Rasittava karvanlähtö!!!

Pilkku

Mun kanista lähtee karvaa joka kevät, joka kesä, joka syksy ja joka talvi. Eli suoraan sanottuna mun kanista lähtee karvaa 362 päivää vuodessa!!! Mikähän ihme tähän auttaisi??? Alkaa mitta olla täynnä, kun karvoja on joka ikisessä paikassa ja sylissäkään ei kehtaa kania paljon pitää. Rupesin vähän aikaa sitten syöttämään sille vitamiineja, en tiedä mahtaisko ne yhtään auttaa... Kanini on noin 2,5 vuotias.

5

2870

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2 pupun omistaja

Sinun tulisi harjata kaniasi säännöllisesti; eläinkaupasta saa kyllä siihen tarkoitettuja harjoja. Jos et tee tätä niin vaarana on myös suolistotukos, joka aiheutuu kun kani pesee itseään ja syö samalla irtoavia karvoja, jotka sitten jumittuvat suolistoon ja tukkivat sen. Vie kanisi vaikkapa ulos tai parvekkeelle ja harjaa ja nypi irtoavat karvat siellä pois, niin karvoja ei tule sisälle. Irtilähteviä karvatuppoja voi reilusti nyppiä kanin turkista, kaniin ei satu. Se pikemminkin helpottaa kaninkin oloa, sillä irtoavat karvat saavat ihon kutiamaan paljon.

Noiden vitamiinienkin kanssa kannattaa olla siinä mielessä varovainen, ettei kanisi saa vitamiini-yliannostusta. Nykyään kanille tarkoitetut jyvät ovat jo hyvin vitamiinipitoisia, joten jos annat heille lisäksi esim. päivittäin vitamiinia, se on jo liikaa. Itse laitan kanieni juomaveteen kerran kuussa vitamiinitippoja.

• Pilkku

Jep, mä unohdin kertoa tossa että mä harjaan ja nypin sitä turkkia melkein päivittäin. Mulla on sellanen kaneille tarkoitettu harja. Mutta karvaa senkun lähtee :( Ja harjaamisesta kani ei tykkää yhtään, mutta kun harjaan sen pihalla niin se on sen verran paniikissa, että harjaus & nyppiminen onnistuu. Sitten oon huomannut siinä samalla nyppiessä, että sillä on takapuolessa sellasia länttejä, joissa karva ikäänkuin kasvaa sänkenä...mistähän se voi johtua? Huom. oon nyppinyt ainoastaan irtonaisia karvoja, en juurineen jos joku nyt sitä ajatteli...

• dragotan
        Pilkku kirjoitti:

Jep, mä unohdin kertoa tossa että mä harjaan ja nypin sitä turkkia melkein päivittäin. Mulla on sellanen kaneille tarkoitettu harja. Mutta karvaa senkun lähtee :( Ja harjaamisesta kani ei tykkää yhtään, mutta kun harjaan sen pihalla niin se on sen verran paniikissa, että harjaus & nyppiminen onnistuu. Sitten oon huomannut siinä samalla nyppiessä, että sillä on takapuolessa sellasia länttejä, joissa karva ikäänkuin kasvaa sänkenä...mistähän se voi johtua? Huom. oon nyppinyt ainoastaan irtonaisia karvoja, en juurineen jos joku nyt sitä ajatteli...

terve!
        mun kaneilla on keväisin ja syksyisin karvan lähtö aika kun ne on ulko kaneja. missä pidät kaniasi? mun kaneilla on kotona lämmitetty koiran koppi ja sieltä ne pääsee takapihalle ulko tarhaan!!! mun kaneille kasvaa pitkät kynnet ja karva on tosi paksua keväisin. ja sitten kun se lähtee vaihtumaan niin... =) ei oo helppoo!! mä harjaan kans kanejani aina kun käsittelen niitä.. musta sä teet siinä väärin et käytät sun kanin paniikkia hyväks.. kanin tulis nauttia kaikesta mitä sen kans tekee.. ootko ajatellut sitä että jo se sun harja on liian kova tai jos harjaat liian nopeasti. mun kanit ei tykkää jos harjaa liian nopeesti.. sinuna käyttäisin kania eläinlääkärissä ihan varmuuden vuoks ettei toisen tartte sitten kärsiä jos on jotain vakavampaa. pitäis aina ajatella niinkuin eläin.. kani on kansss hyvin pitkälti vaistojen varassa elävä eläin. ja kanit voi reagoida olosuhde muutoksiin aika rankasti.. onks sul muita eläimiä??
        mul on ollu 7-vuotiaasta asti kaneja ja muita eläimiä että älähän ota itteesi kun hiukan toruin mut voin sen verran kuitenkin sanoi koska on tässä jo yli 10 vuoden kokemus takana...

• 2 pupun omistaja
        Pilkku kirjoitti:

No siinä tapauksessa tuo karvanlähtö voi viitata punkkeihin, matoihin tai muihin loiseläimiin, joten kannattaa viedä kani eläinlääkäriin. Loiset saa kuitenkin helposti hoidettua pois, ja matolääkkeestä ei ole haittaa vaikka kanilla ei loisia olisikaan (masu vain menee löysälle). Ja nuo läntit, missä karva kasvaa sänkenä, ovat ihan normaaleja. Niistä on vain alkanut kasvaa uutta karvaa poislähteneen tilalle. Vai tarkoititko että karva pysyy sänkenä eikä kasva sen pidemmäksi? Siinä tapauksessa se voi myös olla oire loiseläimistä. Vie kanisi muutenkin aina eläinlääkäriin jos vähänkään epäilet että kaikki ei ole kunnossa, sillä kani ei osaa ilmaista kipuaan ja siinä vaiheessa kun todella huomaa että kaikki ei ole ok, saattaakin olla jo liian myöhäistä. On paljon parempi toimia ennaltaehkäisevästi kuin katua jälkikäteen...

• Sanna
        2 pupun omistaja kirjoitti:

No siinä tapauksessa tuo karvanlähtö voi viitata punkkeihin, matoihin tai muihin loiseläimiin, joten kannattaa viedä kani eläinlääkäriin. Loiset saa kuitenkin helposti hoidettua pois, ja matolääkkeestä ei ole haittaa vaikka kanilla ei loisia olisikaan (masu vain menee löysälle). Ja nuo läntit, missä karva kasvaa sänkenä, ovat ihan normaaleja. Niistä on vain alkanut kasvaa uutta karvaa poislähteneen tilalle. Vai tarkoititko että karva pysyy sänkenä eikä kasva sen pidemmäksi? Siinä tapauksessa se voi myös olla oire loiseläimistä. Vie kanisi muutenkin aina eläinlääkäriin jos vähänkään epäilet että kaikki ei ole kunnossa, sillä kani ei osaa ilmaista kipuaan ja siinä vaiheessa kun todella huomaa että kaikki ei ole ok, saattaakin olla jo liian myöhäistä. On paljon parempi toimia ennaltaehkäisevästi kuin katua jälkikäteen...

Omistan 3-vuotiaan leikatun luppiksen. Siltä lähtee myöskin AINA karvaa ja eläinlääkäri ei osannu sanoo asiaan mitään. Jotakii raaputusnäytteitä se otti, mutta mitään ei näkyny, joten ilmeisesti mistään ötököistä ei ole kyse... Minä myös harjaan ja "nypin" kaniani. Liikuntaa ja monipuolista ravintoa se saa päivittäin ja pirteältä vaikuttaa.
        Itselläni on käynyt mielessä josko jalostuksella voisi olla jotakin tekemistä asian kanssa. En tiedä, mutta arvailua vaan...
        Mutta kannattaa käydä varalta näyttämässä kania tohtorilla ja jos ei mitään löydy, niin asian kanssa on vaan tultava toimeen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe