Kahvireseptit?

Miten on, oletteko jo siirtyneet pois vanhasta pannukahvista näihin uusiin ja mannermaisiin kahveihin?
Miltä maistuu espresso? Latte? Onko kahvinautinto parantunut uusilla menetelmillä?
Kuinka sujuu moderni kahvinkeitto tällä ikäluokalla?
Ja miten mikin kahvi keitetään?

16

1222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kai75*

vara parempi!

Uusisaki varmaan hyvänmakuisia, mut mut ennakkoluulot sitkeitä. Joskus tulee otetua oliko se iriscoffee?
      Vanha sanonta oli kuitenkin ylitettyäsi itämeren siirry teehen, se on kaikkialla suht koht samanlaista.

• Sara10

tulee turistettua ja kahvi ostetaan papuina, jotka jauhetaan kutakin kupillista varten. Vastajauhetun kahvin tuoksu herauttaa veden kielellä. Nautinnollisia kahvihetkiä!

• reetta5 ejk
        Sara10 kirjoitti:

tulee turistettua ja kahvi ostetaan papuina, jotka jauhetaan kutakin kupillista varten. Vastajauhetun kahvin tuoksu herauttaa veden kielellä. Nautinnollisia kahvihetkiä!

Pidän kahvista varsinkin espressosta, siitähän saa vaikka minkälaatuisia makuelämyksiä valmistettua. Kahvina käytän Lavazaa ja aidolla keittimellä keitän.
        Presidentti sekoitusta kahvinkeittimellä. Porokahvi on jäänyt unholaan koska siinä muodostuu kiehautettaessa parkkihappoa, joka voi aiheuttaa vatsalaukun limakalvolle ongelmia.

Café corretto, vähän espressoa, sucheroa ja tilkka konjakkia jopas tulee pirteä olo.
        Espressosta löytyy Wikipediasta vaikka minkälaisia muunnoksia.

Ja tuo Kai75:n mainitsema Irish coffee on vertaansa vailla.

Omistan vanhanaikaisen kahvimyllyn, pitääpä kokeilla papujen jauhamista myllyllä kuten Sara10 suositteli.

• Sara10 kirjoitti:

Minä ihmetteln, pitääkö ostaa kallis keitin yhden kupillisen takia. Katselin hintoja Kodin Anttilassa, ja totesin, että ei riitä raha papuihin, jos tuollaisen menen ostamaan.

Kyllähän minä haluaisin olla ajan hermolla ja keittää erikoisia kahveja, mutta ei kai se noin vain onnistu.

Minulla on Mulinexin mylly, joten kyllä saisin pavut jauhetuksi, mutta mitäs papuja suositellaan?

• reetta5 ejk
        Makriina kirjoitti:

Minä ihmetteln, pitääkö ostaa kallis keitin yhden kupillisen takia. Katselin hintoja Kodin Anttilassa, ja totesin, että ei riitä raha papuihin, jos tuollaisen menen ostamaan.

Kyllähän minä haluaisin olla ajan hermolla ja keittää erikoisia kahveja, mutta ei kai se noin vain onnistu.

Minulla on Mulinexin mylly, joten kyllä saisin pavut jauhetuksi, mutta mitäs papuja suositellaan?

Espressokeitin ei niin ihmeitä maksa. Koko pytty sellainen parin kupin keitin noin 25€. En tiedä voisiko sitä muulla keittää.

Jossakin Lähi-Idän maissa keitetään dl varrellisessa mukissa kuumassa hiekassa jotain sössöä, jota maisteltuani sanoisin sitä ei juo oikein Erkkikään, paremminkin se on kahvivelliä.

• Kaffikissa
        Makriina kirjoitti:

Totta puhut, espressokeittimet ovat hintavia,
        mutta parasta kahvia niillä saa.

Reetta varmaan tarkoittaa sitä alumiinista keitintä, mikä ei paljoa maksa.

Minä heitin kaikki alumiiniastiat roskikseen jo lähes 30v sitten.

Sekoitan espressokahvia suodatinkahviin, koska
        se antaa mukavan aromin.

• vieterikäyttöisellä

perintökeittimellä mie kahvit itelle laitan.

• sumppi pihisemäänn

ja pi....

• Muistatteko vielä! Vanhojen porojen päälle kaadettiin vettä ja keitettiin sumppi.
        Siihen sitten kahvia teelusikallinen kuppia kohden.
        Kahvin piti kiehahtaa 3 kertaa, ja aina nostettiin pannu ilmaan, että kiehuminen pysähtyi. Lopuksi kahvinselvikettä pannuun.

Miltähän se maistuisi, jos nyt kokeilisi! Taitaisi mennä taju espresson juojalta!

