtaa esim. maksan rasvoittumiseen, jolloin kissasi ei valitettavasti saata syödä enää ikinä vaikka tahtoisitkin..
Jos et vaivaudu ottamaan selvää edes ruokinnan perusasioista, suosittelisin harkitsemaan uudelleen kissan/lemmikin omistamista.
Järki käteen paastottamisen kanssa, ole kiltti.Juu mie en oikein paljon tiedä kissoista mutta paastoaminen kissan elimistölle kuulostaakin jo melkein rääkkäykseltä.. kun kissahan käyttää ruoan hyväkseen kokonaan kymmenessä tunnissa. kissani on nirso ja en sitä paastota päivääkään joutui sitten syöttämään just sen lempi ruokia.. mutta siinä välissä olen koittanut ujuttaa jotain whiskassia sekaan (esim. yöksi jätän vaan vettä, ropoja ja nokareen kosteetaruokaa) kyllä tää tästä :D ja eipä miula mitään nirsoa kissaani vastaan todellakaan ole, päin vastoin, olkoon nirso kunhan syö.
- LileCa
kävin tänään ostamassa tarvikkeet murekkeeseen ja tein, nyt jäähyttelen niitä ja laitan annospaloiksi pakkaseen.
ja ostimpa samalla 6 muikkua, nepäs tätä neitiä innosti! söi kaikki alle 2 minuutissa heh.
ja kun olen tuota ayringonkukkaöljy maitoyhistelmää nyt söyttänyt se on röhinyt kaksi n.5cm karvapalloa..mutta sen jälkeen kissani on jo hieman paremmin syönyt.
eli sillä kai karvapallot oli täyttänyt mahan?
ja olen kuullut että tuo öljymaito saa karvat kulkemaan.. huh olen onnellinen..
ps. toivottavasti mureke maistuu, oli rankkatekoista ja hintavaa :D - Wilma kissa:)
kokeile Royal Canin sensible 33 napuja.....meiän kissa hulluna niihin:)
- farkku
Nirson kissan opettaminen kunnon tavoille vaatii oveluutta ja kekseliäisyyttä. Tarjoa erilaisia, laadukkaita raksuja (ei royal canin) ja yritä saada kissa syömään jotakin.
Ps. Saitko mukanasi kissan rekisteripaperit ? Jos kissalla ei ole papereita, se on sekarotuinen. - TaruK
Ensinnäkin on normaalia että jotkut kissat ovat nirsompia kuin toiset, joten älä huolestu :)
Toiseksi, tiedätkö onko kissallasi mitään ruoka-aineallergioita?
Itse olen viimeisen vuoden ajan syöttänyt kissoille pussiruoan lisäksi raakaravintoa (eläinlääkäri suositteli), eli siis raakaa lihaa (naudan- ja porsaan suikaleet), sisäelimiä (maksa, munuaiset, sydän) meren eläviä (erilaiset kalat, katkaravut) sekä uusin herkku on raaka kananmunan keltuainen (huom. kissalle ei saa missään nimessä antaa raakaa kananmuna valkuaista!!!)
Kokeile näitä, ei edes maksa paljon, hinnat n.1-2 euroa, katkaravut 3-5 euroa. Ja katkaravut (ovat yleensä suolaliemessä) pitää laittaa likoamaan lämpimään veteen pariksi minuutiksi jotta suola liukenee pois niistä.
Osta kirja Kissallesi terveyttä ja pitkää ikää, kirjoittaja Mirjam Numminen. Siinä on oikeaoppisia ruokintaohjeita.
Ja raakaravintoa tulisi antaa n. 1-2 kertaa viikossa, ei enempää.
Ja hommaa kissanruohoa, sitä saa melkeimpä mistä tahansa kukkakaupasta, tekee suolistolle hyvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938018
- 403842
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021896- 241290
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321123Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,301057Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53847Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia10840Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31812Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v27752