• Makriina kirjoitti:

Muistatteko vielä! Vanhojen porojen päälle kaadettiin vettä ja keitettiin sumppi.
        Siihen sitten kahvia teelusikallinen kuppia kohden.
        Kahvin piti kiehahtaa 3 kertaa, ja aina nostettiin pannu ilmaan, että kiehuminen pysähtyi. Lopuksi kahvinselvikettä pannuun.

Miltähän se maistuisi, jos nyt kokeilisi! Taitaisi mennä taju espresson juojalta!

Tosi sumpista on kysymys, on siinä mahalaukulla aika urakka läpiviedä moinen keitos limakalvoja haavoittamatta.
        Oikein sumppiloita ovat useimmat baarit ja ruokakeitaat joissa ovat joko automaatit tai sitten kahvi seisoo puolikuumana lasipannussa.
        On arpapeliä ostaa kahvi mieluummin ostaa teetä.

Kotikahvi on parasta mitä tiedän, presidentti vaaleapaahtoisena antaa hyvän kahvihetken.
        Espresso kotikeittimessä keitetty herättää unisemmankin heräilijän.
        Tässä linkki Espresso keittimestä:
        http://www.heirol.fi/www/order.php?af=58&card=117.

Aiheeseen sumppikahvi. Sodan jälkeen oli aikamoista sumppikahvia, paahdettiin rukiinjyviä jotka jauhettiin kahvimyllyllä,keitettäessä lisättiin sikuria juomaan. Sikuri olikin hyvä mauste myös kaupoissa olevalle kahvin korvikkeelle.

Trokareilta sai joskus kuulema ostaa paahtamatonta kahvia, olikin emäntien taidonnäyte "rännälillä" paahtaa kahvi sopivan ruskeaksi.
        Lapsuudesta muistan miten vanhemmat ihmiset joivat kahvin kupin aluslautaselta, sokeripala siihen, sitten olikin aito kahvihetki porukalla ja suu messingillä.

• reetta5 kirjoitti:

Tosi sumpista on kysymys, on siinä mahalaukulla aika urakka läpiviedä moinen keitos limakalvoja haavoittamatta.
        Oikein sumppiloita ovat useimmat baarit ja ruokakeitaat joissa ovat joko automaatit tai sitten kahvi seisoo puolikuumana lasipannussa.

Kotikahvi on parasta mitä tiedän, presidentti vaaleapaahtoisena antaa hyvän kahvihetken.

Aiheeseen sumppikahvi. Sodan jälkeen oli aikamoista sumppikahvia, paahdettiin rukiinjyviä jotka jauhettiin kahvimyllyllä,keitettäessä lisättiin sikuria juomaan. Sikuri olikin hyvä mauste myös kaupoissa olevalle kahvin korvikkeelle.

Trokareilta sai joskus kuulema ostaa paahtamatonta kahvia, olikin emäntien taidonnäyte "rännälillä" paahtaa kahvi sopivan ruskeaksi.
        Lapsuudesta muistan miten vanhemmat ihmiset joivat kahvin kupin aluslautaselta, sokeripala siihen, sitten olikin aito kahvihetki porukalla ja suu messingillä.

Sota-aikanahan ei kahvia edes unissa saatu.
        Joskus suurimpina juhlahetkinä kaivettiin salakätköistä paahtamatonta kahvia, jota sitten rännälissä paahdettiin pikku määrä. Tuoksun annettiin levitä koko taloon, ja kahvi jauhettiin käsin veivattavassa myllyssä. Itse juoma tehtiin sumppiin ja korvikkeeseen, ja lopuksi sitten pikkumäärä vastajauhettua kahvia.

Vieraan joivat hartauden vallassa ja sanoivat, että ajatella, että sekin päivä vielä heille koitti, kun saivat ihan oikeaa kahvia!

• tuollaista
        reetta5 kirjoitti:

alumiinista valmistettua keitintä?
        Alzheimer-vaara?

• tuollaista kirjoitti:

alumiinista valmistettua keitintä?
        Alzheimer-vaara?

Kiitos ystävä hyvä neuvostasi. Enpä ole moista huomioinut. Nyt alan keitellä aamukahvit vahvempana Presidentistä. Kiitos vielä kerran.

• Sara10

päivän vaelluksen ollessa ohi, ne kolmasti ylikiehautetut; tosin suurelta osin jo nostalgiaa, mutta muistoissa ylivertaiset....

• Miten oikeaoppisesti saadaan aikaan Latte?
      Entä ne muut sortit?
      Kysymys on vakava, sillä haluan alkaa uuden, modernin elämän, johon kuuluu uusi ja moderni kahvihetki.

• Gaffe

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe